Kirjoittaja Aihe: T-rex 450SE V2 kokoaminen  (Luettu 14490 kertaa)

Poissa tuomol

  • Aloitteleva torppari
  • *
T-rex 450SE V2 kokoaminen
« : 12 Lokakuu, 2008, 21:00:08 »
Hei,

Tilattiin kyseinen kopteri trexstoresta. Nyt kun aukaistiin paketti ja vilkaistiin ohjeita niin huomioimme, että kopterin runko ja nuppi oli lähes valmiiksi koottu. Ruuvit oli kiinni jne. Miten, pitääkö ruuvien kireys silti tarkistaa ja laittaa ruuvilukitetta, vaikka onkin valmiiksi koottu?
Elektroniikoiksi tilattiin nuppiin HS-65 servot, GY-401 gyro ja kohta tilaamme Futaba 9257 peräservoksi. Eli voisitte antaa vinkkejä kokoamiseen. Ohjeet eivät olleet helpoimmasta päästä, vaatii varmaan vähän pähkäilyä..
Radiona on Futaba 6EX 2.4 Ghz.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #1 : 12 Lokakuu, 2008, 21:21:08 »
Kaikki osat irti toisistaan ja ruuvilukitteen kanssa kasaan. Alignin kasaukseen ei kannata eikä pidä luottaa. Hyvät osat oot valinnut, säätäminen helpottuu aika tavalla.

Pari huomioimisen arvoista seikkaa:

- Osta hyvä kuusiokoloruuvari sarja, mm. Alignilta, HT:lta löytyy laadukkaat sarjat. En suosittele L avainten käyttöä, vaikka on totta että niilläkin saa kyllä koneen kasaan.
- Kasatessa puhdista huolellisesti päälavanpitimien välissä olevan akselin kierteet, ja käytä runsaasti ruuvilukitetta ettei satu yllätyksiä lennossa. Hommaa tulevaisuutta varten kaksi samanlaista 1.5mm KUNNOLISTA kuusiokoloavainta, jolla saat lavanpitimien ruuvit tarpeeksi kireälle.
- Peräputken kiinnitysruuvit saa helposti hajalle, joten tarkkana voimankäytössä. Sama pätee kaikkien muidenkin ruuvien kanssa.
- Johdotukset löysästi mutta tiukasti, katso ettei ole vapaana roikkuvia johtoja ja että mikään johto ei osu hiilikuidun reunaan.
- Vastarin asennus pehmeän foam palan päälle, säädin monella päällekkäisellä kaksipuoleisella teipillä rungon kylkeen. Kummankin varmistus velcro nauhalla tai nippusiteillä.
- Asenna gyro peräputken pidikkeen alle parilla päällekkäisellä kaksipuoleisella teipillä ja velcro nauhalla.
- Lavat sopivan kireälle, ei löysälle. Ei myöskään niin kireälle että kääntämiseen tarttee käyttää voimaa.
- Stabbariakselia (mihin tulee pienet lavat kiinni) asentaessa mittaa työntömitalla että jää yhtä paljon kummallekkin puolelle. Vasta sitten laita stabbilavat kiinni.
- Katso että perän mekaniikka liikkuu vaivatta.

- Käytä säätöihin aikaa ja lue käytännön toimenpiteet osiosta CCPM ohje ja gy401:n säätöohje.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #2 : 12 Lokakuu, 2008, 21:36:30 »
Tuli Vispilältä aika tuhti paketti, mutta... noparin asentamisesta. Jos ohjetta tuijottaa tarkkaan, niin nopari on siinä asennettu pohjalevyn päälle, ei koneen kylkeen. Mulla ei kyseistä kopua enää ole, mutta muistelisin, että siinä main gearissa on tavallaan "tuuletin" ja se nopari tulee hyvin siihen sen tuottamaan ilmavirtaan. Mä laitoin omani lopulta silleen, ku siinä ohjeessa on vaikka vähänhän se on ahdas paikka, kun meinaa ne konkat olla aika lähellä moottoria. Tasapainon kannalta kuitenkin hyvä paikka. Katso vielä, että et kiristä noparia nippusiteella niiden konkkien kohdalta. Ne saattaa revetä irti. Akun kiinnityksellä voi vielä pelata tasapainon kanssa, joten siihenkin kannattaa kiinnittää huomiota.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #3 : 12 Lokakuu, 2008, 21:39:16 »
Mä laittasin noparin kylkeen lähinnä sen takia että johtoja ei tartte taittaa paljoa vaan ne voi vetää leveämmällä kaarella takaosan ja pohjan kautta moottorille.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #4 : 12 Lokakuu, 2008, 21:45:30 »
Mä laittasin noparin kylkeen lähinnä sen takia että johtoja ei tartte taittaa paljoa vaan ne voi vetää leveämmällä kaarella takaosan ja pohjan kautta moottorille.
Minusta tuossa pohjalle asennuksessa oli lähinnä hankala ne akun johdot, kun ne tulee eri puolilta sitä noparia ja kun ne vetää siitä toiselle kyljelle, niin toinen on sitten lyhyempi kuin toinen. Mutta joo, joutuihan niitä enemmän taittamaan noin. Tosin johto on aika laadukkaan oloista ja luultavasti kestää sen. Kuva tuosta asennuksesta (käyttöohjeesta) löytyy tämän linkin takaa kohdasta "Motor and ESC connection".

http://www.align.com.tw/html/en/assembly/trex450sev2pen_3.htm

Edit: Selvennetty viestiä
« Viimeksi muokattu: 13 Lokakuu, 2008, 09:56:22 kirjoittanut masu »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #5 : 12 Lokakuu, 2008, 23:12:54 »
whereever you place the ESC, check twice that the power cables stay away from the main wheel. Oh don't ask why... and do you believe in the tooth fairy...
« Viimeksi muokattu: 12 Lokakuu, 2008, 23:25:19 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #6 : 12 Lokakuu, 2008, 23:31:28 »
Mulla ESCi kylessä ja ihan ongelmitta saa akun johdotkin laitettua. Check da image.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #7 : 13 Lokakuu, 2008, 00:17:29 »
Tapoja on monia, tässä yksi. On totta että nopari varmaan saisi parhaiten tuuletusta siellä main gearin alla, mutta itsellä ainakin painopiste asettui oikein vain viemällä nopari eteen akun alle.

Lisää turinoita tuon kopterin matkasta.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #8 : 13 Lokakuu, 2008, 09:57:38 »
Mulla ESCi kylessä ja ihan ongelmitta saa akun johdotkin laitettua. Check da image.
Jeps, mun viesti oli vähän epäselvä. Tarkoitin, että siinä pohjalle asennuksessa nuo akun johdot on vähän hankalat. Otin sen sun viestin quoteks, koska kommentoin sitä johtojen taittumista.

Poissa tuomol

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #9 : 16 Lokakuu, 2008, 18:29:33 »
KIITOS VASTAUKSISTA! Olemme nyt lukinneet kummatkin rungon osat. Kannattaako nupinkin ruuvit avata? Siinä on tosi paljon liikkuvia osia, tiedä saako enää kuntoon jos avaa..

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #10 : 16 Lokakuu, 2008, 18:48:16 »
Nuppi varsinkin kannattaa, ei mukavaa jos sieltä lähtee osia käveleen lennossa :)
Siis jos on ollut valmiiksi kasattu  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa tuomol

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #11 : 17 Lokakuu, 2008, 20:44:50 »
Pitääkö noiden stabbilapojen olla samassa kulmassa toisiinsa nähden? Entä mitä on vihreän värinen aine, mitä stabbilapojen kierteisiin käsketään laittaa?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #12 : 17 Lokakuu, 2008, 20:56:02 »
Minun käsityksen mukaan niiden pitää olla samassa kulmassa, tästä olisin itsekkin halukas saamaan varman tiedon...
Se on saman tyylistä kuin ruuvilukite mutta vaikeampi saada irti, muistaakseni tarvii lämmittää että lähtee tms.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #13 : 17 Lokakuu, 2008, 21:20:30 »
Niiden pitää olla samassa kulmassa toisiinsa nähden, mutta helpompi on säätää silmämääräisesti samansuuntaisiksi flybar cagen kanssa (kuvassa näkyvä osa). Stabbilapojen kiinnitystä varten ei mitään tai hieman pikaliimaa jos muoviset lavat, perus ruuvilukitetta tai pikaliimaa jos stabbilavoissa metallinen kiinnityspalikka.




-op-
« Viimeksi muokattu: 17 Lokakuu, 2008, 21:22:36 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #14 : 17 Lokakuu, 2008, 21:23:43 »
yes, the paddles should be parallel to each other and the seesaw.

Some glue ("anaerobic sealant") doesn't hurt. But, a beginner doesn't really need the glue - just put them on reasonably tight.
Someone who flies aggressively need to glue them (or put them really tightly) otherwise it may happen that they flip in flight. Scary but not necessarily fatal.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #15 : 17 Lokakuu, 2008, 22:06:42 »
noniin, olihan minulla oikea käsitys... itse nakkasin hieman "pienoismalliliimaa" tuohon akselille ja sitten stabbarin lavat kireälle..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa tuomol

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #16 : 19 Lokakuu, 2008, 15:17:18 »
Ollaan saatu jo hyvin koottua. Nyt ollaan päästy perään. Kuinka paljon peräputken tulisi upota runkoon? Tuntuu, ettei tietyssä kohdassa enää uppoa lisää.. Säädelläänkö peräputken pituudella hihnan kireyttä?
Missä kulmassa peräroottorin tulisi olla? Se ei varsinaisesti lukitu mihinkään asentoon. 

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #17 : 19 Lokakuu, 2008, 15:34:14 »
>> Säädelläänkö peräputken pituudella hihnan kireyttä
Kyllä...

the tail rotor is on the RIGHT side of the heli and it turns INTO the main rotor downwash (in other words, the front side turns UP).
« Viimeksi muokattu: 19 Lokakuu, 2008, 15:36:33 kirjoittanut mnentwig »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #18 : 19 Lokakuu, 2008, 15:40:54 »
Ollaan saatu jo hyvin koottua. Nyt ollaan päästy perään. Kuinka paljon peräputken tulisi upota runkoon? Tuntuu, ettei tietyssä kohdassa enää uppoa lisää.. Säädelläänkö peräputken pituudella hihnan kireyttä?
Missä kulmassa peräroottorin tulisi olla? Se ei varsinaisesti lukitu mihinkään asentoon. 

Siinä putken päässähän on hahlo, ja siellä palikassa on pieni tappi joka "lukitsee" sen putken ettei se pyöri.. ja kyllä kireyttä säädetään sillä.
Tarkoitat peräroottorin kulmalla lapojen kulmaa vai sen peräpalikan(miksi nyt kutsutaankaan)  jossa on roottori, fin yms kiinni?
Oleellisesti siten että se pysty vakain on suorassa ja sitten lapojen kulma siten että peräsevoa siirtämällä haette sen kohdan jossa kopteri pysyy suht paikallaan... siis nostatte leijuntaan.. sitten kiristys paikoilleen ja mahdollinen hienosäätö sitä pitkää linkki tankoa säätämällä. Sitten bindaus pois gyrossa olevalla "limit" trimmillä. Mitä enemmän limittiä sitä isompi gyron liike alue ja päin vastoin

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa tuomol

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #19 : 19 Lokakuu, 2008, 15:43:38 »
Juu sitä peräpalikkaa, jossa on peräroottori jne. kiinni. Sen laitoimme suoraan suhteessa runkoon.


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #21 : 19 Lokakuu, 2008, 15:49:01 »
Itse säädin lattialla että perän pysty vakain oli suorassa/linjassa runkoon...
Ja leijunnassa sitten servon siirtelyn(lapakulmien säädön) kun ei se oikein maassa loita pyörimistä niinkuin ilmassa.
Omasta peräservosta hajonnut yksi hammas... etsimään uutta (nopeampaa) servoa sinne, meni vähän ot :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa tuomol

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #22 : 19 Lokakuu, 2008, 19:56:55 »
Nyt kiinnitetty lavat. Ihmetyttää, kun toinen lapa on luonnostaan liian jäykkä, ilman ruuviakin. Mistä tuo johtuu? Pitääkö lapaa hioa tjsp.?

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #23 : 19 Lokakuu, 2008, 20:04:19 »
Nyt kiinnitetty lavat. Ihmetyttää, kun toinen lapa on luonnostaan liian jäykkä, ilman ruuviakin. Mistä tuo johtuu? Pitääkö lapaa hioa tjsp.?
Mitkä lavat on kyseessä? Mulla oli ongelmia V2:sen kanssa Alignin halvempien lapojen kanssa, kun eivät meinanneet suosiolla mahtua ollenkaan. Ne oli puulapoja ja niissä oli semmoset muoviset sovitteet. Riippuen nyt materiaalista, niin niitä voi kyllä hioakin tasaisesti sopivammiksi.

Vanha viidakon sanonta: lavat pitäisi olla niin tiukalla, että jos käännät kopterin kyljelleen ne eivät saisi tippua alas, mutta jos nytkäytät kopteria tuossa asennossa niin niiden pitäisi valahtaa.

Poissa tuomol

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-rex 450SE V2 kokoaminen
« Vastaus #24 : 19 Lokakuu, 2008, 20:17:01 »
Alignin hiilarilavat kyseessä. Hioimme aivan vähän ja nyt menee kuin unelma.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
T-Rex 450SE V2

Aloittaja seppomikael « 1 2 » Align Sähkökopterit

32 Vastauksia
12552 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Toukokuu, 2008, 15:24:25
kirjoittanut jarpiili
17 Vastauksia
6548 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Toukokuu, 2008, 22:16:50
kirjoittanut Ege
23 Vastauksia
7850 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2008, 16:52:01
kirjoittanut juza
44 Vastauksia
16627 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Lokakuu, 2009, 18:49:31
kirjoittanut JRu
3 Vastauksia
4748 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Maaliskuu, 2016, 20:43:22
kirjoittanut Pohjola