Kirjoittaja Aihe: Trex 450s GF säädöt?  (Luettu 62837 kertaa)

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #75 : 23 Lokakuu, 2008, 19:20:22 »
Ei lavoilla ole mitään väliä. Nyt alkaa olla jo täällä aika paljon jauhantaa perän säädöstä, ei se ole edes iso homma  ;D Kattelin vähän koko säiettä läpi ja tässä mitä mielestäni sun pitää tehdä.

Arvelen että oot kokoajan keskittynyt pitämään asetuskulman samana.

1) Ensi kerralla laitat sen gyron limitin nollaan (käännät potikan täysin vastapäivään) ja linkkipallohan sulla onkin jo mahd. lähellä servon keskustaa. Tässä vaiheessa linkki on 90 asteen kulmassa servopyörään nähden.
2) Sitten käännät servoa laitoihin ja katsot kummassa päässä bindaa.
3) Sitten säädät servon paikkaa tai linkin pituutta muuttamalla niin että ei bindaa enää siinä reunassa jossa alunperin bindasi. Sitten keskität perän ja katsot osoittaako kopteriin päin käännetyistä lavoista ylempi enemmän ulospäin putkesta kuin toinen.

Jos näin, anna olla ja nauti lentämisestä. Asetuskulmaa ei kannata ottaa liian vakavasti! Jos ylempi lapa osoittaa peräputkeen, olet kasannut jotain täysin väärin ja joudut aloittamaan alusta (mahdollisuus tähän skenaarioon noin 0.00001%).



-op-
« Viimeksi muokattu: 23 Lokakuu, 2008, 19:24:01 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #76 : 23 Lokakuu, 2008, 20:03:35 »
Minulla on tällainen harvinainen taito saada kaikki mahdollisimman vaikeaksi :D
Nytkö siis en siirtele sitä servoa siinä putkella ja etsi sitä kohtaa jossa pysyy rate modessa suht paikoillaan?
(hoitaako tuo HH-mode sen perän keikuttamisen vaikka rate modessa ei olisikaan menetetty hermoja servon rukkaamisella?)
Vaan tällään servon vain niin limit minimissä että ei bindaa siellä missä nyt bindaa ja pirotan taivalla kun p*rkele  :o  :D

edit:
Niin tosiaan, minun tuurillani olen tuossa 0.0000000000001% skenaariossa, pitääpä tarkistaa kun tästä kotiin pääsee... vielä 2 tuntia.
Huomenna aamuun, kerkeää melkein nukahtaa... oho... meni ot ^^
« Viimeksi muokattu: 23 Lokakuu, 2008, 20:08:59 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #77 : 23 Lokakuu, 2008, 20:16:25 »
Nytkö siis en siirtele sitä servoa siinä putkella ja etsi sitä kohtaa jossa pysyy rate modessa suht paikoillaan?

Niin. Jos limit on nollassa, linkki servon keskustan lähellä ja normitilassa tehdyn leijutussäädön jälkeen edelleen bindaa jommassa kummassa laidassa niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin säätää linkkiä niin että asetuskulma muuttuu.

Alignin perässä on aika lyhyt akseli joten sekin vaikuttaa tuohon bindaukseen. Itellä HDX perä ja ei tartte olla limit täysin nollassa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #78 : 23 Lokakuu, 2008, 20:24:04 »
Tässä miten minä olen asian ton oman piksyn kanssa tehny...

Tarkistan että servo on sellasella kohdalle ettei bindaa. Sit HH päälle ja rok rok! kyllä se perä siellä perässä tulee ;D
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #79 : 23 Lokakuu, 2008, 20:36:43 »
Tässä miten minä olen asian ton oman piksyn kanssa tehny...
Tarkistan että servo on sellasella kohdalle ettei bindaa. Sit HH päälle ja rok rok! kyllä se perä siellä perässä tulee ;D

Totta. Asetuskulman tarkkuus alkaa näkyä vasta sitten kun viskoo konetta taivaalla vähän kovempaa ja eri asennoissa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #80 : 23 Lokakuu, 2008, 21:17:12 »
perhana, miksei tätä heti näin kerrottu :D tastellut tuon paskan kanssa lähes turhaan >:(

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #81 : 23 Lokakuu, 2008, 21:27:50 »
Ei et ole tuhraan taistellut. Olet harrastanut helikopteri harrastustasi ja opetellut perän säätämistä :)
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #82 : 23 Lokakuu, 2008, 21:29:06 »
Ei et ole tuhraan taistellut. Olet harrastanut helikopteri harrastustasi ja opetellut perän säätämistä :)

Heh, siksi heitinkin tuon "lähes turhaan" :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa atgrohn

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #83 : 23 Lokakuu, 2008, 22:13:00 »
Onkos sillä itse asiassa kovemmassakaan jumpassa väliä, että sattuuko se neutral-asento just siihen missä perä pitää normimodessa?

Toki jos se perä pitää vasta sitten kun servo on lähellä jompaakumpaa äärilaitaa niin perä ei varmasti reagoi identtisesti kumpaankin suuntaan.

Itse kyllä ainakin huomannut 450 rexissä että ei tekisi pahaa vaikka peräakseli olisi 5mm pidempi. Jos säätää siten että perä pitää normimodessa
ilman korjauksia niin toiseen suuntaan jää enemmän varaa kun toiseen suuntaan jo bindaa...nimenomaan vielä värään päähän.

Juuri sinne pääroottorin pyörimissuuntaanhan tuo perä joutuu tekemään enemmän työtä. Luonnostaanhan se pyörisi juuri vastakkaiseen suuntaan ja sinne kääntymiseen riittää että perä hieman "hellittää", toki sitten kun ottaa kaikki mahdolliset lentoasennot ja ilmavirran huomioon niin ei se ihan näin yksinkertaista olekaan.

No se on AliKilin vika että perä voisi olla parempi, ei meidän...kumpahan vaan heittelen ajatuksia ilmoille... ???

HH-rules!

Antti
« Viimeksi muokattu: 23 Lokakuu, 2008, 22:18:36 kirjoittanut atgrohn »
Trex250, Trex450, Trex600N, Raptor50, kiinteäsiipiset X Y Z ja Å
...ei se miten päin laskeutuu vaan kuinka kovaa....

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #84 : 24 Lokakuu, 2008, 15:19:03 »
Vinkkejä miten saan HS65-HB servosta tuon laakerin irti ja uuteen hammaspyörään kiinni? :S
Tuntuu olevan aika tiukassa...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #85 : 24 Lokakuu, 2008, 19:48:13 »
Vispilä, näyttääkö tämä enemmän "oikealta"?
Pyörittelin vähän osia.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #86 : 24 Lokakuu, 2008, 19:50:06 »
Vispilä, näyttääkö tämä enemmän "oikealta"?
Pyörittelin vähän osia.
Näyttää.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #87 : 24 Lokakuu, 2008, 20:04:01 »
pyöräytin nuita lavanpitimiä 180 astetta, piti se linkikin kääntää.. pitäisikö kokeilla uudestaan servon siirto lapakulma asetusta  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #88 : 24 Lokakuu, 2008, 20:19:37 »
Korjaan edellistä viestiäni... nyt se menee väärin. Perässä pitäisi olla ns leading edge control eli tuo lavanpidin pitäisi olla niin päin, että tuo ohjaava vipu on lavan kulkusuuntaan etupuolella. Saatko tehtyä tuossa samassa asennossa nin, että irrotat nuo lavanpitimet linkki palloista, pyöräytät molempia 180 astetta ja laitat uudestaan kiinni linkkipalloihin? Sitten pitäisi olla lavat väärin päin, joten irrotat ne ja pyöräytät ympäri.

Edit: ;D Meneeko se sit just niinku se aikasemmin oli?

Edit2: Eihän ne tietty ookaan linkkipallot ku ruuvit ja holkit, mut kuitenkin.

Edit3. Tästä näkyy miten se perä pitää laittaa kasaan
« Viimeksi muokattu: 24 Lokakuu, 2008, 20:40:18 kirjoittanut masu »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #89 : 24 Lokakuu, 2008, 20:49:12 »
Toivottavasti et nyt rynnänny ulos kokeilemaan kopteria, koska tuossa käy vieläpä niin, että kun pyöräytät nuo lavanpitimet 180 astetta ympäri niin tuon peräsliderin vaikutus lapakulmiin kääntyy päinvastaseks ja perän ohjauksen kanava pitäs reversoida...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #90 : 24 Lokakuu, 2008, 21:07:12 »
Toivottavasti et nyt rynnänny ulos kokeilemaan kopteria, koska tuossa käy vieläpä niin, että kun pyöräytät nuo lavanpitimet 180 astetta ympäri niin tuon peräsliderin vaikutus lapakulmiin kääntyy päinvastaseks ja perän ohjauksen kanava pitäs reversoida...

Ei voi sateessa ja pimeässä :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #91 : 24 Lokakuu, 2008, 21:11:11 »
Joo, mut kyllä se periaatteessa toimii noinkin päin miten sen käänsit, mutta kanava menee uusiks ja en muista vaikuttiko gyron korjaussuuntaakin. No, kuitenkin, asento näyttää muuten just oikealta eli jos saat käännettyä lavanpitimet ja lavat ja muuten samaan asentoon, niin hyvä on.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #92 : 25 Lokakuu, 2008, 14:13:34 »
Joku taituri nyt heittää että millaset kurvit tuohon kannattaa säätää, normin ja idlen välille ettei tee mitää sekoja ku nappaa kytkintä?  :)
Muuten se nyt lentää ihan hyvin.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #93 : 25 Lokakuu, 2008, 16:41:56 »
Vaikeahkoa heittää mitään tarkkoja kurveja kun ei tiedä millaset kulmat löytyy ja mikä pinjoni on ja mikä moottori jajaja..

Sun pitää itte testailla, tavoite on sellainen että leijuttelutilassa tikun keskialueella kierrokset pysyy suht samana koko ajan, ettei käy niin että kun vähennät kulmia kierrokset tippuu satoja kiekkoja. Esim. 0-50-60-70-100 jolloin kierrokset nousee tavoitteeseen jo 1/5 tikulla. Mitä tasaisemmat kierrokset sen paremmin perä toimii ja kone pysyy vakaana. Idleen kaasukäyräksi 100-90-85-90-100 tai 100-100-100 jos kuvernöörillä ajelet tai muuten vaan haluat paremman tehon ilman kuvernööriä.
 
Pitchkäyrä niin että tikku alhaalla normitilassa -3 - -5, ja keskellä 0, eli esim. 25-35-50-75-100 jolloin tikun puolesta välistä ylös lapakulmat ovat samat kuin idlessä. Idleen lapakulmakäyrä 0-25-50-75-100

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #94 : 25 Lokakuu, 2008, 17:25:07 »
Pitchkäyrä niin että tikku alhaalla normitilassa -3 - -5, ja keskellä 0, eli esim. 25-35-50-75-100 jolloin tikun puolesta välistä ylös lapakulmat ovat samat kuin idlessä. Idleen lapakulmakäyrä 0-25-50-75-100

Kaasu kurvi on hieman makuasia ja muutenkin riippuvainen monesta muuttujasta. Muutoin ehdottaisin juurikin vastaavia säätöjä normiin ja idleen. Itselläni yritys ja erehdys ja simussa testailu on tuottanu juurikin tämän -4 - keskellä nolla - lineaarisesti 100 lopputuloksen. Että eiköhän siittä olis ihan hyvä lähtee.  :)
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #95 : 25 Lokakuu, 2008, 17:55:11 »
Heitin nuo mitä sanoitte, tuntu oikein hyviltä... meinasi tulla tiiliseinä vastaan ku tosi kova tuulenpuuska pukkasi seinää kohti, sain pelastettua ;)

Pystyy muuten yllättävänki kovassa tuulessa lentään tuota, en ois uskonu... varsinki jos on tasanen/melko tasanen tulli. 2 akkua lensin taas ku sain ladattua :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #96 : 26 Lokakuu, 2008, 13:50:06 »
Muuten miks ihmeessä ostaa kuvernööri jos saman voi hoitaa radion käyrillä...???????????????
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #97 : 26 Lokakuu, 2008, 14:40:28 »
Muuten miks ihmeessä ostaa kuvernööri jos saman voi hoitaa radion käyrillä...???????????????

No kato, kun sä et tunnu politiikasta mitään tietävän, niin mä opetan sulle vähän kuvernööreistä, voimaikkain kuvernööri ikänä on tossa kuvassa alla.

Kuvernöörin ostamista taas kutsutaan lahjonnaksi, se on rikos ja siitä voi joutua linnaan. Kiltimmät konnat täällä meillä päin taas joutuu käyrän työsiirtolaan, se on tuossa Aurassa, ihan Turun lähellä. Siiittä se käyrä.

Mä kato tiedän kaiken kuvernööreistä ja vaikka mistä......
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #98 : 26 Lokakuu, 2008, 14:48:57 »
 ;D Ehdottomasti yksi viikon parhaista posteista.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trex 450s GF säädöt?
« Vastaus #99 : 26 Lokakuu, 2008, 16:55:50 »
Muuten miks ihmeessä ostaa kuvernööri jos saman voi hoitaa radion käyrillä...???????????????

Mr Niemen posti oli kyllä laadukkain ja selventävin posti tällä foorumilla pitkään aikaan ( ;D ;D ;D 8) 8) 8)) mutta selvitämpä nyt non Arska kuvernöörin toimintaa, eli kun kone tulee kovaa korkealta alas 0 kulmilla niin moottorilla ei ole mitään vastusta ja kierrokset pääsee nousemaan niin koviksi että perä alkaa väpättämään ja pahimmillaan kone hajoaa ilmassa kun tekee nopean liikkeen. On olemassa governöörejä ja limittereitä, limitterit leikkaa vaan kaasua pois yläpäästä jos pääsee nousemaan liikaa, governöörin toiminnasta en ole aivan varma mutta se toimii enemmän gyron tapaan.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
5213 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Syyskuu, 2008, 23:19:38
kirjoittanut koha
17 Vastauksia
8155 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Elokuu, 2009, 18:45:58
kirjoittanut Vispilä
47 Vastauksia
17121 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Joulukuu, 2008, 20:11:30
kirjoittanut rahnmat
8 Vastauksia
3837 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Heinäkuu, 2009, 23:00:04
kirjoittanut 1m4s0_
3 Vastauksia
3709 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Heinäkuu, 2011, 19:39:34
kirjoittanut Dutchman