Tarinan opetus: Älä lennätä kauemmaksi kuin näet paljain silmin hahmottaa kopterin asennon.
Tämä johtopäätös on ainakin varmalla pohjalla. Käytännössä tuo tarkoittaisi Phantomilla ehkä 50 - 100 m korkeintaan hyvänäköiselle.
Tässä videolla lennettiin 300 metriä ja se on jo liian kaukana edes nähdä laitetta jos on katsonut fpv - ruutua koko ajan. Kyllähän itsekin helposti tuonne asti näen, mutta jos kopteri ei ole koko ajan "katsekontaktissa" on sen palauttaminen näkökenttään vaikeaa. Toisaalta voihan se fpv orientaatiokin hukkua jos "lentää silmät kiinni" katselemalla välillä kopteria taivaalla ja palauttaa katseen taas näytölle. Ehkä olisi parempi lentää joko FPV tai VLOS, ei sekaisin. Tässä on varmaan paljonkin henkilökohtaisia eroja kuinka avaruuden hahmottaa ja 3D - kopterit (ja kokemus yleensäkin) on varmasti iso apu hahmotuksen harjoittajana.
Tapahtumat No Signal tilanteessa meni näin:
- Pudotin korkeutta 300 m päässä
- No Signal, ilmoitin spotterille tapahtumasta
- Otin korkeutta, spotteri varmisti sanomalla että kopteri nousee. Spotteri ei tiennyt että olin ottamassa korkeutta. Ehkä ohjausliikkeet olisi hyvä kertoa spotterillekin, jotta saa varmistukset heti.
- Lähdin ajamaan viimeisimpään olettamaani suuntaan lähtöpistettä kohti
- Spotteri korjasi suunnan muutamaan kertaan kunnes sain kopterin näkökenttään
Spotterin olisi hyvä antaa tauotta tilannetietoa liikkeestä, jotta pilotti pääsee tilanteen tasalle.
Spotteri on pilotin silmät ja pilotin kokonaiskuva muodostuu ainoastaan siitä mitä spotteri sanoo. Siinä kohtaa kun kuulin korjaavat ohjeet ja tiesin ohjauskäskyjen menevän perille, jännitys raukesi ja olin varma että perillehän se kopteri tulee.
Ja se kannattaa tilanteessa muistaa että kiire ei välttämättä ole mihinkään. Odota rauhassa ja kuuntele spotteria. Koita saada kopteri näkökenttään ennen kuin lähdet säntäilemään satunnaiseen suuntaan. Yksi hyvä menetelmä orientaation palauttamiseen on ajaa tikku eteen ja loivasti kaartaen oikealle. Kun kopteri menee oikealle pilotista katsoen, on perä kotia kohti. Tätä menetelmää ei nyt tarvinnut kokeilla.