Kirjoittaja Aihe: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä  (Luettu 39937 kertaa)

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #50 : 09 Marraskuu, 2008, 14:38:15 »
Jeps, laitan tänne vähän lisää sotkua kun innostuin värkkäämään, en tosin mitään niin ihmeellistä  :)
mulla sattui olemaan tuollanen eskyn lähetin turhanpäiten ja keksin siitä siten purkaa tämän akun, eli eskyssä pattereiden virtamittarin pois.

Ajattelin laittaa 450 reksiin tuon näyttämään akun jännitettä, ihan kokeilumielessä  :)
Mittailin jo sen verran että 11V tuo ledirivi näyttää täyttä akkua,9.85V puolta ja  8.40V täysin tyhjää.. Mihin asti tuon 3s akun voi lentää?
Mulla ei ole vielä laturia joka näyttäisi paljonko sinne akkuun menee, joten oon lennellyt aina kevyttä leijjuttelua ja liitelyä 8min ja tullut sitten alas..
Mikä olisi sellainen sopiva akkujännite jonne uskaltaisi lentää ilman että tarvii pelätä akun kohtaloa?

Eli siis tällänen siihen kylkeen jonnekkin, näkee akun varauksen vaikka mukavasti kun leijjuttelee  :)

« Viimeksi muokattu: 09 Marraskuu, 2008, 14:48:04 kirjoittanut Nube »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #51 : 09 Marraskuu, 2008, 14:52:42 »
Kokeile, että lennät max. 80% akun kapasiteetista, ettei mene liian tyhjäksi.. mitä jännite näyttää silloin?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #52 : 09 Marraskuu, 2008, 15:03:05 »
No miten lennän sen 80% ? en tosiaan näe laturista paljonko menee mahheja takasin niin en osaa määrittää millään paljonko olen lentänyt akusta milloinkin.. Oon tuon 8min lennellyt ja ei ole ollu mitään komplikaatioita niin olen sen pitänyt..

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #53 : 09 Marraskuu, 2008, 15:06:30 »
Itse tuomitsen akun tyhjäksi kun jonkin kennon lepojännite on 3.5 voltin korvilla. Sen jälkeen en ainakaan omista akuista saa mitään irti. Eli 8.4 on ainakin minun mittapuun mukaan enemmän kuin tyhjä (Jännitemittaus lennonaikana toki riippuu kuormasta... hmmm mitenköhän tuo nyt sitten loppupeleissä menee...)

Tuolta löytyy kiva kuva 3s akun purkamisesta eli kuormilla...

http://www.kopterit.net/index.php?topic=2733.msg24715#msg24715

Itse mittailen jännitteitä kentällä sellaisella pienellä tasuriliittimiin tulevalla palikalla
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6589&Product_Name=Battery_Monitor_2-6S
(ostin tosin johnhobbysta, mutta heillä on sivut pimeänä)
« Viimeksi muokattu: 09 Marraskuu, 2008, 15:13:55 kirjoittanut keke »

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #54 : 09 Marraskuu, 2008, 15:27:58 »
Elikkäs akun voisi tyhjäksi ristiä kun napajännite on 10.5V, mutta uskallanko ajaa sen tuonne asti?

Kokeillaampas nyt mitä tuo ledirivi näyttää kun siellä on tuo 10.5V..

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #55 : 09 Marraskuu, 2008, 15:34:15 »
Elikkäs akun voisi tyhjäksi ristiä kun napajännite on 10.5V, mutta uskallanko ajaa sen tuonne asti?

Kokeillaampas nyt mitä tuo ledirivi näyttää kun siellä on tuo 10.5V..

Jotain tähän suuntaan. Se mitä tässä vähän epäröin, on että minä mittaan lepojännitteen (kun kopteri ei lennä) ja tuo ledirivistöhän pitäisi hälytellä jännitettä ajossa.

Käytännössä lentelen hetken (radiossa ei ole timeriä), ja kun alkaa epäilyttämään akun tila, kopu alas, mittaus, ja jos on 3.7 tai yli joka kennossa niin takaisin taivaalle hetkeksi.
Mittailemaan aloin sen jälkeen kun ajoin yhden Alignin akun rikki. Paisui 1.5kertaiseksi eikä enää ottanut sähkö sisälle (tyhmänä vielä ladatakin pullistunutta möykkyä yritin)

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #56 : 09 Marraskuu, 2008, 15:50:22 »
Itellä kanssa eskyn radio tyhjän panttina... ::)
Millä jännitteellä tuo toimii???
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #57 : 09 Marraskuu, 2008, 15:52:20 »
no 12V toimii, tuola eskyssä on 8 1.5V jännitteistä paristoa.. Koitan saada jollain nyt tuolle tuon 10.5V, mutta ei riitä potentiometri laskemaan akun jännitettä niin meni sormi suuhun.. Kehittelen jotain ja löpisen lisää sitten  :)

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #58 : 09 Marraskuu, 2008, 16:04:35 »
saatko mitään komponenttien tietoja ylös?
vastukset (värikoodit) & piirin tyyppi
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #59 : 10 Marraskuu, 2008, 15:33:10 »
No itse tein samoin ja on nyt kopterin pohjassa. Mittasin sitä, ja olikohan että 10v niin 2 tai 1 vihreä ledi paloi...? Muuten toimii ihan hyvin, en oo vielä kokeillu ilmassa.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Hannu

  • Vieras
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #60 : 12 Marraskuu, 2008, 11:19:58 »
löytyy LiPo-akun purkukäyrä. Kuormittamattomana jännitteen voi laskea noin 3,6-3,7 V:iin, niin ollaan turvallisilla rajoilla. Kuormitetuksen alla jännite laskee, mutta sen voi mitata tai katsoa noista käyristä, jos tietää paljonko kopteri kuluttaa virtaa vaikka leijunnassa.

Tuon ledipatsaan jännitealuetta voi siirtää ylöspäin kytkemällä sen kanssa sarjaan piidiodeja (esim. 1N4148 tai 1N4007), ja rinnalle kuormaksi muutaman kilo-ohmin vastuksen. Jännite siirtyy siinä 0,5 V tai vähän yli per diodi, riippuen kuormasta, lämpötilasta ja diodiyksilöstä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #61 : 10 Joulukuu, 2008, 16:17:49 »
meinaatko että välillä lasketaan kopteri maahan, irrotetaan johdot ja mitataan jännite?
Mielestäni kätevämpi sellainen että käyttää leijunnassa lähellä ja vilkaisee valoa että vieläkö lennetään :D

En jaksanut lukea koko ketjua alusta taas, mutta muistelisin että täällä oli puhe tuohon liittyen ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #62 : 11 Joulukuu, 2008, 20:42:34 »
kovasti suosittelen "kaikille" bilteman pihtivirtamittaria.
helppo mitata akulta virrat & jännitteet. (virtamittaus toimii siis myös tasajännitteellä)

S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #63 : 11 Joulukuu, 2008, 20:54:36 »
njuu, omistan yleismittarin millä voi mittailla kaiken laista.. joskus koulussa hankittu.
Ainut hyvä peli koko siinä työkalupakissa.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Niemma-2

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Marko Nieminen , Pälkäne
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #64 : 18 Toukokuu, 2009, 16:50:17 »
Tuli tuossa tehtyä Ihan kunnolla stroboa matkivan laitteen ja toisen mikä välkyttää vuorottain 2:hta valoa vuoronperään kaksois välähdyksellä, loppujenlopuksi pienentämällä vaan piirilevyä ja survomalla kamat tiiviisti saa oivat valon ohjauksen kopukkaan tai lennokkiin, painoa ei ole paljolti mutta kopuun tuo alkuperäinen on vähän turhan suuri kooltaan.
Tuo kerran vilauttava on kestoltaan tehokkaampi ohjain ja on taas suunniteltu 5v jännitteelle.
Vähän parempi kun joku vilkkuva led vaan koneessa  :)

Kaksoin ohjaimen oikea versio on tehty 12v jännitteelle ja hommana on vilkuttaa auton edessä olevia 2 LED valoa kuten kattovalotkin vilkkuu, pääsee helpommalla tekemällä tuon ja on säädettävissä kun ostaa 100€ kpl olevia vilkkuvaloja joissa on oma elektroniikka ja ei pysty pahemmin säätää vilkku nopeutta eikä vilahtaako kerran vai 2 jompikumpi tai molemmat.
Perus häly ajoneuvo LED valoja saa ihan tukusta noin 10-30€ hintaan.

http://www.youtube.com/v/o5u_-fHkzG4&hl=en&fs=1
« Viimeksi muokattu: 18 Toukokuu, 2009, 17:18:22 kirjoittanut Niemma-2 »
JR X388s + Spektrum
HK-450

  Savun hälvennettyä tarkistetaan kytkennät.
--- Teen edullisesti tarroja ja tulosteita..ym ---

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #65 : 18 Toukokuu, 2009, 17:54:32 »
hieno on, mielestäni kopteri yms lennotävä härveli käyttöön soveltuu paremmin kiinteät valot, ei vilkkuvat... pimeällä se asento katoaa muutenkin helpommin niin tuntuu että vilkkuvat valot vain sotkevat lisää.
Ja halvemmat tehdä  :)
Voihan moiset tieten laittaa sinne sekaan, mutta tiedä sitten :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Niemma-2

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Marko Nieminen , Pälkäne
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #66 : 18 Toukokuu, 2009, 17:58:33 »
hieno on, mielestäni kopteri yms lennotävä härveli käyttöön soveltuu paremmin kiinteät valot, ei vilkkuvat... pimeällä se asento katoaa muutenkin helpommin niin tuntuu että vilkkuvat valot vain sotkevat lisää.
Ja halvemmat tehdä  :)
Voihan moiset tieten laittaa sinne sekaan, mutta tiedä sitten :P


Voihan siihen pistää esim 1 vilkkuvan ja toisen kiinteän, tulee niinsanottu huomio kirkastuminen.
Tämä enemmänkin pöllähti mieleen että tuosta vitkuttimesta sais skale tuulisen stropon yhdellä valollakin.
Jotkut tykkää jotkut ei, onhan se kirkas välähdys ehkä pimeellä ilkee silmälle mutta hämärällä se on varsin hieno lisäke.
JR X388s + Spektrum
HK-450

  Savun hälvennettyä tarkistetaan kytkennät.
--- Teen edullisesti tarroja ja tulosteita..ym ---

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #67 : 04 Kesäkuu, 2009, 13:01:46 »
Tämä menee osioon hulluja mietintöjä. Onko missään tehty tai mietitty RC-kopteria tähän tyyliin:

Nagler-Rolz NR 54/55
Tiedot saksaksi: http://www.luftarchiv.de/index.htm?/hubschrauber/nr55.htm

Ideana moottorit siis lavoissa. Lennokin sähkömoottorit vaikka stabilointilapojen paikalle ja sähköt esim. onton pääakselin kautta harjoilla. Onhan tuo rakenteena monimutkaisempi kuin normaali rc-kopukka (vaatii silti sen servon myös taakse), mutta itse toimintaperiaate on varsin mielenkiintoinen.

Väkisin tulee mieleen että kuinka moni on tullut tonttiin tuollasen härvelin tuotekehityksessä... :D
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #68 : 27 Kesäkuu, 2009, 13:31:51 »
Tänään ajattelin että löytyisköhän mistään digitaalista lapakulmamittaria? No ei taatusti - tehdään se siis itse. Ensimmäiseks tuli mieleen ic, joka toimii vatupassina, no ei sekään oikeen oo se mitä haen. Sitten tuli mieleen, että jospa perinteisessä mittarissa laittaisi tavallisen potikan kiinni siihen kohtaan, mistä osat kiinnittyvät (kuinka se nyt pitäis kuvata? Se kohta, jossa on keskipiste.). No ei sillä saa niin tarkkaa tietoa. Mielestäni hyvä olis, jos sais 0,1 asteen tarkkuudella mitattua. Toinen mikä tuli mieleen, on että kun potikan voi tehdä itse lyijykynällä. Teet paksun viivan paperille, toiseen päähän viivaa yleismittari, sekä toista johdinta liikuttelet viivalla, niin huomaat, että vastus muuttuu. Samaa voisi käyttää tässä tarkoituksessa, mutta valmiilla liukupotikalla.
« Viimeksi muokattu: 27 Kesäkuu, 2009, 13:35:27 kirjoittanut sgtpepper »
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #69 : 27 Kesäkuu, 2009, 13:40:07 »
Tänään ajattelin että löytyisköhän mistään digitaalista lapakulmamittaria? No ei taatusti - tehdään se siis itse.
Erm... http://www.readyheli.com/Wixey_Digital_Pitch_Gauge_p/c019003.htm -> 0,1 degree resolution

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #70 : 27 Kesäkuu, 2009, 13:43:26 »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #71 : 30 Kesäkuu, 2009, 20:33:36 »
Menee vähän OT:ksi, mutta kivittäkää jos kiinteäsiipisistä ei saa puhua.. :D

Millaisen signaalin nuo gyrot antavat ulos? Millaisella kytkennällä olisi mahdollista tehdä esim. liidokkiin gyrolla toimiva vakautus? Eli esim. siivekkeet niin, että suoristaa koneen gyrolla?
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #72 : 30 Kesäkuu, 2009, 20:49:00 »
Gyrolla et saa suoristusta, mutta sen, että pitää asennon johon tikuilla jätti. Gyro yrittää pitää vaaterissa jos esim tuuli heilautta tai jos rudderin kääntö kallistaa aileronin suhteen konetta.

Kun Gaini on nollassa, niin tilanne on kuin gyroa ei olisikaan. Gainia lisää niin alkaa valittu asento pysymään paremmin ja paremmin kunnes wägää.
Ei pitäisi tarvita mitään ihmeempiä kytkentöjä, gaini joltain kanavalta ja gyro lappuja ohjaavan servon eteen. Jos siis vain yksi siivekeservo, sitten enpointit ja sopiva gaini hakemalla.

Mulla on tarkoituksena kokeilla tässä lomilla (ehkä tällä viikolla) riccsin busybeellä ja Mystery-gyrolla miten toimii.

Kolme gyroa, riittävästi tehoa niin lennokki seisoo pystyssä tikkuihin koskematta.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #73 : 30 Kesäkuu, 2009, 21:08:59 »
Ihan vapaasti lentävään liidokkiin mietin tuota.. Muitakin käsittämättömiä ideoita oli mielessä, mutta niitä ei kehtaa edes ääneen sanoa. ;D
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

seppinen

  • Vieras
Vs: Home-made kytkentöjä ja mietintöjä
« Vastaus #74 : 30 Kesäkuu, 2009, 22:08:11 »
Tossa sulle mallia. Tohon saa softatkin tuolta ladattua. Lisäksi saat AUV:n kun lisäät GPS:n.
http://diydrones.ning.com/page/uav-devboard


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
108 Vastauksia
45766 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Heinäkuu, 2010, 16:02:18
kirjoittanut Jay604
9 Vastauksia
5262 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Huhtikuu, 2010, 20:05:21
kirjoittanut Haikara
7 Vastauksia
3567 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2014, 12:20:08
kirjoittanut raissu
0 Vastauksia
1853 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Joulukuu, 2017, 23:51:08
kirjoittanut Juhåå