Kirjoittaja Aihe: Ei Näin!  (Luettu 22588 kertaa)

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #25 : 20 Lokakuu, 2016, 21:51:22 »
Ihan on pakko kommentoida ja kysyä millaiset turvajärjestelyt ovat riittävät? Vai riittääkö että sanoo huomioineensa ne? Tietysti on rekisteröidytty trafille kuvauksia tekeväksi?

Ihan ilman pitkiä hampaita ja mielenkiinnosta kun itse olen vasta ilokseni kuvaillut maalla ja treenannut. Omasta mielestäni en ole vielä riittävän kokenut menemään taajamiin tai isojen joukkojen ylle.

Kun lukee ne säädökset niin huomaa että on laillista lentää ulos kokoontuneen väkijoukon yllä alle 7kg kopterilla, MIKÄLI kaikki turvajärjestelyt ja asiat on hoidettu määräysten mukaisesti.
Tähän riittää edelleenkin ainoastaan ne Trafin säädökset ja niiden noudattaminen.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #26 : 20 Lokakuu, 2016, 22:06:00 »
Ihan on pakko kommentoida ja kysyä millaiset turvajärjestelyt ovat riittävät? Vai riittääkö että sanoo huomioineensa ne? Tietysti on rekisteröidytty trafille kuvauksia tekeväksi?

Ihan ilman pitkiä hampaita ja mielenkiinnosta kun itse olen vasta ilokseni kuvaillut maalla ja treenannut. Omasta mielestäni en ole vielä riittävän kokenut menemään taajamiin tai isojen joukkojen ylle.

Tarkempia turvajärjestelyjä voi varmasti kysyä Trafilta, kyse oli pelkästään siitä että se on laillista. Se on jokaisen toimijan omalla vastuulla millaista kuvaustoimintaa tekee.
Henkilökohtaisesti en uskaltaisi viedä isoa kopteria väkijoukon lähelle, vaikka kaikki lainmukaiset pykälät täyttyisivätkin.
Kaikkien niiden kauhuskenaarioiden lisäksi on vielä kyläpol... CP-kopteristin valvova silmä joka tarkkailee alituisesti.  ;)

"Kaupunkialueellahan" saa lentää sitä alle 3kg konetta lennokkina, mutta ei väkijoukon päällä.
Kauko-ohjattua ilma-alusta alle 7kg painoisena "kaupunkialueella" ja väkijoukon päällä.
Nuo ainakin mitä itse olen päätellyt tuosta Trafin säädöksestä, lisänä huomioiden useat lennokkitoimintaa ja ilma-alustoimintaa koskevat lisäpykälät eri tilanteissa.




Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #27 : 20 Lokakuu, 2016, 22:07:58 »
Kun lukee ne säädökset niin huomaa että on laillista lentää ulos kokoontuneen väkijoukon yllä alle 7kg kopterilla, MIKÄLI kaikki turvajärjestelyt ja asiat on hoidettu määräysten mukaisesti.
Tähän riittää edelleenkin ainoastaan ne Trafin säädökset ja niiden noudattaminen.

Toivottavasti muut multi kuvaajat eivät ole tätä mieltä.
Toivottavasti tätä ihmisten yläpuolella lennättely loppuu pikaisesti (tuskin loppuu).
Jos tämä toiminta ei lopu on vaan ajan kysymys kun joku sivullinen loukkaantuu vakavasti.
Tämän jälkeen käydään 5 vuotta oikeutta. Sitten tulee ratkaisu ja sitten säädökset.
Sitä ennen lainsäätäjä on pakotettu tekemään jonkun pika ratkaisun. Silloin on vaarana että menee monen harrastus ns. pesu veden mukana.

Tiimalasi on käännetty. Toivottavasti hiekkaa on paljon.
Käännetään tämä tiimalasi takaisin ja aletaan toimia järkevästi.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #28 : 20 Lokakuu, 2016, 22:11:54 »
Toivottavasti muut multi kuvaajat eivät ole tätä mieltä.

Toivottavasti luit myös henkilökohtaisen mielipiteeni edellisestä postauksesta.

Poissa virtakuono

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #29 : 20 Lokakuu, 2016, 22:14:44 »
Matti puhuu asiaa.
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #30 : 20 Lokakuu, 2016, 22:21:05 »
Toivottavasti luit myös henkilökohtaisen mielipiteeni edellisestä postauksesta.
Lukasin kyllä.
Mutta sun kirjoituksista saa sellaisen käsityksen, että itse et lennätä ihmisten yllä mutta mieli tekis ja se on OK!

ON olemassa monta laillista asiaa jota ei ole järkevää tehdä = kaikkea mitä ei ole järkevää tehdä ei ole kielletty laissa tms.
Eli lainsäätäjä uskoo ns. maalaisjärkeen.
Näinhän näiden RC lelujen kanssa on ollut ennen. No nyt on tultu siihen se, että se ei riitä vaan tarvitaan sääntelyä.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #31 : 20 Lokakuu, 2016, 22:22:53 »
Nyt ollaan asian ytimessä. Onko se, että jokin toiminta on laillista silloin oikeutettua, mikäli toiminnalla voi olla sellaiset seuraukset joissa sivullisen ihmisen turvallisuus voi vaaraantua?

Tarkoitan tällä mainitsemaani tapausta neljän ruuhkan aikoina, jolloin kopterin alla menee kymmeniä autoja ja polkupyöräilijöitä. Phantom painaa noin 1,5 kg eli ei ole mikään kovin painava kopteri mutta tippuessaan vilkkaan liikenteen keskelle ja osuessaan auton tuulilasiin se aiheuttaa sellaisen ketjureaktion missä muutama peräänajo saadaan aikaiseksi ainakin tai pahimmassa skenaariossa säikähtänyt kuljettaja yrittää epätoivoisesti väistää tippuvaa kopteria ja ajautuu jalkakäytävälle jyräten alleen lastenrattaat. Siis kopteri ei tappanut mutta siihen liittyvän toiminnan seurauksena tapahtuma sitten tapahtuu.

Edellä esitettyyn viitaten kysyn toisen kerran millaiset turvajärjestelyt voin tehdä välttääkseni worst case scenarion? Työkseni joudun näitä pohtimaan ja voisin laajentaa ajatuksiani keskustelun kautta.

Olisi hyvä jos voisi näitä avata foorumillakin kun voi olla, että joku harrastaja lukee näitä ja saa oivalluksen siitä kuinka voi toimia.
Edelleenkin aion itse aiheeseen paneutua ja kuvailla itseni ja kavereiden iloksi.
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2016, 22:27:19 kirjoittanut Anssi »
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #32 : 20 Lokakuu, 2016, 22:27:35 »

Edellä esitettyyn viitaten kysyn toisen kerran millaiset turvajärjestelyt voin tehdä välttääkseni worst case scenarion? Työkseni joudun näitä pohtimaan ja voisin laajentaa ajatuksiani keskustelun kautta.

Tähän osaa kaikki vastata...  Ei mene sinne omaisuuden ja ihmisten yläpuolelle lentämään :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #33 : 20 Lokakuu, 2016, 22:39:54 »
Laki vaatii lennättäjän rekisteröintiä ja kirjallista turva ja toiminta ohjeistusta etukäteen, eli jos joku lennättää jengin päällä, voi häneltä kysyä onko hän rekisteröitynyt ammattilainen ja onko hänellä ko dokumentit... Jos ei, voi soittaa poliisit.

e. by Tohtori R. Siistin vähä juuson käsialaa :)

E by me: lisäsin pilkun tohtorin siistintään ;)
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2016, 22:45:06 kirjoittanut jkkmobile »

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #34 : 20 Lokakuu, 2016, 23:37:29 »
Juuso kiteytti asian. Onko pakko edes yrittää tulkita asiaa jos se vain on järjettömän typerää. Eli millään cp, lennokki, multi ei vaan toisten ihmisten päälle mennä ja piste. Salli laki mitä tahansa.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #35 : 20 Lokakuu, 2016, 23:39:59 »
Ei pahalla, mutta kopterit.netistä on kehkeytynyt aikamoinen kyttäysfoorumi. Ennenvanhaan keskustelu pyöri hauskan harrastuksen ympärillä mutta nyt tuntuu että suuri osa postauksista  keskittyy naapurin phantomin kyttäämiseen... Jos se vaikka sattuisi putoamaan taivaalta...

Turvallisuus on tärkeää mutta silti...

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #36 : 20 Lokakuu, 2016, 23:47:31 »
Eihän tässä muuten, mutta noi "phanttom-ilmiö" on vaarantamassa koko harrastusta. Ennen ei ollut tällaisia ongelmia, näin se vaan on.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #37 : 21 Lokakuu, 2016, 06:22:57 »
Lukasin kyllä.
Mutta sun kirjoituksista saa sellaisen käsityksen, että itse et lennätä ihmisten yllä mutta mieli tekis ja se on OK!

ON olemassa monta laillista asiaa jota ei ole järkevää tehdä = kaikkea mitä ei ole järkevää tehdä ei ole kielletty laissa tms.
Eli lainsäätäjä uskoo ns. maalaisjärkeen.
Näinhän näiden RC lelujen kanssa on ollut ennen. No nyt on tultu siihen se, että se ei riitä vaan tarvitaan sääntelyä.

Tuohon ihmisten päällä lennättämiseen vielä jatkoa, eli se on omastakin mielestä vaarallista, oli kyseessä minkä painoinen kone tahansa.
Monesti tuollaiselle ei ole edes tarvetta kun on mahdollista optiikan avulla, vaijerikameroilla ja puomikameroilla hoitaa samat asiat turvallisemmin.

Onko nyt niin ettei RC-Kopterit Ry ole opastanut Trafia järkevien säädösten tekemisessä, vaikka kokemusta lentävistä ruohonleikkureista on kuinka ja paljon?
Tekniikan puolesta nuo kaupungissa lennettävät laitteet voisivat olla turvallisuudeltaan aivan toisenlaisia, kuin mitä lakipykälät nyt antaa myöden.
Valitettavasti tässä kohtaa lainsäädäntö on se mitä se on, ja ne tietämättömimmät pilotit ei varmasti paljon foorumeja lue, joten täällä asian vaahtoamisella ei taida juuri olla rakentavaa vaikutusta.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #38 : 21 Lokakuu, 2016, 08:53:34 »
...Onko nyt niin ettei RC-Kopterit Ry ole opastanut Trafia järkevien säädösten tekemisessä, vaikka kokemusta lentävistä ruohonleikkureista on kuinka ja paljon?...

Tämä ei pyöri näin.

Trafi joko pyytää tai ei pyydä lausuntoa SIL:lta joka tarpeen vaatiessa kysyy sitä jäsenyhdostyksiltään ja -kerhoiltaan.

Lisäksi SIL:on ja kerhojen/yhdistysten välisäs on lennokkitoimikunta (LeT).

Tässä on pari kritiikin aihetta, SIL voisi olla aktiivisempi ja muokata tiedottamistaan. (Katso http://lennokit.net/showthread.php?t=64850 ) Ja samalla LeTn tulisi mielestäni muuttaa hieman toimintaansa, tämä koko ketju tarvitsee ajanmukaistamista.

Ja vielä rikkana rokkaan, on ollut esim. yksi tilanne jossa näitä mielipiteitä asiasta kysyttiin "sisäpiiriltä" eli nk. suuri yleisö sai vähän asiat eteensä "tällä nyt mennään", ja näinhän ei tokikaan saisi olla.

Ehkä nämä joskus toimii.

Mutta ei, RC-Kopterit ry. ei suoraan ole antanut lausuntoa Trafille, tässä vaiheessa esimerkiksi EASAn osalta en näe siihen edes syytä koska tässä vaiheessa Trafille huutelu ei vielä edistä mitään, nyt on pääjärjestöjen asia huutaaa EASAlel, suomessa se taho on SIL, euroopassa FAI seka EAS.

Selvensikö?

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #39 : 21 Lokakuu, 2016, 18:48:57 »
Kun lukee ne säädökset niin huomaa että on laillista lentää ulos kokoontuneen väkijoukon yllä alle 7kg kopterilla, MIKÄLI kaikki turvajärjestelyt ja asiat on hoidettu määräysten mukaisesti.
Tähän riittää edelleenkin ainoastaan ne Trafin säädökset ja niiden noudattaminen.

Tässä varmaan tarvitaan nyt ihan rautalankaa. Ihmisten päällä ja varikkoalueen päällä kentällä ei lennetä. Olen lennokkeja lennättänyt yli 20v tämä asia on aina ollut näin. Ainoa harrastajaryhmä, jolla on tätä vaikeuksia ymmärtää on nykyiset uudet multi harrastajat....
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #40 : 21 Lokakuu, 2016, 19:25:56 »
Tässä varmaan tarvitaan nyt ihan rautalankaa. Ihmisten päällä ja varikkoalueen päällä kentällä ei lennetä. Olen lennokkeja lennättänyt yli 20v tämä asia on aina ollut näin. Ainoa harrastajaryhmä, jolla on tätä vaikeuksia ymmärtää on nykyiset uudet multi harrastajat....

Ajattelin etten enää kommentoi, mutta moni tässä missaa edelleenkin sen pointin.
Väännetään rautalankaa nyt sitten takaisinpäin. Nykyinen lainsäädäntö sallii sen ihmisten päällä lentämisen (tarkoin ehdoin), myös niillä 20v vanhoilla lennokeilla tai perinteisillä cp-koptereilla.
Tässä on kyse ainoastaan lakipykälien tarkastelusta, ei mistään muusta.

Ehkä tuli provosoiduttua, kun sain sellaisen käsityksen että jokaisen phantomin perään soitellaan poliisia. Sen takia oli pakko heittää vettä myllyyn valitettavilla faktoilla.

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #41 : 21 Lokakuu, 2016, 19:32:54 »
Nooo Oiskos tästä sitten jotain ideaa Kopterit Ry:lle ens vuodeksi vaikka ihan teeman muodossa elikkäs lennätystä turvallisesti ja muita vaarantamatta! (oli se mikä tahansa lentävä härpätin)

Eli sen sijaan täällä kauhistellaan mihin on tämä mennyt ja on menossa niin panostetaan opastamiseen esimerkiksi siellä somessa niistä pelisäännöistä.
Ja esim modelexpossa vois jaella jotain "pikaohjetta" miten ja missä näitä lennätetään niille perheenisille jotka on siitä viereisestä kojusta just ostanut sen fantomin.  Ja siihen takasivulle vaikka kaikki lennätyspaikkojen linkit/osoitteet.  :)

Tämmöistä mulla tuli täs mieleen.. Eli opastamalla.

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #42 : 21 Lokakuu, 2016, 19:47:56 »
Nooo Oiskos tästä sitten jotain ideaa Kopterit Ry:lle ens vuodeksi vaikka ihan teeman muodossa elikkäs lennätystä turvallisesti ja muita vaarantamatta! (oli se mikä tahansa lentävä härpätin)

Eli sen sijaan täällä kauhistellaan mihin on tämä mennyt ja on menossa niin panostetaan opastamiseen esimerkiksi siellä somessa niistä pelisäännöistä.
Ja esim modelexpossa vois jaella jotain "pikaohjetta" miten ja missä näitä lennätetään niille perheenisille jotka on siitä viereisestä kojusta just ostanut sen fantomin.  Ja siihen takasivulle vaikka kaikki lennätyspaikkojen linkit/osoitteet.  :)

Tämmöistä mulla tuli täs mieleen.. Eli opastamalla.
Ei muuten ollenkaan hassumpi idea! Laitoin heti tonne yhdistyksen mietintämyssyyn tän muhimaan josko tosta saiskin jotain järkevää aikaseksi.
« Viimeksi muokattu: 21 Lokakuu, 2016, 19:50:35 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #43 : 21 Lokakuu, 2016, 21:16:10 »
Nooo Oiskos tästä sitten jotain ideaa Kopterit Ry:lle ens vuodeksi vaikka ihan teeman muodossa elikkäs lennätystä turvallisesti ja muita vaarantamatta! (oli se mikä tahansa lentävä härpätin)

Eli sen sijaan täällä kauhistellaan mihin on tämä mennyt ja on menossa niin panostetaan opastamiseen esimerkiksi siellä somessa niistä pelisäännöistä.
Ja esim modelexpossa vois jaella jotain "pikaohjetta" miten ja missä näitä lennätetään niille perheenisille jotka on siitä viereisestä kojusta just ostanut sen fantomin.  Ja siihen takasivulle vaikka kaikki lennätyspaikkojen linkit/osoitteet.  :)

Tämmöistä mulla tuli täs mieleen.. Eli opastamalla.
Tuskinpa kenenkään asiaa ainakaan auttaa multien halveksunta joka nyttemmin on kääntynyt syyllistämiseksi. Jos joku multikopterin ostanut aloittelija on sattunut tätä forumia vilkaisemaan, voitte olla varmoja siitä ettei ole tullut, eikä tule, modelexpossa kysymään yhtään mitään tältä porukalta. En ihmettelisi vaikka moinen suhtautuminen multikopteristeja kohtaan olisi jopa saanut aikaan jonkinlaista uhmaa "jääräkopterien" harrastajia ja "heidän sääntöjään" kohtaan. Onneksi on jo joku järki heräämässä siihenkin suuntaan ettei ehkä kannata upottaa laivaa jossa itsekin seilaa. Positiivisuus ja positiivinen opastus on ainoa tie, tuomitseminen ja rajaaminen lopettaa kaiken kaikilta.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #44 : 21 Lokakuu, 2016, 21:25:01 »
Kopterit ry herää kaikkeen vähän myöhässä? Oltiin viime vuonna expossa ja selitettiin kaikille kiinnostuneille miten ja miksi.

Ja Trafiin ehdottomasti kannattaa olla myös Kopterit ry:n yhteydessä ja tuoda oma kantansa sekä huolensa esille. Ne kuuntelee, neuvoo ja opastaa kyllä. Kun säädökset tuli voimaan, keskusteltiin miten vaikuttaa kisaamiseen Kelkon kentällä, joka on korkeusrajoitukseltaan 50m. Noita eri sillit, lillit ja lellit ajaa omaa asiaansa ja kohta huomaatte että lennokit vaan saa lennellä vapaasti... Noi ei todellakaan aja koptereiden tai lennokeiden asiaa eteenpäin.

EDIT: ja tästä on kyllä tullu aika multien kauhistelufoorumi. Suhteessa kuinka paljon multeja on maailmalla, kuinka monta on kuollut multin aiheuttamaan onnettomuuteen? Koiptereista löytyy montakin tapausta lähivuosilta... Lennetään kyllä vaikka metsän keskellä, mut sit onnistutaan tapaamaan se ainut, eli itsensä, siinä kentällä...
« Viimeksi muokattu: 21 Lokakuu, 2016, 21:29:26 kirjoittanut mikek »
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #45 : 21 Lokakuu, 2016, 21:26:40 »
Tuskinpa kenenkään asiaa ainakaan auttaa multien halveksunta joka nyttemmin on kääntynyt syyllistämiseksi. Jos joku multikopterin ostanut aloittelija on sattunut tätä forumia vilkaisemaan, voitte olla varmoja siitä ettei ole tullut, eikä tule, modelexpossa kysymään yhtään mitään tältä porukalta. En ihmettelisi vaikka moinen suhtautuminen multikopteristeja kohtaan olisi jopa saanut aikaan jonkinlaista uhmaa "jääräkopterien" harrastajia ja "heidän sääntöjään" kohtaan. Onneksi on jo joku järki heräämässä siihenkin suuntaan ettei ehkä kannata upottaa laivaa jossa itsekin seilaa. Positiivisuus ja positiivinen opastus on ainoa tie, tuomitseminen ja rajaaminen lopettaa kaiken kaikilta.

Näinhän se on mutta samaan hengen vetoon on kyllä todettava että tämä jupakka on noussut aivan syystä.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #46 : 21 Lokakuu, 2016, 21:32:51 »
Expossa kattelin sitä menoa kun "kuningaslaji" kävi esittäytymässä ja oikeasti kun niissä teidän koptereissa olis tullu joku kunnon vika, se olis tullu katsojia päin ja verkosta läpi ihan leikiten. Tepcämpillä joku 700 kokoinen kun lenteli piruetteja kohti varikolla olevia, tuli kyllä mieleen et nyt jos joku ratas feilaa, se on soronoo kun noi lavat leikkaa tukkaa kaljultakin. Eli lopettakaa nyt oikeasti se jeesustelu, kun omakaan pesä ei todellakaan ole putipuhdas...
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #47 : 21 Lokakuu, 2016, 21:43:30 »
Expossa kattelin sitä menoa kun "kuningaslaji" kävi esittäytymässä ja oikeasti kun niissä teidän koptereissa olis tullu joku kunnon vika, se olis tullu katsojia päin ja verkosta läpi ihan leikiten. Tepcämpillä joku 700 kokoinen kun lenteli piruetteja kohti varikolla olevia, tuli kyllä mieleen et nyt jos joku ratas feilaa, se on soronoo kun noi lavat leikkaa tukkaa kaljultakin. Eli lopettakaa nyt oikeasti se jeesustelu, kun omakaan pesä ei todellakaan ole putipuhdas...

Mike, äläs nyt lähde taas tuolle linjalle.

Expoilla on selitelty turvallisuudesta todella paljon aina. Nyt on kyse siitä että tehdään asiasta teema-ajatuksella näkyvämpää ja enemmän esillä olevaa. Ei siis mistään "Heräämisestä" ole millään tasolla kyse.

Turvallisuudesta on puhuttu aina ja joka paikassa jos siihen vain on mitään syytä ollut, esimerkiksi expoilla uteliaille on aina kopterin lisäksi selitetty lennätyspaikkojen tärkeydestä ja tarpeista samoin kuin lentävän laitteen riskeistä ja järkevistä lennätystavoista.

Ja kuten jo aiemmin sanoin niin jokaisessa porukassa on joko kokoaikaisia vatipäitä tai sitten osa-aikaisia. Niin myös teissä, kuten meissäkin. Jotkut eivät vain aina osaa sopeutua pelisääntöihin, ehkä se sitten on jollain vääristyneellä tasolla "cool".

Mitä tulee mainintaansi expojen turvallisuudesta niin tässä FAKTAT eikä mitkäään mutut:

- Olimme selkeästi kertoneet Expoille että turvaverkko tulee olla kiinnitetty alhaalta
- Kerroimme selkeästi että turvaverkon ja aidan väliin on jäätävä kunnolla tilaa, toive oli 2 metriä
- Kumpikaan ei toteutunut, aidan ja verkon väliin saimme puolisen metriä kun asiasta huomautettiin, jälleen kerran
- Lennätys. Et sitten "kuningaslajia" katsonut. Isot kopterit eivät "kikkailleet" mitään, pysyivät oikein päin jne. Tämä on ollut meillä kirjoittamaton sääntö tuolla jo vuosia, ja syy on..... Aivan oikein, turvallisuus.

Ehkä me nyt kuitenkin voitais vaan elää yhdessä eikä lähteä millekään "no kun te teette sitä..."-linjalle. En edelleenkään pidä FPV-lennättäjiä mihinkään syyllisenä paria yksilötason poikkeusta lukuunottamatta, päinvastoin, olen kehunut, ja kehun vastakin aina kun on aihetta.

EDIT: Pari typoo, yllätys.
« Viimeksi muokattu: 21 Lokakuu, 2016, 21:47:37 kirjoittanut TeroS »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #48 : 21 Lokakuu, 2016, 21:53:48 »
Se vikkaantuminen voi tulla vaikka vain leijutellaan sitä kopteria. Jos se lapa pyörii nopeammin mitä 9mm luoti lähtee, se on moro vaan tollasen köykäsen verkon kohdatessaan. Ja täällähän tätä multien kauhistelua juuri harrastetaan :D Et kyllä se taitaa olla aika pitkälti et "te" ette tee, mut kun multit tekee... Tää on ihan oikeasti ihan naurettavaa kateltavaa mitä täällä kirjoitetaan ja hehkutetaan kuinka ME ollaan niin paljon parempia.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Ei Näin!
« Vastaus #49 : 21 Lokakuu, 2016, 22:02:09 »
Tämä keskustelu ei tässä ketjussa enää etene mitenkään rakentavalla tasolla yhtään mihinkään eikä edistä harrastusta millään skenellä.

Ketju menee nyt kiinni, syyttelyt puolin ja toisin saavat luvan loppua.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
14498 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Syyskuu, 2011, 22:16:26
kirjoittanut Sammy
2 Vastauksia
2633 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Heinäkuu, 2009, 22:01:02
kirjoittanut Yrttikari
3 Vastauksia
3376 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Marraskuu, 2009, 19:18:02
kirjoittanut Hermis
12 Vastauksia
47096 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Toukokuu, 2012, 14:10:43
kirjoittanut japi
20 Vastauksia
15575 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Elokuu, 2013, 21:49:59
kirjoittanut jlaitila