Minä sain kesällä Comanchen lahjaksi, ja nyt se taipuu jo ihan mukavasti peruslentelyssä huoneesta toiseen. Ulkonakin sillä pärjää, jos on tyyntä (tänä aamuna tosin torppasin laskutelineen, kun kaasusormi kangistui kylmässä (ihan oikeasti, ei minulla ole kalastajan käsiä)). En ole kokeillut "oikeita koptereita", ei Comanche varmasti sellaiselle pärjää missään suhteessa (paitsi hankinta- ja ylläpitokuluissa sekä pilotin kouluttautumisajassa), eikä ole tarkoitettukaan kilpailemaan monta kertaa kalliimpien kanssa, mutta hintansa nähden se on todella hauska lelu. Itse en ajatellut luopua Comanchesta sittenkään kun hommaan isomman ulkokopterin (joskin Trex 250 on hieman sekoittanut suunnitelmia).
Jos tavoitteena on oppia lentämään helikopteria nopeasti ja edullisesti, tuo simulaattori on varmaan parempi valinta. Mutta jos tavoitteena on saada hauska leikkikalu, Comanche päihittää virtuaalikopterit 6-0 (minusta, mielipidejuttu sekin tietysti on ja simulaattoreilla ja tietokonepeleillä on puolensa).
Comanchen osat ovat miellyttävän halpoja, siinä missä "oikean" kopterin torppaaminen maksaa satasen, Comanchen torpista selviää yleensä kahdella eurolla, viisi on jo tosi paha torppi. Alalavat siitä yleensä menevät. Joskus se sisempi akseli vääntyy. Lapoja kannattaa ostaa pari pussillista samaan pakettiin, pari sisäakselia ja laskutelinesatsia myös, niin pärjää pitkään. Ja ainakin toinen akku.
Nuo Eskyn koaksiaalikopterit näkyvät käyttävän aika pitkälle samaa tekniikkaa. Osta se, jonka malli miellyttää eniten. 2,4 GHz:n kone lienee ahtaissa sisätiloissa kätevämpi kuin 35 MHz:n, pitkällä antennilla sohii helposti paikkoja, kun liikkuu keskittyen vain lentävään kopteriin.