Kirjoittaja Aihe: Eri liikenteiden lentokorkeudet  (Luettu 2384 kertaa)

Poissa Late

  • Aloitteleva torppari
  • *
Eri liikenteiden lentokorkeudet
« : 04 Lokakuu, 2016, 09:45:30 »
Näillä lennokeilla täytyy pysyä 150 m tai alle. Millä korkeudella muun liikenteen pitäisi kulkea lentokenttien ulkopuolella? Pitäisikö esim isompien koneiden ja pienienkin pysyä 150 m yläpuolella vai saavatko lentää, missä tykkää? Entäpä helikopterit, kun selkeästi taittavat matkaa? Lennokki tietenkin väistää silti.

Poissa koha

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Eri liikenteiden lentokorkeudet
« Vastaus #1 : 04 Lokakuu, 2016, 10:58:13 »
150m - 20 000m. Tuolle välille normaalisti, paitsi jos on suorittamassa nousuun tai laskuun liittyvää liikehdintää. Eräs meteorologi-lengenda sanoi että vesi- tai suksilentokone on aina suorittamassa nousua tai laskua. Lisäksi luvallisesti alempana voi lentää helikopterit eritystehtävällä, etenkin lääkärikopterit. Myös muut lentävät laitteet voivat olla alempana, mm etsintälennoilla on käytössä n70m maanpinnasta, alempana ei juuri kannata yrittää etsiä. Ilmavoimat, "pyssy-yhtiö", voi lentää myös alhaalla niin harjoituksissa kuin operatiivisilla lennoilla, olen kuullut mainittavan lentokorkeudeksi selvästi erossa kävyistä. Nykyään lienee selkeä ohjesääntö minimikorkeuksista mutta alhaalla lentävät, nopeudet Vinkan melkein 200kmh - Hornet liki 1000kmh.

Suomessa siis minimilentokorkeus 150m ja taajamat, väkijoukot yms +300m lähellä olevan esteen tms yläpuolella. Joskus joku saattaa lentää alempanakin. Maailmalla ison veden toisella puolella ei ole minimikorkeutta, on vain minimietäisyys rakennuksista, esteistä yms harvaanasutulla seudulla.
Kimmo Huoviala, yks niistä
FIN-3222

Moottoriteho korvaa suunnitteluvirheet
ja taidon