Kirjoittaja Aihe: Leijuminen  (Luettu 21735 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leijuminen
« Vastaus #25 : 31 Lokakuu, 2008, 20:55:40 »
Eihän nyt 600:sen ja 250:sen (ton kokosta en ole koskaan kokeillu) lento-ominaisuuksista voi puhua samassa lauseessa, kun ovat niin paljon eri laitteita.
Niin on hintakin ;)
Joo, mutta en tarkottanu "mollata" 200:sen kopterin ominaisuuksia vaan ne tosiaan on niin erilaisia. Mä oon ehdottomasti sitä mieltä, että jos osaa lentää tommosella pikkukopterilla hyvin, niin taatusti pysyy isompi kopteri hanskassa ja hienosti. Siksi onkin omalla tavallaan hieman käänteistä, että harrastuksen alkuvaiheessa on usein käsissä se kaikista vaikeimmin lennettävä peli (vaikka se ei olisikaan ESky). Tämä tietysti usein juuri kustannussyistä.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Leijuminen
« Vastaus #26 : 31 Lokakuu, 2008, 23:02:49 »
Mitä isompi kopteri sen mukavampi korjata ja säätää, ruuvit ei hajoa niin helposti, on enemmän tilaa vetää sähköt ym.

500:nen on aika kompaktin kokoinen, lennossa huomattavasti vakaampi kuin 450, mutta ei silti yhtään liian iso säilytettäväksi ja kuljetettavaksi. Akutkaan ei ole kovin isot eikä kalliit, 6s2500 on sopiva koko.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

z0tis

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #27 : 01 Marraskuu, 2008, 13:20:47 »
Muuten tosta vielä ku vispilä sanoit että paras beltti mitä oot lentäny oli huonoimman titanin tasonen nii puhutko nyt ihan peruslennätyksestä vai lensitko 3d:tä ja rääkkäsit konetta huolella? Tuohon 3d:hen on vielä tietty itellä vielä pitkämatka, vai onko noilla ihan perus lentämisessäki hirveitä eroja?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Leijuminen
« Vastaus #28 : 01 Marraskuu, 2008, 13:34:17 »
Perus ympyrän ja kasin ajosta puhuin, koska kumpaakaan ei oltu säädetty 3d säätöihin. Kummassakin oli joku halpa kiinan gyro, perä oli todella epätarkka, heittelehti edes takas, olis varmaan päästänyt helposti irti rasituksessa. Lapakulmat oli täysin väärät. En olisi uskaltanut edes koettaa selällään. On niin paljon osista ja säädöistä kiinni koneen ominaisuudet.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

z0tis

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #29 : 06 Marraskuu, 2008, 17:10:51 »
Nyt on sitten itellä ensimmäinen leijuttelu harjottelu belt cp:llä tehty, Kopterin sain pidettyä suht ehjänä (jännästi osu takapyrstö välillä aina maahan pikkasen ja heitti muutaman kiven, sain myös yhen päähäni ja tosta tuli muutama naarmu toho taka lapoihin mutta ei kummempaa) Mutta aika vaikeelta se tuntu, yritin leijutella ihan matalalla mutta aina ku nostain kopterin ilmaan se lähti seilaamaan johki suuntaan sivuttain. En tiiä johtuuko tuo sitten siitä että aika varovaisesti annoin kaasua myös ku hieman pelotti (tiedän että näitä lennättäessä pelkääminen on vaan haitaks) mutta tavotteet oli nyt tyyliin siinä ettei toi menis ihan paskaks heti ekalla kerralla, ois meinaan iso kynnys lähtee nyt tilaamaa jotain t-rexiä ku ainoot kopterikokemukset on ne että kopterilla voi lentää ekan ja vikan kerran ja se on sit siinä koska on noita pienempiä koptereita tullu jo rikottua ja rahaa niihinki tuhlattua.

Mimmonen ois sopiva korkeus alottaa leijuttelu? yritin ite jossain about 15cm korkuudella sitä pitää mutta siinä oli haasteena just se että vaikee saada tasasesti pidettyä sitä korkeutta ja sitte se seilaaminen, onko säädöissä vikaa vai pitäskö se vaan osata korjata jotenkin? ku kattelee noita kaikenmailman youtube videoita nii niillä ne kopterit pysyy ihan nätisti paikallaa ja niitä ne pyörittelee sitte ympäri paikallaan. Meinaan että jos nostan korkeuden johki 1 metriin ja alkaa tommonen seilaamis efekti nii siitä ku se seilaa sivuttain suht lujassa vauhissa maahan nii siinä mennää helposti maaha osuessa ympäri


Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leijuminen
« Vastaus #30 : 06 Marraskuu, 2008, 17:18:05 »
Muistelisin, että 450:sella reksillä alko olla leijuttaminen helpompaa kun se oli noin metrin korkeudessa. Sillon ei enää tule sitä maaefektiä. Tosiaan, jos koneen yrittää nostaa liian varovasti ilmaan niin se pyrkii lähtemään maata pitkin johonkin suuntaan. Rupesin jossain vaiheessa "nykäisemään" koneen irti maasta, että ei ois harjotusjalasten varassa menny ympäriinsä maassa. 15 cm on tosi vähän ja varmasti vaikeeta. Noin matalalla pyöritteleminen hallitusti vaatii taitoa. Totta on, että korkeammalta ei ne harjotusjalakset enää pelasta ja kopteri kerkeää kääntyä vaikka katolleen, mutta rohkeasti vaan! :)

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Leijuminen
« Vastaus #31 : 06 Marraskuu, 2008, 17:19:22 »
Itse sain neuvoksi ekoilla leijutuksilla nostaa kopteria hitusen ilmaan ja koittaa pitää pystyssä, eikä välittää siitä että lähtee seilaamaan vasemmalle. Ekan akullisen "leijuttelinkin niin että olin n. 5cm ilmassa ja koitin pitää kopteria pystyssä, ettei kaadu, seilasi kyllä vasemmalle, mutta tipautin alas ja nostin takas eteeni sen ja taas hitusen ilmaan jne...

Tuo tuntui aika hyvältä tavalta, olisin ollut ihan lukossa jos olisin korkeammalle nostanut ekoilla kerroilla ::)

z0tis

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #32 : 06 Marraskuu, 2008, 23:42:49 »
Juu kiitoksia neuvoista, huomenna pitänee lähteä uudelle koeajolle kun on kerta vapaapäiväkin, toivotaan että kopteri säilyy ehjänä :) ajattelin kokeilla semmosta 50cm korkusta leijutusta ku siinäkorkeudella toivottavasti noi harjotusjalakset vielä pelastas, tein muuten nuo harjotusjalakset tommosesta 16mm paksusta 80cm pitkistä sähköputkista, ainaki tuntus et ne ois jämäkämmät ku nuo kaupan pikkuset

z0tis

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #33 : 07 Marraskuu, 2008, 12:57:09 »
Juu nyt on taas jonkuverran leijuteltu belttiä jos tuota nyt voi leijutteluks kutsua, aika vähän aikaa saan sitä pidettyä ilmassa :( kopteri tuntuu hakevan voimakkaasti vasemmalle sivuttain sekä taakseppäin, tuntuu tosi vaikeelta saada sitä pidettyä aisoissa, onkoha painotus jotenki pyllyllää noiden harjotusjalasten takia? tosin muutaman kerran tulin sen verran sivuttain alas että ilman jalaksia ois jääny lavat sinne kentälle

Happymen

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #34 : 07 Marraskuu, 2008, 13:30:47 »
ootkos jo trimmannu tuon kopterin? jos et niin trimmaamalla hävittää noita vaelluksia, swashin linkkejä säätämällä.. radion trimmeihin ei kannata puuttua, ne pienentää servon liikealuetta.

jpheli

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #35 : 07 Marraskuu, 2008, 13:52:48 »
Muistakaa se että kopteria "ei pysty" nostamaan suorassa ylös. Eli se lähtee aina joko vasemmalle kyljelle tai oikeelle kyljelle kulkemaan, riippuu millä puolella ja mihin suuntaan peräroottori puhalta.

Eli kun kopteri nostetaan maasta ylös, nostetaan se aina pikkaisen kallellaan. ts. vasen jalas lähtee ensinnä maasta ja sitten vasta oikea. Sama juttu kun leijutaat kopteria paikallaan niin se ei koskaan ole vaakasuorassa vaan aina pikkaisen kallellaan..

Miksi??

No siksi että meillä on peräsin roottori joka puhaltaa ihan helkutisti ja näin ollen painaa kopteria suuntaan (yleensä) vasemmalle ja tästä syystä tämä voima pitääkin kompensoida kallistamalla kopteria hitusen oikealle.

Tämä sama efekti esiintyy myös oikeilla koptereilla. Ja jos katselette että kuinka ne lähtee ilmaan tai leijuu.. Hmmmm huomaat suuren yhtäläisyyden ;)

--jp

z0tis

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #36 : 07 Marraskuu, 2008, 14:01:52 »
Mistäs nuo " swashin linkit" löytyy? oon aika uus tän harrastuksen parissa ja siks vähän hukassa vielä, ja en voi ainakaa kehuja antaa tolle beltin manuaalille ja sen epäselville mustavalkosille kuville mistä ei ota paremmillakaa silmillä mitää selvää. Epäilisin ite että tarkotat niitä 2 linkkiä jotka menee lavoilta tuonne ylös nupille, olenko oikeassa?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Leijuminen
« Vastaus #37 : 07 Marraskuu, 2008, 14:17:27 »
Ei vaan ne 3 linkkiä jotka tulee servoista ja jotka menee sinne swashiin, josta sitten lähtee erinäinen määrä kaikkea muuta ylöspäin.

Pidennä siltä suunnalta linkkiä minne kopteri vaeltaa, tai lyhennä vastakkaiselta.. kuitenkin niin ettei swash ole liian ylhäällä/alhaalla :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

z0tis

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #38 : 07 Marraskuu, 2008, 14:23:08 »
Miten tää "linkin" pidentäminen/lyhentäminen käytännössä tapahtuu? Löysin edestä yhen servon ja koneen keskeltä vasemmalta ja oikeelta yhen

Ja muuten onko nuo sitten mistä aikasemmin puhuin ne 2 linkkiä jotka menee lavoilta tuonne ylös nupille nii säädetäänkö niille sitte ne lapakulmat?
« Viimeksi muokattu: 07 Marraskuu, 2008, 14:25:24 kirjoittanut z0tis »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Leijuminen
« Vastaus #39 : 07 Marraskuu, 2008, 17:42:14 »
Miten tää "linkin" pidentäminen/lyhentäminen käytännössä tapahtuu? Löysin edestä yhen servon ja koneen keskeltä vasemmalta ja oikeelta yhen

Ja muuten onko nuo sitten mistä aikasemmin puhuin ne 2 linkkiä jotka menee lavoilta tuonne ylös nupille nii säädetäänkö niille sitte ne lapakulmat?

Linkkiä saat pidennettyä tai lyhennettyä ottamalla toisen pään irti pallosta ja kiertämällä vasta- tai myötäpäivään.

Niillä kahdella pisimmällä linkillä (tai lyhyemmillä) säädetään tosiaan lapakulmat. Kannattaa lukea käytännön toimenpiteet osiosta CCPM säätöohje.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

z0tis

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #40 : 07 Marraskuu, 2008, 18:56:04 »
Luin ton CCMP säätöohjeen mutta en hirveesti saanu siitä irti ku tässä vakio radioissa ei oo kauhee kummoset settingit, meinaatko nyt tuolla "pallolla" tota swashia? kutsutaanko sitä swahiksi? tota mihi noi kaikki servot menee 2 linkin kautta. Niistä pitäs sitten pidentää / lyhentää tota servosta lähtevää ylempää linkkiä joka tulee "palloon"  ?

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leijuminen
« Vastaus #41 : 07 Marraskuu, 2008, 19:49:15 »
Joo omat sepitykset sitten vielä.
Beltin kokosella leijutus kannattaa tehä ainakin jossain 1,3m sitten kun ei selvästi enää putoile se korkeus niin on hyvä, on huomattavasti vakaampi siellä korkeudessa.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

z0tis

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #42 : 19 Marraskuu, 2008, 23:19:29 »
Dodiin, nyt ollaan siinä tilanteessa että oikeen tikun kanssa sujuu hommat jo ihan hyvin (uskollisen phoenix harjottelun johdosta) mutta kaasunkanssa on onkelmia, vaikeeta korjata perää kun on tosi vaikeeta saada kopteria pitämään korkeutta, tuntuu että kokoajan mennään joko ylös tai alas, joka tekee sitte perän hallinnasta vaikeeta ku vasemmal tatil joutuu keskittyy korkeuden pitämiseen, onkohan nyt vika vaan beltissä ja vakio radiossa?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Leijuminen
« Vastaus #43 : 20 Marraskuu, 2008, 00:02:26 »
Minulla on kans ongelma kun perää heilutan niin vahingossa siinä samallla nostan/lasken kaasua :D
Todella ärsyttävää ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

seppomikael

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #44 : 20 Marraskuu, 2008, 07:18:06 »
Jos on sellainen radio missä pystyy säätämään tikkujen jäykkyyttä (DX7 pystyy) niin jäykentämällä kaasua, ja toisaalta rudderia niin ei kaasu muutu niin helposti, pystyy ainakin pienentämään väärää ohjausta. Jos tikut ovat liian löysät niin tietty helpommin ohjaa myös väärää suuntaa kun ei ole riittävää vastetta estämässä käsien tutinaa tai vääriä liikeratoja.
Toki kokemuksen myötä oppii paremmin radion tavoille. Toivottavasti.

t.nimimerkki tikut tiukalla

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Leijuminen
« Vastaus #45 : 20 Marraskuu, 2008, 10:11:01 »
Aaa, kätevää... onko tuohon operaation ohjeet ohjekirjassa.. vai onko niin yksin kertainen että ruuvaan tuon etulevyn irti jo sormeilen jotain sieltä? ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Leijuminen
« Vastaus #46 : 20 Marraskuu, 2008, 10:29:05 »
Takalevy pois ja jousien ruuveja säätämällä saa muutettua tikkujen jäykkyyttä.

Onkos sulla kaasutikussa pykälät vai täysin löysä? Jos ei ole pykäliä niin kannattaa lisätä se levy mikä tekee ne. On mielestäni parempi käyttää sillä tavalla, kun vaan ei laita liian jäykäksi.


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Leijuminen
« Vastaus #47 : 20 Marraskuu, 2008, 11:51:47 »
On pykäliä, tuo helvetin kopterin väpätys häiritsee... ei pysty nauttimaan lennätyksestä :S

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

seppomikael

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #48 : 20 Marraskuu, 2008, 14:59:09 »
Itselläni on sileä. Ja se on säädetty suht tiukalle.
Tykkään siitä näin, ne pykälät silloin aikanaan häiritsivät jonkin verran.
Jos en väärin muista niin spektrumin mukana tuli myös sileä kaasutikun "jarru".
Kannattaa mielestäni koittaa ihan itse kumpi tuntuu paremmalta.

Käyttiksessä on ohjeet tuohon tikkujen säätöön. Sivulla 12 ainakin omassa versiossani.

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leijuminen
« Vastaus #49 : 20 Marraskuu, 2008, 15:45:40 »
Mun mielestä ne pykälät on ihan ***** huonot, ne tekee kaasusta portaallisen, joka on huono asia. Itellä oli sama ongelma, hyvä tyyli on että vaihda peukkkuote kynäotteeseen niin johan paranee. Mutta siis dx7:ssa kun takakannen avaa niin jollain ruuvilla voin sitä jäykkyyttä säätää???
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2