Kirjoittaja Aihe: Vastaanottimen asennus, apuva!  (Luettu 11890 kertaa)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vastaanottimen asennus, apuva!
« : 01 Lokakuu, 2008, 10:03:37 »
moro moro,

Niin tuli tuo dx7 + ar7000
Miten nuo johdot tulee lykätä tuohon kiinni, osan selvitinkin jo mutta esim tuo katkaisija, tuleeko se moottorilta tulevan johdon väliin ja sitten throttle pinneihin vastarissa.
Katkaisijasta lähtee 2 johtoa sen jälkeen kun mottorista tuleva on kytketty mihin toinen?

Ja gyrolta tulevat johdot eivät mahdu truderi reikään, pitääkö vuolla? GY401 on gyro :(
Toinen johtohan tulee aux reikään, se missä on vain yhdi johdin?

eli, moottorilta tuleva -> kytkimen samasta päästä lähtevä johto vastarin batt/data pinneihin -> kytkimen toisen pään johto thrott pinnehin?

Vai pitääkö tässä hankkia vastarille oma akku?
« Viimeksi muokattu: 01 Lokakuu, 2008, 14:58:34 kirjoittanut Vispilä »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vastaan ottimen asennus, apuva!
« Vastaus #1 : 01 Lokakuu, 2008, 10:14:43 »
Ja gyrolta tulevat johdot eivät mahdu truderi reikään, pitääkö vuolla? GY401 on gyro :(
Toinen johtohan tulee aux reikään, se missä on vain yhdi johdin?
Täytyy vuolla.

Lainaus
eli, moottorilta tuleva -> kytkimen samasta päästä lähtevä johto vastarin batt/data pinneihin -> kytkimen toisen pään johto thrott pinnehin?
Noparilta tuleva? Miksi sä sinne kytkimen laittasit? Oisko jotain hyötyä tilanteesta, että noparissa on sähköt ja vastarissa ei? Mulle ei ainakaan tule mieleen...

Noita kytkimiä käytetään esim. vastarin bindaamiseen ilman, että se on koneessa kiinni. Ei sitä minusta kopteriin tartte, jos sähkö tulee ajoakulta noparin kautta.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Vastaan ottimen asennus, apuva!
« Vastaus #2 : 01 Lokakuu, 2008, 10:16:06 »
Ja gyrolta tulevat johdot eivät mahdu truderi reikään, pitääkö vuolla? GY401 on gyro :(
Toinen johtohan tulee aux reikään, se missä on vain yhdi johdin?
Täytyy vuolla.

Lainaus
eli, moottorilta tuleva -> kytkimen samasta päästä lähtevä johto vastarin batt/data pinneihin -> kytkimen toisen pään johto thrott pinnehin?
Noparilta tuleva? Miksi sä sinne kytkimen laittasit? Oisko jotain hyötyä tilanteesta, että noparissa on sähköt ja vastarissa ei? Mulle ei ainakaan tule mieleen...

Noita kytkimiä käytetään esim. vastarin bindaamiseen ilman, että se on koneessa kiinni. Ei sitä minusta kopteriin tartte, jos sähkö tulee ajoakulta noparin kautta.

Kiitos tästä, tuossa ohjeessa oli joku "SmartSafe Fail Safe" hienous... siihen tuo kytkin :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vastaan ottimen asennus, apuva!
« Vastaus #3 : 01 Lokakuu, 2008, 10:18:44 »
Kiitos tästä, tuossa ohjeessa oli joku "SmartSafe Fail Safe" hienous... siihen tuo kytkin :)
Ok... mikäköhän se on?

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vastaan ottimen asennus, apuva!
« Vastaus #4 : 01 Lokakuu, 2008, 10:26:37 »
Käsittääkseni tuo Spektrumin smart failsafe on se ominaisuus, että lähetinsignaalin hävitessä vastaanotin menee failsafe tilaan. Tähän ei tuo kytkin liity muuten kuin siinä bindauksessa (jos käyttää siihen kytkintä). Eli bindatessa asetat tikut siihen asentoon, kuin haluat niiden olevan siinä fail safe tilassa.

Edit: Siihen taitaa liittyä myös se, että roottori ei lähde pyörimään, jos kaasukanava on jossain ala- ja yläasennon välillä silloin kun kytketään virrat.
« Viimeksi muokattu: 01 Lokakuu, 2008, 10:29:12 kirjoittanut masu »

seppomikael

  • Vieras
Vs: Vastaan ottimen asennus, apuva!
« Vastaus #5 : 01 Lokakuu, 2008, 10:27:24 »
Jätä pois koko katkaisija. Ei sillä mitään tee kun kuitenkin akku täytyy aina irroittaa.

Joistain liittimistä täytyy leikata sellainen kapea ohjain pois että sen saa spektrumin vastariin kiinni. Itse olen sen sivuleikkureilla napsaissut pois.

Laita se gyron johto missä on kolme piuhaa kanvaan 4 ja sen yksijohtimisen laitat joko kanavaan 5 tai 7. Sinun täytyy sitten radiosta valita että kumpaa kanavaa pitkin gyrolle ohjeita lähetät.

Valinta tapahtuu siten että käynnistät radion pitämällä scrolldown ja select painikkeet pohjassa ja pistämällä virran radioon. Nyt pääset valikkoon missä annat ohjelmalle nimen ja muut perustiedot. Siellä on kohta missä on GEAR ja alla INH sekä AUX2 ja INH. Jos olet pistänyt sen yksijohtimisen kanavaan 5, niin valitse GEARIN INH:n tilalle GYRO. Ja jos 7, niin sitten AUX2 kohdalle GYRO. Jätä varmuudeksi se kanava mikä jäi tyhjäksi tilaan INH=Ei käytössä.

Edit. Masu jo ehtikin...

Fail safe on asetus johon vastari menee jos siltä häviää signaali. Se annetaan pindauksen yhteydessä. Eli pindatessa vastaria tallentuu samalla vastariin kaikkien kanavien pindaushetken asento. Eli käytännössä täytyy varmistua että pindatessa on kaasu pois ja oikea tikku keskellä

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Vastaan ottimen asennus, apuva!
« Vastaus #6 : 01 Lokakuu, 2008, 11:08:59 »
Muuten sain toimimaan, mutta ei en niinkuin haluan.. Olen tottunut lentelemään simulla/eskyllä
Niin että vasemmassa tapissa tietenkin kaasu ja sitte rudder, oikeassa loput :(

Nyt yksi servo joka on rudder kanavassa niin toimii väärästä paikasta...
Typerä manuaali kun ei ole neuvottu sen kummemin johtojen kytkentää... ainakaan en löytäny.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vastaan ottimen asennus, apuva!
« Vastaus #7 : 01 Lokakuu, 2008, 11:16:38 »
Joo nyt on vähän huolimattomasti luettu ohjeet, no mitäs tuosta. Joo sähkökoneiden kanssa älä käytä kytkintä, et sillä mitään tee. Gyro tulee rudderiin ja joko geariin tai sitten tai siten AUX 2, riippuu siitä kumman valitset lähettimestä.  Itse pidän gearissa, koska gear on keskellä ja aux ihan päässä, niin näyttää siistimmältä kun on gearissa ja sitten jos ja kun pitää jotain vielä lisätä kopteriin niin se on helpompi liittää auxiin.

Nupin servojen kanssa tein näin: Ekaks säädä kaikki asiat lähettimessä kuntoon. Sitten alat vaan yksitellen laittaa servoja, käyt kanavat aux1 ele ja aile läpi sillä servolla, kato että tekee kaikki oikein, eli nosta/laske lapakulmia, kallista joka suuntaan, jos tekee kaiken oikein nii sit se kanava on sen servon. Kannattaa muuten ekaks laittaa servot kiinni runkoon niin on paljon helpompaa.

Ja muuten edes bindaukseen ei tarvita sitä kytkintä, saat bindattua kun laitat sen pikku johdon (bindausjohdon) kanavaan BATT/DATA ja sitte vaan etenet ohjeen mukaan.

Mä itekki aattelin hetki sitte että laitan sen kytkimen kiinni mut huomasin että siitä oli jotain haittaa. Ensinnäkin se että siitä lähti kolme johtoa ja yks oli ylimääränen, no kannattaako sitä katkasta koska sillä ei oikeesti tee mitään, tässä kopterissa, poltiksessa joo.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vastaan ottimen asennus, apuva!
« Vastaus #8 : 01 Lokakuu, 2008, 11:23:25 »
Muuten sain toimimaan, mutta ei en niinkuin haluan.. Olen tottunut lentelemään simulla/eskyllä
Niin että vasemmassa tapissa tietenkin kaasu ja sitte rudder, oikeassa loput :(

Nyt yksi servo joka on rudder kanavassa niin toimii väärästä paikasta...
Typerä manuaali kun ei ole neuvottu sen kummemin johtojen kytkentää... ainakaan en löytäny.
Tarkotatko että yks nupin servo on kiinni rudderissa?
Tehdään näin:

AUX 2= Joko tyhjä tai sit gyron gain
AUX1= Yks nupin servo, pitää ite testata niin kuin edellisessä viestissä sanoin
GEAR= Joko tyhjä tai sit gyron gain
RUDD= Peräservo, eli gyron johto siihen
ELEV= Yks nupin servo, pitää ite testata niin kuin edellisessä viestissä sanoin
AILE= Yks nupin servo, pitää ite testata niin kuin edellisessä viestissä sanoin
THRO= Nopeuden säädin
Sitten 90 asteen kulmassa oleva kanava on BATT/DATA, tätä käytät bindausvaiheessa, muuten  tyhjä.
Mitähän tuo data oikein tarkottaa?

Ja mikä kopteri on kyseessä?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Vastaan ottimen asennus, apuva!
« Vastaus #9 : 01 Lokakuu, 2008, 11:29:20 »
Muuten sain toimimaan, mutta ei en niinkuin haluan.. Olen tottunut lentelemään simulla/eskyllä
Niin että vasemmassa tapissa tietenkin kaasu ja sitte rudder, oikeassa loput :(

Nyt yksi servo joka on rudder kanavassa niin toimii väärästä paikasta...
Typerä manuaali kun ei ole neuvottu sen kummemin johtojen kytkentää... ainakaan en löytäny.
Tarkotatko että yks nupin servo on kiinni rudderissa?
Tehdään näin:

AUX 2= Joko tyhjä tai sit gyron gain
AUX1= Yks nupin servo, pitää ite testata niin kuin edellisessä viestissä sanoin
GEAR= Joko tyhjä tai sit gyron gain
RUDD= Peräservo, eli gyron johto siihen
ELEV= Yks nupin servo, pitää ite testata niin kuin edellisessä viestissä sanoin
AILE= Yks nupin servo, pitää ite testata niin kuin edellisessä viestissä sanoin
THRO= Nopeuden säädin
Sitten 90 asteen kulmassa oleva kanava on BATT/DATA, tätä käytät bindausvaiheessa, muuten  tyhjä.
Mitähän tuo data oikein tarkottaa?

Ja mikä kopteri on kyseessä?


T-rex 450s GF

Kiitos, tämä selvensi jo hurjasti... saa johdot kohdilleen niin voi alkaa taistelemaan kapulan kanssa :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

seppomikael

  • Vieras
Vs: Vastaan ottimen asennus, apuva!
« Vastaus #10 : 01 Lokakuu, 2008, 11:30:07 »
Aileron - edestä katsoen vasen etuservo
Elevator - takaservo
Pitch - edestä katsoen oikea etuservo.

Johtojen paikat on kerrottu helikopterin manuaalissa.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Vastaan ottimen asennus, apuva!
« Vastaus #11 : 01 Lokakuu, 2008, 14:56:03 »
Piirsin tälläisen, toivottavasti on muillekkin apua. Linkitän myös käytännön toimenpiteet osioon.



-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Vastaan ottimen asennus, apuva!
« Vastaus #12 : 01 Lokakuu, 2008, 14:58:22 »
Aihe jaettu, keskustelu sopivasta laturista DX7:lle jatkuu täällä.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
5366 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Tammikuu, 2009, 23:09:09
kirjoittanut Iski
0 Vastauksia
1500 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Syyskuu, 2012, 12:27:33
kirjoittanut Tuoppi
5 Vastauksia
4256 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2014, 20:07:31
kirjoittanut Sammy
11 Vastauksia
5949 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Tammikuu, 2015, 20:34:06
kirjoittanut Hese64
0 Vastauksia
4853 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2020, 10:54:07
kirjoittanut masala