Kirjoittaja Aihe: Trafi määräys OPS M1-32 Kauko-ohjatun ilma-aluksen ja lennokin lennättäminen  (Luettu 58964 kertaa)

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Ehtisikö joku fpv-pilotti hakemaan trafilta UKK:ssa msinittua erityislupaa fpv-harjoitteluun? Olisi kiinostavaa nähdä millainen vastaus sieltä annetaan. Itse en muutamaan päivään reissun päältä pysty kun olen pelkän kännykän varassa.

Moro,

Kannattaa muuten olla hereillä ja kysellä kunnolla etukäteen, kun hakee noita poikkeuslupia. Hinnaston mukaan se nimittäin kustantaa 660€!! Trafi oli Spoogylle kertonu, etteivät peri tuota tänä vuonna korkeusrajapoikkeuksista mutta sitäkään ei mahda olla kirjallisesti missään. Näistä muista poikkeuksistakin voisivat myös ihan sääntöjen mukaan periä tuon 660€. Lisäksi poikkeuksista luki määräyksessä,  että ne pitäisi olla ajallisesti specifisiä, joten melkoinen rahastusautomaatti tuo voi olla jatkossa Trafille ja nytkin voi tulla ikäviä isoja yllätyslaskuja :(

Ilkka

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Mielenkiintoista lähestymistapaa näkee taas tähänkin asiaan: ensin näihin määräyksiin reagoidaan, ja vasta sen jälkeen yritetään ymmärtää mitä niissä oikein tarkoitetaan ??? Käyhän se tietysti niinkin, tuppaa vaan säikeen informatiivisuus hiukka kärsimään... :)

Niinno. Jos tiedät, informoi. Jos ei ole asiasisältöä niin, kaikella rakkaudella, shut up :)

Laitanpa anomusta logon pörräämiseen yli 50 metrissä pinsiöön koko ensi vuodeksi, katsotaan kui käy.

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Niinno. Jos tiedät, informoi. Jos ei ole asiasisältöä niin, kaikella rakkaudella, shut up :)

Laitanpa anomusta logon pörräämiseen yli 50 metrissä pinsiöön koko ensi vuodeksi, katsotaan kui käy.

Onko pinsiö muka Pirkkalan CTR, FIZ ja/tai RMZ  alueella ja suoraetäisyys kiitorataan alle 5 km? Muutoin lakikorkeus on 150m vai luinko kuumetokkurassa ton määryksen ihan perseelleen?
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Hmm, oot oikeessa, ei o ainakaan lähialueen sisällä. Pitää tutkia.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Niinno. Jos tiedät, informoi. Jos ei ole asiasisältöä niin, kaikella rakkaudella, shut up :)

Laitanpa anomusta logon pörräämiseen yli 50 metrissä pinsiöön koko ensi vuodeksi, katsotaan kui käy.

Ei kannata hötkyillä niiden kanssa. Let ja Trafi ovat kokoontumassa asian tiimoilta.
Sitä paitsi eihän sieltä pinsiön motusta näe edes kopua jos se on yli 50m koerkeudessa esteistä. Eihän ;)
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Ei kannata hötkyillä niiden kanssa. Let ja Trafi ovat kokoontumassa asian tiimoilta.
Sitä paitsi eihän sieltä pinsiön motusta näe edes kopua jos se on yli 50m koerkeudessa esteistä. Eihän ;)

Näkee...... ja kauas :)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Ottakaa huomioon, että vain lähin alue kentillä on maahan asti. Muuten joku 1500ft alkaa. Sit esim seinäjoki ja muut lennontieddotuselimet eivät ole lennonjohtoja. Ne ei pysty antaan lupia mihinkään. Tiedottavat vaan ilmaliikenteestä. Sit esim. Malmin lähialue muuttuu valvomattomaksi ilmatilaksi kun torni kiinni ja kotkeus muutenkin 0-700ft näin ulkomuistilla. Ei taida trafikaan olla ihan kärryillä lennonjohdon ja lentotiedotuselimen eroista.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Pohjola

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tulossa jostain menossa jonnekin, ei pääse perille
Tämähän sitten taas riippuu ihan täysin siitä miten henkilökemia soittajalla ja tornilla toimii. Sitten on vielä semmonen pikkujuttu että kelle sitten soitetaan kun torni on kiinni? Meinaan esimerkiksi koko seinäjoki on RMZ-aluetta eli max 50m lennätyskorkeus. Entä jos haluan lennättää vaikka 150m asti eikä torni ole auki? Se kun taitaa muutaman tunnin silloin tällöin olla täällä auki.. Mikä on seuraava paikka mihin soitetaan? Tampereen aluelennonjohtoko? Soitanko oikeasti tampereella ja kysyin saanko seinäjoella lennättää about keskellä ei mitään yli 50 metrissä jotain lennokkia?

Ihan oikeasti ei mulla ainakaan ole mitään hajua kenen kanssa näitä asioita pitäisi sopia. Tampere kuulostaa jokseenkin lähimmältä paikalta paikallisen tornin ollessa kiinni, mutta onhan tuo nyt ihan järjetöntä puuhaa soitella ~200km päähän ja kysellä lupaa pellolla lentämiseen..

Ihan aikuisten oikeasti enhän mä soita yhtään mihinkään kun meen lennättää tuonne pellolle. Tää puuha nyt meni jo niin absurdiksi. Vaikka haluaisin toimia oikein niin nykyisillä ohjeistuksilla en tiedä miten pitäisi toimia. Eikä mun tietämys kuitenkaan varmasti ole heikoimmasta päästä määräystä / ilmatilaa koskien. Mitenköhän joku joka ei ole yhtään kiinnostunut ilmailusta eikä tiedä ilmatilastakaan yhtään mitään osaa tulkita tuota määräystä? No ei kyllä mitenkään

Soittaisin ensin sinne Seinäjoen AFIS-palveluun ja kysyisin toimintaohjeita.
http://seinajoenlentoasema.fi/index.php/yhteystiedot
Paikallinen toimija on se kenen kanssa päivittäiset asiat hoidetaan.
Voihan siellä tornissa olla huono päivä mutta kannattanee itse toimia asiallisesti vaikka kuinka
olisi paha olo.
Se miten tämä asia ketään kiinnostaa selviää myöhemmin. Jos ei omatunto kolkuta, lennättää
missä ja miten vaan. Jos sitten se lentokenttä pannaan kiinni jonkun lennokin/kopterin takia, ja
"syyllinen" saadaan kiinni, lasku ei välttämättä ole pieni.
« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2015, 13:44:55 kirjoittanut Pohjola »
Trex600CF,-ESP,-pro DFC Spartan VX1e
Blade Nano CPX
Trex800G, Trex700N
Phoenix
DX7, DX9

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Näkee...... ja kauas :)

Ei hän noita kauas näe. Se on vaan arvioiti virhe, että näkee. Ainakaan mun koput ei lennä 50m korkeallalla.
Näi ollen voin lennättää missä haluan.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Pohjola

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tulossa jostain menossa jonnekin, ei pääse perille
Juu kunhan pysyt Utin ja Jyväskylän lähialueen ulkopuolella.
Määräys alkaa jo elää omaa elämäänsä, Finavialta on tullut toimintaohje minkä lupasivat toimittaa
ainakin minulle. Taitaa alkaa kaikilla lähialueella lennättäjille lupalappujen täyttäminen. :(
Toisaalta lappujen täyttäminen poistanee korkeusrajoituksen ja selventää toimintatavat
lennonjohdon ollessa kiinni.
Trex600CF,-ESP,-pro DFC Spartan VX1e
Blade Nano CPX
Trex800G, Trex700N
Phoenix
DX7, DX9

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Luvan kysyy ken tahtoo.
Mikään ei muutu yö yli.
Minusta kannaatta odotella ihan rauhassa asioiden kehittymistä ja tarkempia sovellus ohjeita.
Ainut asia mikä muuttu on omistaja tiedon lisääminen kopuun ja siihenkin täytyy varata kohtuulisesti aikaa.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Pohjola

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tulossa jostain menossa jonnekin, ei pääse perille
Opettelua ja odotteluahan tämä tässä vaiheessa on niin kuin jäljempänä olevasta
sähköpostikopiosta näkyy.
No kummiskin Utti haluaa että toimittaisiin näin:
snip>>>
Hei,

 Lomake johon viittasin keskustelussa, onkin tarkoitettu pelkästään sisäiseen käyttöön.
 Asia voidaan kuitenkin käsitellä siten, että vastaatte seuraaviin kohtiin:
 a) Toiminnan kuvaus (millaista lennätystoimintaa, millainen lennokki & lkm, tarkka lennätyspaikka, säde, max lentokorkeus.)
 b) Suunnitellut toiminta-ajat (arkena/viikonloppuisin, päivällä/illalla)
 c) Toimijan  yhteystiedot (gsm, email)
 d) Muuta?

 Jatkossa toimintailmoitukset ensisijaisesti MA-PE virka-aikaan 0207088320  ja sen ulkopuolella efut.ats@finavia.fi<mailto:efut.ats@finavia<<<snip

edit. vastaus siis tuonne efut.ats@finavia.fi.
« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2015, 13:34:33 kirjoittanut Pohjola »
Trex600CF,-ESP,-pro DFC Spartan VX1e
Blade Nano CPX
Trex800G, Trex700N
Phoenix
DX7, DX9

Poissa Pohjola

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tulossa jostain menossa jonnekin, ei pääse perille
Mua kiinnostais saada tietää että mistä näkis/sais tietää selvästi että mikä alue esim pk-seudulle kuuluu mihinkin aakkosyhdistelmään!? Itse vaikutan lähinnä loviisan alueella, mutta myös pk-seudulla. Ois kiva saada tuo tieto helposti ja ymmärrettävästi että osais katsoa nuo lentorajoitukset.


Sent from my iPhone using Tapatalk

AIP Suomi, siitä talukot ja lyhenteet, ja niitä riittää :o
https://ais.fi/ais/eaip/fi/
Harrasteilmailun karttasovellus
https://trafi.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=08821b9e9ddd44e9964157efd9469b69
Klikkaa kartasta haluamasi kohtaa, näkyviin tulee minkälainen ilmatila on kyseessä.
edit. jos avautuvan ikkunan yläreunassa lukee esim. 1 of 2, siinä on kaksi ilmatilaa päällekkäin.
Vieressä olevaa nuolta klikkaamalla selviää mitkä ne ovat.

« Viimeksi muokattu: 01 Maaliskuu, 2016, 10:47:47 kirjoittanut Pohjola »
Trex600CF,-ESP,-pro DFC Spartan VX1e
Blade Nano CPX
Trex800G, Trex700N
Phoenix
DX7, DX9

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
AIP Suomi, siitä talukot ja lyhenteet, ja niitä riittää :o
https://ais.fi/ais/eaip/fi/
Harrasteilmailun karttasovellus
https://trafi.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=08821b9e9ddd44e9964157efd9469b69
Klikkaa kartasta haluamasi kohtaa, näkyviin tulee minkälainen ilmatila on kyseessä.
edit. jos avautuvassa mustassa boxissa lukee esim. 1 of 2, siinä on kaksi ilmatilaa päällekkäin.
Vieressä olevaa nuolta klikkaamalla selviää mitkä ne ovat.

Tuosta ei normaalijantteri keksi RMZ-alueita mitenkään vaikka muuten onkin ihan ok. Ei sentään pahvista ilmailukarttaa tarvi joka lennättäjän ostaa
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
AFIS eli lennontiedotuselimestä vielä sen verran kaikille. 1:1 ilmailussa opetettiin kovasti, että on tosiaan lennontiedotuselin. Ei siis anna lupaa laskeutua, tai muutakaan. Kertoo vain liikenteestä. En tiieä miten käytännössä vaikuttaa kopterointiin. Jos sinne ilmoittaa, niin voivat ilmoittaa muille tulijoille lennokkitoimintaa jossain kohdassa, samaten lennokkiporukalle, että on muita tulossa. Kiinnioloaikana taitaa sekin olla normaalia valvomatonta ilmatilaa. Mut itelle ei vaikuta nyt mitenkään noi ja hesassakin petikko on ainut joka taitaa olla lähialueella. Eastista en tiedä onko malmin lähialueen sisällä? Onko joku tarkistanu.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vielä jos sotken pakkaa...

"lennokilla tarkoitetaan lentämään tarkoitettua laitetta, jonka mukana ei ole ohjaajaa ja jota käytetään harraste-tai urheilutarkoitukseen pois lukien ensisijaisesti lapsille suunnatut laitteet ja kauko-ohjatut ilma-alukset"

Onkohan FPV varusteltu Blade 180CFX (paino 220g, roottorin halkaisija 400mm) ensisijaisesti lapsille suunnattu laite?  :P :Missähän harrastevälineen raja kulkee... Etupäässähän tuolla tulee vain leikittyä lapsellista temppulentoa eikä harrasteltua mitään vakavamielistä...
« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2015, 19:10:31 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
5.6 Lennokin lennättämisen on oltava suoraan näköyhteyteen perustuvaa, lennokin on oltava koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden huomioon ottaen riittävän lähellä lennättäjää niin, että muu ilmaliikenne voidaan havaita ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella ilman apuvälineitä.

"näköyhteyteen perustuvalla toiminnalla (Visual line-of-sight (VLOS) operation) tarkoitetaan toimintaa, jossa kauko-ohjaaja tai kauko-ohjaustähystäjä pitää ilman apuvälineitä yllä suoraa näköyhteyttä kauko-ohjattuun ilma-alukseen"

Voidaanko tästä tulkita, että FPV on sallittua spotterin kanssa?

Trafin usein kysyttyjä kysymyksiä on näköjään täydennetty kohdalla 29. Sen mukaan FPV on siis sallittua spotterin kanssa.

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Mistä niitä spottereita saa? Voiko hakea lainaksi päiväkodista tai lähimmästä vanhainkodista?

Voiko 10v ja 8v lapset käydä kaksistaan kokeilemassa iskän ostamia "FPV-leluja" koulun jälkeen?

Ps. Taotaan nyt, kun rauta on vielä lämmintä...
« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2015, 21:50:32 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Mä en kyllä jotenkin usko että tuolla UKK:lla on mitään virkaa kun määräys on ristiriidassa sen kanssa. Uskoisin että virallista määräystä noudatetaan eikä jotain UKK:ta. Siksi olen alusta asti sanonut että trafin pitää korjata nämä asiat sinne määräykseen jos se tarkoittaa jotain muuta eikä UKK osiolla korjailla määräyksen asioita täysin päinvastaisiksi kun eihän se noinpäin voi toimia
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Tämmöistä tekstiä löysin.

Tänään sil, trafi ja ymmärtääkseni myös finavia istuivat kokouksessa, ja mm. Seuraavia linjauksia tehtiin (parempaan suuntaan):

1. Valvomattomassa ilmatilassa olevien lennokkien lennätyspaikkojen tiedot tullaan julkaisemaan ilmailun tiedoitusjäjerjestelmäss ä AIP:ssä. Julkaiseminen on maksutonta. Näillä paikoilla tulee olemaan maksimi lennokin lentokorkeus 3500 jalkaa (1050 metriä) meren pinnasta (tai valvotun ilmatilan alaraja) ympyrän muotoisella alueella, jonka säde on yksi kilometri. Alue voi olla rajatumpi, jos valvottu ilmatila, tai muu tekijä sitä rajoittaa. Sama menetelmä tulee koskemaan myös valvomattomassa ilmatilassa olevia lentopaikkoja. Sekä lentopaikkojen, että lennokin lennätyspaikkojen pitäjä voi tietenkin rajoittaa lennätystä näitä lukuja enemmän.
SIL kerää ensimmäisessä vaiheessa tämän vuoden aikana tiedot AIP:hen laitettavista lennokin lennätyspaikoista. Jatkossa tiedot toimitetaan suoraan AIP:tä ylläpitävälle taholle.

2. Lähialueilla sijaitsevien lennokkikenttien osalta Finavia harkitsee korkeusrajaa jokaisen kentän tilanteen erikseen huomioiden kentän sijainnin suhteen kiitoratoihin.

3. Kun FPV lennätyksessä käytetään tähystäjää täyttää se kohdan 5.6 vaatimuksen näköyhteydessä tapahtuvaan lennätykseen.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Tässä vielä usein kysytty kysymys 29 vastauksineen:

"29. Kuinka voin lennättää FPV lennokkiani?
FPV eli First Person View lennättämisessä tarvitset viereesi ilmatilaa tarkkailevan ihmisen, jolla on koko ajan suora näköyhteys koneeseesi, jotta hän voi varoittaa sinua lähestyvistä ilma-aluksista, ihmisistä tai muista mahdollisista kohteista lennätysalueella. Tällöin lennättämisessä voidaan soveltaa samoja rajoja kuin muussakin VLOS operoinnissa, eli lennokin on oltava koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden huomioon ottaen riittävän lähellä lennättäjää niin, että muu ilmaliikenne voidaan havaita ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella ilman apuvälineitä. Lisäksi on huomioitava määräyksen mukainen alle 150m lennätyskorkeus."

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Kaikki nämä ukk tulee saada suoraan määräykseen. Muuten niil ei oo luultavasti oikeudellista merkitystä.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa velemu

  • Opetteleva torppari
  • **
Kaikki nämä ukk tulee saada suoraan määräykseen. Muuten niil ei oo luultavasti oikeudellista merkitystä.

No tuota..... Viranomaisen omilla virallisilla sivuilla olevan UKK-osion, minun käsittääkseni, voidaan katsoa olevan kyseisen viranomaisen ohjausta ja neuvontaa asioissa, joita kansalaiset kapulakielestä haluavat selventää. Siis viranomaisen tahtotila, käsitys ja tulkinta jostain pykälästä.

Eli kun luet jotain määräyksen pukamaa... eiku pykälää, kysyt (ja riittävän moni muukin) asiaa ja sen tarkoitusta viranomaiselta ja viranomainen päättää sen laittaa UKK-alueelle vastauksen kanssa niin kyllä sillä on oltava oikeudellista merkitystä. Mielestäni voidaan katsoa, että kun kansalainen on tutustunut normistoon, hakenut sen tulkintaa koskevan viranomaisen mielipiteen viranomaisen omilta virallisilta sivuilta ja toiminut sitten sen mukaan. Ei kukaan voi sen jälkeen sanoa, että "väärin teit!"

Tämä koko OPS M1-32 on kokonaisuudessaan melkoinen soppa ja, jääräpäisyydestäni  huolimatta, on pakko sanoa, että kyllä tuolla SIL:n puolella on jokunen tyyppi todella nähnyt vaivaa ja uhrannut aikaansa palaveeraamalla viranomaisen kanssa näitä asioita selventääkseen. Siitä vilpitön kiitos ja arvostus heille, keskustelu- ja neuvotteluyhteys on olemassa ja hyvä tästä vielä tulee ennen ensi kesää.

Jotenkin lapsenmielisesti haluan uskoa, että Trafin "julkaistaan nyt ja tulee voimaan heti"-taktiikka toteutettiin siksi, että nyt on talvi aikaa mulkata määräystä, sopia asioista ja toimintatavoista harrastajien kanssa ja kun kevät koittaa niin kaikilla on helppo hengittää.

P.s kukaan ei ole vieläkään ottanut yhteyttä mun videovastarin osto-ilmoitukseen. Tiesivätkö kaikki, että FPV ei olekaan laitonta?

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Tiesivätkö kaikki, että FPV ei olekaan laitonta?

Kaikki tietää, että käyttämäsi taajuudet on laittomia, niin ei haluta yllyttää rikokseen ;)

Poissa velemu

  • Opetteleva torppari
  • **
Kaikki tietää, että käyttämäsi taajuudet on laittomia, niin ei haluta yllyttää rikokseen ;)

Tiedän boscamin yhden kaistan olevan ns. "laiton" mutta jos jotain muutakin asiassa piilee niin otan tiedon kiitollisena vastaan. Mielellään yv:nä niin ei sotketa tätä OPS-keskustelua.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3541 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Syyskuu, 2008, 22:19:08
kirjoittanut kaardian
15 Vastauksia
6212 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2013, 23:26:31
kirjoittanut Tohtori R
15 Vastauksia
8662 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2014, 17:00:11
kirjoittanut Tucho
3 Vastauksia
6653 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Joulukuu, 2016, 15:32:05
kirjoittanut Wilikki
0 Vastauksia
8478 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2016, 07:58:45
kirjoittanut Teme