Kirjoittaja Aihe: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa  (Luettu 34552 kertaa)

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #50 : 18 Lokakuu, 2016, 20:38:01 »
Ja CP-kopterit & lennokit sallittaisiin? Sehän olisi vähän  sama kuin kellettäisiin kaikki sähköt ja palattaisiin takaisin höyrymoottoriin ;). Siinä on syynsä miksi multeja myydään nykyään monin verroin enemmän kuin cp-koptereita ja lennokkeja yhteensä...

Montako kertaa CP-Kopteri tai lennokki on aiheuttanut vaaratilanteen? Aivan. Pahin asia tässä on se, että multi/ilmakuvaus harrastajilla/lennättäjillä on denial vaihe päällä ja kiistetään, että mitään ongelmaa edes olis olemassa. Mun mielestä siellä puolella olisi vähän peiliin katsomisen paikka. Kiitos ja anteeksi oli ihan pakko.
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa patse

  • Pro torppari
  • ****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #51 : 18 Lokakuu, 2016, 20:44:53 »
Ja CP-kopterit & lennokit sallittaisiin? Sehän olisi vähän  sama kuin kellettäisiin kaikki sähköt ja palattaisiin takaisin höyrymoottoriin ;). Siinä on syynsä miksi multeja myydään nykyään monin verroin enemmän kuin cp-koptereita ja lennokkeja yhteensä...
No jos nyt miettii, että lennokit ja CP-kopterit on ollut käytössä harrastajilla 40-50 vuotta. Eli ovat olleet sallittuja, eikä kukaan ole puuttunut lennättämiseen saati laatinut lakiesitystä/säädöksiä niin hä?. Nyt sitten tulee uusi hieno keksintö multikopteri, jota ehditään myymään vain muutama vuosi niin jo aletaan rajoituksia ja säädöksiä laatimaan. Ei kyllä vaadi kovinkaan suurta päättelykykyä,että tietää mikä "lentävälaite" nykytilanteen on aikaan saanut.( samaa mieltä muiden kanssa, eli ne kovauskopterit joita lennätellään sopimattomissa paikoissa)
Henkilökohtaisten lennätyskokemusten perusteella( CP-kopterit) voin sanoa, että kun se "näpistä" lähtee niin ei se kahtakymmentämetriä kauemmas lennä :D
Näitä vehkeitä pitäs opetella lennättään
T-Rex 800e/VBar silverline,Goblin 630 Competition/Vbar Neo,
Protos 500/Mini VBar,Goblin 380 KSE/Vbar Neo,MiniProtos/Mini Vbar,Multiplex Funcub
Futaba 14SG,
-Phoenix

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #52 : 18 Lokakuu, 2016, 21:30:14 »
Ei ole tarkoitus kinata kenenkään kanssa. Itsekin olen lennellyt muuttuvalapakulmaisilla viimeiset kahdeksan vuotta.

Ongelman ydin on on siinä että multit ovat teknisesti edistyksellisempiä ja monikäyttöisempiä kuin lennokit tai kopterit. Sen vuoksi niitä myydään vuositasolla miljonittain eikä loppua näy. Ja kun laitteita on liikenteessä miljoonia, niin vahinkojakin sattuu samassa suhteessa.

EASAn säännösehdotus on sikäli vitsikäs, ettei se tule juuri estämään kuvauskopterien tai FPV-multien käyttöä - korkeintaan vain hieman kutistaa niiden kokoa. Kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen kaupan hyllyllä on rivi 249 gramman painoisia kuvauskoptereita ja FPV-racereita joita voi käyttää asetuksen 0-luokan puitteissa.
« Viimeksi muokattu: 18 Lokakuu, 2016, 22:28:53 kirjoittanut Picofly »

Poissa patse

  • Pro torppari
  • ****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #53 : 18 Lokakuu, 2016, 21:54:22 »
Juu en halua kinata määkään, esitin vaan mielipiteen ;). Mutta niinkuin itse kirjoitit, että EASAn  säännöt ei vaikuta multeihin juurikaan. Vaikka juuri ne on saanut tän sääntö hässäkän aikaan(siis ne vastuuttomasti lennättävät). Niin mitäs sit nää CP kopterit?
Ei mua paljoo lohduta jos siirtymäajan jälkeen saan ostaa kaupasta 249 grammaa painavan CP kopterin  :D
Ps. Luotetaan nyt kumminkin, että lain säätäjillä on järki tallella ja tulee helpotuksia tohon määräysluonnokseen. Eli odotellaan kieliposkella :P
Näitä vehkeitä pitäs opetella lennättään
T-Rex 800e/VBar silverline,Goblin 630 Competition/Vbar Neo,
Protos 500/Mini VBar,Goblin 380 KSE/Vbar Neo,MiniProtos/Mini Vbar,Multiplex Funcub
Futaba 14SG,
-Phoenix

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #54 : 18 Lokakuu, 2016, 22:46:08 »


Montako kertaa CP-Kopteri tai lennokki on aiheuttanut vaaratilanteen? Aivan. Pahin asia tässä on se, että multi/ilmakuvaus harrastajilla/lennättäjillä on denial vaihe päällä ja kiistetään, että mitään ongelmaa edes olis olemassa. Mun mielestä siellä puolella olisi vähän peiliin katsomisen paikka. Kiitos ja anteeksi oli ihan pakko.

Itseasiassa juuri cp kopterit ovat aiheuttaneet maailmalla kuolemantapauksia. Yleensä harrastaja on onnistunut tappamaan itsensä... Kiitos ja anteeksi, oli ihan pakko.

"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #55 : 18 Lokakuu, 2016, 22:54:26 »
Tämän linkin takaa löytyy laskelmia / arvioita kuvauskoptereiden myyntiluvuista vuonna 2015. Maalimanlaajuinen myyntiarvio oli noin 1.2 miljoonaa harrastelijatason kuvauskopteria ja pelkän laitemyynnin arvo pikälle toista miljardia. Siihen kun lisätään päälle fpv-kopterit ja muut niin enpä usko, että quadit mihinkään katoavat. Ennen kuin EU-sääntely astuu voimaan, näitä myydään vielä muutama miljoona lisää.

http://www.droneflyers.com/2016/04/worldwide-consumer-camera-drone-sales-numbers-for-2015-and-2016/

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #56 : 19 Lokakuu, 2016, 10:51:52 »

Itseasiassa juuri cp kopterit ovat aiheuttaneet maailmalla kuolemantapauksia. Yleensä harrastaja on onnistunut tappamaan itsensä... Kiitos ja anteeksi, oli ihan pakko.

Jos ny saivarrellaan, ni tässä kontekstissa varmaan kyse on vaaratilanteesta muuta ilmaliikennettä kohtaan.
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

TR

  • Vieras
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #57 : 19 Lokakuu, 2016, 13:39:12 »
« Viimeksi muokattu: 19 Lokakuu, 2016, 16:58:44 kirjoittanut TR »

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #58 : 19 Lokakuu, 2016, 19:34:07 »
Tämän perusteella autot pitää kieltää...  ;D
https://www.thesun.co.uk/news/1748040/packed-passenger-plane-crashes-into-car-while-taxiing-along-hong-kong-airport/

Tuo osataan Suomessakin EFHK, OH-LMC, 4.2.1990, Finskistä oli lähellä tulla maailman vaarallisin lentoyhtiö.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #59 : 19 Lokakuu, 2016, 22:03:34 »
Tuo osataan Suomessakin EFHK, OH-LMC, 4.2.1990, Finskistä oli lähellä tulla maailman vaarallisin lentoyhtiö.

Pitäiskö kentän ja koneen tunnarien + päivämäärän sanooki meille jotain?

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #60 : 20 Lokakuu, 2016, 10:46:21 »
Tuo osataan Suomessakin EFHK, OH-LMC, 4.2.1990, Finskistä oli lähellä tulla maailman vaarallisin lentoyhtiö.

Milläs se tapaus olis tehnyt Finnairista maailman vaarallisimman?

Mielenkiintoinen yhteensattuma muuten, että ko. koneelle tapahtui 1996 toinenkin melko vakava haaveri. Vasen moottori toppas nousukiidon loppuvaiheessa.

Oho, offtopic...

Aiheeseen liittyen, aikoinaan Piikkiön Tuorlan pienkonekenttä meni muistaakseni RC-kamoilta totaalikieltoon kun moottorivarjoliitäjät kävivät mekastamassa ilman änkkäreitä ja saivat alueen asukkaat pillastumaan. Samahan tässäkin nyt on menossa, yksi ryhmä koomailee, kaikki kärsii.

Onneks mua ei kiinnosta mitä ne "määrää". Minä lennän täällä maaseudulla kaikessa rauhassa kuitenkin. Tai siis ei mulla ole yhtään lentovekotintakaan enää, mutta ehkä joskus taas... :D
Nada

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #61 : 20 Lokakuu, 2016, 15:12:46 »
Älkää nyt ihmeessä täälläkin aloittako tuota "muut kuin minun lajini saa puolestani kieltää"- huutelua, sitä on aselakipuolella nähty jo ihan tarpeeksi kun (muuta ammuntaa harrastamattomat) metsästäjät (joille muuten sattuu aseenomistajaryhmistä ylivoimaisesti eniten jopa kuolemaan johtavia onnettomuuksia, urheiluammunnan saldo tässä suhteessa taitaa Suomessa olla pyöreä nolla) sanovat että "hupiammuskelun" saa kieltää kunhan heidän "ikiaikaista" harrastustaan ei haitata ja "perinteisten" ampumalajien harrastajat ovat sitä mieltä että toiminnalliset lajit ovat "turhaa räiskintää ja ramboilua" jne.

Kaikki RC-ilmailijat ovat tässä nyt samassa veneessä eivätkä täällä kirjoittelevat liene ainakaan kovin suuressa määrin sitä porukkaa joka sitä pahennusta herättää ja (todellisia tai kuviteltuja) vaaratilanteita holtittomalla lennätyksellä aiheuttaa.

"Kaikenkieltäjäkukkahattu ankeuttajien" päämäärä on kumminkin kieltää kaikki mitä voivat, siinä ei todellisella turvallisuudella ole mitään tekemistä vaan kyse on poliittisten pisteiden kalastelemisesta torjumalla keksittyjä "uhkakuvia" ja tarjoamalla kateellisille vahingoniloa kun jonkun harrastus kärsii.

Eli ei ruveta keskenämme kinaamaan siitä kuka se vaaranaiheuttaja on ja kenen syytä tämä on vaan kohdistetaan se energia mieluummin näiden hölmöilyjen torjumiseen sikäli kuin se on mahdollista.
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2016, 15:20:23 kirjoittanut Murgo »

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #62 : 20 Lokakuu, 2016, 19:26:32 »
Milläs se tapaus olis tehnyt Finnairista maailman vaarallisimman?

Sillä että Finsski on pieni yhtiö ja turvallisuus lasketaan fatality/airmile.
Mutta kriteerejä tarkistaessani huomasin ettei tuota olisi laskettu Finskin viaksi, EFHK:n viaksi ehkä.
Lainaus
If an airline suffered a fatal accident through no fault of its own such as a runway incursion on the active runway (an incident where an unauthorized aircraft, vehicle or person is on a runway) this has also not been included.
« Viimeksi muokattu: 21 Lokakuu, 2016, 02:51:19 kirjoittanut Simo_M »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #63 : 20 Lokakuu, 2016, 20:00:49 »
Tänne sopinee linkittää tämä kirjoitus lennunetistä: http://lennokit.net/showthread.php?t=64850

Eli nyt ei tosiaankaan ole sisäisten alalajien riitelyn aika, nyt tarvitaan ihan muita tekoja.


Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #64 : 20 Lokakuu, 2016, 20:10:23 »
Tänne sopinee linkittää tämä kirjoitus lennunetistä: http://lennokit.net/showthread.php?t=64850

Eli nyt ei tosiaankaan ole sisäisten alalajien riitelyn aika, nyt tarvitaan ihan muita tekoja.
On tullut mieleen monenkin keskustelun aikana, että on multikoptereissakin yksi hyvä puoli: kukaan ei enää ehdi halveksimaan Kiinan CP-kopuja kun kaikki antipatiat on nyt kohdistettu multeihin ;D Tuo oli siis vitsi.

Hyvä Tero! Hyvä kirjoitus, juuri tuosta on kyse: eletään ja annetaan muidenkin elää, ihmisiksi :)

Poissa matipa 74

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #65 : 29 Toukokuu, 2017, 00:17:53 »
Herätellääs vähän vanhaa keskustelua.
eli tuumailin tuossa tuota jännite asiaa.
tuossa Teros kirjoitti "- Maksimi syöttöjännite 48 VDC tai vastaava jännite vaihtojännitteenä. (<- Suomeksi, max 11S LiPo!)"
Mutta jos nyt oikein asian ymmärrän niin 12s akku on 44.4v (12x3,7v) eli jää alle 48v jänön.
Kun yleisesti nuo jännite tasot kun tulkitaan nimellisjänniteiden mukaan. Jolloin sillä ei ole merkitystä et mitä sinne on ladattu.
Auton akkukkin on 12v vaikka todellisuudessa sen jänö on lähempänä 14v.
Turvajärjestelmissä yleinen luokitus on 24v. Mutta akustojänöt  kuitenkin 26-28v.
Muuten tää aihepiiri kyllä vetää mietteliääksi. Jännä nähdä mihin tää show päättyy😢

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #66 : 29 Toukokuu, 2017, 06:48:01 »
Käykääs muuten kattomassa lentsu.fi sivuilta tän hetken tilanne, uusimman version suomennettu yhteenveto löytyy sieltä.

Poissa xio

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #67 : 29 Toukokuu, 2017, 17:44:37 »
Lainaus
Jännä nähdä mihin tää show päättyy😢

Vehkeet kaatopaikalle, mitä muuta voit odottaa?

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #68 : 29 Toukokuu, 2017, 17:58:54 »
Vehkeet kaatopaikalle, mitä muuta voit odottaa?

Miksi,
Ehdotuksessa on selvät kaksi luokkaa. Tämä on minusta OK.
Itse haluan siihen porukkaan joka saa (osaa) lennättää suht. vapaasti.
Tämä voi vaatia joitain asioita (SIL jäsenyys, tenti tms.).
Tulihan toi nitrolupakin hommattua. Ei sekää mikään iso juttu ollu.
Maailma on nyt vaan tullu siihen kohtaa,n että tää meidänkin harrastus on lähtenny jotenkin käsistä ja vaatii sääntelyä.
Tähän on sitten vaan sopeutuminen.
Mutta antaahan sääntely myös tiettyjä oikeuksia. Ainakin jos se tehdään hyvin. Uskon, että meillä on hyvää porukkaa näitä säännöksiä valmistelemassa, laatimassa ja kommentoimassa.

Itse olen luottavaisin mielin tämän suhteen.


 
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #69 : 13 Helmikuu, 2020, 21:04:20 »
Jaahas mitäs, kesällä astuu "paskalaki" voimaan?

Kattelin tossa tota jargoniaa, ja jäi vähän kummastuttamaan yksi (noooo, aika monikin...) asia. Mites toi kerhon rajaaminen ulos säädöksistä menee? Siis millä perusteella se tapahtuu ja missä laajuudessa? Aika kamalaksi on touhu näköjään menny ku hetkeks kääntää selkänsä... :D

Mutta selkeesti huomaa, että on olleet asiantuntijat sorvaamassa sääntöjä...  ::)
Nada

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #70 : 13 Helmikuu, 2020, 21:09:25 »
Älä näin wanhaa ketjua katto :) Ei kerhoja ulos rajata, voipi käydä vielä päinvastoin.

Suomessa on erittäin liberaalit säännöt tulollaan kun vertaa siihen mitä EU oli meidän pään menoks suunnitellut. Kopteristia uudet säännöt koskevat melkeinpä lennokkilajeista vähiten joten huoli on melkoisen turhaa.

Ja joo, Suomessa näiden parissa on oikeesti olleet asiantuntijat, myös EU-tasolla.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #71 : 14 Helmikuu, 2020, 08:15:48 »
Oli uusin ketju tällä alueella jonka löysin. Enkä siis perustanut tämän ketjun sisältöön ihmettelyäni, vaan tuonne droneinfoon:

Tulevan EU lain myötä Suomessa ollut jako harrastajiin ja lentotyötä tekeviin toimijoihin katoaa kuten myös lennokki/kauko-ohjattu ilma-alus erottelu. Eli jatkossa kaikkia koskevat samat säännöt paitsi niitä tahoja, jotka on luettu kokonaan ulos EU lainsäädännöstä tai joille on annettu poikkeuksia lainsäädännössä. Näitä poikkeavia tahoja ovat luvanvaraiset lennokkikerhot sekä valtionilmailu. Lennokkikerhoille tulee mahdollisuus hakea lupaa perustuen, joko kansalliseen sääntelyyn tai kerhon omiin toimintaohjeisiin sekä johtamisjärjestelmään.

Eli tuon sisältö on väärin? Toki siis olettamuksena, että ko. kerho on hakenut lupaa. Mutta koitan siis kysyä, että mitä tuo tarkoittaa? Ja drone on jatkossa kaiketi mikä tahansa kauko-ohjattu lentävä esine? Itse tiivistelmä on hyvä, kaipaan juuri tuollaista enkä sitä 100 leiskan lakijargoniahöpötystä tai kymmenien ppt-kalvojen oksennusta.



Nada

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #72 : 14 Helmikuu, 2020, 20:33:41 »


01.07.2020 alkaen:

Vaikka eu antaa mahdollisuuden kerhoille hoitaa itse rekisteröinnin ja sivistämisen, suomessa halutaan trafin hoitavan kaiken. Eli pakko rekisteröityä ja suorittaa perus nettikoe. Rekisteröinti maksaisi 30 - 110 euroa ( 1, 3 tai 5 vuotta voimassa ) Peruskoe ilmainen rekisteröitäessä, myöhemmin 30 tai 40 euroa.

Kopumme kuuluvat luokkaan A3 ( itserakennettu 250g - 25kg ) ja lennätyksen tapahduttava alueella, jossa kauko-ohjaaja kohtuudella olettaa, ettei toimintaan osallistumattomille henkilöille
aiheudu vaaraa. Mitään teknisiä rajoituksia ei ole 25 kg painorajaan asti.

Kerhot ja kentät pysyisivät samoin ehdoin kuin nytkin 01.07.2022 asti

Vakuutus pakollinen yli 20kg vehkeille. Ajatuksia myös muiden pakollisesta vakuuttamisesta viljelty mutta näyttää siltä että meidän touhuihin pakollisuutta ei tule.

01.07.2022 jälkeen:

Kopumme kuuluvat EDELLEEN luokkaan A3 ja lennätyksen tapahduttava alueella, jossa kauko-ohjaaja kohtuudella olettaa, ettei toimintaan osallistumattomille henkilöille
aiheudu vaaraa. Mitään teknisiä rajoituksia ei ole 25 kg painorajaan asti.

Kerhon PITÄÄ hakea luvat jos haluaa pitää virallisen statuksen ja mahdolliset korko ym erillisvapaudet.

Kerhon kentällä voi toki jatkaa lennättämistä sen jälkeenkin ilman lupia, mutta alle 120 metrissä jos lupia ei halua/pysty hakea. Virallinen status vain katoaa. Kenttä on tällöin aivan kuin mikätahansa pelto ym alue.

... eli perseestä mutta ei maailmanloppu.

p.s.  meidän koput=

’yksityisesti rakennetulla miehittämättömällä ilma-alusjärjestelmällä’ tarkoitetaan miehittämätöntä ilma-alusjärjestelmää, joka on
koottu tai valmistettu rakentajan omaan käyttöön, lukuun ottamatta sellaisia miehittämättömiä ilma-alusjärjestelmiä,
jotka on koottu valmistajan markkinoille yhtenä rakennussarjana saattamista osista

UAS.OPEN.040 Toiminta miehittämättömillä ilma-alusjärjestelmillä alakategoriassa A3
Miehittämättömillä ilma-alusjärjestelmillä alakategoriassa A3 harjoitettavan toiminnan on oltava seuraavien edellytysten
mukaista:
1) toiminta suoritetaan alueella, jossa kauko-ohjaaja kohtuudella olettaa, ettei toimintaan osallistumattomille henkilöille
aiheudu vaaraa miehittämättömän ilma-aluksen lennätysalueella koko sinä aikana, kun miehittämättömällä ilmaalusjärjestelmällä harjoitetaan toimintaa;
2) toiminta suoritetaan turvallisella vaakasuoralla etäisyydellä, joka on vähintään 150 metriä asuin-, liike-, teollisuus- tai
virkistysalueilta;
3) toiminnan harjoittajana on kauko-ohjaaja, joka on suorittanut verkkokoulutuksen ja läpäissyt UAS.OPEN.020 kohdan
4 alakohdan b alakohdan mukaisen verkossa tehtävän teoriakokeen;
4) toimintaa harjoitetaan miehittämättömällä ilma-aluksella,
a) jonka suurin sallittu lentoonlähtömassa hyötykuorman kanssa on alle 25 kg, kun kyseessä on yksityisesti
rakennettu miehittämätön ilma-alusjärjestelmä

Poissa matipa 74

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #73 : 14 Helmikuu, 2020, 22:27:38 »
Suora lainaus eur-lex sivulta, kohdasta UAS.OPEN.040 Toiminta miehittämättömillä ilma-alusjärjestelmillä alakategoriassa A3
Mitä toi kohta d) käytännössä tarkoittaa.
    

"toimintaa harjoitetaan miehittämättömällä ilma-aluksella,

a)
jonka suurin sallittu lentoonlähtömassa hyötykuorman kanssa on alle 25 kg, kun kyseessä on yksityisesti rakennettu miehittämätön ilma-alusjärjestelmä; tai

b)
joka on 20 artiklan b alakohdassa määriteltyjen vaatimusten mukainen;

c)
jossa on luokan C2 merkintä ja joka on kyseisen luokan vaatimusten mukainen, sellaisina kuin ne määritellään delegoidun asetuksen (EU) 2019/945 liitteessä olevassa 3 osassa, ja jota käytettäessä suoran etätunnistuksen ja paikkatietoisuuden järjestelmät ovat aktivoituina ja päivitettyjä; tai

d)
jossa on luokan C3 merkintä ja joka on kyseisen luokan vaatimusten mukainen, sellaisina kuin ne määritellään delegoidun asetuksen (EU) 2019/945 liitteessä olevassa 4 osassa, ja jota käytettäessä suoran etätunnistuksen ja paikkatietoisuuden järjestelmät ovat aktivoituina ja päivitettyjä; tai

e)
jossa on luokan C4 merkintä ja joka on kyseisen luokan vaatimusten mukainen, sellaisina kuin ne määritellään delegoidun asetuksen (EU) 2019/945 liitteessä olevassa 5 osassa."


"yksityisesti rakennetulla miehittämättömällä ilma-alusjärjestelmällä’ tarkoitetaan miehittämätöntä ilma-alusjärjestelmää, joka on
koottu tai valmistettu rakentajan omaan käyttöön, lukuun ottamatta sellaisia miehittämättömiä ilma-alusjärjestelmiä,
jotka on koottu valmistajan markkinoille yhtenä rakennussarjana saattamista osista"

Eli koppelo johon haalitaan sähköt erikseen menis tuohon pykälään, mut allun super combo ei?

Näitähän pykäliä näköjään kannattaa mietiskellä parin viinilasin jälkeen :o

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #74 : 15 Helmikuu, 2020, 08:35:58 »
Niin saati rtf-vehkeet. Ei ole yksityisesti koottu, vaan tehtaan kokoama.

No, hyvä tietää nyt kuitenkin mitä lakeja ja säädöksiä tulen rikkomaan jatkossa. 😄
Nada

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
7157 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Kesäkuu, 2008, 15:19:50
kirjoittanut Vispilä
2 Vastauksia
2894 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Marraskuu, 2012, 22:43:42
kirjoittanut Xen
260 Vastauksia
126172 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2015, 17:25:33
kirjoittanut Koippa
10 Vastauksia
8026 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2015, 11:23:27
kirjoittanut ropellihattu
9 Vastauksia
7817 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2016, 12:03:13
kirjoittanut Tohtori R