Kirjoittaja Aihe: Lennättämisestä  (Luettu 9403 kertaa)

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Lennättämisestä
« Vastaus #25 : 21 Lokakuu, 2008, 22:03:48 »
Roikuta kopua kyljellään, taita lavat pitimissään niin, että molemmat osoittaa alaspäin, mittaa lapojen välinen kulma ja jaa kahdella....helppoa ja siistiä  ;)

vähän meni hankalaksi...

mutta jatketaan harjootuksia
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Lennättämisestä
« Vastaus #26 : 21 Lokakuu, 2008, 22:53:40 »
Mutta eikös nupin kierrosten tulisi pysyä vakiona?

Mutta kohdassa jossa kopteri leijuu ~nätisti... niin siitä kun alkaa tikkua nostaa, niin kierrokset muuttuvat selvästi...

Myös muuten tuntuu että kopterin kierrokset muuttuu tikun mukaan todella hurjasti?

Olen nyt kokeillut:
A: tikku alhaalla moottori on sammuksissa ja siitä lähtee pikkuhiljaa nostamaan.
Kun tikku keskellä, niin kopteri nousee ja alkaa leijumaan.
Kun tikkua hiemankin tiputtaa alas, niin konekkin tulee kuin kivi

B: tikku alhaalla kierroksia ~vähän vajaa leijuntakierrokset
Kun tikku keskellä on kierroksia hurjasti ja kopteri nousee ja alkaa leijua
Kun tikkua hieman laskee, niin kopteri alkaa nätisti tulla alaspäin

Miten ihmeessä muilla on?

kopterioppaan mukaiset kaasu-, lapakäyrät (%prosentit%) ei toimi minun kopterissani lainkaan...

Jouduin myös rukkaamaan säätöjä (mekaaniset säädöt ja lähettimen käyrät)moneen kertaan, koska Fyling Hobbyn jäljiltä ne olivat ihan pielessä. Nyt minulla on Gaui EP200:ssa seuraavat asetukset:

-Swashplaten ylös-alas liikerata on säädetty työntömitan avulla niin, että manuaalissa mainitut millimetrit täyttyvät. Jouduin laittamaan lähettimestä swash mixin arvoksi 75% jotta saan liikeradan vastaamaan manuaalissa mainitun 2.5mm - 11.5mm. Tasan liikeradan keskellä on 'neutral point' jossa lapakulmat on nollassa ja servon varret suorassa kulmassa linkkitankoihin nähden.

-Lapakulmat säädin ihan tavallisen astelevyn kanssa. Säädön ajaksi roottorinlavat käännetään 90 astetta niin, että ne ovat samansuutaiset flybarin kanssa. Silloin asteet on helppo mitata vaikka paljaalla silmällä. Lapakulmat liikkuvat -13 ja +13 asteen välissä.

-Tällä hetkellä kaasukäyrä no mode 0:ssa melkein suora 0 25 55 75 100 ja mode 1:ssä 100-75-65-75-100. Mode 1:ssä pitäisi kaasua vähän lisätä tuonne keskivaiheille koska kierokset hieman putovat kun  kopterin nostaa leijuntaan. toisaalta noilla asetuksilla on suht. tasaista lentää. EDIT: rukkasin käyriä hieman, nyt ne ovat Mode 0:ssa 0 37,5 62,5 78 100 ja Mode 1:ssä 100 80 65 80 100. Ei pompota niin herkästi.

-Pitch curve on mode 0:ssa 25 35 50 65 80 ja mode 1:ssa 0 25 50 75 100. Molemmissa modessa käyrät muodostavat suoran viivan, mode 0:ssa se on vain loivempi.

Varsinkin mode 0:n käyrillä vasen tikku on vielä aika herkkä ja silloin tällöin tulee vielä pientä ylösalas pomppimista silloin kun akku on ihan täysi (EDIT: korjattu käyrä paransi tilannetta). Tehoreserviä on kuitenkin hyvä olla varsinkin ulkona. Tuulessa Gaui pudottaa nopeasti yllättävän paljon korkeutta (jopa 1-2 metriä) jos kääntyy vastatuulesta tiukan käännöksen myötätuulen puolelle eikä kompensoi kaasun lisäyksellä. Välillä tuollaisessa myötätuulikäännöksessä joutuu työntämään kaasutikun hetkeksi melkein pohjaan saakka ettei maankamara tule vastaan.

EDIT: Muutin vielä kaasukäyriä siten siten, että Mode 0:n käyrä ei ole ihan suora vaan hieman 'kupera'. Korjattu käyrä on tuolla ylemmässä kappaleessa. Nyt leijuntakorkeus pysyy jonkin verran rauhallisemmmin.

EDIT EDIT: Vielä säätöä: Nyt kaasukäyrä on kunnolla kupera 0 45 67,5 83 100 ja Gaui leijui vielä rauhallisemmin.
« Viimeksi muokattu: 22 Lokakuu, 2008, 22:22:27 kirjoittanut Picofly »