Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen multikopteri  (Luettu 78773 kertaa)

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Ensimmäinen multikopteri
« : 08 Joulukuu, 2015, 17:59:22 »
Kuten otsikosta selviää ni ois tarkotus mahdollisesti hommata moinen kapistus ja jos ei vielä auennut otsikosta niin radio-ohjattavista ei oo kokemusta juuri lainkaan. Oon tässä nyt muutaman päivän selaillu youtubesta videoita sekä ettinyt 250 ja 280 luokan quadeja ympäri pitkin nettiä. Koska tykkään näperellä kaikkea niin nuo valmiit paketit ei jotenkin tunnu sellaselta mun jutulta, joka sit asettaakin vähän haasteita ja "pari" kysymystä ;D Koitin hakea vähän tietoa myös täältä foorumilta tuolla hakukoneella ja lueskella tämän alueen topicceja joissa oli asiaa sivuava otsikko. Osaan kysymyksiin löysinkin vastauksen mutta suhteellisen paljon jäi vielä hämärän peittoon. Varsinaista multikopterien tietopakettia kun en löytäny vielä mistään.

Tähtäimessä olis nyt aluksi FPV race tyylinen alle 250~ kokoinen kikkare. FPV race sen takia ettei kopterilla oo tarkotus tallentaa sitä kuvaa mitään videoita varten vaan lennellä omaksi iloksi ja mahdollisesti "kilpailla" joskus myöhemmin? Mulla ei vaan oo varaa sijottaa laseihin / näyttöön ja kuvan lähetys systeemeihin heti lähtöön (tai näin ainakin oletan), eli ajattelin kasata pelkän kopterin ilman kameraa ja siihen liittyvää rautaa. Kopteri tulisi kuitenkin olla sellainen että siihen saa kyseiset vermeet helposti näperreltyä jälkikäteen (eli ei sellainen koko muovinen ohjus). Alustavasti tollanen Nighthawk Pro 280 näyttäis aika passelilta mut tosiaan en haluis maksaa siitä kamerasta ja siihen liittyvästä raudasta ja muutenkin koitan aina välttää noita valmiita paketteja koska ne on aina kompromisseja jonkun väliltä. Itse menen muutenkin sillä periaatteella että jos lähdetään rakentamaan jotain ni rakennetaan sitten kerral paras mihin budjetti antaa myöden. Täten valmiin paketin ostaminen on varmaan hiukan rahan hukkaan heittämistä koska oletan että itse rakentamalla voi säästää jossain toisessa asiassa ja panostaa ne rahat taas toiseen paikkaan. Esim tässä tapauksessa voisin jättää koko kamera setin pois ja panostaa ne rahat johonkin muuhun koska rahaa ei kuitenkaan ole niin paljon että sais ostettua kunnon lasit jotta siitä kamerasta sais kaiken irti.

Tästä pääsemmekin sitten mukavasti niihin kysymyksiin :P Mainittakoon tähän alkuun että koko paketin hinta tulisi olla 300 euron luokkaa maksimissaan + mankka siihen päälle.

Runko
1.1 Eli ensimmäinen asia mistä vissiin lähdetään liikenteeseen on se runko, sen verran on tossa selvinyt että muoviset ja lasikuituset rungot saa kuulma unohtaa suosiolla. Jäljelle jääviä varteenotettavia vaihtoehtoja taitaa sitten olla ainoastaan hiilikuitu?
1.2 Tartteeko sen runko materiaalin olla äärimmäisen kova, siis voiko se olla jotain hiukan joustavampaa materiaalia kuin hiilikuitu.
1.3 Onko rungon tekeminen itse ihan pois suljettu vaihtoehto näin aloittelijan kannalta?
1.4 Jos ei ole ja rungosta ei tule dremelillä tehtäessä täysin symmetrinen eli jokin kulma saattaa painaa hiukan enemmän kuin toinen ni saako tälläsen asian säädettyä helposti kuntoon softapuolella?
1.5 Suosituksia ensimmäiseksi rungoksi?

Propellit
2.1 Materiaali varmaan hiilikuitua, vai onko jokin muu parempaa hinta/kestävyys suhteeltaan?
2.2 Koko?
2.3 Nousu?
2.4 Näin jossain sellasia levyjä kun kallistaa koko moottori/propelli setuppia hiukan eteenpäin, kannattaako tälläsiä ruveta hifistelemään heti lähtöön?
2.5 Pyörimis suunnat on vissiin 2xCCW ja 2xCW jos quad kopteri kyseessä?
2.6 Suosituksia ensimmäisiksi propelleiksi?

Moottorit
3.1 Näistä en tiedä tuon taivaallista, muuta kun että alemmalla kierrosnopeudella olevat mosat vääntää vissiin paremmin ja päin vastoin. Ja pyörimis suuntaa voi vaihtaa kun heittelee johtoja eripäin virtalähteeseen.
3.2 Kannattaako näissä hakea aina kaikkein nopeinta kierrosnopeutta minkä paino antaa myöden?
3.3 Jotain suosituksia näin alkuun?

ECU
4.1 Näistäkin luonnollisesti tosi vähän tietoa, kerrottakoon ainakin etten omista kunnollista juotin kynää (josta voisi säätää tehoa), joten kaikki juotokset teen sitte mummon silitysraudalla. Eli huomioikaa tämä jos ECUssa (en tiedä miksi sitä EngineControllUnittia näissä piireissä kutsutaan) tarvitsee tehdä jotain pikkutarkkoja juotos töitä. Perus johtojen juotokset menee ihan ok.
4.2 Ominaisuuksia voisi olla mielellään USB lähtö jotta säädöt voisi tehdä tietskarilla, tietokone touhuja kun on tullu harrasteltua jo kymmenisen vuotta :)
4.3 Jotain "must have" ominaisuuksia? Entä jotain mitä en tartte?
4.4 Ehdotuksia?

Muu Elektroniikka
5.1 Mitä muuta tartten ja jotain suosituksia näihin?
5.2 Sähkötarvikkeet, millasia johtoja ja liittimiä näissä tupataan käyttämään? Ei varmaan mitään perus apicoja?

Radio
6.1 Tähän löytyy varmaan paljon reviewejä sekä mielipiteitä puolesta ja vastaan. Jos joku viitsis suositella jotain alle 200 euron mankkaa ja kertoa sit et mitä siinä ei oo, mitä jossain kalliimmissa mankoissa on. Koska esim noi kanava jutut sun muut ominaisuudet mitä noissa on vaikka millä mitalla on kaikki täysin hepreaa mulle. Okei kanavista tiiän et jokanen ominaisuus vaatii oman kanavan mut siihenpä se sit jääkin. Jotain luin kans niistä vastaanottimista(?) että eri radioissa ne on eri hintasia ja näin. Pääasia nyt aluks olis et se radio riittäis tohon yhteen kopteriin sekä tosi tärkee ettei se signaali pätki nii ku niissä Nikko autoissa joilla ajelin joskus muksuna...

Akku ja Laturi
7.1 Multa löytyy valmiiks toisesta harrastuksesta tollasia Turnigyn 1000mAh 20-40c 11.1V pikku patukoita ja sit tollasia hiukan isompia 2000mAh 15-25C 11.1V. Voiko kyseisiä LiPo akkuja käyttää näissä kopuissa vai onko liian pieniä tai muuten vaan ominaisuuksiltaan huonoja tähän touhuun?
7.2 Voiko noita pienempiä akkuja kytkeä jollain kauniilla DIY virityksellä silleen onks se sit rinnan vai sarjaan et ne toimis nii ku yhtenä isona akkuna?
7.3 Kannattaako eri komponenteille asentaa omia akkuja vai onks yksinkertasempi ja parempi kun kaikki letkuttaa virtansa samasta lähteestä?
7.4 Liittimet näyttäis olevan melkeen kaikissa valmeissa paketti koptereissa tollasia keltasia minkä nimeä en tiedä, itellä nää kaikki akut on Deans liittimillä. Se ei varmaan haittaa?
7.5 Laturina mulla on tollanen SKY RC E6650 joka on varmaan ihan passeli näihinkin touhuihin?

Ja jos jaksoit lukea tänne asti niin kysyisin vielä linkkejä nettikauppoihin joista tavaraa kannattaa tilata. Netistä niitä löytyy vaikka millä mitalla mutta täällä on varmaan ne tietyt perus sivut mistä kaikki tilaa romunsa ::) Suomesta tuskin kannattaa taaskaan ostaa mitään hintojen ja saatavuuden/valikoiman takia?

Iso kiitos jo etukäteen kaikille ketkä jaksavat/viitsivät auttaa :)
« Viimeksi muokattu: 08 Joulukuu, 2015, 18:44:48 kirjoittanut Miksu »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #1 : 08 Joulukuu, 2015, 22:38:56 »
No huh huh... Mulle tuli nälkä ennen puoltaväliä... ;) Liikaa kysymyksiä... Hajoaa pää... :D
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #2 : 08 Joulukuu, 2015, 22:43:15 »
Osta EuroRc:n kitti. Ei ole mikään valmispaketti, vaan on koottu hyvistä osista EuroRc:n toimesta. Siihen Taranis mankaksi ja 1300mah 4s akkuja noin 10kpl, ja se on siinä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #3 : 08 Joulukuu, 2015, 23:02:27 »
Tuossa se eurorc:n setti:

http://fi.eurorc.com/product/8688/eurorc-mini-quad-250-series-kit

Mutta tarvit nopeasti listattuna:

Runko, radiolähetin, radiovastaanotin, lentoäly eli flight controller (esim. naze32, cc3d), nopeudensäätimet (ESC) esim. DYS 12A/20A x4, moottorit esim. 1806/2204/2206 -kokoiset x4, pussillinen propeleja 5030/5040, toinen pussillinen akkuja esim. 4S 1000-1500 mAh mahdollisimman isolla C arvolla mikäli lompsa kestää. Koneeseen yksi akku kerrallaan kiinni ja 5V ubec syöttämään virtaa muille kuin ESC:lle. Akkuliitin, johtoja, hermoja, tinakolvin, tinaa, fluxia, ohjeita...

Kun kaikki on kasassa ja lentää niin sitten alkaa PID:n säätäminen, jotta quadi ei oskilloi, mutta lentää "kuin kiskoilla".
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa velemu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #4 : 09 Joulukuu, 2015, 08:57:45 »
Jos tää ei ole trolli niin tuolla paneutumisella ja tiedonjanolla kun jatkaa niin foorumilla on kohta multikopterikultin the ylipappi, guru, ylivisuuri ja satraappi. Ukkeli on siis harrasteen ensimetreillä ja kysymykset sellaista luokkaa, että itse en luultavasti osaa moisia kysyä vielä kymmenenkään vuoden kuluttua.

Miksu hei, otat mut kisälliksi kun racerisi alkaa olla lentokuntoinen niin tuosta mun hiilikuituisesta johtonipustakin vielä voi jotain tulla.

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #5 : 09 Joulukuu, 2015, 17:15:04 »
Jos tää ei ole trolli niin tuolla paneutumisella ja tiedonjanolla kun jatkaa niin foorumilla on kohta multikopterikultin the ylipappi, guru, ylivisuuri ja satraappi. Ukkeli on siis harrasteen ensimetreillä ja kysymykset sellaista luokkaa, että itse en luultavasti osaa moisia kysyä vielä kymmenenkään vuoden kuluttua.

Miksu hei, otat mut kisälliksi kun racerisi alkaa olla lentokuntoinen niin tuosta mun hiilikuituisesta johtonipustakin vielä voi jotain tulla.

Ja mä kun luulin et noi tiedot on sellasta ihan perus kauraa jonka jokanen harrastaja tietää ;D Aattelin kuitenkin et jos kysyy vähän pintaa syvempiä kysymyksiä ni voi saada ehkä muutakin vastaukseksi kun että "osta se valmis paketti, siin on sulle ihan tarpeeks tekemistä". Joillekkin kun se lentäminen on vaan se ainut juttu et ite tekniikka ei kiinnosta kunhan vehkeet pysyy ilmassa ja toimii. Ite oon aina ollu kiinnostunu tekniikasta ja sen kyllä huomaa. Kaikki on aina ensimmäisestä polkupyörästä lähtien nykyseen käyttöautoon asti purettu ihan atomeiksi melkeen lähtömetreillä ja sen jälkeen heitetty huonoilla osilla vesilintua ja ostettu budjetin rajoissa parempia tilalle ja modailtu niitä mitä pystyy modaamaan paremmaksi. Ja aina on lopuksi tullut sellanen fiilis että "miksen vaan ostanut rullaavaa koria tai pelkkää runkoa ja kasannut siihen valmiiksi hyvistä osista sitä kokonaisuutta"  ;) Nyt aattelin että tollasen kopterin kasaaminen itse ei oo varmaan mikään ameriikan temppu ja osatkin on paljon kohtuullisimmissa hinnoissa kun nykysen käyttöauton osat tossa aikasemmin ku siihen rakenneltiin moottoria ;D Joten kynnys ostaa laatikollinen osia ja yrittää räpeltää niistä jotain toimivaa on pikkusen alempana kun ostaa muuttolaatikollinen moottorin osia ja rakentaa niistä jotain toimivaa ;D

Runko, radiolähetin, radiovastaanotin, lentoäly eli flight controller (esim. naze32, cc3d), nopeudensäätimet (ESC) esim. DYS 12A/20A x4, moottorit esim. 1806/2204/2206 -kokoiset x4, pussillinen propeleja 5030/5040, toinen pussillinen akkuja esim. 4S 1000-1500 mAh mahdollisimman isolla C arvolla mikäli lompsa kestää. Koneeseen yksi akku kerrallaan kiinni ja 5V ubec syöttämään virtaa muille kuin ESC:lle. Akkuliitin, johtoja, hermoja, tinakolvin, tinaa, fluxia, ohjeita...

Kun kaikki on kasassa ja lentää niin sitten alkaa PID:n säätäminen, jotta quadi ei oskilloi, mutta lentää "kuin kiskoilla".

Sit kaipaisin vastauksia erityisesti kohtaan 1.2 ja 1.5. Koska oman rungon tekeminen kiinnostaa myös, hirveitä rahallisia säästöjä sillä ei vissiin saada aikaseks mut taas sellasta pientä hifistelyä lisää ;D Sekä tarkennusta seuraaviin:
Onko 50xx kokoiset propellit halkaisijaltaan 5"? Ja onko tässä koossa tarjolla muuta kun muoviseos propelleja, ja mikä nousu noissa on hyvä vai onko sillä mitään merkitystä?
Pääseekö noilla mun nykysillä akuilla alkuun vai onko noi 4Section akut sellanen the must juttu? Mitenkä se C arvo, riittääkö toi 15-25C mihinkään?
Mikä on ero naze32 ja cc3d välillä? Mitä tos lukenu videoista kommentteja ni monet sanoneet nazen olevan parempi mut eivät perustelleet lainkaan :(
Radion tulee olla varmaan Mode 2 vai saako sitä muutettua jälkikäteen softapuolelta?
Sopiiko nuo kaikki FrSky radio vastaanottimet tuon Taranis X9Dplumpsan kanssa yhteen? Entä millasen vastaanottimen haluan ostaa? Voiko Radiosta lukea esim akun jännitteen tai lähettimen signaalin vahvuuden jos vastaanotin on mallia X?

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #6 : 09 Joulukuu, 2015, 21:09:44 »
Ensimmäiseksi multikopteriksi en hankkisi kaikista nopeinta ja täysihiikuituista kisakonetta...   Ihan alkuun suosittelisin jotain parinkympin "lelua", jolla oppii lentämään ja sitten ensimmäiseksi multiksi rakentaisin, jonkun pienen, jossa on kohtuullisen hitaasti pyörivät potkurit (siis alhainen kv arvo moottoreissa ja/tai alhainen jännite). Ne ovat paljon rauhallisempia ja varsinkin sitten jos säädöissä, softassa tai raudassa onkin jokin vikana, niin eivät lähde satasta ennalta arvaamattomaan suuntaan...  Nuo valmispaketit on siinä mielessä paljon turvallisempia, että kokonaisuus on tehtaalla testattu ja softakin valmiiksi säädetty, eli pahimmat sudenkuopat on vältetty. Jos haluaa itse rakentaa, niin toki sitten eivät ole se oikea juttu, mutta siinä lähtisin jostain rauhallisemmalla laitteella liikenteeseen. Valitsee vaikka akun ja flight controllerin ja säätimet sellaisiksi, mitä voi siinä racer quadissa sitten käyttää.

Noista muista kysymyksitäsi.. Radion moden voi vaihtaa softasta, mutta pitää vaihtaa myös mekaanisesti, eli radio pitää avata ja siirtää siellä olevat jouset ja "jarrulevyt" päittäin, jotta kaasun saa toiselle puolelle (kaasu ei näet palauta keskelle, kuten muut tikut).
Taranikseen käy vain X sarjan vastarit uusissa malleissa. Signaalin vahvuuden näet automaattisesti, akun jännitettä varten tarvitset jänniteanturin.
Naze32 ja CC3D:llä ei suuria eroja ole.. Molemmat toimii, CC3D hieman helpompi lentää ja laittaa asetukset ja Naze32 terävämpi ja enemmän säätöjä. CC3D:ssä on Openpilot softassa suoraan valmiit asetuksen Nighthawk:lle, joka helpottaa aloittelijoita. Cleanflight softassa taas autotune, joka helpottaa niiden oikeiden asetusten löytämistä (Cleanflight:in saa molemmille, OpenPilot on CC3D:lle).  Naze32:n etu on, että tukee FrSky:n telemetriaa (jos siis taranista olet radioksi valitsemassa). Naze32 on sitten sama kuin Emax:in Skyline32.
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #7 : 09 Joulukuu, 2015, 21:42:10 »
Tuolta multikopterit.net löytyy paljon luettavaa aiheesta.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #8 : 09 Joulukuu, 2015, 22:51:41 »
Ensimmäiseksi multikopteriksi en hankkisi kaikista nopeinta ja täysihiikuituista kisakonetta...   Ihan alkuun suosittelisin jotain parinkympin "lelua", jolla oppii lentämään ja sitten ensimmäiseksi multiksi rakentaisin, jonkun pienen, jossa on kohtuullisen hitaasti pyörivät potkurit (siis alhainen kv arvo moottoreissa ja/tai alhainen jännite). Ne ovat paljon rauhallisempia ja varsinkin sitten jos säädöissä, softassa tai raudassa onkin jokin vikana, niin eivät lähde satasta ennalta arvaamattomaan suuntaan...  Nuo valmispaketit on siinä mielessä paljon turvallisempia, että kokonaisuus on tehtaalla testattu ja softakin valmiiksi säädetty, eli pahimmat sudenkuopat on vältetty. Jos haluaa itse rakentaa, niin toki sitten eivät ole se oikea juttu, mutta siinä lähtisin jostain rauhallisemmalla laitteella liikenteeseen. Valitsee vaikka akun ja flight controllerin ja säätimet sellaisiksi, mitä voi siinä racer quadissa sitten käyttää.

Noista muista kysymyksitäsi.. Radion moden voi vaihtaa softasta, mutta pitää vaihtaa myös mekaanisesti, eli radio pitää avata ja siirtää siellä olevat jouset ja "jarrulevyt" päittäin, jotta kaasun saa toiselle puolelle (kaasu ei näet palauta keskelle, kuten muut tikut).
Taranikseen käy vain X sarjan vastarit uusissa malleissa. Signaalin vahvuuden näet automaattisesti, akun jännitettä varten tarvitset jänniteanturin.
Naze32 ja CC3D:llä ei suuria eroja ole.. Molemmat toimii, CC3D hieman helpompi lentää ja laittaa asetukset ja Naze32 terävämpi ja enemmän säätöjä. CC3D:ssä on Openpilot softassa suoraan valmiit asetuksen Nighthawk:lle, joka helpottaa aloittelijoita. Cleanflight softassa taas autotune, joka helpottaa niiden oikeiden asetusten löytämistä (Cleanflight:in saa molemmille, OpenPilot on CC3D:lle).  Naze32:n etu on, että tukee FrSky:n telemetriaa (jos siis taranista olet radioksi valitsemassa). Naze32 on sitten sama kuin Emax:in Skyline32.

Mitenkäs jos kasailis sellasen setupin jossa ois potenttiaalia myöhemminkin mutta rajoittais tehoja alkuun softa puolelta, onko sellanen ylipäätään mahdollista? Siis rajoittaa esim kaikkien moottorien master nopeutta puoleen tjsp. Silloin vois tehoja nostaa heti kun tuntuu siltä että poweria sais olla enempi ::) Ajatuksesta ostaa hiilikuitupropellit luovuin kun näin mitä sellaset maksaa ;D Varsinki jos niittä propelleja menee alkuun kulutusosina ni sen hinnan voi varmaan kertoa yli kymmenellä.

Eniten tuottaa nyt ongelmaa hiilikuitusen rungon löytäminen ilman mitään elektroniikkaa, niitä kun ei oikeen noilta sivuilta mitä tiedän tällä hetkellä ni EU alueelta tahdo löytyä. Sekä toinen mikä vähän mietityttää on se kikkare joka tulee vissiin akun ja kaiken muun väliin tasottamaan niitä voltteja sopivammaksi niille komponenteille, ubeciksiko sitä kutsuttiin?

Ja tossa kun puhuin vastaanottimesta X ni en tarkottanut mitään X mallisarjaa vaan lähinnä etten tiedä mitkä mallit toimii ja minkäkin kanssa :-\ Eli millanen vastaanotin kannattaisi ostaa?

Ja kiitoksia taski63 linkistä :)

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #9 : 10 Joulukuu, 2015, 07:59:48 »
Tehojahan voit rajoittaa radion kaasukäyrällä niin paljon kun haluat. Eri lentotiloissa voi olla eri määrää tehoa ym. Itse kasailin juuri ekan fpv multin. Ja pyrin juuri edulliseen ja laadukkaasiin osiin.
Mielestäni onnistuin hyvin ja kopu lentää äärimmäisen nätisti. Cc3d oli kyllä aloittelijalle tosi simppeli.

Runko: Diatone 37 virranjako levyllä
Motit: emax 2204 2300kv 4s setupilla
Esc: dys 20a blheli softalla + ohjelmointi kikkare
Fc: cc3d
Akut: Multistar 4s 1400mah
Valot sai juotettua suoraan pohjaan

Hintaa tais olla alle 150 ja yllätyin positiivisesti. Tehoa löytyy enemmän kun tarvin

Ainoat muutokset mitä tein lautaan oli lentotilat mieleiseksi ja yaw nopeutta nostin, eikä sekään ois ollu välttämätöntä
« Viimeksi muokattu: 10 Joulukuu, 2015, 08:08:26 kirjoittanut calicha92 »
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #10 : 10 Joulukuu, 2015, 08:26:59 »
Eniten tuottaa nyt ongelmaa hiilikuitusen rungon löytäminen ilman mitään elektroniikkaa, niitä kun ei oikeen noilta sivuilta mitä tiedän tällä hetkellä ni EU alueelta tahdo löytyä.
Miks vaan EU alueelta? Runkoja on maailma täynnä.

Edelleen se EuroRc:n setti on fiksuin. 4S akkujen kera voi ihan hyvin lähteä viivalle. FC:llä ei juuri niin väliä onko CC3D vai Naze, kun kumpaankin saa Betaflight softan. Betalla säätäminen vähenee kummasti ja jo perusasetuksilla lentää uskomattoman hyvin. Kun tulee tarvetta lisävauhtiin, motit voi päivittää 22-kokoon. Nopareihin riittää vielä pitkän aikaa kun latailee vaan uuden softan sisään.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #11 : 10 Joulukuu, 2015, 08:29:38 »
Runko: Diatone 37 virranjako levyllä
Tuosta Diatonen rungosta oon kuullu ettei oikeen tuppaa kestämään. On jo vähän liikaa reijitetty/kevennetty runkolevyjä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #12 : 10 Joulukuu, 2015, 09:11:14 »
Tuosta Diatonen rungosta oon kuullu ettei oikeen tuppaa kestämään. On jo vähän liikaa reijitetty/kevennetty runkolevyjä.

Rohkenen olla erimieltä jos käyttää v2 pcb levyä. siinä kun ei ole yhtään reikää ja runko vaikuttaa kyllä erittäin hyvältä ja jämäkältä.
Mitä itse tosta rungosta lueskelin niin palaute pääsääntöisesti positiivista. Se perus rungon levy on kyllä liian reijitetty ja voikin tehdä rungosta heikon.
Eipä tosta ole vielä mitään hajonnut vaikka välillä kolisee. Eihän mikään kestä loputtomiin.
« Viimeksi muokattu: 10 Joulukuu, 2015, 09:12:46 kirjoittanut calicha92 »
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #13 : 10 Joulukuu, 2015, 11:55:10 »
Tehojahan voit rajoittaa radion kaasukäyrällä niin paljon kun haluat. Eri lentotiloissa voi olla eri määrää tehoa ym. Itse kasailin juuri ekan fpv multin. Ja pyrin juuri edulliseen ja laadukkaasiin osiin.
Mielestäni onnistuin hyvin ja kopu lentää äärimmäisen nätisti. Cc3d oli kyllä aloittelijalle tosi simppeli.

Runko: Diatone 37 virranjako levyllä
Motit: emax 2204 2300kv 4s setupilla
Esc: dys 20a blheli softalla + ohjelmointi kikkare
Fc: cc3d
Akut: Multistar 4s 1400mah
Valot sai juotettua suoraan pohjaan

Hintaa tais olla alle 150 ja yllätyin positiivisesti. Tehoa löytyy enemmän kun tarvin.

Voitko heittää vielä linkkiä että mistä ostit osat? Ite en tiedä tällä hetkellä muita kun hobbykingin, euro rc, fast lads ja hobbyrc:n jotka on euroopassa. Ja niissä huomannu et joku osa on jossain halvempi ja joku taas kalliimpi. Ja monista paikoista on samoja osia loppu kokonaan esim piipparit on joka paikasta loppu (not big deal). Rungoksi kattelin ite tollasta Lumenierin QAV250 sekä pisti myös silmään tuo 210 (koska hiukan halvempi) mut mahtaakohan se olla liian herkkä reagoimaan kaikkeen näin alottelijan näkökulmasta? Ne pitäs kait olla ainakin kestäviä runkoja ja kattoin et jenkeissä joku on tehny niihin sellasia 3D tulostettuja suoja palojakin et jos vaan pätäkkää riittää ni sielt sais sellasiakin jos ei mieli ite suunnitella omia ja teetättää jossain pajalla.


Miks vaan EU alueelta? Runkoja on maailma täynnä.

Edelleen se EuroRc:n setti on fiksuin. 4S akkujen kera voi ihan hyvin lähteä viivalle. FC:llä ei juuri niin väliä onko CC3D vai Naze, kun kumpaankin saa Betaflight softan. Betalla säätäminen vähenee kummasti ja jo perusasetuksilla lentää uskomattoman hyvin. Kun tulee tarvetta lisävauhtiin, motit voi päivittää 22-kokoon. Nopareihin riittää vielä pitkän aikaa kun latailee vaan uuden softan sisään.

Siks lähinnä EU alueelta että postit on vähän kohtuullisemmat (kun esim jenkeistä alkaen 35$) toimitus yleensä nopeampi ja hintaan ei tartte laskea +24% tulleja jotta saa sen todellisen kustannusarvion selville. Monesti aikasemmin hämääntynyt vähän siitä kun muuttaa dollarit euroihin ja tuntuu siltä et touhu on suhteellisen edullista ja sit unohtaa et tulli lätkäsee siihen viel +24% päälle ja sekin menny ihan mahdottomaks ku jos se paketti tulee kuriirin kautta (FEDEX, UPS, DHL) ni niiden käytäntö on nykyään se että maksat niille 25 euroa jotta voit tullata itse sen paketin, tai sit maksat niille 22 euroa jotta ne tullaa sen sulle (joudut silti maksamaan ne tullit vielä siihen päälle). Väänsin asiasta kerran kättä yhden edellämainitun yrityksen kanssa kun halusin tullata tuotteeni itse ilman mitään lisä kustannuksia ni eivät he sitä suoraan sanoneet mut rivien välistä pystyit sen lukemaan että jos ei mieli käräjille lähteä puimaan asiaa ni sit on parempi vaan avata sitä lompsaa ja maksaa se heidän pyytämä osuus et muuten tavarat ei liikahda mihinkään >:(

Sit mitenkä noihin nopareihin vaihdetaan se softa sinne sisälle? Eihän niissä oo mitään usb portteja lainkaan ???

Ja riittääkö yks tollanen 3A 5V ubecci heti akun jälkeen jos nopareissa ei oo omia ubecceja? Vai kelpaaks tommonen alkuunkaa mihinkään ku tos ubecis lukee 3A ja eiks ne noparit tartte sen 10+ A?
« Viimeksi muokattu: 10 Joulukuu, 2015, 11:59:18 kirjoittanut Miksu »

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #14 : 10 Joulukuu, 2015, 12:42:20 »
CC3D:n säätämiseen OP:n softalla on tehty ohjeet ja automaattinen laskuri. Tuossa on vaan se juju, että CC3D:tä tukee enää librepilot - Openpilot projekti on lopetettu, ja uusi tullut tilalle. OP:n softassa on kyllä enemmän säätöjä kuin Cleanflightissa, mutta harva niitä osaa käyttää, koska Cleanflight ja Betaflight ovat niin hyvin markkinoituja.

Joka tapauksessa, jos CC3D:n laittaa, niin suosittelen heittämään sisään betaflightin tai cleanflightin, ja opettelemaan ne PID-säätämisen alkeet, jotta osaa säätää kopterin kunnolliseksi. Naze toimii kanssa hyvin.

Yleensä noissa valmispaketeissa (tarkoittaen halpoja "racer" quadeja) _ei_ole_ oikein säädettyä FC:tä, vaan ne on vähän hihavakiolla keksittyjä ne säädöt. Jos sä sen minin haluat, käy kurkkaamassa multikopterit.net:n keskusteluja.

Runkoa ei ehkä aloittelijan kannata ensi alkuun itse rakentaa, vaan ostaa jonkin hyväksi todetun rungon ja kasaa siitä. Se vaan on fakta, ettei EU:n sisältä oikein mitään uutta saa, koska täällä säät ja lennättäjien vähyys vaikuttaa siten, että kehitys on muualla. Totuttele siis tilaamaan kamat ulkomailta.

Jos sä nyt oikeasti haluat sen parhaan mitä saa, niin:

-Rungoksi esim. Alienin joku X-runko, tai se QAV210/250
-Moottoreiksi Cobra 2206-2100kv racing edition, tai Cobra 2204-2300kv
-nopeudensäätimiksi UBAD:n Angry Beastit
-FC:ksi käy vaikka se CC3D tai Naze. (OPNG revolution Nano tietty, mutta osta vaan se naze...)
-Akuksi joku 1300-1400mAh 40++++C akku, esim ne Multistar 1400mAh 4S (ja se S tarkoittaa sarjassa, series, ei section)
-Kameraksi Surveilzonen HS1177
-Videolähettimeksi esim. Banggoodista FX796T-25mW tai Foxeerin 25mW. 25mW koska laki, ja ensi vuonna kisoissa max 25mW lähetystehot.
-Ohjauslinkiksi Taranis X9D+ ja sen vastariksi X4R-SB (CC3D:n kanssa et tartte mitään signaali-invertteriä)
-Virranjakolevyyn ostat Pololun 5V regun (osta QAV:iin sen lumenierin virranjakolevy, muihin runkoihin sitten joutunee soveltamaan)
-Videovastariksi esim. FR632
- Ja Immersion RC:n spironetit anteinneksi! + Finnsky FPV:n H3 Helix vastarin toiseksi antenniksi
-Videolaseiksi joko Fatshark Dominator V2 faceplatella, tai Headplay HD
-OSD:ksi (jos sen haluat) micro minimosd
Muuta tarvittavaa:
-FTDI-USB-adapteri
-Arduino, jotta saat ohjelmoitua noparit (pitäis onnistua FC:n kautta
-XT60 liittimiä
-Kutistesukkaa
-Silikonikaapelia
« Viimeksi muokattu: 10 Joulukuu, 2015, 18:18:44 kirjoittanut Certi »

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #15 : 10 Joulukuu, 2015, 12:42:54 »
www.banggood.com olen tilannut kaikki osat. Postit on ilmaset ja kestää noin viikosta kolmeen tulla.
Siellä on paljon myös eri runkoja joten eikun selaamaan. Takuu asiatkin pelaa jos tulee ongelmia. Kauppa on perus honkkarissa mutta homma pelaa.
Alveja en ole maksanut koskaan mutta onhan ne aina mahdollisia. Tilauksia nyt takana rapia 70 :) Priority mail tulee joutusammin ja maksaa muutaman euron lisää.
Siellä on myös kommentteja eri tavaroista joista saa jo kuvaa kannattaako niitä ostaa.
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #16 : 10 Joulukuu, 2015, 13:12:59 »
Mitenkä noi noparit jos niissä ei oo sitä BECciä ni tartteeks ne sit jokanen oman sellasen vai voinko jotenki alentaa sen akun jännitteen kaikille sopivaks yhdellä komponentilla? Johdotuksethan menee vissiin kutakuinkin Moottorit->noparit->se virranjako lankku sekä sit signaali kaapelit sinne FChen ja sit ois viel vähän hämärän peitossa et tuleeks se akku suoraan siihen virranjako lankkuun ja mihin se virran tasaus lätty tulee? Ja meinasin muuten jättää sen varsinaisen fpv puolen pois koska vaiks saisin sinne kameran ja lähettimen ni ei mulla oo millään varaa niihin laseihin. Joten alkuun mentäs ihan näköyhteydellä ja sit myöhemmin ku saa taas vähä lisää pätäkkää sukanvarteen ni voitas siirtyy lentämään lasien kanssa.
« Viimeksi muokattu: 10 Joulukuu, 2015, 13:15:36 kirjoittanut Miksu »

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #17 : 10 Joulukuu, 2015, 13:49:58 »
Optoissa ei ole sisäistä becciä eli syötät moottoreille akulta tulevaa jännitettä, joka jaetaan moottoreille virran jakolevyllä tai joissain rungoissa on se virranjako jo valmiiksi pohjalevyssä. Juotat vaan noparit niille tarkoitettuun paikkaan = helpompaa ja vähemmän johto sotkua. FC:lle alennat jännitteen 5v joka hoidetaan yleensä jollain bec laudalla minne syötät akkujännitettä ja saat sieltä ulos 5v fc:lle 12v esim kameralle ym. eri laudoissa eri juttuja, mutta tuo 5v saanti tärkein. Mulla on käytössä tällänen ja ajaa asiansa. http://www.banggood.com/CC3D-Flight-Controller-5V-12V-BEC-Output-Power-Distribution-Board-PCB-p-973352.html  Se on asennettu fc:n alle.
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #18 : 10 Joulukuu, 2015, 22:21:18 »
Buildissa meni budjetti heittämällä yli eli tod näk kopteri valmistuu vähän pidemmällä aikataululla mitä kaavailin, muutenkin tuli just pari muuttujaa tähän koko tämän talouden budjettiin jotka valitettavasti keulii nyt tän homman eelle mut ihan puihin tää ei tuu menee koska esim moottorit ja FC sekä muutama muu osa on jo tilattu ;)

Moottoreiksi valitsin Cobran 2300kV
FC Naze32 Acro
Propellit Gemfan 5030 Carbon/Nylon, tilasin myös kokeeks yhdet täys hiilikuituset sekä sit läjän ABS muovisia. Sanottakoon vielä että tuun tekemään niitten propellien ympärille sellaset kehikot jotka saa luvan suojata niitä propelleja aina kun lennän päin seinää ;D Myöhemmin sit varmaan luovun niistä mut alkuun tuntuis olevan ihan tarpeelliset?
Noparit DYS BL20A OPTO
Vastaanotin FrSky D4R-II
Lähetin FrSky Taranis X9D+
Runko Luminierin 250
Akuiks oon kaavaillu tollasia Turnigyn 1300mAh 4S 45-90C Lipoja
UBEC on ainut mitä en oo viel oikeen päättäny mitä siihen tulis, toi Certin ehdottama Pololun 5V regu ois muuten passannu mut ne on loppu joka paikasta. Joten sit voi olla et ostan ton calichan linkittämän PDBn ni sen saa sit kivasti stäkättyä ton FCn päälle pois tieltä ja se ajaa varmaan asiansa ihan hyvin.
Ja FPV gearia ei tuu nyt tähän hätään lainkaan, ostetaan se sit joskus ku kopteri lentää ja on siihen varaa.
Nii ja sit pitää vielä joku kunnon kolvi ostaa ja hyvä laatusta tinaa ja fluxia jne (suosituksia voi heittellä jos jaksaa) :)

Poissa mikkox9x

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #19 : 10 Joulukuu, 2015, 23:43:12 »
Vaikuttaa hyvälle :).. mutta ensimmäiseksi rungoksi ottasin kyllä jonkun muun. Melkosen hintanen ja ei taida saada kuin jenkeistä, saa verotkin siihen varmaan maksaa. Miten lie varaosat, kun sitten on ensimmäisessä kunnon torpissa pohjalevy palasina tjms. Armejakaan ei voi erikseen vaihtaa kun yhtä puuta ja taitaa olla ihan hiilaria niin kai sen murtumaan saa vaikka on melko paksua.

Ja huiskista. Kannattaa vaan tilata säkillinen niitä perus muovisia Gemfaneita. Huiskia tossa touhussa nimittäin menee. Hiilariset ei oo kovin suositeltavia ainakaan aloittelijalle. Eivät anna periksi niinku muoviset ja tuloksena voi olla kieroja moottori akseleita. Muoviset toimii ikäänkuin sulakkeina. Propsusuojia näissä ei oo ollu tapana pitää, ei missään mitä lennetään ulkona. Turhaa painoa vaan  ;).

Niin ja toi FrSky D4R-II ei toimi eu Taraniksen kanssa. Tarttee pistää laiton(vastuuvapauslauseke) non eu firmis Taranikseen tai vastariksi x4rsb ja sen kanssa ei taida toimi telemetria Nazen kanssa. Nazessa ei kyllä Sbus-väylää eli ei toimi suoraan x4rsb vaan piti kytkeä jotenkin invertoituna, suoraan jostain piirilevyltä, paitsi rev 6 Nazessa on itsessään se invertointi.
« Viimeksi muokattu: 10 Joulukuu, 2015, 23:57:52 kirjoittanut mikkox9x »

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #20 : 11 Joulukuu, 2015, 00:49:03 »
Vaikuttaa hyvälle :).. mutta ensimmäiseksi rungoksi ottasin kyllä jonkun muun. Melkosen hintanen ja ei taida saada kuin jenkeistä, saa verotkin siihen varmaan maksaa. Miten lie varaosat, kun sitten on ensimmäisessä kunnon torpissa pohjalevy palasina tjms. Armejakaan ei voi erikseen vaihtaa kun yhtä puuta ja taitaa olla ihan hiilaria niin kai sen murtumaan saa vaikka on melko paksua.

Ja huiskista. Kannattaa vaan tilata säkillinen niitä perus muovisia Gemfaneita. Huiskia tossa touhussa nimittäin menee. Hiilariset ei oo kovin suositeltavia ainakaan aloittelijalle. Eivät anna periksi niinku muoviset ja tuloksena voi olla kieroja moottori akseleita. Muoviset toimii ikäänkuin sulakkeina. Propsusuojia näissä ei oo ollu tapana pitää, ei missään mitä lennetään ulkona. Turhaa painoa vaan  ;).

Niin ja toi FrSky D4R-II ei toimi eu Taraniksen kanssa. Tarttee pistää laiton(vastuuvapauslauseke) non eu firmis Taranikseen tai vastariksi x4rsb ja sen kanssa ei taida toimi telemetria Nazen kanssa. Nazessa ei kyllä Sbus-väylää eli ei toimi suoraan x4rsb vaan piti kytkeä jotenkin invertoituna, suoraan jostain piirilevyltä, paitsi rev 6 Nazessa on itsessään se invertointi.

Ja just ku luulin et suunnitelmat alkaa olemaan suhteellisen selvät :-\ Tilasin meinaa sen D4R-IIsen jo tuolta banggoodsista... Tosin Taranista en oo vielä ostanut mut EUsta löysin sen halvimmalla ja sit jos se on sellanen jenkki malli ni se varmaan tuottaa ongelmia sit myöhemmin? Ja toimiiks se jotenki eritaajuudella et rupeeks se sit jotenki pissimään sitä kautta esim lakien tai muitten lentäjien kanssa?

Ja sanottakoon nyt vielä et runkokin on jo tilattu :-X Ainut mitä ei ole vielä keritty tilaamaan on lähetin ja akut, niitten budjetti livisti just käyttöautoon...
Nii ja naze oli rev6, propellisuojat meinasin väsätä jostain kevyestä materiaalista kuten esim... origami paperista? Ei vaan kai mä ne jostain muoviseoksesta pyöräytän siks aikaa kunnes on perus kontrollit hallussa ni voi perus leijumista ja liikkumista kokeilla sisälläkin ihan aluks ja eipä niistä ulkonakaan oo varmaan haittaa noin aluks ku ei oo tarkotus kilpailla kenenkään kanssa :P Ja lentää sit jossain piilossa ettei kukaan saa tietää et oon niin noob et käytän jotain sellasia ;D
« Viimeksi muokattu: 11 Joulukuu, 2015, 01:12:55 kirjoittanut Miksu »

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #21 : 11 Joulukuu, 2015, 00:50:53 »
Sinänsä kiinnostavaa nähdä, miten homma etenee, kun lähdetän liikeelle suoraan siitä kolmannesta kopterista. Monihan tuota suosittelee, muttei itse ole niin tehnyt.

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #22 : 11 Joulukuu, 2015, 01:17:06 »
Sinänsä kiinnostavaa nähdä, miten homma etenee, kun lähdetän liikeelle suoraan siitä kolmannesta kopterista. Monihan tuota suosittelee, muttei itse ole niin tehnyt.

Eniten pelottaa toi juotos vaihe ettei komponentit kyrvähdä. Ja sit tietty se softapuoli siltä osin etten oo vielä siihen perehtyny laisinkaan.

Poissa mikkox9x

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #23 : 11 Joulukuu, 2015, 06:32:22 »

Ja just ku luulin et suunnitelmat alkaa olemaan suhteellisen selvät :-\ Tilasin meinaa sen D4R-IIsen jo tuolta banggoodsista... Tosin Taranista en oo vielä ostanut mut EUsta löysin sen halvimmalla ja sit jos se on sellanen jenkki malli ni se varmaan tuottaa ongelmia sit myöhemmin? Ja toimiiks se jotenki eritaajuudella et rupeeks se sit jotenki pissimään sitä kautta esim lakien tai muitten lentäjien kanssa?

Ja sanottakoon nyt vielä et runkokin on jo tilattu :-X Ainut mitä ei ole vielä keritty tilaamaan on lähetin ja akut, niitten budjetti livisti just käyttöautoon...
Nii ja naze oli rev6, propellisuojat meinasin väsätä jostain kevyestä materiaalista kuten esim... origami paperista? Ei vaan kai mä ne jostain muoviseoksesta pyöräytän siks aikaa kunnes on perus kontrollit hallussa ni voi perus leijumista ja liikkumista kokeilla sisälläkin ihan aluks ja eipä niistä ulkonakaan oo varmaan haittaa noin aluks ku ei oo tarkotus kilpailla kenenkään kanssa :P Ja lentää sit jossain piilossa ettei kukaan saa tietää et oon niin noob et käytän  sellasia ;D
Laitat Taranikseen vaan sopivan softan, ei munkaan Taraniksessa mitää eu softaa oo, tosin ei oo ollu alkujaankaan, kun sillon ku ostin oli eu-malli vasta tulossa. Unoha ne propsusuojat, enempi ne rikkoo ku säästää :). Jotku muohvihärpättimet varmasti rikki ensitorpissa, tai taipuu ja rikkoo propsit. Mun mielestä semmosen tehtävä on enempi suojata ihmisiä ja omaisuutta vahingon sattuessa, kuin säästää propseja. Toi Luminer varmasti laaturunko, parempaa hiilaria ku Kiinan halpikset, mutta hintalaatu ei vain oikein oo kohdallaan kun jenkkikaupoista tilaa noita. Sääli paiskoa kallista runko heti alkuunsa. Suomestakin saa Eurorc:n mininiä, jonka saa kun lisää reippaan satku Luminerin rungon hintaan :D.

E: Juottimesta. Itsellä ei kokemusta mutta, jotkut kehunu, että ois ihan toimiva: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/49833/dfdxc/Wattnik-ZD-99-juotosasema-analogisella-tehonsaadolla . Tosin en tiedä miten XT60 ym. paksumman juottelu onnistuu. Omalla reilun satkun 40w Wellerillä kyllä onnistuu. Juottamista kannatta harjoitella, ennenkuin siirtyy niihin pienimpiin juotoksiin piirilevyllä ja muistaa, ettei lämmitä liikaa, ettei foliot irtoa piirilevyltä. Tinalangaksi sitten jotain melko ohutta, ehkä max. 1mm:stä.

Ja vielä, että elä hyvä mies sisällä testaile. Varsinkaan, jos ei ole lentokokemusta ja kone ei ole säädöissä. Voi olla aika arvotus minne kone lähtee, jos jotain onkin pielessä ja et osaa sitä lentääkkään. Noi voi olla aika hätäsiä laitteita ja kun muistelee miten itse opetteli lelulla lentelemään niin pitkin seiniä sitä mentiin. Kannattaa hommata, joku lelumulti, kuten Walkera Ladybird ensin, jolla opettelee lentämään.
« Viimeksi muokattu: 11 Joulukuu, 2015, 13:50:34 kirjoittanut mikkox9x »

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #24 : 11 Joulukuu, 2015, 16:55:12 »
Eniten pelottaa toi juotos vaihe ettei komponentit kyrvähdä. Ja sit tietty se softapuoli siltä osin etten oo vielä siihen perehtyny laisinkaan.

Niinhän se mullakin oli: lennätys ei pelottanut ennenkuin sitä alkoi koittaa. Mä tosin aloitin 45 vuoden lennokkien jälkeen helpolla, rauhallisella  nelipöristimellä.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
83 Vastauksia
48420 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Huhtikuu, 2014, 21:29:23
kirjoittanut Mika Lukumies
38 Vastauksia
16795 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2015, 00:10:49
kirjoittanut IL3
8 Vastauksia
5964 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Helmikuu, 2015, 15:20:14
kirjoittanut pekoni
0 Vastauksia
3036 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2018, 19:40:17
kirjoittanut Variz
9 Vastauksia
6268 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2019, 16:41:42
kirjoittanut virtakuono