Kirjoittaja Aihe: Trex 450 Torque Tube  (Luettu 9843 kertaa)

Poissa atgrohn

  • Opetteleva torppari
  • **
Trex 450 Torque Tube
« : 23 Lokakuu, 2008, 18:25:59 »
Tästä ei taida vielä avattua aihetta olla...

Huhutaan, että tuollainen olisi tulossa viimeistään V3-malliin. Toivottavasti jälkiasennuskelpoinen myös
aiempiin malleihin. Ottaisin mielelläni hihnan tilalle, joka on mielestäni nykyisten 450-mallien heikon kohta, ainakin perushihnat.
Lieneekö kevlar-hihna yhtään parempi. Mielestäni suuremmissa malleissa hihna on OK ja 50 rapukassakin näyttää toimivan hienosti...

Tässä hieman ajatuksia ja kuva 450:n TT:stä sekä muutama video rexin kehittämästä vaihtosähköstä 2. sivulla ...metkaa ::)

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=745285

Antti
« Viimeksi muokattu: 23 Lokakuu, 2008, 18:49:15 kirjoittanut atgrohn »
Trex250, Trex450, Trex600N, Raptor50, kiinteäsiipiset X Y Z ja Å
...ei se miten päin laskeutuu vaan kuinka kovaa....

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #1 : 23 Lokakuu, 2008, 18:36:06 »
Pakko heittää tänne kun tietämätön olen.. tarkoittaako tämä torgue tupe jotain kardaani vetoa tms, jos hihnaa ei ole? ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa atgrohn

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #2 : 23 Lokakuu, 2008, 18:50:52 »

Joo kardaanivetoa se tarkoittaa...lieneekö tuo torque tube joku Alignin oma brändi sille.
Trex250, Trex450, Trex600N, Raptor50, kiinteäsiipiset X Y Z ja Å
...ei se miten päin laskeutuu vaan kuinka kovaa....

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #3 : 23 Lokakuu, 2008, 18:56:20 »
Koska TT kokemusten pohjalta parantaa suorituskykyä niin olisihan tuo hyvä vaihtaa heti kun tulee myyntiin, mutta eipä taida istua HDX:n STK runkoon tuo TT mountti. Eli joko runko myyntiin ja 450V3 tilalle tai sitten vaan pitää tyytyä vanhaan ja toimivaan hihnaan  :). Torpin hinnalla ei oikeestaan mitään väliä kunhan toimii.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa atgrohn

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #4 : 23 Lokakuu, 2008, 19:02:14 »
Joo hienohan tuo olisi vaikka torpin hinta kasvaa...

Taitavat vaan olla vanhoja luonnosteluja nuo kuvat kun lukee tuota thrediä tarkemmin

http://helifreak.com/showthread.php?t=87058

Tulossa se ilmeisesti kuitenkin joskus on...DAMN

Antti
Trex250, Trex450, Trex600N, Raptor50, kiinteäsiipiset X Y Z ja Å
...ei se miten päin laskeutuu vaan kuinka kovaa....

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #5 : 23 Lokakuu, 2008, 19:53:52 »
Pakko kysyä että minkä ongelman tuo ''torque tube'' ratkaisee???
Jos Vispilästä hihna toimii hyvin niin minusta sillon tuo ei ratkase mitään mutta mulla ei oo rexiä joten enempää en kommentoi. ::)
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #6 : 23 Lokakuu, 2008, 19:57:36 »
Ei hypi,katkeile ja tartte talvella säätäää sen kans(tosin jo hiilariputki ratkaisee)
Nämä tulisi äkkiä meleen :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #7 : 23 Lokakuu, 2008, 20:12:23 »
TT

Pros:

Herkempi tehonsiirto, ei veny, ei hypi, ei katkea lennossa, hiljaisempi mun mielestä, ei tartte säätää, helppo korjata, kohtuu halpa.

cons:

None  ;D
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa atgrohn

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #8 : 23 Lokakuu, 2008, 20:25:48 »

Trextuningin tyyppi sanoi näin (jälkimmäinen linkki):

when we tested the TT on the 500 we found the watts savings from running a TT to be less than 20 watts at full tail deflection when compared to a belt. So the efficiency percentage is very small.

Vähän kahta koulukuntaahan tässäkin asiassa on...mutta mielipide kysymyksistä voi aina kiistellä  ;D

Antti
Trex250, Trex450, Trex600N, Raptor50, kiinteäsiipiset X Y Z ja Å
...ei se miten päin laskeutuu vaan kuinka kovaa....

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #9 : 23 Lokakuu, 2008, 20:38:55 »
Yep.

Mekin testattiin, Samin 500 rexässä torque tuben vaihto toi paljon tasaisemman piro raten, hiljaisemman käynnin ja paransi muutenkin pitoa. Perällä Gy401 + s9257.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #10 : 24 Lokakuu, 2008, 10:38:14 »
Oke, paljonko kalliimpi tuo on???
Mä en ainakaan nää titanin hihnassa mitään ongelmaa. :)
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #11 : 24 Lokakuu, 2008, 23:11:02 »
Mahtaakohan tuo hiljaisuus hihnan ja TTn välillä olla ihna noin selvää, tai voihan se ollakin jos vertailukohtana on Align, mutta siis esim Beam on kyllä todella hiljainen verrattuna 450seen, silloin kun molemmissa on muuten sama setup ja siis Beamkin on hihnalaite.

Eli onko TT automaattisesti hiljaisempi kuin hinha vain onko näin vain Alignin tuotteiden kesken?

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #12 : 24 Lokakuu, 2008, 23:35:33 »
Myös eri Alignin koneiden (ja muidenkin merkkien koptereiden) välillä voi olla suuri ero äänessä, riippuu paljon siitä onko kaikki hyvin kasattu ja säädöissä, ja ettei mikään resonoi. Nykyään tuo mun 450 on huomattavasti hiljaisempi kuin alunperin, kun olen vaihtanut ja säätänyt osia.

500seen kun vaihdettiin TT niin ääni hiljeni hieman, ja ainoa mikä siis tehtiin niin oli perän vaihto. Säätöjä tai osia ei muutettu mitenkään.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #13 : 25 Lokakuu, 2008, 09:57:57 »
No mutta miks te haluutte sen hiljasemmaks ku kerran kyoshoki sanoo että yks syy miks moni ostaa polttiksen on sen ääni??? :D
Ei musta hihnasta tuu mitään ääntä ja vaikka ilmatteeks ottasin läjän lisää ääntä. :D
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #14 : 25 Lokakuu, 2008, 11:56:44 »
Eikö tässä oo puhuttu sähköistä voi onko mulla menny jotain ohi?  :o

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #15 : 25 Lokakuu, 2008, 16:32:50 »
Sähköstä oli kyse juu.. Polttiksen kanssa ei kyllä huomaa äänenvoimakkuus eroa TT vs. hihna kun kone huutaa niin kovaa. Ärsyttävin ääni mikä hihnasta lähtee on sen "sointi" rasituksen alla.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #16 : 26 Lokakuu, 2008, 17:48:30 »
Reksän hihna pyörii suht pienten hihnapyörien ympärillä, jolloin se ei taivu kovin hyvin pyörän päälle ja saattaa hypätä. Titanissa ongelma ei ole niin paha, koska Titanin vetopyörät ovat noin 2 kertaa isommat.
Beam E4:ssä on suora veto perälle, joka osaltaan vähentää melua. Suurimmat äänet pikkureksissä tulee varmaan siitä ratashässäkästä joka on ennen hihnaa. Eikä sähkön ininä ole ikinä niin kaunis kuin polttiksen murina... ::)

Remmin ja kepin haitat ja hyödyt riippuu oikeastaan niin paljon valmistajasta ja koneen kokoluokasta että on mahdoton sanoa yleispätevästi kumpi on parempi. ZAP400:sen keppiveto oli aika surkea, hihna paljon mukavampi. TRex600 taas on kuulemma parempi kepillä. MiniTitan ei kardaania tarvitse, kun siinä hihna on toteutettu oikein mallikkaasti. Sitten joku pikkukone, esim Gaui 200 on minun mielestä aivan järjetön idea keppivedolla, koska pikkukoneilla perä paukahtaa maahan useammin kuin isoilla, ja siinä hihna antaa enemmän anteeksi. Juttu on varsin monitahoinen ja omaan koneeseen pitää pultata sitä mikä oikeasti parantaa joko koneen suorituskykyä tai nostaa pilotin egoa.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Anders

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #17 : 01 Joulukuu, 2008, 16:15:02 »

"Beam E4:ssä on suora veto perälle, joka osaltaan vähentää melua. Suurimmat äänet pikkureksissä tulee varmaan siitä ratashässäkästä joka on ennen hihnaa"

Totta, erillinen ratasvälitys hihnavedolle lisää ääntä melkoisesti, varsinkin ko. välys on harvoin säädettävissä.
Suoravetokopterit ovat suorastaan äänettömiä leijutuksessa jos vaan moottorin pionin välys on kohdallaan ja päärattassa hiukan teflonia.

Eipä siis ihme, että tämä jo HBK II:sta tuttu innovaatio alkaa yleistyä muissakin (huippu)koptereissa : )

450 Pro, Flier 450SE, Storm 450 & Mini Titan

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #18 : 01 Joulukuu, 2008, 18:59:12 »
Pikkurexä on itseasiassa erittäin hiljainen peli, melua aiheuttaa tärinässä resonoiva koppa ja peräevät, sekä hihna. Eihän mikään kone ole hiljainen jos joku osa on vinossa. Mulla nupissa (omassa ja kopterissa) 3050 kiekkaa ja ulkona tuntuu kuin ei olisi leijuttelukiekkoja enempää. Ei se ratas hässäkkä kaikkea ääntä aiheuta.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Anders

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #19 : 02 Joulukuu, 2008, 14:22:45 »


Jyriltä olisi mielenkiintoista saada kokemusperäistä tietoa Räksän ja Beamin äänekkyydestä ja toki muistakin eroista.

Ylipäätään ihmetyttää miksi niin monissa kepukoissa peräveto on vieläkin järjestetty kahdella ylimääräisellä rattaalla kun voiman voi ottaa yksinkertaisemmin suoraan pääakselilta.
Teknis-taloudellisia syitä välitetylle vedolle on vaikea löytää, ehkäpä Räksän setuppia on vain kopioitu sellaisenaan miettimättä sen enempiä.

450 Pro, Flier 450SE, Storm 450 & Mini Titan

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #20 : 02 Joulukuu, 2008, 19:30:44 »
Kovin on vähiin jäänyt nuo lentokerrat, oiskohan alle 10-20 akullista Beamilla takana, ja ei voi tosiaan muuta kuin todeta että on hiljainen peli, kun vaan hieman duuni/muillaharrastusrintamilla helpottaisi niin voisi tehdä kattavampaa vertailua...

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Trex 450 Torque Tube saatavilla
« Vastaus #21 : 26 Huhtikuu, 2009, 10:41:54 »
Täytyypä pompsauttaa tämäkin aihe elävienkirjoihin, nyt on 450 S/GF/SE/SEv2 saatavilla kardaani-konversiokitti.


Setti sisältää seuraavat kilkkeet
HS1298 : 450SE/SEV2 TUBE DRIVE CONVERSION
450V3 Tail boom mount set(L) x 1
450V3 Tail boom mount set(R) x 1
Aluminum hexagonal bolt x 7(3x22mm)
450V3 Tail Drive Gear Assembly x 1(F16.8x30.4mm)
450V3 Front long umbrella gear x 1(F6xF10.8x17.85mm)
450V3 Front short umbrella gear x 1F2.7xF10.8x6.7mm)
Bearing MR83ZZ x 4(F3xF8x3mm)
Bearing MR106ZZ x 4(F6xF10x3mm)
Socket button head screw x6(M2x14mm)
Socket button head screw x8(M2x6mm)
Washer x 1(F1.5xF5x0.3mm)
Tail torque tube unit x 1
Vertical stabilizer mount x 1
Socket screw x2(M2x18mm)
347 Tail boom x 1(F11xF12x347mm)
Torque tube x 1(F3.1xF3.6x347mm)
Max. impact torque:12~14kg.cm
166.68~194.46oz-in
Bearing MR84ZZ x 1(F4xF8x3mm)
Tail boom brace x2
Socket button head collar screw x4(M2x8mm)
Socket button head self tapping screw x1(T2x8mm)
M2.5 Special washer x 2(F2.5xF6x2mm)
Tail blade x 2

Ei näkunyt vielä rekkustoressa, mutta löytyy ainakin Midlandilta hintaan 73 euroa posteineen.
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2009, 10:46:15 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #22 : 30 Huhtikuu, 2009, 08:36:25 »
Joko jollain tällainen on? Olis mukava kuulla kokemusta ja nähdä kuvia :) kovasti olis kiva omaankin mutta katsotaan ensin toimiiko.. Jos teksti on sekavaa johtuu se sitten puhelimen selaimesta!

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #23 : 30 Huhtikuu, 2009, 09:32:38 »
Ja kysymys kuuluukin sitten, että mitenköhän tuo sopisi HK-450:een? :) Maksaa tosin yli tuplasti sen koko peruskitin hinnan, mutta olishan tuollainen siisti.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Trex 450 Torque Tube
« Vastaus #24 : 30 Huhtikuu, 2009, 21:31:12 »
No hyvimpä tuo toimi puhelimella :) Odottelen lähinnä tietoa että onko tuon kanssa ollut jotain ongelmia rattaiden tai jonkin muun suhteen. Aivan kun muistelisin lukeneeni että kardaaneja olisi katkennut tai sitten sekoitan johonkin muuhun  ???

Tai sitten täytyy tilta midlandilta ja koittaa itse  ;D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
36 Vastauksia
14079 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2009, 12:44:13
kirjoittanut Vispilä
9 Vastauksia
4363 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Heinäkuu, 2012, 11:55:29
kirjoittanut Maikko
42 Vastauksia
29959 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Kesäkuu, 2013, 16:30:26
kirjoittanut Matti Häkkinen
7 Vastauksia
4025 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2013, 12:39:23
kirjoittanut 338federal
0 Vastauksia
1490 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2014, 20:34:26
kirjoittanut Falconi