Kirjoittaja Aihe: Kauko-ohjaustähystäjän käyttö häiriörilanteessa  (Luettu 6977 kertaa)

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Kauko-ohjaustähystäjän käyttö häiriörilanteessa
« : 28 Marraskuu, 2015, 12:03:16 »
Tuli koettua todellinen tilanne, jossa spotterista oli hyötyä ja tein siitä videon muillekin mietittäväksi.

Olimme testaamassa videolinkin kantavuutta ilman lisävarusteita ja ajatus oli verrata samaa lentotehtävää varjon kanssa ja tarkistaa vaikuttaako ko. lisävaruste radiolinkin toimintaan jollakin tavalla. Ehdimme lentää ensimmäisen lennon ilman varjoa ja videolinkki katkesi 300 m kohdalla. Paluu lähtöpaikkaan onnistui ilman suurempaa draamaa ja kaikki meni oikeastaan kuten oli ennakkoon suunniteltukin.

Videon pointtina on saada katsoja miettimään mitä itse olisi tilanteessa tehnyt, onko valmistautunut tähän mahdolliseen häiriötilanteeseen:


Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kauko-ohjaustähystäjän käyttö häiriörilanteessa
« Vastaus #1 : 28 Marraskuu, 2015, 15:39:08 »
Nii ja sit se video jota miettiä? ;)
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: Kauko-ohjaustähystäjän käyttö häiriörilanteessa
« Vastaus #3 : 28 Marraskuu, 2015, 16:18:47 »
http://www.youtube.com/embed/uolHVy3OpC0?rel=0

Kiitokset proffa84 toisesta linkistä! Tuo omani ei näköjään näy ainakaan Lumialla, PC:llä näkyy.

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kauko-ohjaustähystäjän käyttö häiriörilanteessa
« Vastaus #5 : 28 Marraskuu, 2015, 16:29:16 »
Mut joo asiallinen video. Ja hienosti hommakotiin ;)
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kauko-ohjaustähystäjän käyttö häiriörilanteessa
« Vastaus #6 : 28 Marraskuu, 2015, 16:52:59 »
Kiitokset proffa84 toisesta linkistä! Tuo omani ei näköjään näy ainakaan Lumialla, PC:llä näkyy.

Eipä mitään.. halusin itekkin nähdä videon niin meni samalla. PuuCeellä chromella ei myöskään näkyny, mut vetäsin lähdekoodista.
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kauko-ohjaustähystäjän käyttö häiriörilanteessa
« Vastaus #7 : 28 Marraskuu, 2015, 17:59:55 »
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/yuneec-q500-typhoon---cgp2-gb-kuvausyksikk%C3%B6---st10-l%C3%A4hetin-(groundstation)---cgo-steadygrip#spca

Ei tarvii tähystäjää ;D (Aina!)
Saisiko kysyä tämän linkin tarkoitusta? Yhden vainoharhaisen liikkeen mainos? Vai joku muu?
eunukkia tulee ales taivaalta siinä missä mikä tahansa kikkare vian sattuessa😝😝😝😝😝

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kauko-ohjaustähystäjän käyttö häiriörilanteessa
« Vastaus #8 : 28 Marraskuu, 2015, 20:10:48 »
Saisiko kysyä tämän linkin tarkoitusta? Yhden vainoharhaisen liikkeen mainos? Vai joku muu?
eunukkia tulee ales taivaalta siinä missä mikä tahansa kikkare vian sattuessa😝😝😝😝😝

Sen just että millä tavoin näitä ihmisille myydään. Vai meinaatko että jotenki peukuti myynti ilmoitusta? En todellakaan! Huolestuttaa vaan kuinka vastuutonta txt kärkkäinen syöttää harrastuksen aloittajille. Mitenköhän korvaus ja takuupuolen asiat hoituu tuon aina sanan takia?
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kauko-ohjaustähystäjän käyttö häiriörilanteessa
« Vastaus #9 : 28 Marraskuu, 2015, 20:19:56 »
Kun tietää mikä on miehiään, ei varmasti mitenkään ::)
Edit. Anteeksi offi.
Pirun hyvä video siitä miksi näin
« Viimeksi muokattu: 28 Marraskuu, 2015, 20:21:47 kirjoittanut Mh »

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Kauko-ohjaustähystäjän käyttö häiriörilanteessa
« Vastaus #10 : 29 Marraskuu, 2015, 08:57:45 »
Tämä on monelle arkea. Sit valitettavasti vain sokeesti luotetaan automatiikkaan, et kyl se kotiin palaa. Vaikka porukka testaileekin varjoja ja myy, niin tässähän ei niitä käsitelty pätkääkään.

Tarinan opetus: Älä lennätä kauemmaksi kuin näet paljain silmin hahmottaa kopterin asennon.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: Kauko-ohjaustähystäjän käyttö häiriörilanteessa
« Vastaus #11 : 29 Marraskuu, 2015, 21:31:13 »
Tarinan opetus: Älä lennätä kauemmaksi kuin näet paljain silmin hahmottaa kopterin asennon.

Tämä johtopäätös on ainakin varmalla pohjalla. Käytännössä tuo tarkoittaisi Phantomilla ehkä 50 - 100 m korkeintaan hyvänäköiselle.

Tässä videolla lennettiin 300 metriä ja se on jo liian kaukana edes nähdä laitetta jos on katsonut fpv - ruutua koko ajan. Kyllähän itsekin helposti tuonne asti näen, mutta jos kopteri ei ole koko ajan "katsekontaktissa" on sen palauttaminen näkökenttään vaikeaa. Toisaalta voihan se fpv orientaatiokin hukkua jos "lentää silmät kiinni" katselemalla välillä kopteria taivaalla ja palauttaa katseen taas näytölle. Ehkä olisi parempi lentää joko FPV tai VLOS, ei sekaisin. Tässä on varmaan paljonkin henkilökohtaisia eroja kuinka avaruuden hahmottaa ja 3D - kopterit (ja kokemus yleensäkin) on varmasti iso apu hahmotuksen harjoittajana.

Tapahtumat No Signal tilanteessa meni näin:
- Pudotin korkeutta 300 m päässä
- No Signal, ilmoitin spotterille tapahtumasta
- Otin korkeutta, spotteri varmisti sanomalla että kopteri nousee. Spotteri ei tiennyt että olin ottamassa korkeutta. Ehkä ohjausliikkeet olisi hyvä kertoa spotterillekin, jotta saa varmistukset heti.
- Lähdin ajamaan viimeisimpään olettamaani suuntaan lähtöpistettä kohti
- Spotteri korjasi suunnan muutamaan kertaan kunnes sain kopterin näkökenttään

Spotterin olisi hyvä antaa tauotta tilannetietoa liikkeestä, jotta pilotti pääsee tilanteen tasalle. Spotteri on pilotin silmät ja pilotin kokonaiskuva muodostuu ainoastaan siitä mitä spotteri sanoo. Siinä kohtaa kun kuulin korjaavat ohjeet ja tiesin ohjauskäskyjen menevän perille, jännitys raukesi ja olin varma että perillehän se kopteri tulee.

Ja se kannattaa tilanteessa muistaa että kiire ei välttämättä ole mihinkään. Odota rauhassa ja kuuntele spotteria. Koita saada kopteri näkökenttään ennen kuin lähdet säntäilemään satunnaiseen suuntaan. Yksi hyvä menetelmä orientaation palauttamiseen on ajaa tikku eteen ja loivasti kaartaen oikealle. Kun kopteri menee oikealle pilotista katsoen, on perä kotia kohti. Tätä menetelmää ei nyt tarvinnut kokeilla.


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
6124 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2013, 23:26:31
kirjoittanut Tohtori R
15 Vastauksia
8569 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2014, 17:00:11
kirjoittanut Tucho
110 Vastauksia
58247 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Marraskuu, 2015, 22:46:58
kirjoittanut Pohjola
3 Vastauksia
6547 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Joulukuu, 2016, 15:32:05
kirjoittanut Wilikki
0 Vastauksia
8329 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2016, 07:58:45
kirjoittanut Teme