Kuvauskopterin rakentaminen ns. pitkästä tavarasta on alkanut kiinnostamaan. Taustalla on kiinteäsiipisiä (sekä 1:1 että puistolennokeita) ja nyt vähäsen aikaa EuroRC:n 250 -kokoisella quadilla ajelua. Aika moni sivullinen on kysynyt että "voiko tuolla ottaa ilmakuvia", ja väsyksiin saakka olen sitten selvittänyt että ne vehkeet on erikseen jne... Jotain ilmeisesti on kyselyistä jäänyt korvan taakse kun yllätin itseni katselemasta Phantom 3:n hintoja. Voisiko kätevä kaveri selvitä ehkä halvemmalla kuitenkin, jos samalla vaikka nauttii rakentelusta ja suunnittelusta? Toki esim. CX-20 näyttäisi olevan "köyhän miehen Phantom" mutta kun siitäkin puuttuu se rakentelupuoli kokonaan.
Tavoite olisi siis tehdä ihan ns. vakavasti otettava kopteri millä saisi hyvissä olosuhteissa suhteellisen nättiä jälkeä, kuitenkin hintatietoisesti osia valiten. Ja nimenomaan ajatuksella että onko aina pakko ostaa sitä kalleinta?
Ensimäisenä täytyy lyödä tietysti lukkoon se että mitä ja kuinka painavaa halutaan mukana roikottaa. DSLR-kamerat unohdan painon vuoksi suosiolla, ajattelin jotain GoPro Hero3 -tasoista taikka sen klooneja. Esimerkiksi Turnigy 2K HD näytti siltä mitä tasoa ja hintaa ollaan hakemassa. Muitakin saa ehdottaa.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__87811__Turnigy_2K_HD_Camera_34_Black_Edition_34_Lite_package_.htmlSiihen kaveriksi joku 3-akselinen gimbaali, se osasto on vielä aika auki. Ylläolevaa mukaillen kuitenkin eli ei pro-vehkeitä vaan ennemmin "hyvää Kiinanlaatua".
Varsinainen kysymys on että minkäkokoiseen runkoon tuota kannattaa ruveta kasaamaan? Paino lisää painoa, hyvin helposti joudutaan noidankehään missä joudutaan suurempiin akkuihin ja isompiin moottoreihin jotka itsessäänkin lisäävät painoa mihin taas tarvitaan painavampaa akkua jne jne...
Eli onko 350-kokoinen runko auttamatta liian pieni, pitäisikö suosiolla katsella jotain 450-kokoista? Edellämainituista syistä en mielellään lähtisi mihinkään 500-600 -kokoisiin, kun se koko itsessään ei ole itsetarkoitus. Mielellään paino mahdollisimman pienenä niin ehkä pysyisi budjettikin paremmin kasassa. Onko hexasta muuta hyötyä kuin toimintavarmuus moottori/noparin kärähtäessä? Äkkiseltään kuusi moottoria tuntuu sekä kalliimmalta että painavammalta ja myös rungon paino lienee suurempi verrattuna quadiin? Vai?
Entä akut/moottorit? EuroRC:n 250:stä ajelen 4s -akuilla. Onko kuvauskoptereissa suurta merkitystä 3s tai 4s:n välillä, ja minkä kokoisissa ruvetaan käyttämään vielä suurempia jänniteitä, ja mitä siitä on käytännön hyötyä? 12 voltin UBEC varmaan tarvitaan joka tapauksessa aina kun mennään yli 3s-akkujen.
Löytyy sitten paljon muutakin kysyttävää, FC:stä alkaen mutta säästetään ne myöhemmäksi. Toki saa ehdottaa ja perustella, lupaan harkita perusteltuja ehdotuksia.