Moro kaikille,
Ehkä nyt on jo vihdoin hyvä aika tuoda näitä mun tuunailuja julkisuuteen
Lyhyesti omasta RC harrastuksesta:
RC autoilla tuli hurjasteltua kovastikin 80-luvun alussa HMR (Helsingin Mini Racing riveissä).
Jonkin vuoden jälkeen eli noin 2010 tuli hankittua heräteostoksena sisätiloihin sopiva lelukopteri ja siitä kipinä taas lähti...
Saman virheen oon tehny kuin varmaan moni muukin, eli yhteisille lennätyspaikoille en oo kehdannu mennä kun en osaa niitä hienoja 3D kuvioita.
Oppirahat (ja rahat) on tullu maksettua kun on pitäny kaikki opiskella kantapään kautta. No nyt on kuitenkin vuosien mittaan ymmärrys kopterien hengenelämästä lisääntynyt siinä määrin että lapoja ei tarvii viikon välein vaihtaa ehjiin
Lennätystyyli on semmosta taivasfiilistelyä oikean kopterin liikeratoja mukaillen. 3D pyöritystä olen simulla kokeillu mutta totesin että jännitys on liikaa mun pumpulle. Tää harrastus on kuitenkin ennen kaikkea rentoutumista varten (ja pikkasen myös jännitystä).
Kopterien ulkonäkö ja asennusten viimeistely on mulle lähes uskonto ja sadepäivien aikana on tullu hiottua piiiitkään mm canopien asento ryhdikkääksi ja landarien paikka omaa silmää paremmin mielyttäväksi. Ehkä tulevaisuudessa tulee rakenneltua jokunen skaala-kopukin.Mutta itse asiaan. Mun kopterit on kaikki alluja. Tähän ei oo mitään muuta perustelua kuin että eka kunnollinen kopteri oli allu ja niissä on vaan tullu pysyttyä.
Ekana esittelyyn mun suosikki TRex 500E
- kopteri tuli hankittua käytettynä torpin jäljiltä hieman huonossa kunnossa. Esittelyjä tuosta edellisestä elämästä oli paljonkin toisen henkilön myfleetissä
- tuosta "raadosta" ei oo enää paljoa jäljellä parin vuoden rakentelun jäljiltä
Nykyinen setup
- TRex 500E
- moottori: Align BL500M
- ESC: Hobbywing 100A V3
- servot: 3 x Align DS 515 + 1 x SAVOX sh-1290mg
- gyro: BeastX
- tuunailut: itse maalattu canopy, runkoa leikattu pikkasen akun kiinnityskohdasta siten että akku on noin 1cm alempana (sain canopyn keulaa enemmän alaviistoon), vanhasta torpatusta canopysta leikattu gyron päälle näkösuoja, landarit siirretty noin 2cm eteenpäin ja alkuperäisiin landarien kaariin kiinnitetty käännetyt Goblin 500 landarit + kaikkea muuta pienempää tuunailua. Muutoksissa pyrkiny mahdollisimman korkeaan viimeistelytasoon ja tehdasasennus lookkiin.