Kirjoittaja Aihe: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan  (Luettu 6972 kertaa)

Poissa Kopterinlennättäjä55

  • Tavallinen torppari
  • ***
Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« : 10 Lokakuu, 2015, 13:22:05 »
Nyt on ilmat kylmentynyt ja päivällä on se 5 astetta. Vaikuttaako lentoaikaan vielä näin alhainen lämpötila? Jos pidän akut lämpöisessä, juuri ennen lentoa, niin onko vaikutusta lentoaikaan, vaikka kelit ovat kylmentyneet merkittävästi?

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« Vastaus #1 : 10 Lokakuu, 2015, 15:21:59 »
Älä lennätä kylmillä akuilla. Kylmällä akulla saattaa cutoffi yllättää ja ei sieltä oikein tehoakaan irtoa. Itse pidän akut termoslaukussa talvella. Kotona laittaa lämpösenä sinne niin ei ne liikaa jäähdy varsinkaan jos kopusta nakkaa lennon jälkeen lämpöisen akun sinne. X3:n akut tuppaa minulla olemaan tulikuumat lennon jäljiltä niin lämmittää kivasti.

Toinen vaihtoehto on pitää akut povitaskussa takin sisällä.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« Vastaus #2 : 10 Lokakuu, 2015, 15:29:48 »
Pitää akut lataussalkussa ni laturit pitää lämpösenä :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Kopterinlennättäjä55

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« Vastaus #3 : 10 Lokakuu, 2015, 16:17:23 »
Joo no jos menen autolla johonkin kuvaamaan ja pidän akun lämpöisessä autossa ja siitä suoraan lentoon, niin ei pitäisi tulla siis mitään ongelmia? Itse akut eivät kyllä lennon jälkeen koskaan ole mitenkään hirveän lämpösiä.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« Vastaus #4 : 10 Lokakuu, 2015, 16:23:36 »
No jossei ne yhtään lämpee lennossa, niin laita jokin telttapatjakortsu päälle.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« Vastaus #5 : 10 Lokakuu, 2015, 17:48:21 »
Joo no jos menen autolla johonkin kuvaamaan ja pidän akun lämpöisessä autossa ja siitä suoraan lentoon, niin ei pitäisi tulla siis mitään ongelmia? Itse akut eivät kyllä lennon jälkeen koskaan ole mitenkään hirveän lämpösiä.
En usko että noin tulee ongelmia.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« Vastaus #6 : 18 Lokakuu, 2015, 21:24:54 »
Mulla on kylmät lipot. Ehkä se 30 sekkaa rentoo menoo. Ne lämpiää lennon aikana. Sitten kun alkaa mittari näytään -20 -35 sitten voi pitää pikkasen suojassa.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« Vastaus #7 : 18 Lokakuu, 2015, 21:51:48 »
Ite huomannu että jos laittaa akut kopteriin noin vähintään 30 asteisena niin sitten irtoaa wanhoista ja loppuun ajetuista lipoistakin hyvin virtaa. Kesällä tuohon pääsi ihan hyvin lämpimällä kelillä kun muutama syklin pyöritti ja latas isolla virralla. Toki tässä vaikuttaa myös se että suoraan säilytyksestä otettu akku antaa muutenkin huonommin virtaa ulos. Leirillä taas tuli huomattua että vaikka akuille olis tullu syklejä jo vaikka kuinka samalle päivää niin jos se on kylmä niin virtaa ei vaan lähde ulos samaan malliin kuin lämpimästä.

Toinen havainto minkä olen tehnyt niin kylmään akkuun ei latauksessa mene samaa määrää virtaa sisään kuin lämpimään. Jää helposti jonku 5% pienemmäksi ladattu virta mitä sieltä on purettu. Virtasensorin kanssa kun purkaa aina yhtä tyhjäksi niin sen sitte näkee seuraavalla latauksella lämpimässä että menee vastaavasti reilummin virtaa mitä sieltä jäi edellisellä latauksella puuttumaan.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kopterinlennättäjä55

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« Vastaus #8 : 06 Marraskuu, 2015, 16:07:26 »
Onkohan tähän aikaan järkeä ostaa uutta akkua, kun ilmatkin vaan kylmenee? Oman laitteen minimi suositus lämpötila on -10 astetta. Jos akulla yltää noin 8 min lentoaikaan kesällä, niin paljonkohan siitä lähtee pois -10 asteen pakkasessa. Vai pystyykö tuota arvioimaan.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« Vastaus #9 : 06 Marraskuu, 2015, 16:50:42 »
Kokeilemalla selviää, ei oikein muuta ohjetta voi antaa. Lentoaikaan vaikuttaa niin moni asia. Jos akku osoittaa jo ikääntymisen merkkejä (esimerkiksi kennojen IR:t kasvaneet) niin kyllä se uusi akku aina paremmin toimii, niin kylmänä kuin lämpimänä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kopterinlennättäjä55

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« Vastaus #10 : 06 Marraskuu, 2015, 19:23:22 »
Mutta meneekö akku kylmässä lennättelystä nopeammin ns. pilalle?

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« Vastaus #11 : 06 Marraskuu, 2015, 21:01:58 »
Mutta meneekö akku kylmässä lennättelystä nopeammin ns. pilalle?
Ei.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« Vastaus #12 : 06 Marraskuu, 2015, 22:47:03 »
Kylmässä lennättämisestä en ole löytänyt dataa mikä tukisi sitä että se olisi haitaksi akuille. Muuten kuin sitä kautta, että kylmän akun C arvo on huonompi mitä vastaava lämpimän akun, eli ei kestä niin kovia purkuvirtoja. Tämähän korjaantuu osin sitä mukaa kun akku lämpenee lennon aikana.

Lataaminen on sitten toinen asia. Siitä on ihan oikeaa faktaa olemassa että kylmälle akulle latauksen lopetusjännite tulisi olla huomattavasti alempi kuin mitä lämpimässä on sallittua. En muista mitä ne tarkkaan nyt oli, mutta tämmöisiä muistikuvia on että nollassa asteessa pitäisi lopettaa 4.0V kennojännitteeseen lataus ja -10 pakkasessa jo 3.7V jännite olisi maksimi. Tässähän nyt auttaa paljon taas se että suoraan lennon jälkeen akkuhan on tyypillisesti vähintäänkin kädenlämpöinen ja reipas latausvirta ylläpitää lämpöä myös jonkin verran. Mutta jos jättää akut seisomaan kylmään ja laittaa sitten kylmänä lataukseen niin kylmän lämpötilan aiheuttaman kemian muuttumisen seurauksena ylilatautuminen tapahtuu jo yllättävän matalassa lämpötilassa.

Ihan varma asiasta en ole, mutta siinä käsityksessä olen että jo ladattu akku ei kuitenkaan mene pilalle jos se pääsee kylmäksi, vain lataus on pahasta liian kylmänä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Pohjola

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tulossa jostain menossa jonnekin, ei pääse perille
Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« Vastaus #13 : 06 Marraskuu, 2015, 23:45:38 »
Kokemuksia kylmässä,(max n.-10C) lennätyksestä ja akkujen latautumisesta.
Akut toimivat kopterissa hyvin, kunhan ne laittaa "auto tai tasku"- lämpöisinä kopteriin kiinni
ekalla lennätyskierroksella. Jatkossa purku ja lataussyklit ovat pitäneet riittävää lämpöä yllä.
Revolectrix-laturi herjaa kylmyydestä ja heittää homman kesken, minulla kun
ei ole mitään akun lämpöantureita. Akku siis lämmin mutta laturilla on kylmä.
Ongelma poistuu kun laittaa akun latautumaan laturin kanssa saman viltin alle. PL-kuutosesta tuon kylmälataus ohjelman saa kytkettyä pois.
Jääkylmiä akkuja en ole yrittänytkään purkaa tai ladata, ei ole suotavaa kuten edellä on todettu.

Kylmässä kopterikin lentää hieman eri tavalla kun ilma on tiheämpää, lavoissa on enemmän nostetta.

Trex600CF,-ESP,-pro DFC Spartan VX1e
Blade Nano CPX
Trex800G, Trex700N
Phoenix
DX7, DX9

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
« Vastaus #14 : 08 Marraskuu, 2015, 09:43:57 »
Toi noste kyllä pitää paikkaansa. Tosi hyvin lentää kovassa pakkasessa. En kyllä lennelly kuin 450 mutta - 20 lentää noi isotkin hyvin.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
8203 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2008, 12:11:12
kirjoittanut Vispilä
6 Vastauksia
3739 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2008, 10:24:00
kirjoittanut mnentwig
3 Vastauksia
2578 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Heinäkuu, 2009, 12:36:45
kirjoittanut Sammy
7 Vastauksia
3529 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2009, 11:30:52
kirjoittanut Ville Erkkilä
6 Vastauksia
2298 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Lokakuu, 2020, 22:30:15
kirjoittanut Tohtori R