Jos haluaa katsoa nenää pidemmälle, RTF-paketit eivät yleensä ole tie joka kannattaa valita. Ne kun pyrkivät minimoimaan hinnan laadun/käytettävyyden kustannuksella. Halpa ja hyvä, tahtoo olla että joutuu ostamaan kahdesti
Mankka:
Devo7 on ihan hyvä vehje käsiin, mutta se ohjelmointi. Uh.. Käytännössä arvot pitää kirjoittaa paperille jotta saa jonkinlaisen käsityksen mitä sinne on laitettu ja sitteki joutuu vielä arvuutteleen että onkohan ne arvot edes oikeassa paikassa. Onneksi nyt FBL-aikakaudella mankan osuus säädöissä on varsin pieni, mutta expoja ja dualrateja olisi hyvä pystyä säätämään kohduudella ja pari lentotilaa + hold pitäs löytyä. Edellä mainittu DX9 on varmasti enemmän riittävä, jopa DX6i (joka sekin on tuolla käytetyissä) on ihan käypä vaihtoehto. Valtamerkin (Spektrum, Futaba) valinta varmistaa että tukea löytyy paremmin niin foorumilta kuin kentältäkin.
Kopu:
250-kokoinen kannattaa tässä vaiheessa unohtaa, paljo pieniä osia ja vähintää yhtä kallis korjata kuin 450 puhumattakaan toleranssien aiheuttamista klapeista ja säätämisen hankaluudesta. Sitte näitä kun on kokemusta isommista
450-kokoinen on se millä kannattaa aloittaa, lentää hyvin (kunhan se on FBL) ja kustannukset kohtuu tasolla ostaa/huoltaa. Vakaudessa ei nämä juuri enää isommilleen häviä paitsi kovassa tuulessa jossa massa on ainoa joka puree.
Vaihtoehtoja voisi olla esimerkiksi:
- Align 450pro/L: yleinen, osia perinteisesti saanu sieltä ja täältä. Super comboissa paljo sälää mukana. FBL-purkki voi aiheuttaa harmaita hiuksia ja tukea voi olla vähä vaikee saada. DFC-nuppi vaatii kierroksia jotta toimii.
- Gaui X3: nykyisen trendin mukainen treenikopu. Tankki-sarjaa eli tukevasti rakennettu => painaa ja TT pitää älytöntä ääntä, jonka toki saa korjattua remmi-sarjalla. Painon takia vaatii kierroksia jotta lentää. Rungon kapeus kannattaa huomioida akkujen kanssa.
- Mini protos: kevyt ja hiljainen, legendana "särkymätön" mutta ei se taidakkaa olla. Halvat osat. Sopii parhaiten pieneen tilaan ja kikkailuun vaikka saa tälläki vauhtia.
- Goblin 380: näyttävin ja hieman isompi kuin muut. Kehuja jo tuossa keräsikin, ainoa huono puoli hinta, niin ostamisen kuin osienki suhteen. Erikoista koosta johtuen esim moottori maksaa moninkertaisesti mitä edellä mainittuihin.
Uuden ostamalla oppii rakentamaan kopterin alusta asti itse, toki sitten pitää myös osata valita kaikki osat sinne. Käytetyllä pääsee vauhdikkaasti alkuun, riippuen millaista settiä on ostamassa. Lentoalusta kannattaa myös huomioida, TT on herkempi menemään rikki jos perälavat ottavat kiinni johonki, esim heinään. Remmi on tässä mielessä varmempi valinta, joskin sitä pitää säätää mitä TT:ssä ei taas ole.
Sähköt:
Tämä on se kopun kallein osasto, ihan halvimman perässä juokseminen kostautuu aika äkkiä. Foorumilta löytyy kyllä vinkkejä perus-laadukkaisiin valintoihin, ylärajaa ei oikeastaa tässä ole. Tonnin saa helposti menemää servot+motti+nopari+FBL tässäkin kokoluokassa
Eniten kannattaa kiinnittää huomiota FBL-purkkiin, se on kuitenkin se joka määrää miten kopu lentää ja miten se säädetään. Hieman vilkuilemalla esim "My fleet"-ketjuja saa hyvän kuvan mitä vermeitä porukka käyttää.
Akut+laturi:
Saatavuus kannattaa kyllä ensin varmistaa. Esim G380:n akut ovat kiven alla ja hinnat tahtovat olla 50e+/kpl ellei sitte hobbykingin valikoimaa ala tutkimaan. Muihin laatuakkuja löytyy ihan suomestakin 30e+/kpl hintaan. Lisäksi tarvit latauskalustoa akuille, yhtä akkua varten pitäisi varata vähintää 100W lataustehoa jotta sen saisi alle puoleen tuntiin täyteen. Tuota kuviota kannattaa miettiä miten sen käytännössä tulee tekemään eli kauanko ajatuksesta menee siihen että pääset lähtemään. Ei ole oikein kiva jos ensin pitää ladata pari-kolme tuntia akkuja että pääsee lentämään, se auringonpaiste tahtoo ehtiä karata sillä aikaa.
Jos en ihan väärin muista niin Jkl-seudulla ainakin jokunen kopteristi on. Jos on asiaa pohjoisen suuntaan niin itse asustelen Pyhäjärvellä. Tampereen suunnasta löytyy taas paljon aktiivista porukkaa. Suosittelen lämpimästi käymään koneen ja setupin jonkun kanssa läpi ennen ekaa lentoa, voi säästää helposti satasia ja voi turvallisin mielin aloittaa harrastuksen isompien kanssa.