Kirjoittaja Aihe: Walkera V450DO3 säätöjä  (Luettu 21879 kertaa)

Poissa Sute

  • Tavallinen torppari
  • ***
Walkera V450DO3 säätöjä
« : 16 Lokakuu, 2015, 09:02:34 »
Hommasin tuossa vähän aikaa sitten ensimmäiseksi kopukaksi Walkerin V450DO3:sen. Leijutus perä itseenpäin onnistuu jo hienosti, muut suunnat ovat himpun hakusessa vielä.

Tuossa kopterissa vaan vähän ihmetyttää, että se on leijutettaessa takaapäin katsottaessa kallellaan keskipisteestään oikealla päin. Mitenköhän tätä voisi lähteä fiksaamaan, vai onko ihan jonkinlainen ominaisuus?

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #1 : 16 Lokakuu, 2015, 11:14:43 »
Johtuu peräroottorista. Eli peräroottorihan puhaltaa sivulle ja kompensoi pääroottorin pyörittämisestä tulevaa vääntövoimaa, estäen runkoa pyörimästä hallitsemattomasti vasten roottorin pyörimissuuntaa. Siinä kun peräroottori työntää sivulle niin vastaavasti itse kopterikin lähtee menemään sivulle vastakkaiseen suuntaan. Jos nostat kopterin tasaiselta alustalta ilmaan tyvenellä kelillä niin voit huomata tämän itsekin. Vaistomainen reaktio tälle on se että kallistat kopteria hieman toiseen suuntaan, jolloin se pysyy paikallaan, mutta on hieman kallellaan. Tämä on siis luonteenomainen ominaisuus kaikille yksiroottorisille koptereille, niin pienille kuin isoillekin. Se että miten paljon se on kallellaan riippuu siitä miten paljon lavoissa on ilmanvastusta, ja miten paljon sen seurauksena peräroottori joutuu puhaltamaan sivulle kompensoidakseen pääroottorin vääntöä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Sute

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #2 : 16 Lokakuu, 2015, 11:28:30 »
Johtuu peräroottorista. Eli peräroottorihan puhaltaa sivulle ja kompensoi pääroottorin pyörittämisestä tulevaa vääntövoimaa, estäen runkoa pyörimästä hallitsemattomasti vasten roottorin pyörimissuuntaa. Siinä kun peräroottori työntää sivulle niin vastaavasti itse kopterikin lähtee menemään sivulle vastakkaiseen suuntaan. Jos nostat kopterin tasaiselta alustalta ilmaan tyvenellä kelillä niin voit huomata tämän itsekin. Vaistomainen reaktio tälle on se että kallistat kopteria hieman toiseen suuntaan, jolloin se pysyy paikallaan, mutta on hieman kallellaan. Tämä on siis luonteenomainen ominaisuus kaikille yksiroottorisille koptereille, niin pienille kuin isoillekin. Se että miten paljon se on kallellaan riippuu siitä miten paljon lavoissa on ilmanvastusta, ja miten paljon sen seurauksena peräroottori joutuu puhaltamaan sivulle kompensoidakseen pääroottorin vääntöä.

Kiitoksia vastauksesta. :) Yritinkin tuossa myös trimmeillä pelata, mutta vaikutusta ei em. syistä johtuen luonnollisesti ollutkaan.

Poissa Sute

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #3 : 16 Lokakuu, 2015, 11:44:19 »
Piti vielä kysymän, että kun vääntää reilummin ja nopeasti kaasutikusta, kääntyy / hypähtää perä samalla vielä kohtuu reilusti oikealle päin. Tämä lienee ihan trimmeistä kiinni?

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #4 : 16 Lokakuu, 2015, 11:46:52 »
Ei vaan gyron toiminnasta. Trimmejä ei tule käyttää kopterissasi ollenkaan!

Tuo perän heilahtaminen johtuu joko liian pienestä perän gainista (korjausvoimakkuus) tai perän kompensaatioarvoata. Jos ajat vakiogyrolla niin kokeile nostaa perän gainia.

Poissa Bnito

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #5 : 16 Lokakuu, 2015, 11:51:28 »
Piti vielä kysymän, että kun vääntää reilummin ja nopeasti kaasutikusta, kääntyy / hypähtää perä samalla vielä kohtuu reilusti oikealle päin. Tämä lienee ihan trimmeistä kiinni?

perään lisää gainia? Devon ohjain oletettavasti joten löytynee valikoista gyro gain kohdista jos auttas.
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa Sute

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #6 : 16 Lokakuu, 2015, 13:00:37 »
Ei vaan gyron toiminnasta. Trimmejä ei tule käyttää kopterissasi ollenkaan!

Tuo perän heilahtaminen johtuu joko liian pienestä perän gainista (korjausvoimakkuus) tai perän kompensaatioarvoata. Jos ajat vakiogyrolla niin kokeile nostaa perän gainia.

Tuo on Devon s12 mankka ja siellä on Gyron säätö nyt ElevD/R namiskan takana manuaalisesti.

Säätö on nyt näin: pos 0 = 75 , pos 1= 70 % ja pos 2 = 50 %. Olen tuolla pos 0:lla ajanut nytten. Eli mitäs laitetaan :)?

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #7 : 16 Lokakuu, 2015, 13:04:09 »
Muutat esim 5 lisää, jos vägää eli heiluu nopeesti edestakasin tiputat pari pykälää.

Poissa Sute

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #8 : 16 Lokakuu, 2015, 13:06:42 »
Muutat esim 5 lisää, jos vägää eli heiluu nopeesti edestakasin tiputat pari pykälää.

Selvä pyy. Raportoin, miten toimii.

Poissa Aki T

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #9 : 16 Lokakuu, 2015, 13:17:54 »
Piti vielä kysymän, että kun vääntää reilummin ja nopeasti kaasutikusta, kääntyy / hypähtää perä samalla vielä kohtuu reilusti oikealle päin. Tämä lienee ihan trimmeistä kiinni?

Minkälaisella kaasukäyrälle lennät?
*Compass 7hv Ultimate
*Compass 6HV Ultimate
*Gaui X3


Poissa Sute

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #10 : 16 Lokakuu, 2015, 14:05:35 »
Minkälaisella kaasukäyrälle lennät?

Tuommoinen se on.


Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #11 : 16 Lokakuu, 2015, 14:26:00 »
Onko sulla noparissa toimiva soft start? Jos on niin laita tuohon suora kaasukäyrä, eli vaikka 75% joka kohdassa tai jotain. Tuolla nousevalla kaasukäyrällä on juuri se ongelma että kun vedät nopeasti paljon kulmia niin myös kaasua tulee nopeasti paljon. Tämä on hankala tilanne perän säätämisen kannalta ja voi olla ettet saa sitä edes säädettyä ikinä hyväksi tuommoiselle kaasukäyrälle. Tästä on nyt jappastu ennenkin ja pitkään eikä kukaan oikein tiedä miksi sähkökoptereille suositellaan tuommoista "nitrokopterin" säätöjä.

Jos taas soft start puuttuu niin sitten voit laittaa vaikka normimoodiin jonkun nollasta alkavan kaasukäyrän millä saat kerättyä sievästi kierroksia moottorille, sitten varsinaisessa lennossa kannattaa laittaa heti eri lentotila käyttöön missä on suora kaasukäyrä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Sute

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #12 : 16 Lokakuu, 2015, 14:34:38 »
Onko sulla noparissa toimiva soft start? Jos on niin laita tuohon suora kaasukäyrä, eli vaikka 75% joka kohdassa tai jotain. Tuolla nousevalla kaasukäyrällä on juuri se ongelma että kun vedät nopeasti paljon kulmia niin myös kaasua tulee nopeasti paljon. Tämä on hankala tilanne perän säätämisen kannalta ja voi olla ettet saa sitä edes säädettyä ikinä hyväksi tuommoiselle kaasukäyrälle. Tästä on nyt jappastu ennenkin ja pitkään eikä kukaan oikein tiedä miksi sähkökoptereille suositellaan tuommoista "nitrokopterin" säätöjä.

Jos taas soft start puuttuu niin sitten voit laittaa vaikka normimoodiin jonkun nollasta alkavan kaasukäyrän millä saat kerättyä sievästi kierroksia moottorille, sitten varsinaisessa lennossa kannattaa laittaa heti eri lentotila käyttöön missä on suora kaasukäyrä.

Ei näytä olevan soft starttia. Noviisi kun olen, niin voitko laittaa esimerkkiä nollasta alkavaan kaasukäyrään ja suoraan kaasukäyrään. Suora kaasukäyrä vaikka flight mode 1:seen?

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #13 : 16 Lokakuu, 2015, 17:19:26 »
Nyt sinulla ontuossa 0-100 kaasukäyrä. Eli kollektiivi alhaalla siellä on 0% ja täydellä positiivisilla kollektiivikulmilla siellä on 100% kaasua. Tuon voit vaikka jättää normimoodiin. Sinne flight mode 1:seen kannattaa laittaa semmonen kaasukäyrä missä on kaikilla kollektiivin asennoilla vaikka se 75% kaasua.

Tuo 75% voi olla mahdollisesti liian pieni, jos yhtään tuntuu että ei reagoi kunnolla niin laita vaan reilusti enempi kierroksia. Kopterin vaste on yleensä aina paremman tuntuinen korkeammilla kierroksilla, niin ei kannata hirveästi pelätä kierrosten nostoa. Liian pienillä kierroksilla lento on vaan hankalaa eikä gyrokaan saaa pidettyä lentoa vakaana.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Sute

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #14 : 19 Lokakuu, 2015, 22:31:07 »
Nyt sinulla ontuossa 0-100 kaasukäyrä. Eli kollektiivi alhaalla siellä on 0% ja täydellä positiivisilla kollektiivikulmilla siellä on 100% kaasua. Tuon voit vaikka jättää normimoodiin. Sinne flight mode 1:seen kannattaa laittaa semmonen kaasukäyrä missä on kaikilla kollektiivin asennoilla vaikka se 75% kaasua.

Tuo 75% voi olla mahdollisesti liian pieni, jos yhtään tuntuu että ei reagoi kunnolla niin laita vaan reilusti enempi kierroksia. Kopterin vaste on yleensä aina paremman tuntuinen korkeammilla kierroksilla, niin ei kannata hirveästi pelätä kierrosten nostoa. Liian pienillä kierroksilla lento on vaan hankalaa eikä gyrokaan saaa pidettyä lentoa vakaana.

Tuo 75 % tasakaasun ohjelmointi toiseen flight modeen oli fiksu veto. Kopteri tuli huomattavasti tasapainoisemmaksi lentää. Onnistuin tosin muussa yhteydesä tupeltaa koneen kyljelleen tonttiin, niin hajos päälapa. ::) No onneksi on varaosia tuloillaan.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #15 : 20 Lokakuu, 2015, 08:12:53 »
Noni, hienoa että homma menee eteenpäin. Ei muuta kuin kopu kasaan ja kovaa lentoa :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Sute

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #16 : 19 Joulukuu, 2015, 19:48:24 »
Tuli tuossa masiina torpattua vähän reilummin ja piti takaboomi, rattaat ja lavat laittaa uuteen uskoon. Kone nätisti nipussa, mutta kopu vain pyörii paikallaan kuin hullun m****u mielettömän p******ä. :o Vastapäivä on suunta. Kääntyy kyllä toiseenkin suuntaa, mutta paikallaan ei pysy. Heti kun hellittää rudderista lähtee vehje taas pyörimään vastapäivään.  Rottoorit kääntyvät oikeaan suuntaan kun paikallaan kätösissä kääntää vasempaan ja oikeaan ja paikallaan lavat ovat suorassa. Toisella gyrolla tekee samaa. Testasin myös mankasta vääntää reverset päälle, muttei vaikutusta.

Mistähän tuota lähtisi vikaa metsästämään? Olisi kiva vähän joululomalla lennätellä. Sen jälkeen pääseekin niputtamaa Goblin 500 sporttia... :D   

Poissa Sute

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #17 : 20 Joulukuu, 2015, 19:51:51 »
Itse itseäni opastaen, oli jäänyt peräremmi mutkalle, niin pyöri roottori väärään suuntaan.. :P

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #18 : 21 Syyskuu, 2016, 19:30:42 »
Otsikon kopteri on tullu muutaman kerran alas ja nyt oireilee silleen että se hyppii ylös alas aika reippaasti. Oisko siihen mitään säätöä vai onkohan toi vastaanotin sit saanu  sen verran osumaa että oireilee tuolalailla. Muuten se toimii kohtuu hyvin ja tottelee ohjausta. Kokeilin toisella nopeudensäätimelläkin, ei vaikutusta. Semmosta metrin hypähtelyä se tekee satunnaisesti. En ainakaan äänestä erota että kierrokset muuttuis hypähtelyn aikana.

Poissa Bnito

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #19 : 21 Syyskuu, 2016, 20:05:14 »
Otsikon kopteri on tullu muutaman kerran alas ja nyt oireilee silleen että se hyppii ylös alas aika reippaasti. Oisko siihen mitään säätöä vai onkohan toi vastaanotin sit saanu  sen verran osumaa että oireilee tuolalailla. Muuten se toimii kohtuu hyvin ja tottelee ohjausta. Kokeilin toisella nopeudensäätimelläkin, ei vaikutusta. Semmosta metrin hypähtelyä se tekee satunnaisesti. En ainakaan äänestä erota että kierrokset muuttuis hypähtelyn aikana.

Ettei nyt kuitenkin olis mekaniikassa jotain vikaa ?
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #20 : 21 Syyskuu, 2016, 20:26:23 »
Kokeile, että servot on kunnossa. Jos jossain on hammas menossa, niin tekee tuollaista hypyttylyä.  Eli moottorista kaksi piuhaa irti ja liikuttele swash:ia tikuilla ja tunnustele swash:ia samalla, että tuntuuko klappia jossain välissä.   Kokeile tuota kaasu täysillä ja poissa, jolloin menee koko liikeradan.
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #21 : 21 Syyskuu, 2016, 21:37:03 »
Holdi päällä kokeilin ja swashi liikkuu hyvin. Ehkä nousee aavistuksen liian ylös ku servot surisee ylä asennossa mutta alhaalla ei. Pitää säätää. Leijuu kun tikku on hieman keskikohdan yläpuolella. Takimmaisessa servossa muuten  tuntuu pientä klappia. Aattelin että ei se voi tommosta aiheuttaa mut ilmeisesti sitten voi. Pitää koittaa korjata tai vaihtaa ehyempään.

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #22 : 22 Syyskuu, 2016, 17:22:24 »
Alkoihan se toimimaan kun vaihdoin kaks servoa. Laitoin tilalle vanhat joissa on yhtä paljon klappia eli syy ei ilmeisesti ole klapissa kun uudetkaan ei hirveän timmit ole. Nämä kaksi viallista eivät liikkuneet käsin ollenkaan, olivat jotenki jumissa mutta kun ne kytkee vastariin niin toimivat silti???

Servoissa on yks muoviratas ja loput metallia. Vaikka hain suurennuslasin kans puuttuvia hampaita ni en löytäny.

Poissa tominiem

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera V450DO3 säätöjä
« Vastaus #23 : 22 Syyskuu, 2016, 20:14:09 »
Olen kanssa joskus oman D03:n sököjä servoja purkanut ja harvemmin noissa tosiaan rattaita on hajalla. Taitaa mennä joku akseli kieroon tai moottori jumiin tai jotain...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
6565 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Elokuu, 2008, 22:47:31
kirjoittanut Jyri
10 Vastauksia
4212 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Tammikuu, 2009, 18:40:17
kirjoittanut Toontza
2 Vastauksia
2329 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2010, 10:04:16
kirjoittanut vee73
15 Vastauksia
8190 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Joulukuu, 2010, 16:57:29
kirjoittanut Timo
4 Vastauksia
4091 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2011, 02:54:00
kirjoittanut Bylsimys