Elikkä ilmaan saa melkein kuka vaan mutta lakeutuminen hankalaa??
Alussa oli itsellä hankala saada ilmaankin, kun ei meinannu kantti riittää nostamaan heti reilusti. Laskeutuminen oli mielestäni alusta lähtien aika helppoa.
Mikä saa kopun nurin? tyypillinen torppaukseen johtava ohjaus virhe?
Kun kopteri on johonkin suuntaan kalleellaan, niin se menee sinne päin niin kauan kunnes se oikastaan. Torppiin johtaa helposti korjausliike samaan suuntaan, johon kopteri on jo kallellaan -> vauhti ja kulma siihen suuntaan mihin oltiin menossa lisääntyy.
Ohjaimen tikkuja käsitelvä kuin pekka kippeetä sian pillua?
Nyt tuli semmonen sanonta, jota en oo aikasemmin kuullu... mutta joo, eipä sitä tikkua tartte kulmasta kulmaan veivata. Periaatteessa leijuttelussa liikkeet kulkee vähän niinku sen keskipisteen kautta. Eli kun korjaa vaikka vasemmalle kallellaan olevaa kopteria oikealle, niin tikku palautuu keskelle ennen seuraavaa korjausliikettä. Tämä noin niinku yleistyksenä... periaatteessa semmosta tökkimistä keskipisteen kautta kuljettuna.
Eteen lento vaatii myöskin pientä korkeus korjausta?
Kyllä, eli jos kopterin nokkaa kääntää alaspäin leijunnata eikä lisää kaasua/lapakulmia, niin kopteri saattaa kyllä mennä eteenpäin, muttei kovin kauaa...
Sekö juuri vaikeita että vasemman käden pitää tietää mitä oikea tekee? ja kopua pitäisi vielä katsoakin samaan aikaa?
Jep, useimmat hommat mitä kopterilla tehdään vaatii molempien tikkujen yhteistyötä samaan aikaan. Itsellä alussa oli keskittyneenä kopteria tuijottaessa aika tökkivän näköstä se meno, kun tein niitä liikkeitä eri tikuilla vähän niinku vuorotellen. Mutta siihen tottuu...
eikö kopulla voi sitten lentää kulmikkaasti aluksi? ylös eteen stop käänös stop taakse stop käänös stop jne
Kyllähän sitä voi, mutta aina kun tulee vastaan tuo "stop", niin kopteri täytyy saada hallitusta leijuntaan ja siitä nätisti liikkeelle, mikä äkkiseltään voi olla vaikeampaan kuin tuo sama rimpsu ilman noita "stoppeja". Mutta jos osaa tehdä noin, niin osaa tehdä sen ilman stoppejakin...