Pientä akkuvertailua G380 kokoluokkaan
Vertailtavat akut on seuraavat:
GensAce 6s 1800mAh 45c
SLS 6s 1800mAh 45c
SAB 6s 2100mAh ?c
ensinnäkin koko kaikissa on suunnilleen sama. SAB on pari milliä genssiä leveämpi mutta muilta mitoiltaan sama. SLS taas on genssiä muutaman millin pidempi mutta muuten sama.
Painosta ei tietoa mutta tuskin noissa montaa gramma heittoa on.
SAB akku tulee tollasella tasausliittimen vahvikkeella jonka koin olevan tiellä ja revin pois samantien. Tiedän kuitenkin että toiset jopa asentaa itse tollasia eli hyvähän se on olla. on silikoonilla kiinni eli pois saa helposti.
Mulla on noita genssejä monta ja eri verran syklejä ajettuja
uudempi genssi jossa syklejä 49kpl ja otettu käyttöön 1.11.2015
vanhempi genssi jossa syklejä 119kpl ja otettu käyttöön 20.3.2015
SLS jossa syklejä 18kpl ja otettu käyttöön 3.5.2016
SAB jossa syklejä 0kpl ja tullaan ottamaan käyttöön tänään.
Noita kahta genssiä on pahoinpidelty isoilla virroilla lentämällä tyhjäksi parissa minuutissa. Molempia on myös ajettu täysin kuivaksi useat kerrat ennen mah telemetrian käyttöönottoa. Verrokkina sanottakoot että genssit ei puutuile mun lennossa vaan toimii niinkuin pitää.
Latasin äsken täyteen ja kattelin 308duolla IR arvot jotka oli seuraavat:
SAB kennot:
1= 3,8mR
2= 4,2mR
3= 4,1mR
4= 4,1mR
5= 4,2mR
6= 4,3mR
edit. SAB kennot parin syklin jälkeen:
edit2. Arvot oli lämpösestä akusta.
1= 2,2mR
2= 2,2mR
3= 2,1mR
4= 2,1mR
5= 2,2mR
6= 2,2mRedit3. SAB kennot parin syklin jälkeen pari päivää seisseestä akusta juuri ladattuna (sama mittaustapa kun verrokeissakin käytetty).
pientä arvojen laskua mutta ei vielä mitään isompaa muutosta.
1= 3,7mR
2= 4,2mR
3= 3,8mR
4= 3,8mR
5= 3,9mR
6= 4,1mRSLS Kennot:
1= 3,1mR
2= 3,1mR
3= 3,0mR
4= 3,1mR
5= 3,1mR
6= 3,1mR
uudemman genssin kennot:
1= 3,9mR
2= 4,1mR
3= 3,9mR
4= 3,9mR
5= 4,1mR
6= 4,0mR
vanhemman genssin kennot:
1= 4,3mR
2= 4,1mR
3= 4,1mR
4= 4,4mR
5= 4,2mR
6= 4,5mR
Yhteenveto:
Testi ei ole reilu SAB akulle. Sitä ei ole syklitetty vielä ollenkaan ja oma kokemus kertoo että arvot tulevat vielä pienenemään eli paranemaan.
Toisaalta vaikka SLS tuntuu olevan ihan omassa luokassaan (niinkuin myös lentotuntumalta) on genssit pitäneet arvonsa todella hyvin väärinkäytöstä ja pahoinpitelystä sekä isosta syklimäärästä huolimatta. Mulla on molemman ikäsiä genssejä lisää ja toinen noista mun vanhimmista yli 100 lentoa lennetyistä olis itseasiassa sijoittunu toseksi tässä vertailussa. ei vaan tullu napattua kuvaa joten en muista tarkkoja arvoja.
Mulla on ollu jo pitkään sellanen kutina että akkujen laatu huononee jatkuvasti merkistä riippumatta ja että laatupiikki olis saavutettu joku pari vuotta takaperin jonka jälkeen kennot on olleet aina vaan huonompia. Onkin kiva huomata että SAB akut vaikuttaa nyt laadukkailta.
Tosta isommasta kapasiteetista voi tietty esittää epäilyjä koska akku on fyysisesti saman kokoinen. itse siihen en oikein usko. Sehän kuitenkin selviää kokeilemalla. Ja toisaalta olishan se toisaalta ihan kaupallinen itsemurha ilmoittaa akun kapasiteetti yläkanttiin koska se tarkottais että akut purettaisiin järjestäen liian tyhjäksi eikä ne kestäis käyttöä.
Täydennän tätä kirjotusta kuhan saan vähä lentoja tohon SAB patteriin. Tällä otannalla voisin ostaa uudestaankin varsinkin ku niitä nyt tuntuu saavan kätevästi