Akun ajaminen säännöllisesti alle 20% varaukseen tekee kyllä pelkkää huonoa akulle. En tiedä millasia virtoja Phantomi ottaa akusta, veikkaan että aika paljon pienempiä kuin mitä moni 3D kopteri. Tällä perusteella tyhjäksi ajaminen ei ihan niin haitallista ole mitä 3D käytössä, mutta missään nimessä siitä ei akulle mitään hyötyä ikinä ole.
En ole löytänyt mitään faktaa joka sanoisi että akun tyhjänä säilyttämisestä olisi mitää haitta akulle, ellet sitten säilytä niitä vuosikausia ja akuilla on taipumusta purkaa itseään. Alijännite on pahaa myrkkyä akuille, mutta muuten tyhjä akku on säilytyksessä ihan ok.
Täysi akku sen sijaan vanhenee huomattavasti nopeammin kuin tyhjä. 100% varauksessa oleva litium akku menettää huoneenlämmössä jopa 20% kapasiteetistaan vuodessa. Kylmempi varastointilämpötila hidastaa vanhenemista huomattavasti, mutta niin tekee myös matalampi varastointijännite. Jossain max 60% varauksen kohdalla ylijännitteestä johtuvaa ennenaikaista vanhenemista ei enää tapahdu lainkaan. Lähtökohtaisesti akkujen elinikä paranee huomattavasti jos saat vähänkin purettua täysiä akkuja ennen pidempää varastointia. Muutama päivä nyt ei mitään merkkaa vaikka oliskin täynnä.
Jääkaappisäilytys on myös ok ja pidentää ikää, mutta ennen käyttöä olisi hyvä ottaa akut lämpimään jotta ne toimivat paremmin. Lataus kylmänä on myrkkyä akuille, sillä litiumiakun haitallisen ylijännitteen raja tulee nopeasti alaspäin kylmässä. Eli jos jääkylmän akun normaaliin täyden akun jännitteeseen, niin akkukemia käyttäytyy niinkuin akku olisi pahasti ylijännitteessä ja sen seurauksena akun elinikä lyhenee nopeasti. Kylmänä purkaminen ei käsittääkseni ole niin paha, kunhan lento aloitetaan varovasti niin että akku ehtii lämmetä ennen kuin enempi kiskotaan virtaa ulos.
Itse säilytän akut huoneenlämmössä ja lataan ne aina ennen käyttöä. En erityisemmin lataa niitä storagejännitteeseen ellei sitten ole jostain syystä ihan tyhjäksi menny. Jos on ihan täyteen jäänyt lennätyksen jälkeen niin puran niitä tyhjemmäksi etteivät jää täyteen.