Kirjoittaja Aihe: Trafi määräys OPS M1-32 Kauko-ohjatun ilma-aluksen ja lennokin lennättäminen  (Luettu 58925 kertaa)

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Määräykset julkaistiin ja ovat voimassa alkaen tänään perjantaina 9.10.2015.

Tässä viesti, josta löytyy linkit määräyksiin ja perustelumuistioon:

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on tänään julkaissut määräyksen OPS M1-32 Kauko-ohjatun ilma-aluksen ja lennokin lennättäminen (ns. RPAS-määräys).

 

Määräys tulee voimaan tänään perjantaina 9.10.2015 ja sitä sovelletaan samasta päivästä alkaen.

 

Määräyksen taustalla on tarve luoda kansalliset pelisäännöt tilanteessa, jossa EU- tai kansainvälistä sääntelyä ei vielä ole. Luonteeltaan määräys on erittäin liberaali ja luo Suomeen edulliset olosuhteet olla RPAS-toiminnan ja -testauksen edelläkävijä. Määräyksellä luodaan minimisääntely, jolla mahdollistetaan RPAS-toiminnalle edulliset olosuhteet Suomessa huomioiden mm. kilpailukyky, kokeilut ja liikenteen innovaatioiden tukeminen turvallisuudesta tinkimättä. Määräys edustaa riskiperusteista lähestymistapaa suhteellisuutta ja toimijoiden omaa vastuuta korostaen.

 

Määräyksellä vahvistetaan pelisäännöt myös lennokkitoiminnan turvalliselle harrastamiselle Suomessa tilanteessa, joissa ”perinteisen” lennokkiharrastuksen ja -kilpailemisen rinnalle on tullut satoja uusia harrastajia, joilla ei ole välttämättä aiempaa taustaa tai osaamista ilmailuasioissa.

 

Löydätte määräystekstin, perustelumuistion sekä perustelumuistion liitteineen täältä: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3585/ops_m1-32_kauko-ohjatun_ilma-aluksen_ja_lennokin_lennattaminen

 

Trafilla on myös omat miehittämätöntä ilmailua käsittelevät sivustonsa http://www.trafi.fi/ilmailu/miehittamaton_ilmailu, josta löydätte mm. UKK-palstan ja käytännön ohjeita turvalliseen toimintaan.

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Voiko tosta päätellä että tiheään asutulla alueella on pelastusvarjo pakollinen?
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Ei ainakaan alle 3kg:set tarvi. Miniquadeilla voi lennellä edelleen kaupungissa mikä on hyvä juttu (tutulla alueella näköyhteydessä). FPV lasien käytöstä tuossa ei juuri mitään ollutkaan.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Ei ainakaan alle 3kg:set tarvi. Miniquadeilla voi lennellä edelleen kaupungissa mikä on hyvä juttu (tutulla alueella näköyhteydessä). FPV lasien käytöstä tuossa ei juuri mitään ollutkaan.

Onko tämä tulkittavissa FPV käyttöön vai kuuluuko vain tuohon Kauko-ohjattuun ilma-alukseen?

4 YLEISISTÄ VAATIMUKSISTA POIKKEAVA TOIMINTA
Yleisistä vaatimuksista poikkeava toiminta, esimerkiksi näköyhteyden ulkopuolella tapahtuva
toiminta, on suoritettava tarkoitusta varten erikseen varatulla alueella ja lisäksi on noudatettava
seuraavia ehtoja:
a) ilma-aluksen käyttäjä on laatinut aiotusta toiminnasta kirjallisen turvallisuusarvioinnin,
joka sisältää vaaratekijöiden tunnistamisen, riskien arvioinnin ja riskien vähentämisen,
b) ilma-aluksen käyttäjä on laatinut kirjallisen toimintaohjeistuksen, joka sisältää kuvauksen
normaalitoiminnasta sekä toiminnasta häiriötilanteissa, ja
c) edellä a) ja b) kohdissa tarkoitetut asiakirjat säilytetään vähintään kolmen kuukauden
ajan ko. toiminnasta ja esitetään pyynnöstä valvontaviranomaiselle.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
5.6 Lennokin lennättämisen on oltava suoraan näköyhteyteen perustuvaa, lennokin on oltava koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden huomioon ottaen riittävän lähellä lennättäjää niin, että muu ilmaliikenne voidaan havaita ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella ilman apuvälineitä.

"näköyhteyteen perustuvalla toiminnalla (Visual line-of-sight (VLOS) operation) tarkoitetaan toimintaa, jossa kauko-ohjaaja tai kauko-ohjaustähystäjä pitää ilman apuvälineitä yllä suoraa näköyhteyttä kauko-ohjattuun ilma-alukseen"

Voidaanko tästä tulkita, että FPV on sallittua spotterin kanssa?


Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Minun tulkintani on että spotterin käyttö on allittua vain kun kyseessä on RPA


"kauko-ohjatulla ilma-aluksella (Remotely Piloted Aircraft, RPA) miehittämätöntä ilma-alusta,
jota ohjataan kauko-ohjauspaikasta ja käytetään lentotyöhön;"

"lennokilla lentämään tarkoitettua laitetta, jonka mukana ei ole ohjaajaa ja jota käytetään
harraste- tai urheilutarkoitukseen pois lukien ensisijaisesti lapsille suunnatut laitteet ja kaukoohjatut
ilma-alukset;"

"Lennokin lennättämisen on oltava suoraan näköyhteyteen perustuvaa, lennokin on
oltava koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden
huomioon ottaen riittävän lähellä lennättäjää niin, että muu ilmaliikenne voidaan havaita
ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella
ilman apuvälineitä."


Ainakin minä tulkitsisin tämän siten että kaikki lennätäminen kameraa apuna käyttäen on kiellettyä jos
kone ei ole ammttikäytössä eli siis sillä ei tehdä lentotyötä joska silloin kyseessä on lennokki eikä RPA.
Lennokin osalta ei siis tähystäjää sallita.
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Lain mukaan fpv olisi täysin kiellettyä lennokeilla eli harrastuksena... paitsi kilpailuissa joihin on hankittu lupa!!??

Eli harjoittelu on kiellettyä mutta kisaaminen luvanvaraisesti ok:

5.6  kohdassa  määrättäisiin,  että  lennokkitoimintaa  saa  harjoittaa  ainoastaan  suoraan
näköyhteyteen  perustuen.  Näköyhteyden  ulkopuolella  tapahtuva  toiminta  on  ammattimaisessa toiminnassakin rajattu rajoitus ja vaara-alueella tapahtuvaksi. Tältä osin lennokkiharrastajien osalta ei voitaisi määrätä lievempää rajoitusta. Lennokin on oltava koko  ajan  ohjattavissa  ja  sitä  on  lennätettävä  vallitsevan  sään  ja  valoisuuden huomioon ottaen riittävän lähellä lennättäjää niin, että muu ilmaliikenne ja esteet voidaan havaita ja  kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella ilman  apuvälineitä.  Kohta  sallisi  myös  yöllä  lennättämisen,  mikäli  valoisuusolosuhteet ovat  vaatimuksen  mukaiset. 

Lisäksi  sallittaisiin  mahdollisuus  hakea  poikkeusta  kohdan 6.1  mukaisesti  yllättävissä  ja  kiireellisissä  tilanteissa  tai  ajallisesti  rajattujen  toiminnallisten tarpeiden vuoksi, jos ne eivät vaaranna turvallisuutta.

Poikkeuksilla tarkoitettaisiin lähinnä lennokeilla harjoitettavia ns. First Person View (FPV) kilpailuja matalissa korkeuksissa erillisen tähystäjän valvoessa toimintaa.
« Viimeksi muokattu: 09 Lokakuu, 2015, 13:53:22 kirjoittanut jkkmobile »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Minun tulkintani on että spotterin käyttö on allittua vain kun kyseessä on RPA


"kauko-ohjatulla ilma-aluksella (Remotely Piloted Aircraft, RPA) miehittämätöntä ilma-alusta,
jota ohjataan kauko-ohjauspaikasta ja käytetään lentotyöhön;"

"lennokilla lentämään tarkoitettua laitetta, jonka mukana ei ole ohjaajaa ja jota käytetään
harraste- tai urheilutarkoitukseen pois lukien ensisijaisesti lapsille suunnatut laitteet ja kaukoohjatut
ilma-alukset;"

"Lennokin lennättämisen on oltava suoraan näköyhteyteen perustuvaa, lennokin on
oltava koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden
huomioon ottaen riittävän lähellä lennättäjää niin, että muu ilmaliikenne voidaan havaita
ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella.

Ainakin minä tulkitsisin tämän siten että kaikki lennätäminen kameraa apuna käyttäen on kiellettyä jos
kone ei ole ammttikäytössä eli siis sillä ei tehdä lentotyötä joska silloin kyseessä on lennokki eikä RPA.
Lennokin osalta ei siis tähystäjää sallita.

Missa kohdassa tahystajan kaytto kielletaan lennokkitoiminnassa? maarayksen maarittelyosassa kuitenkin mainitaan tahystaja nakoyhteyteen perustuvassa lentamisessa.

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Missa kohdassa tahystajan kaytto kielletaan lennokkitoiminnassa? maarayksen maarittelyosassa kuitenkin mainitaan tahystaja nakoyhteyteen perustuvassa lentamisessa.

"kauko-ohjatulla ilma-aluksella (Remotely Piloted Aircraft, RPA) miehittämätöntä ilma-alusta,
jota ohjataan kauko-ohjauspaikasta ja käytetään lentotyöhön;"

ja sitten:

kauko-ohjaustähystäjällä kauko-ohjaajan hyväksymää henkilöä, joka pitää näköyhteyttä kauko-ohjattuun
ilma-alukseen ja avustaa kauko-ohjaajaa varmistamaan lennon turvallisuuden;

"3 KAUKO-OHJATUN ILMA-ALUSTOIMINNAN YLEISET VAATIMUKSET "


Siis, nämä koskevat edellä määriteltyä kauko-ohjatulla ilma-alusta, lennokien määräykset on kohdassa 5.

TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Trafi teki sen minkä osaa eli veti tämänkin ihan överiksi ja rajoittaa harrastamista rankalla kädellä. Usko tähän "uuteen" vuoropuhelua harrastavaan viranomaistoimintaan loppui ennen kuin se alkoikaan

Kiitos Trafi


Keksikö joku miten määräyksen rikkomisesta rangotaan? Sillä sitähän varmasti tapahtuu
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Ei ole rangaistusta ja ei ole mahdollista valvoa. Eli lennetään niin kuin ennenkin.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Juttelin juuri trafin Samuli Vuokilan kanssa..

"Tarkoitus ei ole estää fpv lentelyä... käymme läpi näitä asioita vielä ja tiedotamme niistä tarkemmin...Harrastajat voivat jatkaa toimintaa kuten aiemminkin.. "



Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Juttelin juuri trafin Samuli Vuokilan kanssa..

"Tarkoitus ei ole estää fpv lentelyä... käymme läpi näitä asioita vielä ja tiedotamme niistä tarkemmin...Harrastajat voivat jatkaa toimintaa kuten aiemminkin.. "

Voisitko kertoa Samuli Vuokilalle että tästä kiitos mustaa valkoisella asap
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Voisitko kertoa Samuli Vuokilalle että tästä kiitos mustaa valkoisella asap
Yrittävät saada sen tonne niitten ukk osioon tai jonnekin.

Sille voi itsekin soittaa ja vaikka nauhoittaa puhelu ;)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
"kauko-ohjatulla ilma-aluksella (Remotely Piloted Aircraft, RPA) miehittämätöntä ilma-alusta,
jota ohjataan kauko-ohjauspaikasta ja käytetään lentotyöhön;"

ja sitten:

kauko-ohjaustähystäjällä kauko-ohjaajan hyväksymää henkilöä, joka pitää näköyhteyttä kauko-ohjattuun
ilma-alukseen ja avustaa kauko-ohjaajaa varmistamaan lennon turvallisuuden;

"3 KAUKO-OHJATUN ILMA-ALUSTOIMINNAN YLEISET VAATIMUKSET "


Siis, nämä koskevat edellä määriteltyä kauko-ohjatulla ilma-alusta, lennokien määräykset on kohdassa 5.


Mutta edelleenkin määritysosassa mainitaan kauko-ohjaustähystäjä näköyhteyteen perustuvan toiminnan yhteydessä:

"näköyhteyteen perustuvalla toiminnalla (Visual line-of-sight (VLOS) operation) tarkoitetaan toimintaa, jossa kauko-ohjaaja tai kauko-ohjaustähystäjä pitää ilman apuvälineitä yllä suoraa näköyhteyttä kauko-ohjattuun ilma-alukseen

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Yrittävät saada sen tonne niitten ukk osioon tai jonnekin.

Sille voi itsekin soittaa ja vaikka nauhoittaa puhelu ;)

UKK ei riitä vaan se pitää lukea määräyksessä koska sitähän pitäisi noudattaa?
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Juttelin juuri trafin Samuli Vuokilan kanssa..

"Tarkoitus ei ole estää fpv lentelyä... käymme läpi näitä asioita vielä ja tiedotamme niistä tarkemmin...Harrastajat voivat jatkaa toimintaa kuten aiemminkin.. "

Eikös tuo ole selvää yllyttämistä laittomaan touhuun? Eli Suomen lain mukaan, jos joku lennättäjä saa rangaistuksen, niin Vuokila kuittaa itselleen saman. Eli 100 harrastajaa saa 250€ sakot, Vuokila maksaa 25000€ yhteensä ja itseasiassa, koska se tulee kuitenkin päiväsakkoina ja Trafin virkamiesten palkat on kohtuu kopillaan, niin keskimäärin voisi arvata, että Vuokila maksaa reilusti enemmän. Toivottavasti kirjaavat UKK:hon tuon ohjeen, niin keltainen lehdistö saa ainakin mainiot lööpit siitä :)

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Muuttivat ilmeisesti ukk:ta jo vähän:

http://www.trafi.fi/ilmailu/miehittamaton_ilmailu/usein_kysytyt_kysymykset



26. Kuinka kaukana itsestäni saan lennättää kauko-ohjattua ilma-alusta tai lennokkia?

Tarkkaa etäisyyttä ei ole määrätty mutta ilma-aluksen on oltava koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden huomioon ottaen riittävän lähellä kauko-ohjaajaa, kauko-ohjaustähystäjää tai lennokin lennättäjää niin, että muu ilmaliikenne ja esteet voidaan havaita ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella ilman apuvälineitä.

Tyypillisesti etäisyys olisi oltava enintään n. 500 metriä, kuitenkin siten, että ilma-aluksen koko huomioidaan, eli pienemmillä ilma-aluksilla etäisyys olisi vähemmän ja suuremmilla mahdollisesti yli 500m, kun edellä mainitut edellytykset täyttyvät.

Kauko-ohjaustähystäjän käyttö lennokkitoiminnassa on sallittua vain poikkeusluvalla liittyen First Person View (FPV) kilpailutoimintaan ja sen harjoitteluun.


Eli lupia hakemaan...

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää


Mutta edelleenkin määritysosassa mainitaan kauko-ohjaustähystäjä näköyhteyteen perustuvan toiminnan yhteydessä:

"näköyhteyteen perustuvalla toiminnalla (Visual line-of-sight (VLOS) operation) tarkoitetaan toimintaa, jossa kauko-ohjaaja tai kauko-ohjaustähystäjä pitää ilman apuvälineitä yllä suoraa näköyhteyttä kauko-ohjattuun ilma-alukseen

Lennokki ja ilma-alus on eri asia. Riippuu kumpaan haluu kuulua niin on sallittuu tai ei. Muutkin säännöt sit sen mukaan.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
 5.6 kohdassa määrättäisiin, että lennokkitoimintaa saa harjoittaa ainoastaan suoraan näköyhteyteen perustuen. Näköyhteyden ulkopuolella tapahtuva toiminta on ammatti- maisessa toiminnassakin rajattu rajoitus- ja vaara-alueella tapahtuvaksi. Tältä osin lennokkiharrastajien osalta ei voitaisi määrätä lievempää rajoitusta. Lennokin on oltava ko- ko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden huomioon ottaen riittävän lähellä lennättäjää niin, että muu ilmaliikenne ja esteet voidaan havaita
ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella il-
Liikenteen turvallisuusvirastoman apuvälineitä. Kohta sallisi myös yöllä lennättämisen, mikäli valoisuusolosuhteet ovat vaatimuksen mukaiset. Lisäksi sallittaisiin mahdollisuus hakea poikkeusta kohdan 6.1 mukaisesti yllättävissä ja kiireellisissä tilanteissa tai ajallisesti rajattujen toiminnal- listen tarpeiden vuoksi, jos ne eivät vaaranna turvallisuutta. Poikkeuksilla tarkoitettaisiin lähinnä lennokeilla harjoitettavia ns. First Person View (FPV) -kilpailuja matalissa korke- uksissa erillisen tähystäjän valvoessa toimintaa.


Eli siis kilpailuille voi hakea lupaa, harjoitteluntosin käy aika hankalaksi ja samoin harrastuksen tehty kuvaaminen multikopterilla.

En edeleenkään ymmärrä miksi lennätystä näköetäisyydellä spotterin kanssa ei saa tehdä FPVnä... Eihän se ole näkökenttän ulkopuolella tapahtuvaa toimintaa eikä siihen sisälly näkökenttän ulkopuolella lentämisen riskejä,
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Juosten kustu määräys taas ja kohta aletaan päivittään, sitten kukaan ei oo enään kartalla...

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Ja näin hyvin trafilta saa ihmistä kiinni kun yritin soittaa ja kysellä selvennyksiä ja niitä helvetin lupia

https://www.youtube.com/watch?v=k6ZW6c1YAtY&feature=youtu.be

Eli ei. No eipä tämä määräys kyllä muutenkaan kiinnosta paskan vertaa joten olkoot
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Sandis

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit RY, Ämmässuo, SIL
Hinnaston(kin) puolesta saadaan harrastukselle mukavasti lisähöystettä. http://www.trafi.fi/ilmailu/ilma-alusrekisteri/hinnasto_2
Spektrum DX8, Fbl (Brain), Phoenix
My fleet:T-Rex 450L Dominator, Prôtos 500 stretched, Gaui X3, Mäsäx

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Missähän määritellään tiheään asuttu alue?

Toi kohta 3.15 on tehty täysin suomalaisia kopterivalmistajia nuoleskellen, jos näin voi asian rumasti ilmaista. Mitään järkiperustetta siihen painorajaan ei ole. Ei ole myöskään suoraan kirjattu vaadittavaksi esim varjoa. Eipä ole eräässä suomessa valmistettavassa(koottavassa, suurin osa osista normi kiinan tavaraa) "ammattitason"(hinnanpuolesta kyllä)tuotteessa.

On kyllä niin ympäripyöree määräys et "ammattilainen", jolta ei vaadita yhtään mitään, voi tehdä ihan mitä huvittaa.

Lausuntokoostetaulukossa on hyviä asioita, mut eipä Trafia nappaa kun saadaan vaan mahdollistettuu kaikki kokeilut harrastetason vehkeillä(Postin kokeilu) ja samat asiat samoilla tai paremmilla laitteilla kielletään harrastajilta. Ainiin, harrastajilla ei oo varaa palkata Trafin virkamiehii....
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Hinnaston(kin) puolesta saadaan harrastukselle mukavasti lisähöystettä. http://www.trafi.fi/ilmailu/ilma-alusrekisteri/hinnasto_2

No ei nyt ihan kuitenkaan lähdetä mitä sattuu heittelemään


22. Pitääkö kauko-ohjattu ilma-alus rekisteröidä?
Ei, kauko-ohjatuista ilma-aluksista ei ole varsinaista rekisteriä. Määräys OPS M1-32 edellyttää ilmoittamaan tekniset perustiedot Trafille, jotta viranomainen saa kuvan toiminnan laajuudesta.

http://www.trafi.fi/ilmailu/miehittamaton_ilmailu/usein_kysytyt_kysymykset
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3534 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Syyskuu, 2008, 22:19:08
kirjoittanut kaardian
15 Vastauksia
6207 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2013, 23:26:31
kirjoittanut Tohtori R
15 Vastauksia
8653 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2014, 17:00:11
kirjoittanut Tucho
3 Vastauksia
6645 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Joulukuu, 2016, 15:32:05
kirjoittanut Wilikki
0 Vastauksia
8470 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2016, 07:58:45
kirjoittanut Teme