Kirjoittaja Aihe: Lumisateesta?  (Luettu 15048 kertaa)

Perusmalli QRX-350

• Vieras
Lumisateesta?
« : 22 Marraskuu, 2015, 22:46:22 »
Kärsiikö walkeraa lennättää lumisateessa? Onko oikosulun vaaraa? Onko kukaan lennättänyt? Itse lennätin joskus pienessä lumisateessa, mutta se oli kovin pientä hilettä, joka satoi. Sellaista on talvella joskus kirkkaallakin säällä, mutta jos oikea lumisade - tuleeko alas?

Poissa Tuomas P.

• Tavallinen torppari
Vs: Lumisateesta?
« Vastaus #1 : 23 Marraskuu, 2015, 11:04:01 »
Märkä lumisade ei ole millekään kopterille hyvä juttu. Se kastelee tehokkaasti kaiken. Jäätävä nollakeli taas voi alkaa kerätä jäätä potkureihin, jotka sitten menevät epätasapainoon ja tärinä lisääntyy. Nostovoima voi heiketä oleellisesti. Kun on kunnolla pakkasta, voi kuivassa lumisateessa hyvinkin lennättää, kunhan näkyvyys riittää.
TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa Kaapeli

• Jäsen 2024
  • RC-Kopterit Ry #18
« Vastaus #2 : 23 Marraskuu, 2015, 11:09:20 »
Jäätävää keliä voi esiintyä myös kovemmallakin pakkasella. Yleensä jäätävän kelin tunnistaa sumusta. Siinä vaiheessa kun roottori tai potkuri alkaa keräämään jäätä niin noste häviää hyvin nopeasti. Ja keli voi muuttua jäätäväksi nopeasti. Tiedän kun kaveri torppas parin minuutin sisään kaikki kopterinsa vaikka sitä ennen oli monta akullista vetäny ongelmitta. Siitä kun lavat menee jäähän on lyhyt matka siihen että kopteri on maassa. Kannattaa siis tehdä lasku hyvissä ajoin niin siitä tulee hallittu :)

Mutta tosiaan, en ole kuivassa lumisateessa törmänny jäätämisongelmaan. Eri asia sitten jos sataa alijäähtynyttä vettä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa oskuk

• Seniori torppari
« Vastaus #3 : 23 Marraskuu, 2015, 11:41:47 »
...ja kylmällä annetan värkin jäähtyä ennen ilmaannostoa. Akku vain pidetään  hyvin lämpimänä.

Poissa Kaapeli

• Jäsen 2024
  • RC-Kopterit Ry #18
« Vastaus #4 : 23 Marraskuu, 2015, 12:12:20 »
Hyvä pointti! Ja jottei jää epäselväksi niin gyrot voi toimia vähän hassusti jos niihin tulee suuria lämpötilanvaihteluita kesken lennon. Itsellä on pariin kertaan CGY-750 alkanut kaatamaan oikealle kun olen sen huoneenlämmössä pistänyt päälle ja lentänyt -10 asteen pakkasella. Futten mies jollain foorumilla sanoi että siinä ei ole erikseen lämpötilakompensaatiota tehty kun ei sen lämpötilaryömininen ole kuin yksi aste sekunnissa 40 asteen lämpötilamuutoksessa. No eipä siinä, sen huomaa kyllä jo :) Ja 40 asteen lämpötilamuutos tulee äkkiä kun nostaa sen huoneenlämmöstä (tai autosta) ulos pakkaseen. Mutta ainakin CGY:ssä tuo korjaantuu heti kun käyttää sähköjä pois. Eikä se tosiaan tarvi montaa minuuttia seistä siellä ulkona että on jähtyny riittävästi.
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)

JCA

• Vieras
« Vastaus #5 : 23 Marraskuu, 2015, 12:26:25 »
Tossa pikkujouluissa tuli tonttiin yksi kone ilmeisesti juuri lumisateen takia. Oli Futaba 7C:ssä menny bitti poikittain ja vasen tikku toiminu väärin. Tapahtumahetkellä oli kuulemma ollu reipasta lumisadetta.

Ei se kosteus väärässä paikassa ikinä hyvää tee. Vähintäänkin suojaa laitteet niin ettei sitä lunta/vettä pääse arkoihin paikkoihin.

Perusmalli QRX-350

• Vieras
« Vastaus #6 : 24 Marraskuu, 2015, 11:35:08 »
Olenko ymmärtänyt oikein, että nämä harjattomat moottorit ovat aika immuuneita lumelle/vedelle?
Mutta ne eri piirilevyt sisällä ym. hienoa tekniikkaa sisältävät ovat juuri niitä, jotka eivät kosteudesta/pakkasesta tykkää.

Poissa Kaapeli

• Jäsen 2024
  • RC-Kopterit Ry #18
« Vastaus #7 : 24 Marraskuu, 2015, 11:48:23 »
Juuri näin. Tietysti moottoreissakin laakerit voi tykätä huonoa jos niihin pääsee vettä sisään. Mutta varsinaisesti lennon aikana ei liene ongelmaa muuten kuin elektroniikan suojauksen osalta.
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)

Poissa lordjw

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #8 : 24 Marraskuu, 2015, 14:51:17 »
Olen lentänyt kevyessä lumisateessa ilman ongelmia. Tosin FPV lentona on aina pieni riski linssiin napsahtavasta hiutaleesta. Tulipahan hienon näköistä videota.

Poissa 338federal

• Seniori torppari
  • Kerranki lentokuva.
« Vastaus #9 : 24 Marraskuu, 2015, 16:52:04 »
Ei se lumisade haittaa mitään. Radio on lähetin pussissa ja koppua suojaa pikkasen lipojen vaihdossa. Tässä minun testi video ja lunta tulee.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Ukkopaha

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #10 : 24 Marraskuu, 2015, 17:31:06 »
Itsellä WLtoysin multikikkareessa jäätyi laakerit. Kyseisessä koneessa moottori pyörittää ratasta, johon on kiinnitetty akseli, jonka päässä on potkuri. Tämän akselin laakeri otti hieman kosteutta ilmeisesti akun vaihdon yhteydessä. Kun sitten rupesin lentelemään, niin kone tuli hetken päästä pyörien alas, koska yksi potkuri ei enää pyörinyt kunnolla. Toin laitteen sisälle ja kuivasin sulaneet vedet, niin kone lensi taas normaalisti. Tuolloin oli vain pari astetta pakkasta.

Poissa 338federal

• Seniori torppari
  • Kerranki lentokuva.
« Vastaus #11 : 24 Marraskuu, 2015, 21:05:50 »
Sehän se on probleemi multeissa. Pannut on avonaiset ja imee lunta ja sulaa. Mulla kun ei o multteja niin eiku lentää vaan.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Jeristo

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #12 : 14 Tammikuu, 2016, 00:51:28 »
Vähän off topic, mutta miten kovassa pakkasessa uskaltaa lentää? Olen juuri aloittanut harrastuksen Yuneecin q500 4k kopterilla mutten ole uskaltanut lähteä kokeilemaan onneani pakkasta vastaan. Olisi siis kiva tietää, että minkälaisia ongelmia pakkanen aiheuttaa ja kuinka kova pakkanen pitää olla.

Poissa Picofly

• Seniori torppari
  • FPV rocks!
« Vastaus #13 : 14 Tammikuu, 2016, 07:00:49 »
Kylmin keli missä olen lentänyt on -29 astetta. Suurin ongelma on pilotin kylmettyminen. Kopteri kyllä toimi.

Pakkaskelin kuiva lumisade ei hatittaa mutta lähellä nollakeliä kosteammassa lumisateessa ei kannata lentää. Minulla on yksi quadi tullut alas kun märkä lumisade sotki controllerin.
« Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu, 2016, 07:04:06 kirjoittanut Picofly »

Poissa Makke76

• Pro torppari
« Vastaus #14 : 14 Tammikuu, 2016, 08:25:25 »
Viime viikonloppuna lennätin itse -24 asteen pakkasessa ilman ongelmia. Kovemmalla pakkasella lennätettäessä vien multin hiukan aikaisemmin pakkaseen, sen jälkeen laitan akun paikalleen lämpimästä eli juuri ennen lentoa. Sitten normaalisti käyntiin ja ennen kuin lähden lentämään annan moottoreiden pyöriä maassa n.30 sekuntia ja sitten lentoon

oak_

• Vieras
« Vastaus #15 : 17 Tammikuu, 2016, 08:19:15 »
Mulla sytty yksi esc tuleen, kun tulin lumisateesta sisälle. Olisi pitänyt varmaan pitää virrat pois.  :P Walkeran X350Pro kyseessä. Nyt sitten odotellaan uutta osaa.  :D

Perusmalli QRX-350

• Vieras
« Vastaus #16 : 17 Tammikuu, 2016, 19:46:51 »
Mulla sytty yksi esc tuleen, kun tulin lumisateesta sisälle. Olisi pitänyt varmaan pitää virrat pois.  :P Walkeran X350Pro kyseessä. Nyt sitten odotellaan uutta osaa.  :D
Onneks' olkoon :)

Poissa DronePoika

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #17 : 23 Joulukuu, 2016, 01:08:27 »
Jaa a, en itse oikeen tykkää ajatuksesta lentää lumisateessa. Vesi ja sähkölaitteet kun ei oikeen sovi yhteen. Jos on niin kova himo päästä lentämään ostaapi vaikka hubsainin X4 ja pörrää olohuoneessa, mukavan lämpimässä ja kuivassa :).

Poissa taski63

• Seniori torppari
« Vastaus #18 : 23 Joulukuu, 2016, 18:51:14 »
Plastidippiä vaan riittävästi, ei kosteusongelmia. Oma fpv-kopu on sukellellut hankeen useamman kerran, enimmät lumet vaan kopistellut pois ja taas ilmaan...
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa VERTICAL

• Seniori torppari
    • VERTICAL Hobby
« Vastaus #19 : 24 Joulukuu, 2016, 10:49:10 »
Olen lumisateessa lennätettäessä teipannut ne rungon yläpuolella olevat säätimien tuuletusaukot umpeen.
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.