Kirjoittaja Aihe: Leijuminen  (Luettu 21748 kertaa)

z0tis

  • Vieras
Leijuminen
« : 30 Lokakuu, 2008, 20:36:15 »
Terve, olen vasta vähänaikaa sitten aloittanut kopteriharrastuksen, ostin ensi koptereiksi belt cp:n ja honey bee 1:kösen harjoituskopteriksi, olen yrittänyt harjoitella honeybeellä leijuttamista mutta siitä ei meinaa tulla mitään, monet ovat sanoneet että noi honey beet on niin leluja että siks niillä ei onnistu oikeen kokeneemiltakaa lentäjiltä leijuttaminen mutta en sitte tiedä onko toi vaan huonojen lentäjien kommenteja :P.

Pysyn iha kohtalaisesti honey beellä ilmassa kun lentelen nokka edellä (tosin vaihtelevalla menestyksellä ja yleensä kone tulee rytisten jossainvaiheessa alas, mutta onneksi on heinäpelto tuossa vieressä minkä päällä lentää niin ei mene ihan paskaksi aina) mutta sitten kun pitäs leijua sillä niin tuntuu että tuhoan sillä vaan enemmän kopteria kun kunnon lentämisellä, yleensä saan nostettua koneen noin 30cm-1metri ja hetken se pysyy siinä ihan hyvin hansakassa kunnes nokka painuu alas ja en saa korjattua ajoissa vaan se tulee vauhilla hieman kaaressa alas kun yritän korjata sitä takaisin suoraksi.

Onko tässä nyt vaan kyse harjoituksen puutteesta vai siitä että noilla honeybee kokoluokan "lelu" koptereilla on vaan melkeen mahoton lentää mitenkään järkevästi?

En ole uskaltanut vielä kokeilla belttiä kun pelkään että se tulee kanssa ekan leijutusharjoituksen aikana rytisten alas ja ei millään viittisi ostaa uutta kopteria joka lennätyskertaa varten.

Olen harjoitellut heli-x simulaattorilla lentämistä noin reilut 5h ja siinä lentäminen ja leijuminen onnistuu ihan hyvin ilman kokoajan väärinpäin laskeutumista. Oisiko jollain jotain vinkkejä miten tästä jatkaa? pitäsikö vaan rohkeasti ottaa belt laatikosta ja laittaa harjoitusjalakset ja kokeilla leijuttaa sitä? onkohan sitä helpompi lentää / leijuttaa kun noita harjoituskopuja?


« Viimeksi muokattu: 02 Huhtikuu, 2009, 18:20:29 kirjoittanut z0tis »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Leijuminen
« Vastaus #1 : 30 Lokakuu, 2008, 20:49:09 »
Todellakin, belttiä en ole kokeillut mutta kyllä varmasti 10000 kertaa parempi/helpompi lennettävä kuin hani bii, itselläni oli hani bii cp2 ja sillä kyllä saa heittää vesilintua... niin onneton kapistus kun voi olla...
Beltillä vaan varovasti leijumaan, harjotus jalakset on kyllä hyvät, tosin jos sulla on nyt hanibiissä niin sen kokoset ei enää taida riittää belttiin kun on paljo isompi.
Ja eteenpäin lento onkin helpompaa kuin leijutus.
Itse sain pamautettua rexin kuuseen tänään ja se on kappaleina pöydällä, osia varmaan saa vasta ensiviikolla :)

Mutta otahan beltti käyttöön ja laita se hani hyllylle.. siihen ei kannata laittaa rahaa enempää, laita rahat siihen belttiin jos torppi tulee ;)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Leijuminen
« Vastaus #2 : 30 Lokakuu, 2008, 20:54:13 »
Huhupuheita, mitä tahansa konetta osaa lentää kun harjoittelee. Eroa parempaan koneeseen lähinnä siinä että samojen liikkeiden tekeminen vaatii vähän enemmän töitä tikkujen kanssa, lähtevät nimittäin vaeltelemaan ja heijaamaan helposti linkistön klapin takia.

Vinkki: Jos paikkakunnalla kokeneempia harrastajia, voi kysyä josko haluaisivat auttaa säädöissä ja trimmauksessa. Belteissä ym. muovirimpuloissa on tärkeää että säädöt on kohdillaan ja linkistön klappi minimoitu. Kone on hyvin säädettynäkin kohtuu haastava lennettävä aloittelijalle, puhumattakaan pieleen menneiden säätöyritysten jälkeen (Ei tarkoita etteikö aloittelija saisi konettaan säätöihin huolellisesti opiskelemalla säätöjuttuja).

Ensimmäisille testilennoille laita harjoitusjalakset, ota sitten pois kun saat laskeuduttua koneen kohtuu suoraan.

Jos haluat tosissaan harrastaa, suosittelen opettelemaan leijutuksen beltillä ja panostamaan parisataa lisää parempaan koneeseen. Belttiin kannattaa päivittää korkeintaan gyro ja peräservo, muut päivitysosat on turhaan pois paremman koneen budjetista.

Väärät vehkeet = itkua, ärsytystä ja tyhjä lompsa
Oikeat vehkeet= hauskaa, helppoa ja stressitöntä vapaa-aikaa ( + tyhjä lompsa  ;))

Ja on omaa kokemusta, aloitin Caliber m24:llä ja Hornet CP:llä. Jos olisin aloittanut 600N:llä, olisin ollut tällä tasolla jo pari vuotta sitten.


-op-
« Viimeksi muokattu: 30 Lokakuu, 2008, 20:58:40 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

z0tis

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #3 : 30 Lokakuu, 2008, 21:05:47 »
Juu tuolla honeybeellä ei enää hirveesti lennetä ku katkes tuo peräsin tänään ja sen korjaaminen ei onnistukkaan tuossa enää ku ostamalla kokonaan uus koppa.

Tarkoitus olisikin nyt eka harjotella perusteet näillä "huonomilla" koptereilla ja sitten ostaa itselle jonkinsortin "parempi" kopteri kuten t-rex (sitä nuo kaikki tuntuu kehuvan) mutta ei nyt viittis ihan sijottaa aluks 800-1000€ kopteriin ennenku on varma olo että tästä tulee ylipäätään mitään, nopeesti siihen touhuun kyllästyy jos ei siitä lentämisestä tule mitään muuta ku hajonneita osia 30sec lennon jälkee. oon nyt tolla honeybeellä ehkä päässy ilmassa olemaan yhteensä semmoset 20-30min ja korjannu sitä 10h.

Onko tuo beltti kuinka vakaa? lähteekö helposti vaeltamaan leijuttaessa?

En tiedä kuinka hyvä simu tuo heli-x on tuohon harjoitteluun mutta tuntuu se ainakin paljon realistisemmalta kun tuo FMS joka lähinnä tuntuu vitsiltä (ei, en usko että vaikka fms:ässä osaan tehdä kaikenmailman temppuja niin ne oikeella kopterilla luonnistuis ihan niin nätisti)

tuossa leijuttelussa tuntuu kaikista vaarallisimmalta se kun kopteri lähtee valetamaan ja sitten yrittää korjata niin se alkaa "syöksyä" 1 metrin korkeudesta alespäin ja kun sitä yrittää korjata ja jotenkuten onnistuu niin kopteri saa vaan lisää vauhtia ja pamahtaa lujaa maahan, silleen meinaan hajos tuo honey bee, aattelin aamulla mennä vähän harjottelemaan pihalle leijutusta kunnes se karkas käsistä ja loivassa kulmassa syöksy yllättävän lujaa maahan ja oli ihan palasina

z0tis

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #4 : 30 Lokakuu, 2008, 21:10:49 »
Muutes minkäslaista kopteria vispilä sitten suosittelisi tämmöiselle alottilijalle?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Leijuminen
« Vastaus #5 : 30 Lokakuu, 2008, 21:17:09 »
Ja kun belttiin päivittä gyrön yms niin ne voi siirtää sitten vaikka siihen reksiin...
Siitä syöksystä, ei kai se auta kuin yrittää korjata, pitää sellaisella kokeudella ja paikalla lennättää että vahingot olisi minimissään, esim juuri heinäpelto.. jossa on vielä korkeaa heinää, ja ne jalakset auttaa tosi paljon tuossa leijuttelu homassa, kun itse aloittelin... kone vaelsi pitkin maata ja vähän ilmassa, ilman niitä olisi ollut lavat maassa monta kertaa.
Rexissä niitä en pitänyt kuin varmaan vajaan akullisen, sillä oli paljon paljon helpompi leijuttaa ja pitää se paikoillaan, laskeutua ja nousta.


kokeilemalla se selviää että kuinka paljo helpompi se beltti on veivata :)
Ja joo, se fms on aika vitsi... mutta kyllä niilläki hyvin oppii liike-suunnat.
Itse kerran kokeilin ja paiskasin sen levyn metsään. Latasin sen ilmaisen simun johon oli linkki tuolla simut osiossa. Sitten aerofly professional (en kerro mistä ^^)ja nyt ostin phoenix rc:n

veikkaan että vispilä ehdottaisi niitä kahta mitä kaikki muutkin ? ^^
Minititan tai T-rex ?  :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leijuminen
« Vastaus #6 : 30 Lokakuu, 2008, 21:23:20 »
Muutes minkäslaista kopteria vispilä sitten suosittelisi tämmöiselle alottilijalle?
Vaikka tämä olikin ehkä suunnattu Vispilälle, niin vastaan silti oman mielipiteeni. Riippuu lompakon paksuudesta. T-Rex 450 ja minititan on hyviä kopuja molemmat ja niistä riittää iloa pidemmällekin. Isompi kopteri on kuitenkin vakaampi ja samalla myös käytännössä helpompi lennettävä, joten T-Rex 500 on myös hyvä vaihtoehto. Tietysti samallahan sitä ostaa jo melkein T-Rex 600:sen... itse alotin 450:sellä reksillä ja vaihdoin sen sittemmin 600:seen ja aloin kehittymään paljon nopeammin.

Mutta pitäisi kait tuolla Beltillä saada jo fiilistä, että millasta tämä homma on ja sitten voikin säästää parempaan kopteriin. Mutta kuten Vispilä jo mainitsikin, niin halpa kopteri kannattaa pitää halpana eli siinä vaiheessa kun tuntuu, että tuo ja tuo ja tuo pitäs ostaa/päivittää/vaihtaa, niin vaihda koko kopteri.

Poissa riku

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Leijuminen
« Vastaus #7 : 30 Lokakuu, 2008, 21:42:05 »
...eli siinä vaiheessa kun tuntuu, että tuo ja tuo ja tuo pitäs ostaa/päivittää/vaihtaa, niin vaihda koko kopteri.

Näin on.

z0tis

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #8 : 30 Lokakuu, 2008, 22:04:07 »
Onko esim tommosel trex 450 kuinka paljon eroa belttiin esimerkiksi? käsittääksenihän ne on saman kokoluokan kopuja, trex sitten on vaan vakaampi ja parempi lennättää ja kestävempi?

Happymen

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #9 : 30 Lokakuu, 2008, 22:08:32 »
itekki alottelin tämän harrastuksen Beltillä.. se oli mielestäni iha hyvä lentää/leijuttaa, sit jossai vaihees kokeilen kaverin Hani Piitä ni se oli iha mahoton vehje... suosittelen jättää sen hani piin vaikka hyllyy.  ;D varovasti alat treenailemaa beltillä

z0tis

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #10 : 30 Lokakuu, 2008, 22:15:58 »
Niin no siis sitä ihmettelen ku en meinaa oppia tuota honey beetä lentämää en sitte millään, tai onnistuu se lento kunnes jossainvaiheessa se karkaa joko omasta virheestä / tuulesta niin kauas että alkaa pelto loppua ja autotiet ja asunnot lähestyä et on pakko tehä pakkolasku ettei osu mihkää autoon / ihmiseen (ilmassa on muuten aika vaikee hahmottaa tuota etäisyyttä, meinaan on pari pakkolaskua tehty jotka on omasta arviointi virheestä lentäny autotien toisellepuolelle) :D onneks ei oo osunu sentää mihkää autoon, vois tulla kallis honey pii

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Leijuminen
« Vastaus #11 : 30 Lokakuu, 2008, 22:42:41 »
Honey Beestä ei ole kokemusta, oma eka kopteri oli walkeran 1#b, joka on karvan verran isompi kuin tuo, mutta muuten taitaa olla samanlainen sähköperäinen rimpula.
Samanlainen tunne oli tuon lennättämisen kanssa, että sujuu kun sujuu, mutta kun mennään niin mennään.

Sitten hommasin Walkera 4#3:n, joka oli vielä vaikeampi lentää kuin 1#B mutta sitä on vaikeampi saada rikki joten harjoittelu ei keskeytynyt yhtä usein ruuvailemiseen.

Sitten olikin reksin aika (450) ja ero on suuri. Toki reksinkin saa tonttiin, mutta ohjauksen ja lennon loogisuuden ero on iso. 1#Bllä lentäminen tuntuu vähän kuin ohjailisi kumilangoilla, ja reksi tuntuu olevan siinä oikeassa kepissä kiinni. Reksillä voi melkein joka lentokerralla kokeilla jotain uutta kun se ilmassa pysyminen ja perän ajaminen on sillä niinpaljon helpompaa.

Kopterin vaihto antoi ison hyppäyksen lentotaitoon, paljolti itsevarmuuden vuoksi, kun alkoi _luottaa_ kopteriin. Mutta viljalti vaikutti myös se, että lopetin lentämisen muualla kuin isoilla avoimilla paikoilla. Alussa tarvitsee korjaamiseen aikaa ja sitä antaa minusta parhaiten korkeus jos näkö vaan on kunnossa.

Kokeilin sitten kuukauden reksiä lennätettyäni taas 1#B:tä, eikä se helppoa ollut vieläkään.

Harjoitusjalaksista myös heti eroon kun se käy edes mielessä. Ei ne kuitenkaan kovin monenlaiselta torpilta pelasta, ja haittaavat lentelyä/hahmottamista ainakin minulla ihmeen paljon.

Simua alle, avoimelle paikalle, ja beltti rohkeasti taivaalle. Pelkääminen haittaa lentämistä.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Leijuminen
« Vastaus #12 : 30 Lokakuu, 2008, 22:56:58 »
>> Oisiko jollain jotain vinkkejä miten tästä jatkaa?

You can work towards something like this (both sim and real heli)


This may be quite difficult, it may take weeks or months until you can hold it in place.
Start from tail in hover. Turn it a little bit and stop. Turn it a little bit more...

If you're able to hover well at any angle, many things later on become much easier.

And, forget about ESky products...
« Viimeksi muokattu: 30 Lokakuu, 2008, 22:58:58 kirjoittanut mnentwig »

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Leijuminen
« Vastaus #13 : 31 Lokakuu, 2008, 08:09:42 »
Jos sen koneen hahmottaminen ja oikeiden korjausliikkeiden tekeminen on vilä hakusessa, niin simua simua vaa ;)

Itse olen harjoitellut nyt simulla leijuttelemaan nokka poispäin... ja kun sen opin simulla, nin aloin sitten koittaa sitä kopterilla.
Aina jos kopteri alkaa karata / vauhti kiihtyä. Otan sen maahan ja aloitan alusta.

Mitään taivaslentoa en ole edes ajatellutkaan vielä ;)
~20 akullista takana ;)

Ja itse en näe mitään syytä miksei pikkukopteritkin kävisi ensikoptereiksi... => kuten uusi tuleva trex 250 tai GAUI 200 yms... Eihän niillä toki opi kaikkea niin nopeasti kuin isoilla. Menee ainakin itsellä hurjan kauan opetella pitämään moista paikallaan, kun on niin liukas ;)

Ja saako siitä honeypiistä / ohjaimesta millään rajoitettua liikeratoja? Itsellä auttoi hurjasti, kun sain liikeratoja pienennettyä. Ei ole niin nopea liikkeissään.
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Leijuminen
« Vastaus #14 : 31 Lokakuu, 2008, 08:18:19 »
ei nuista eskyn paskoista mitåän löydy, 2 vipua ja pari reverse kytkintä... Niin ja "trimmit"

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Leijuminen
« Vastaus #15 : 31 Lokakuu, 2008, 08:35:21 »
ei nuista eskyn paskoista mitåän löydy, 2 vipua ja pari reverse kytkintä... Niin ja "trimmit"

onko ideaa / mahdollista työntötankoja siirtää niin että lento rauhoittuisi? => eikö lennokeissa ainakin moinen pelaa?
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Leijuminen
« Vastaus #16 : 31 Lokakuu, 2008, 14:52:17 »
>> Oisiko jollain jotain vinkkejä miten tästä jatkaa?

You can work towards something like this (both sim and real heli)


This may be quite difficult, it may take weeks or months until you can hold it in place.
Start from tail in hover. Turn it a little bit and stop. Turn it a little bit more...

If you're able to hover well at any angle, many things later on become much easier.

And, forget about ESky products...

Ja sama toiseen suuntaan :p
Saisipa itekkin pidettyä nuin paikoillaan, ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Leijuminen
« Vastaus #17 : 31 Lokakuu, 2008, 15:00:10 »
and once you get bored, you set up your heli for 3D and then try this again  ;D

Miku

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #18 : 31 Lokakuu, 2008, 15:21:33 »
Honeybee itseläkin aluksi ja oli harrastus melkein loppu siihen paikkaan. Mutta
pitkän kädenväännön (itseni kanssa) jälkeen ostin Beltin ja on se ihan mielettömästi helpompi lentää.
On kyllä sen jälkeen tullut Lama V3 ostettua harjoitus kopteriksi.

Joo laita se honeybee kirjahyllyyn ja ala leijjuttaan Belttiä. Honeybeen radiosta saa ihan kohtuu hyvän kamera telineen jos sellaisen haluaa.

nimimerkillä: Kokemusta on

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Leijuminen
« Vastaus #19 : 31 Lokakuu, 2008, 15:43:43 »
Belt vastaan Rexä/Titan, uskon kyllä ettei kukaan osaa kaiken kattavaa vastausta täällä antaa. Jotta tämä saataisiin selvitettyä, yhden pitäisi ostaa kaikki, laittaa jokaiseen samat sähköt ja tehdä säädöt kaikkiin yhtä tarkasti. Mä oon koettanut jokaista, rexä löytyy ihan omasta takaa. En voi sanoa että mikään tähän asti koettamistani belteistä tai titaneista olisi toiminut hyvin, tosin en usko että kovin moni niiden koneiden omistajista on käyttänyt yhtä paljon aikaa ja rahaa säätämiseen kuin minä olen omaani käyttänyt.. Oon ehkä 8:aa eri titania koettanut, jokainen on toiminut eri tavalla. Paria Belttiä olen myös koettanut, paras niistä toimi yhtä hyvin kuin huonoin koettamani Titani, joten mun on mahdotonta kommentoida Beltin toimivuutta koska en ole ikinä sellaista alusta asti säätänyt ja päivittänyt..  :).

Jos rahalle haluaa eniten vastinetta, niin on oltava hyvät sähköosat, mutta hyvien osien kanssa ei ole enää mitään järkeä käyttää muovista rimpularunkoa.

Olen melko varma että Beltti kaikki osat päivitettynäkään ei lennä yhtä hyvin kuin rexä/titani/Beam ym..

Ja edelleen, aloittelijan on täysin mahdollista oppia samat asiat vaikka tiilellä jossa on lavat kiinni mutta sitten pitää hyväksyä ongelmien määrä ja hitaampi oppimis tahti.

Jos mun pitäs suositella kolmea eri konetta, olisivat varmaankin

- Beam E4
- Trex 500
- Trex 600E

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

z0tis

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #20 : 31 Lokakuu, 2008, 17:29:08 »
Onko sähköllä ja polttiksella paljon eroa noissa trexeissä? Itse oon aatellu et ostasin sähkö rexin jossain vaiheessa.

Vispilä suositteli 500 ja 600 sarjalaisia, eiks ne oo aika paljon isompia ku toi 450 sarjanen? En ehkä itelle haluis niin isoa kopteria ku mietin että missä hemmetissä sitä säilyttäs ja jos sen tahtos johki mukaan nii veis autosta suurimman osan tilasta, onko noi isommat sit paljon helpompia lentää ja hallita ku esim 450 tai 250? ja onko 250 enemmäksee vaa sisäkäyttöön?

Happymen

  • Vieras
Vs: Leijuminen
« Vastaus #21 : 31 Lokakuu, 2008, 18:49:31 »
no näinhän se aina on että mitä isompi kone sen vakaampi/helpompi lentää, vielä ku mättää niihin laatuosia.. toi 250Rex taitaa tosiaan olla sisäkäyttöön, jollei ole tyyni ilma..  muut sitten vastailkoot noihin muihin kysymyksiin...

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Leijuminen
« Vastaus #22 : 31 Lokakuu, 2008, 19:11:14 »
tuolla t-rex 250 keskustelussa jo vähän puhuin... mutta ainakin oman GAUI:n myyjä kertoi lennättäneensä pikkukirppua tuulessa. On kuulemma mukavaa ;)

kopterissa on vain 2s akkukin, mutta tuntuu siinä ruutia olevan.
mielestäni todella vakaa ja hyvä lennettävä. (pysyy ~1m x 1m x 1m "kuutiossa" leijuntaa)
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leijuminen
« Vastaus #23 : 31 Lokakuu, 2008, 20:42:23 »
Onko sähköllä ja polttiksella paljon eroa noissa trexeissä? Itse oon aatellu et ostasin sähkö rexin jossain vaiheessa.
600:nen on pienin reksi, jota saa polttomoottorilla.

Lainaus
Vispilä suositteli 500 ja 600 sarjalaisia, eiks ne oo aika paljon isompia ku toi 450 sarjanen?
500:sen roottorin halkaisija on jotain 90 cm ja 600:sen 135cm. 450:sessa on 70cm eli onhan ne isompia. 500:nen ei kuitenkaan näytä kädessä paljon isommalta, mutta lento-ominaisuuksiltaan on isompi. 600:nen taas ihan eri luokkaa.

Lainaus
En ehkä itelle haluis niin isoa kopteria ku mietin että missä hemmetissä sitä säilyttäs ja jos sen tahtos johki mukaan nii veis autosta suurimman osan tilasta, onko noi isommat sit paljon helpompia lentää ja hallita ku esim 450 tai 250? ja onko 250 enemmäksee vaa sisäkäyttöön?
On paljon helpompia. Olettaen, että kopteri on hyvin säädöissä ja laadukkaista osista kasattu, niin sitä vakaampi se on mitä isompi roottorin kehän halkaisija. Isompi käyttäytyy rauhallisemmin ilmassa eikä välitä pienistä tuulen puuskista. Roottorin vakauttava hyrräefekti on suurempi ja painoa tietty isommassa enemmän. Eihän nyt 600:sen ja 250:sen (ton kokosta en ole koskaan kokeillu) lento-ominaisuuksista voi puhua samassa lauseessa, kun ovat niin paljon eri laitteita.

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Leijuminen
« Vastaus #24 : 31 Lokakuu, 2008, 20:47:32 »
Eihän nyt 600:sen ja 250:sen (ton kokosta en ole koskaan kokeillu) lento-ominaisuuksista voi puhua samassa lauseessa, kun ovat niin paljon eri laitteita.

Niin on hintakin ;)
Jos on budjetti tiukalla, niin voin itse kyllä suositella pikkukopterieta... kunhan ovat yhtään laadukkaista osista.
Minulle kun väitettiin tuon ~300g painavan kopterin olevan liukas kuin ankerias. Niin en tahtonut millään uskaltaa lennättää. Mutta sekän pysyy paikallaan miltei itsestään ;)
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n