Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen multikopteri  (Luettu 78561 kertaa)

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #100 : 27 Joulukuu, 2015, 16:41:08 »
Se musta kannattaa jättää varulta. Toiminee kai ilman sitäkin, mutta se toimii maadoituksena. Kaikki noparit on maadoitettu sitten samaan pisteeseen, voi häiriöitä poistaa. Nopareita ei varmaan ole pakko liittää tietokoneeseen, mutta itse tein sen parista syystä:
- Sain sisälle uusimman firmwaren jossa tuki mm. oneshotille (ominaisuuksia enemmän)
- Pystyin juottamaan kaikki moottoripiuhat ilman että tarve miettiä sen kummemmin pyörimissuuntia kun ne voi vaihtaa tietokoneen avulla

Kun säädöt on kerran tehty, niin eipä noita nopareita ole pakko liittää enää tietokoneelle jos ei jossain vaiheessa sitten halua taas päivittää uudempaa firmwarea.

Kahden noparin johdot on aika sopivat, koska FC tulee niin päin että liittimet on keulan puolelle. Toki sen levyn voi muutenkinpäin laittaa. Etumpien moottoreiden johdot jää pitkäksi. Itse lyhensin niistä ylimääräiset pois, jolloin ei tarve kieritellä ylijäämiä mihkään.

Tartteeko nopareissa olla akku kiinni kun ne firmikset päivittää koneelta? Vois sen muuten tehdä tässä ennen juotos hommia jos ei tartte kytkee akkua kiinni.

Pyörimis suunnat meinasin kattoa noista kuntoon ennen ku juotan mitään kiinni, eli en jätä niitä sinne koneelle säädettäviks. Koska oletan et mitä vähemmän tarttee säätää koneelta ni sen parempi, vähentää kaikkien bugien ja errorien mahdollisuutta kun moottorit ei voi pyöriä ku vaan yhteen suuntaan.

Ja oon käsittäny et se musta ohut johto on olemassa vaan sitä ohjelmointia varten, koska noparithan saa jo kunnon maan siitä paksummasta johdosta.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #101 : 27 Joulukuu, 2015, 17:01:05 »
Pitää se akku olla kiinni. Itse tein viimeset ohjelmoinnit vasta kun noparit oli jo quadissa kiinni. Eli oli juotettu virranjakolevylle. Samalla tuli sähköt muihinkin nopeareihin kun yhtä ohjelmoin, mutta eipä siitä haittaakaan ole. Itse jättäisin maat signaalipiuhoihinkin. Ne on kierretty yhteen juuri häiriöiden eston vuoksi. Musta kun on käytössä, niin kerää mahdolliset johtoihin (tai johdoista) indusoituvat häiriöt ja purkaa ne maihin. Ei sotke signaalia.

Lisäksi tuota kautta maat tulee nopareilta FC:llekin. Virranjakolevyn ja FC:n välissä on kuitenkin BEC jolloin ei ole välttis muutoin sähköisesti ihan "yhtä puuta". Itse tässä kohtaa maksimoisin häiriöiden torjunnan, koska painon säästöä ei välttämättä tulisi paria grammaa enempää, jos sitäkään.
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2015, 17:06:22 kirjoittanut SMy »

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #102 : 27 Joulukuu, 2015, 17:21:39 »
Joo no eiköhän ne sit jätetä sinne. Mitenkäs sitten tossa taraniksessa toi akku, pärjääks siinä sillä vakio akulla ihan hyvin? Lähinnä se et riittääks yks akku ohjaimeen, kauan sillä yhellä latauksella räpeltää?

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #103 : 27 Joulukuu, 2015, 17:34:25 »
Mulla on vakioakku (2000mAh) ja kyllähän tuo kestää pitkänkin lennätyspäivän ilman lataamisia ja varmaan toisenkin. Ja satunnaisempaa lentelyä kestänyt itselläni useitakin päiviä tai viikkoja riippuen lennätystaajuudesta. Nyt kun quadia kasasin ja testailin, niin kyllä mulla oli useamman päivän lataamatta vaikka aika paljon oli lähetin päällä. Ajatus on jossain vaiheessa korvata tuo vakioakku LiPo tai LiFe akulla, mutta en ole vielä nähnyt tarpeelliseksi. Vaihdan sitten kun tuo vakio menee huonoksi. Pitää huomioida että sitten ei voi enää käyttää lähettimen vakiolaturia. Vanhempi Graupnerin lähetinkin on itsellä vielä satunnaisessa käytössä (osassa kalustoa ei vielä Taranis yhteensopivaa vastaria). Siinä on 3S Lipo akku ja onhan se siitä hyvä että lataus säilyy hyvin vaikka radio olisi välissä parisen kuukautta käyttämättäkin. Siihenkin vaihdoin Lipo-akun vasta kun vanha oli jo niin kuollut, että piti joka lennon jälkeen panna latautumaan ;D

Taranikseen voi heittää 2S LiPon ainakin suorilta. 2S Lipon balansseriliitin passaa suoraan Taraniksen akkuliityntään. On mulla yksi 2S Lipo RC-autosta, joka passaa Taraniksen sisään ja jota voin käyttää vara-akkuna tarvittaessa
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2015, 17:38:43 kirjoittanut SMy »

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #104 : 27 Joulukuu, 2015, 18:17:49 »
Mulla on vakioakku (2000mAh) ja kyllähän tuo kestää pitkänkin lennätyspäivän ilman lataamisia ja varmaan toisenkin. Ja satunnaisempaa lentelyä kestänyt itselläni useitakin päiviä tai viikkoja riippuen lennätystaajuudesta. Nyt kun quadia kasasin ja testailin, niin kyllä mulla oli useamman päivän lataamatta vaikka aika paljon oli lähetin päällä. Ajatus on jossain vaiheessa korvata tuo vakioakku LiPo tai LiFe akulla, mutta en ole vielä nähnyt tarpeelliseksi. Vaihdan sitten kun tuo vakio menee huonoksi. Pitää huomioida että sitten ei voi enää käyttää lähettimen vakiolaturia. Vanhempi Graupnerin lähetinkin on itsellä vielä satunnaisessa käytössä (osassa kalustoa ei vielä Taranis yhteensopivaa vastaria). Siinä on 3S Lipo akku ja onhan se siitä hyvä että lataus säilyy hyvin vaikka radio olisi välissä parisen kuukautta käyttämättäkin. Siihenkin vaihdoin Lipo-akun vasta kun vanha oli jo niin kuollut, että piti joka lennon jälkeen panna latautumaan ;D

Taranikseen voi heittää 2S LiPon ainakin suorilta. 2S Lipon balansseriliitin passaa suoraan Taraniksen akkuliityntään. On mulla yksi 2S Lipo RC-autosta, joka passaa Taraniksen sisään ja jota voin käyttää vara-akkuna tarvittaessa

Millasen laturin toi taranis vaatii? Ilmotuksessa luki ettei sisällä laturia mut iteltä löytyy tollanen skyrc e6650 laturi.

Poissa Waxwing

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Sapere Aude
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #105 : 27 Joulukuu, 2015, 20:18:47 »
Millasen laturin toi taranis vaatii? Ilmotuksessa luki ettei sisällä laturia mut iteltä löytyy tollanen skyrc e6650 laturi.

Hei!

Ei mitään laturia Taraniksen latauspistokkeeseen!
Taraniksessa on sisäänrakennettu laturi NiMH-akkuja varten.

Akkulatureilla rikot radion.

Taraniksessa on alkuperäisenä 6-kennoinen HiMH-akku, uusimmissa kapasiteetiltaan 2000mAh.
Taraniksen latauspistokkeeseen liitetään (radion versiosta riippuen) 12-18V, 0,5A VERKKOLAITE.
A-versioon max. 12V
B- versioon max. 13V
Plus-versioon max. 15V
E-versioon max. 18V

Jos taas muunnat radion käyttämään LiPo- tai LiFe -akkuja, NE ON LADATTAVA RADIOSTA POISTETTUNA (palovaara).

Taunu
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2015, 20:59:36 kirjoittanut Waxwing »
*** Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa. ***

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #106 : 27 Joulukuu, 2015, 22:21:41 »
Hei!

Ei mitään laturia Taraniksen latauspistokkeeseen!
Taraniksessa on sisäänrakennettu laturi NiMH-akkuja varten.

Akkulatureilla rikot radion.

Taraniksessa on alkuperäisenä 6-kennoinen HiMH-akku, uusimmissa kapasiteetiltaan 2000mAh.
Taraniksen latauspistokkeeseen liitetään (radion versiosta riippuen) 12-18V, 0,5A VERKKOLAITE.
A-versioon max. 12V
B- versioon max. 13V
Plus-versioon max. 15V
E-versioon max. 18V

Jos taas muunnat radion käyttämään LiPo- tai LiFe -akkuja, NE ON LADATTAVA RADIOSTA POISTETTUNA (palovaara).

Taunu

Mistäs tollasen taraniksen oman laturin (verkkolaitteen) saa ostettua ja miltä se näyttää? Linkkejä toivoisin.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #107 : 27 Joulukuu, 2015, 22:41:40 »
Panin googleen Taranis DC power ja tämä tuli aikalailla ekana vastaan:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45030__FrSky_AC_DC_Charge_Adapter_EU_Version.html
Suomesta löytyy ainakin täältä (ei maksa vaivaa tilata ulkomailta). Varmaan löytyy muistakin Taranista kauppaavista liikkeistä:
http://fi.eurorc.com/product/10440/frsky-taranis-transmitter-power-supply-eu-plug


Waxwingin teksti toiselta foorumilta:

Mikä tahansa VERKKOLAITE, jonka ulostulo on tasavirtaa 12V/ 0,5A ja liitin pyöreä 5,5mm käy. Napaisuuden ei ole väliä.
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2015, 22:48:04 kirjoittanut SMy »

Poissa Waxwing

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Sapere Aude
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #108 : 27 Joulukuu, 2015, 22:52:17 »
Panin googleen Taranis DC power ja tämä tuli aikalailla ekana vastaan:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45030__FrSky_AC_DC_Charge_Adapter_EU_Version.html

Siinä on yksi sopiva.
Noita saattaa löytyä vanhoista laitteista jääneenä kotonakin.
Vaihtoehtoisesti voi kysellä "Motoneteista", "Honkkareista", kodinkoneliikkeistä, kirppareilta tai jopa naapurilta.

Ulostulojännite siis 12-13V, 0,5A.
Liitin on dia. 5,5mm, plussa sisällä, miinus kuoressa.

Taunu

Edit: Uudemmissa Taraniksissa (Plus ja E) ei napaisuudella ole väliä.

VerticalHobbystakin löytyy.
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2015, 22:59:39 kirjoittanut Waxwing »
*** Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa. ***

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #109 : 28 Joulukuu, 2015, 22:54:35 »
Pitääkin roplata kaikki romukopat läpi jos sattuis löytymään moinen. Tänään saapus moottoritkin, nyt odotellaan vielä lähetin/vastaanotin settiä+akkuja ja sit sen jälkeen aletaan säästää rahaa juotinasemaan ja  sähkötarvikkeisiin.

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #110 : 19 Tammikuu, 2016, 21:07:46 »
Tuli tollanen cheerssonin CX 10 hommattua (koska oli halvin) ja tuntuu et tos ei oo kaikki ihan kunnossa ku välil kaasu voi olla puoles välis (eli tatti nii ku keskellä) ja siltikään mitään ei tapahdu. Sama ku laittaa kaasua ni se nousee ilmaan mut korkeus seilaa kokoajan sellasta +- 10cm ei oo varmaan ihan normaalia käytöstä tommonen?

EDIT: ja on muuten aika vaarallinen vehje, äsken lensin päin seinää ja sit otin kaasun pois mut moottorit ei sammunu, katkasin lähettimestä virrat mut ei se mitään auttanu loppujen lopuks se silpos sohvan pohjaa kunnes jäkismailalla sit koukkisin sen pois sieltä. Pitää vissiin olla vähän varovaisempi tän kanssa...

En tiä mahtaaks toi isompi kopu olla ihan yhtä herkkä noitten kontrollien suhteen, ainaki ne kontrollit saattais olla hiukan enemmän vakiot. Tässä ku kaasu tosiaan seilaa hiukan ja välilla tuntuu et tää tekee jotain ihan muuta ku mitä se viimeks teki kun heiluttelu noita tatteja samaan malliin :o
« Viimeksi muokattu: 19 Tammikuu, 2016, 22:05:55 kirjoittanut Miksu »

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #111 : 19 Tammikuu, 2016, 22:52:11 »
En tiedä tuosta pikkukopterista mitään.
On tietenkin näitä isompia vehkeitä joissa joko luotetaan gps-korkeuteen, tai omaavat ir korkeusmittauksen tms. mutta esim. omalla kopterilla korkeus on täysin omissa käsissä, ja varsinkin hieman käytetymmällä akulla jännite alkaa tippumaan aika hapiaan, eli mitään vakiokorkeutta ei ole olemassa, ei tosin ihan uusillakaan -ihan samoin kuin autoa ajaessa ei voi suorallakaan tiellä teipata rattia paikoilleen ;-)

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #112 : 19 Tammikuu, 2016, 23:56:40 »
Joo no löysin tohon korkeus juttuun sellasen pienen tuntuman miten se skulaa mut tosiaan tosta aika isot miinukset et jos torppaat kunnolla johonki ni kopteri menettää yhteyden lähettimeen ja yleensä 1-3 moottoria jää täysille kierroksille jonka seurauksena kopteri ajautuu jonnekkin alle (sohva, tuoli, pöytä, lipasto, jääkkaappi, pesukone yms minne se ikinä mahtuukaan). Sit virtakytkin on kivasti tuolla propellien välissä joten vaatii tarkat silmät ja rohkeutta nappaa jostain kohtaa kiinni kun propellit pyörii täydellä jengalla. Toistaseks ollaan selvitty vaan yhellä kunnon syvällä vekillä sormessa... Melkeen tekis mieli vaan harjotella sit sillä 250llä kun siitä ainakin loppuu veto jos lähettimestä katkasee powerin ja saahan siihen varmaan jonkun napinkin ohjelmoitua sitä varten ns "arming" kytkin.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #113 : 20 Tammikuu, 2016, 12:17:02 »
Koitas takuupalautusta -vaihtoa tuolle romulle?

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #114 : 20 Tammikuu, 2016, 13:16:30 »
Noi nyt on vaa tollasia kaljan kanssa lennätettäviä olkkari koptereita eikä niillä ole juuri tekemistä isompien kopujen kanssa. Lentää välillä paremmin ja välillä huonommin mut so what kivoja ne on silti.
Vedä kaasu pois kun huomaat et lähtee rukkasesta niin ei jää moottorit silpomaan vaimon sisustamaa olkkaria  ;D
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #115 : 20 Tammikuu, 2016, 21:20:48 »
Noi nyt on vaa tollasia kaljan kanssa lennätettäviä olkkari koptereita eikä niillä ole juuri tekemistä isompien kopujen kanssa. Lentää välillä paremmin ja välillä huonommin mut so what kivoja ne on silti.
Vedä kaasu pois kun huomaat et lähtee rukkasesta niin ei jää moottorit silpomaan vaimon sisustamaa olkkaria  ;D

Juu käsitin kans et jos maksaa kopteristaan kympin ni ei voi ihan hirveitä vaatia. Ja ongelma on tosiaan siinä kun nään et nyt lähti kopteri kovaa vauhtia väärään suuntaan enkä osaa viel korjaa tilannetta ni otan kaasun pois jonka seurauksena kopteri tippuu ja osuu kovaan lattiaan jonka jälkeen yhteys lähettimeen katkeaa tyysti ja moottoreista aina 1-3 kpl jää pyörimään täysillä kierroksilla. Pitää vaan lennellä varovaisemmin. Mut ehdottomasti parhaiten tuhlattu 10 euroa varmaan moneen vuoteen, varsinkin ku ei oo viel mitään muuta kopteria ni tällästä rääpälettäki on kiva lennellä olkkarissa  ;D

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #116 : 20 Tammikuu, 2016, 21:24:46 »
Oletko suorittanut kalibroinnin?
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #117 : 20 Tammikuu, 2016, 21:43:26 »
Oletko suorittanut kalibroinnin?

Olen, aina kun kopteri rupee heittelee kummallisesti. Niistä ohjaimen moodeista en nyt päässy ihan vielä perille et mitä yks kaks tai kolme piippausta meinaa?

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #118 : 20 Tammikuu, 2016, 22:07:15 »
Olen, aina kun kopteri rupee heittelee kummallisesti. Niistä ohjaimen moodeista en nyt päässy ihan vielä perille et mitä yks kaks tai kolme piippausta meinaa?
Ne sallii enemmän kallistusta. 1 vähän ja 3 piippausta paljon. Eli 1 on helppo lentää ja kolmonen ottaa kaiken irti.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #119 : 21 Tammikuu, 2016, 00:08:02 »
Ne sallii enemmän kallistusta. 1 vähän ja 3 piippausta paljon. Eli 1 on helppo lentää ja kolmonen ottaa kaiken irti.

Pitäskö tommosel oppii lentämään nii ku kunnolla siis silleen et se pysyy about koko aika hanskassa jne?

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #120 : 21 Tammikuu, 2016, 07:06:49 »
Pitäskö tommosel oppii lentämään nii ku kunnolla siis silleen et se pysyy about koko aika hanskassa jne?
Kyllä
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #121 : 21 Tammikuu, 2016, 09:03:17 »
Eikös joissain simulaaattoreissa oo myös multeja? Sellasta voi kans harkita, 3d kopuissa se on ainakin iha must juttu. Toi Cheersonin ohjain kun on mikä on, niin olisi varmaan ihan hyvä ottaa tuntumaan oikealla mankalla ennen kun isompaa multia ottaa ilmaan.
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #122 : 21 Tammikuu, 2016, 09:39:44 »
Pitäskö tommosel oppii lentämään nii ku kunnolla siis silleen et se pysyy about koko aika hanskassa jne?

Ei mun mielestä. juurikin ton ohjaimen takia koska sillä ei ole mitään tekemistä "oikean" ohjaimen kanssa. Jos tolla osaat flipin niin tuskin osaat isommalla  ;D
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #123 : 21 Tammikuu, 2016, 10:48:52 »
Ei mun mielestä. juurikin ton ohjaimen takia koska sillä ei ole mitään tekemistä "oikean" ohjaimen kanssa. Jos tolla osaat flipin niin tuskin osaat isommalla  ;D
Sillä oppii ohjaussuunnat.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Jufee

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #124 : 21 Tammikuu, 2016, 15:59:11 »
Kyllä täällä ainakin on ollut suuri apu tuosta microquadista. (Eachine h8)

Ohjaussuunnat tulee jo lähes selkärangasta ja aluksi tuntui että se perusmoodi oli insane, mutta nyt kakkosvaihetta aina päälle. Sen nimitin infernoksi kun ekan kerran koitin. Ja tuo laitos kestää mitä vaan, ei haittaa vaikka päästelee pitkin seiniä.

Odotan innolla oman quadin valmistumista ja ensilentoja.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
83 Vastauksia
48193 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Huhtikuu, 2014, 21:29:23
kirjoittanut Mika Lukumies
38 Vastauksia
16640 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2015, 00:10:49
kirjoittanut IL3
8 Vastauksia
5919 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Helmikuu, 2015, 15:20:14
kirjoittanut pekoni
0 Vastauksia
2990 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2018, 19:40:17
kirjoittanut Variz
9 Vastauksia
6213 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2019, 16:41:42
kirjoittanut virtakuono