Minusta tuo polttiksen tasapainottaminen on vähän sieltä tänne, koska lennon alussa tankki on täynnä ja alkaa siitä loppulentoa kohti tyhjenemään. Painopiste siirtyy pakosta, koska tankki ei sijaitse suoraan pääakselin alla.
Saattaahan se olla. Omalla kohdallani ajattelin että olisin tyytyväinen jos kone olisi suunnilleen tasapainossa edes jossain vaiheessa tankkia. Lähdin alunperin tuota tasapainotusta tekemään harjoituspallukoiden takia: Kun vaimensin harjoitusjalasten tärinää, laitoin jokaiseen palloon satunnaisen määrän hiekkaa. Tämän seurauksena kopteri lähti taittamaan todella selvästi pallojen painopisteen suuntaan. Ja nyt kun ryhdyin kerran kopteria tasapainottamaan, niin ajattelin tasapainottaa sen ensin ilman jalaksia.
Tarkempi tasapainottelu on sähkökoptereiden luksusta ja nitrolla on vaan osattava lentää niin hyvin, ettei epätasapainoa huomaakaan .
Jep
. Lennän tässä vaiheessa niin loistavasti etten pysty keskittymään mihinkään muuhun kuin kopun suorassa pitämiseen, ja joudun nojaamaan oikealla tikulla lähes jatkuvasti johonkin suuntaan
.. Trimmeihin en myöskään ajatellut kajota. Olin hetki sitten luopumassa noista harjoitusjalaksista juuri näiden ongelmien takia, mutta päätin sittenkin kokeilla tasapainottamista. Säädin kyllä swashin tuolla asiaankuuluvalla alumiiniklöntillä suoraksi, joten siitä tuon epätasapainon ei pitäisi johtua.
Miten olet tuota sivuttaista tasapainoa "mittaillu"?
Nostelin sitä varovasti flybarin juuresta eri suunnissa, ja katselin mikä kohta nousee ilmaan ensin.
Mulla on änkkäriä vastakkaisella puolella header tankki ja siellä nenässä akku on samalla puolella kyljessä. En millään usko, että kone on tasapainossa (en oo koskaan kokeillu), mutta silti swash on laitettu oikein työkalulla suoraan, trimmejä ei ole ollenkaan ja kopteri on tosi vakaa.
Taidanpa hieman matkia tuosta. Pistän tuon akun siis änkkärin vastapainoksi. Headeria en ole vielä kokenut tarvitsevani, joten selvinnen ilman sitä.
OT: Harmittaa muuten julmetusti, että työnteko ja muut pakolliset kuviot häritsevät vapaa-aikaa niin pahasti etten ole päässyt riittävästi harjoittelemaan kopterilennätystä...
-tk-