Kirjoittaja Aihe: Radio-ohjattavissa koptereissa selkeitä puutteita (Viestintävirasto)  (Luettu 14474 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Radio-ohjattavissa koptereissa selkeitä puutteita (Viestintävirasto)
« Vastaus #25 : 12 Tammikuu, 2016, 16:38:02 »
Tuolla aikasemmassa esimerkissä puhuttiin 25mW -> 200mW erosta, eli noin 10x lisäyksestä. 2.4GHz vaimenee luonnostaan hyvinkin nopeasti kun ilmakehän vesimolekyylit absorboi sen pois, mutta 5.8GHz osalta asia ei ole näin. Juuri siksi siellä on matalempi tehoraja käytössä kun signaalin vaimentumista ei ole estämässä muu kuin etäisyys ja näköesteet.

Olen siinä luulossa, että 5.8GHz vaimenee nopeammin kuin 2.4GHz (mitä korkeampi taajuus, sitä nopeammin signaali vaimenee). Korkea ilmankosteus myös vaimentaa 5.8Ghz signaalia tehokkaasti.

Lähetystehon nelinkertaistaminen kaksinkertaistaa kantaman eli 25mW -> 100mW = kantaman tuplaantuminen, 25mW -> 400mW = kantaman nelinkertaistuminen.

Mutta muuten olen periaatteessa samaa mieltä! Kantaman parantaminen kannattaa aloittaa herkemmällä vastaanottimella ja paremmilla antenneilla niin jää kaikille häiriötöntä ilmatilaa missä lennellä...
« Viimeksi muokattu: 12 Tammikuu, 2016, 16:40:28 kirjoittanut Picofly »

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Radio-ohjattavissa koptereissa selkeitä puutteita (Viestintävirasto)
« Vastaus #26 : 12 Tammikuu, 2016, 18:03:11 »
Olen siinä luulossa, että 5.8GHz vaimenee nopeammin kuin 2.4GHz (mitä korkeampi taajuus, sitä nopeammin signaali vaimenee). Korkea ilmankosteus myös vaimentaa 5.8Ghz signaalia tehokkaasti.

5.8GHz vaimenee kyllä nopeammin jos matkalla on esteitä, jotain muutakin kuin ilmaa. Esimerkiksi risut ja rakennukset ovat huomattavasti "näkyvämpiä" 5.8GHz aallonpituudella kuin 2.5GHz. Itseasiassa, kun este alkaa olemaan isompi kuin puolet allonpituudesta niin sen vaikutus alkaa näkymään kulkumatkassa selvästi. 5.8GHz taajuudella tuo pituus on puolet pienempi kuin 2.4GHz taajuudella. Tämän takia 2.4GHz läpäisee paremmin risukkoa, 1.3GHz vielä paremmin.

Eri asia on sitten tuo vesihöyryn kyky vaimentaa signaalia. Vesimolekyylin ominaisresonanssitaajuus on tuo 2.4GHz, ja sen takia vesihöyry vaimentaa erityisen hyvin juuri kyseisellä taajuudella meneviä radioaaltoja. Ei ole sattuma että mikroaaltouuni toimii myös kyseisellä taajuudella, tai itseasiassa hieman sen taajuuden ohi jolloin se tunkeutuu syvemmälle ruokaan. 5.8GHz taajuudella vesihöyry ei vaikuta lainkaan samanlaisella voimakkuudella.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa velemu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Radio-ohjattavissa koptereissa selkeitä puutteita (Viestintävirasto)
« Vastaus #27 : 12 Tammikuu, 2016, 19:40:58 »
Off topic

Minä jo olen vähän ounastellutkin sitä, että multini kyydissä oleva mikroaaltouuni joka pilottifiguurille nakkia lämmittää, on se häiriön aiheuttaja noihin radiotorppeihin... Ja se pilottifiguurin tabletin wifi-yhteys taitaa olla toinen syypää...

On topic

RC koptereissa selkeitä puutteita sanooo viranomainen ja topicin otsikko. Minua kiinnostaa tietää mitkä ne puutteet ovat, miksi jotain on maadotettu, mitä viranomaisen "päätelmät" vaikuttavat minun tekemisiini. Siihen ei vastausta löydy perunan sisältämän veden molekyylirakenteen taajuusresonanssista, tmvsno (tai mikä v*ttu se nyt oli)

Edelleen minua kiinnostaa juurikin eri esteiden vaikutukset versus aallonpituus jonkun taajuuskaista häiriöalttiuteen. Ja siihen ei vastausta löydy "radio-ohjattavissa koptereissa selkeitä puutteita"-ketjusta, ainakaan suppeaa hakua käyttämällä.

Tietäjiä täällä on, se on varma. Itse asiassa foorumia silmäillen tulee mieleen, että ihan ammattitason tietäjiäkin, joilla olisi antaa ihan helvetillisen hyvää ja eritoten ehdottoman tarpeellista tietoa näihin RC-härpäkkeisiin sotkeutuneille pystymettäihmisille, joita verkkokaupan myyjät ovat, tahattomuuttaan, kusettaneet siinä, että mitään tietotaitoa ei tarvita mistään, kyllä tekniikka hoitaa homman ja kopterin kotiin. Ja v*ttu, sinne hävisi fanttomi Tsadin WiFi-viidakkoon...

Nämä tietäjät vaan voisivat kylvää viisauttaan semmoisten topicien alla, jossa keskustelu olisi keskittynyt siihen suppeaan taajuuskaista versus häiriöt aiheeseen.

Jahah, tulipas taas... Taidan ottaa toisen oluen...

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Radio-ohjattavissa koptereissa selkeitä puutteita (Viestintävirasto)
« Vastaus #28 : 12 Tammikuu, 2016, 21:04:39 »
Myyntikieltoon joutuneissa koptereissa ja lennokeissa näytti olevan joko liian suuri lähetysteho ja/tai ne vuotivat muille taajuuksille. Osa oli luultavasti suunnaattu USA:n markkinoille. Siellä lähettimissä voidaan käyttää isompia tehoja kuin Eurooppaan myytävissä malleissa. Euroopassa myytävissä pitäisi olla CE-merkintä joka kertoo että se täyttää täkäläiset normit.

5.8GHz taajuusalue on periaateessa häiriöherkempi kuin 2.4GHz koska signaali heijastuu herkemmin kovista pinnoista (ns. multipathing). 5.8GHz myös läpisee esteitä huonommin. Ilman esteitäkin samantehoisilla lähettimillä lähetetty signaali vaimenee 5.8Ghz taajuusalueella nopeammin kuin 2.4 GHz taajuuksilla. Toisaalta, 5.8Ghz taajuusalue on ainakin toistaiseksi vähemmän ruuhkainen. Esim. 2.4Ghz radio-ohjaimet ja 2.4Ghz videolinkit voivat helposti häiritä toisiaan (ja wifit, ym.). Isot lähetystehot ja toisille kanaville vuotavat lähettimet saattavat periaatteessa häiritä esim. säätutkia, jotka toimivat 5.6GHz taajuuksilla.



« Viimeksi muokattu: 12 Tammikuu, 2016, 21:09:08 kirjoittanut Picofly »

Poissa velemu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Radio-ohjattavissa koptereissa selkeitä puutteita (Viestintävirasto)
« Vastaus #29 : 12 Tammikuu, 2016, 21:25:04 »
Isot lähetystehot ja toisille kanaville vuotavat lähettimet saattavat periaatteessa häiritä esim. säätutkia, jotka toimivat 5.6GHz taajuuksilla.

Off topic

Ilmankos meidän Ilmaepätieteenlaitoksen ja Forecan ennusteet on niin pielessä, aina. Heidän säätutkiaan ovat häirinneet Suomen FPV-harrastajat. Norjan Ilmatieteenlaitoksen (yr.no) laitteet on kantaman ulkopuolella ja sieltä tulee ennusteiden sijasta lähes tietoa.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Radio-ohjattavissa koptereissa selkeitä puutteita (Viestintävirasto)
« Vastaus #30 : 12 Tammikuu, 2016, 21:45:53 »
Ei välttämättä FPV-harrastaja mutta joku niitä säätutkia häiritsee: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288738132244.html

Esim. Boscamin alin kanava 5645MHz (laiton Suomessa mutta löytyy todella monista lähettimistä) taitaa olla jo aika lähellä säätutkan taajuuksia?

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Radio-ohjattavissa koptereissa selkeitä puutteita (Viestintävirasto)
« Vastaus #31 : 12 Tammikuu, 2016, 22:42:54 »
Onko näihin edes tullut mitään uusia rajoituksia nyt? Harrastelijat ovat herkkiä väittämään itselleen uutta tietoa häntä kohtaan suunnatuksi kiusaamiseksi, vaikka sama määräys olisi ollut voimassa 50 vuotta -ja jos maailmasta löytyy joku Malediivit, missä kyseistä rajoitusta ei ole, niin silloin Suomi on niiiin pikkumainen, kun ei anneta minun kiusata muita ;-)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
5155 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Heinäkuu, 2007, 17:40:20
kirjoittanut JuhaH
23 Vastauksia
10375 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Huhtikuu, 2008, 16:40:17
kirjoittanut JiriK
2 Vastauksia
2436 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 23:38:01
kirjoittanut makopa
2 Vastauksia
1982 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Tammikuu, 2012, 13:22:38
kirjoittanut Kehno
43 Vastauksia
16870 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Maaliskuu, 2013, 22:58:06
kirjoittanut vinotintto