Hermosavujen ja olusen jälkeen analyyttinen näkokanta:
Kilparata on siis tälläinen:
Just hoksasin missä on se suurin virheen riski nykysellä radan mittaustavalla.
Eli kun vaikka oikea puoli on mitattu pythagoraalla oikein mulla ei ole ollut täyttä varmuutta siitä että vasemman ja oikean kameran suuntaon suorassa kulmassa mittapisteeseen (point 3).
Tämä on onneksi helppo estää, tarvii käydä ostamassa 5 tötsää, eli molempiin päihin kamera- ja mittapiste sekä keskelle yksi.
Ja sitten se tapa jolla tämä tulee just eikä melkein, eli radan rakennus:
- Tötsä pisteeseen 1 (Keskikohta)
- Mitataan 50m oikealle, tähän tötsä / kamera
- Mitataan tästä 30 metriä kohtisuoraan ulos, tähän tötsä
- Äskeisestä paikasta pitää olla 58,3 metriä keskitötsään. Jos ei ole, korjataan.
Tässä vaiheessa siis on toinen puoli valmis, kamera suunnattu 90 asteen kulmassa rataan.
Toinen puoli:
- Mitataan keskitötsästä 50m vasemmalle.
- Katsotaan että tötsän paikka on suorassa linjassa keskitötsän ja oikean puolen tötsän kanssa, eli varmistutaan suorasta linjasta. (koska keskitötsää ei ole ollut tässä on ollut puute, eli "puoliskot" eivät välttämättä ole linjassa jolloin kameroiden suuntauksessa on voinut olla aurausta tai haritusta. Virhe on tosin pieni mutta on kuitenkin mahdollista, saadaan sekin pois.
- Mitataan saadusta tötsän paikasta 30m kohtisuoraan ulos
- Äskeisestä paikasta pitää olla taas 58.3m keskitötsään, jos ei ole, korjataan.
Tarkistusmittaus:
- Mitataan suuntaustötsien väli, oltava 100m.
Tolla mittaustavalla aletaan olemaan melkoisen lähellä idoottivarmaa suuntausta.
Jos löytyy korjattavaa otetaan ideoita vastaan. Ja jos kiinnostaa niin pythagoraan lauseen osaa kaikki ulkoa eikö? Sehän on a
2+b
2=b
2 Lisäks Ämmässuolla ajetaan seuraava kisa kentän suuntaisesti sillai että pelotin selkä on kohti kaatopaikkaa, tämä sen takia että vaikka rataa suoristettiin melkein kohtisuoraan kentän suunnasta oli useimmilla vaikeuksia "pysyä suunnassa", tämä on oikeastaan ongelma vain Ämmässuolla, esim pinsiössä ajo on automaattisesti kentän suuntainen (kenttäki vähä shortti
) Joten ajaminen siis helpottuu!
Tämä vaatii pientä erikoisjärjestelyä mutta ei mitään isompaa, tuloksena kuitenkin helpompi rata ajaa eikä arska häirää kun on selän takana.