Kirjoittaja Aihe: Otsalamppu.  (Luettu 7818 kertaa)

Poissa Dutchman

• Seniori torppari
Otsalamppu.
« : 04 Marraskuu, 2016, 21:59:04 »
Näitähän on paljon tyrkyllä. Hintaluokkana ajattelin 100€ ylöspäin. Jos jollain on rehellisesti hyviä tai sitten huonoja kokemuksia, niin antaa kuulua perusteluiden kera.

Lamppua ajattelin lähinnä yleiskäyttöön. Ulkoiluun, kalastukseen...., kaikkeen.
« Viimeksi muokattu: 04 Marraskuu, 2016, 22:12:39 kirjoittanut Dutchman »

Poissa Luigi Cravatto

• Seniori torppari
Vs: Otsalamppu.
« Vastaus #1 : 04 Marraskuu, 2016, 22:09:37 »
Puuttumatta sen tarkemmin merkkeihin tai malleihin, voisin sanoa pari esimerkkiä huomionarvoisista seikoista ainakin omassa automaatiotyössäni. Tärkeäksi ominaisuudeksi olen havainnut mahdollisuuden säätää valon suuntaa ylös-alas riippuen siitä kuinka kauas/lähelle katselen. Jokainen moniteholasien käyttäjä tietää mitä tarkoitan ;D
Toinen asia on mahdollisuus säätää valokeilan leveyttä, itselleni on riittänyt hyvin pistemäinen kirkas valo, jonka päälle voi yhdellä sormenliikkeellä kliksauttaa hajottajan joka tekee valokeilasta joka suuntaan hajoavan yleisvalon silloin kun se on tarpeen.

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #2 : 04 Marraskuu, 2016, 22:44:34 »
Itsellä on tästä valosta joku vanhempi versio.

http://www.valostore.fi/tuote/otsalamppu_lumonite_compass_r/

Vanhemmassa pinempitehoisessakin riittää teho jopa kopterin lennätykseen :D kokeiltu selänpään mökin vieressä minirotoksella :D

Tossa lampun valinnassahan vaikuttaa kauheasti se mihin käyttöön se tulee eli kuinka pistemäisen valokeilan tarttet. Kuvaus kuullostaa että yleisvalo jossa paljon hajavaloa olis sopiva. Linkin kampe voi olla aikasta sopiva.

Toi linkin putiikki myy paljon laadukkaita lamppuja ja sieltä löytyy myös todellista mitattua dataa niistä.

Yks juttu mikä kannattaa ottaa huomioon jos ostaa tehokkaan on että sen saa tarpeeksi himmeäksi. Jos tarkotus on näprätä käsissä vaikka nyt niitä uistimia ni ei siitä tuu mitään jos otsassa on auton pitkiä valoja vastaava määrä valotehoa :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Dutchman

• Seniori torppari
« Vastaus #3 : 04 Marraskuu, 2016, 23:03:21 »
Itse asiassa linkin tapaisen lampun ostinkin, mutta ystävätär nöyryytti mua koo'oltaan isommalla, lumeneiltaan pienemmällä, mutta oikein selvästi valoteholtaan ja kirkkaudeltaan paremmalla lampulla.
Siitä pähkälyn aihe, että voiko vähempi lumenien määrä olla enempää parempi?

Poissa Luigi Cravatto

• Seniori torppari
« Vastaus #4 : 04 Marraskuu, 2016, 23:15:57 »
Pitäisi ensin ymmärtää mitä lumen yksikkönä tarkoittaa ja miten se mitataan. Yleensä se ei kovinkaan onnistuneesti kuvaa valaisimen käyttökelpoisuutta, ja ko. mittauksen kalleuden takia valmistajan antamiin arvoihin kannattaa suhtautua varauksella.

Poissa viipurinrinkeli

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #5 : 04 Marraskuu, 2016, 23:20:21 »
Siis ostit linkin kaltaisen lampun, mutta et kuitenkaan täsmälleen samaa? Kai se lamppu oli edes Valostoresta, kun kyseinen lafka taitaa olla käytännössä ainut toimija joka mittaa itse kaikki tuotteensa ja niiden todelliset valotehot.

Valojen kanssa käytännössä aina paketin kyljessä lukevat lumenit ovat liioiteltuja, tai kestävät käytössä vain hetkellisesti kunnes lämmöt nousevat ja valoteho laskee. Sen takia niiden vertaileminen on aika turhaa, ellei taustalla ole jotakin oikeaa dataa eikä vain valmistajan väitteitä.

Poissa Dutchman

• Seniori torppari
« Vastaus #6 : 05 Marraskuu, 2016, 01:36:01 »
Oli mitatut tehot. Oma lamppu on oikeinkin hyvä pimeässä, ystäväyttären isompi mötikkä tuntui paremmalta.

Poissa vee73

• Seniori torppari
« Vastaus #7 : 05 Marraskuu, 2016, 07:12:21 »
Mikä sen mötikän merkki ja malli on? Ymmärsinkö nyt oikein.. että, pienempi tehoinen ja isompi kokoinen oli parempi?
Miksi se oli parempi? Valokuvio, mukavampi päässä, vai mikä on syy?
Tarttis tarkempaa infoa että vois antaa vinkkiä.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Murgo

• Tavallinen torppari
« Vastaus #8 : 05 Marraskuu, 2016, 09:26:44 »
Ei ole mitä tässä haettiin eli yli satasen supertehokas "valotykki" mutta tällainen: http://www.valostore.fi/tuote/armytek_tiara_c1/ ladattavalla akulla varustettuna on minulla ollut nyt pari vuotta jatkuvassa käytössä ja olen ollut hyvin tyytyväinen.

Valoteho ja toiminta-aikahan tuossa eivät yllä noiden isompien tasolle mutta ihan todellisessa käytännön käytössä sekä töissä että vapaa-ajalla on toiminut loistavasti kun yleensä riittää joku keskiteho ja maksimia (joka on todella tehokas vaikkei numeroina niin iso olekaan) ei tarvitse kuin korkeintaan hetkellisesti. Pimeissä sisätiloissa silmien totuttua riittää jopa kaikkien himmein "kiiltomatoteho" normaaliin liikkumiseen ja tavaroiden etsimiseen. Kovin usein ei ole tarvinnut latailla kun minulla käyttötarve on yleensä korkeintaan vartin verran kerrallaan eikä todellakaan maksimiteholla.

Vaikuttaa myös tosi tukevatekoiselta, tupla-O-renkaat tiivisteinä yms. Ennen kaikkea kätevän kokoinen ja miellyttävä pitää päässä. Ainoa huono puoli on että kun akku loppuu niin se loppuu varoittamatta eli lamppu vain sammuu.

Suurta valotehoa varten löytyy sitten tällainen: https://olightworld.com/store/flashlight/m22-warrior.html

Poissa maek

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #9 : 05 Marraskuu, 2016, 09:59:06 »
Olen käyttänyt tämmöistä http://www.ebay.com/itm/Bright-2000LM-CREE-XM-LT6-LED-3Mode-18650-HeadLamp-Torch-Head-Light-Rechargeable-/281661270337?hash=item419451e941:g:SIEAAOxy7nNTSj1T pari vuotta pimeään aikaan koiran ulkoilutuksessa. Vaikka onkin Kiinan romua niin on
ainakin ollut hintansa arvoinen. Valoteho on vähintäinkin riittävä.
Trex 500L Dominator, Beam E4 V1 FBL, Trex 250 dfc, Assault 100 Flybarless Dual Brushless
Turnigy SK450 Quad Copter, 250 quadrokopteri, Hubsan x4 HD, Hubsan H501S X4, 7 kiinteäsiipistä
Futaba T10J, Flysky TH9X

Poissa rane78

• Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
« Vastaus #10 : 05 Marraskuu, 2016, 11:05:04 »
Mulla on kans tollanen. Lumenit ei varmasti ole lähellekkään mitä lupaavat, mutta pirun kirkas silti. Hyvä lamppu, varsinkin kun hommaa aidot ultrafire akut. Kirkastuu ja kestää paljon pidempään.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #11 : 05 Marraskuu, 2016, 11:07:23 »
Toi oma on näköjään kanssa armytek. Näyttää melkein samalta ku toi mun aiemmin linkittämä vaikka on eri merkki. Valotehoissa oli ihan mitattuja eroja.

Yks mikä nyt tuli vielä mieleen. On että toi mun lamppu on tosi ärsyttävä latauksen kannalta. Siitä joutuu ruuvaamaan korkin pois ja akulle on oltava erillinen laturi. Tossa mun aiemmin linkkaamassa vastaavassa oli magneetilla kiinnittyvä usb latausjohto mukana. Sellasen laittaisin jos ei nyt olis jo tätä.

Toinen mikä tuli mieleen nyt ku joku vinkkas noi halvat ebay lamput on että niissä toi valokuvio, valon määrä ja ennen kaikkea valon sävy on usein aika ala arvosia.

Ranella oli joku kiinan ebaylamppu missä sanottiin että 5000lumenia. Ei ollu ihan pienikään.

Tohon mun ns laadukkaaseen 800 lumenin lamppuun verrattuna se kiinalainen hävis valovoimassa reilusti vaikka ilmoitettu lukema oli 6 kertaisesti kovempi. Valokuvio on myös ärsyttävän teräväreunainen ja valon sävy ihan sininen.

Noissa on tosi paljon eroja.

Jos tarttet valon joka osoittaa 100metrin päähän niin tollanen mun linkkaama ei ole sulle hyvä. Jos tarttet alkuperäisen kuvauksen mukaisen yleisvalon niin tossa se on.

E. Siis aiemmassa linkissä. Ei mun kuvassa koska armytekissä se lataus ärsyttää.

EE. katohan rane ehtikin just vastata. No joo jokatapauksessa kyllähän noilla halvoillakin pärjää. Ledit on nykyään niin tehokkaita että melkeen tuikusta kun tuikusta tulee riittävästi valoa. Ne on noi muut ominaisuudet mitkä sitte vaihtelee hintalapun mukaan.
« Viimeksi muokattu: 05 Marraskuu, 2016, 11:22:57 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Xen

• Seniori torppari
« Vastaus #12 : 05 Marraskuu, 2016, 12:11:28 »
Eräinäisen määrän lamppuja (pääasiassa halpoja) kokeilleena, päädyin HC30-malliin, toki alennuskoodin takia. Noiden halpisten ongelma tahtoo olla valokiilan kapeus. Näkeehä sille 100m päähän mutta juoksulenkillä ei näe kiviä jalkojen edessä muutaku päätä vispaamalla hulluna jotta valokiila ehtii osua joka paikkaan.

Lampun luvattujen lumenien lisäksi akulla (ja etenki sen suojapiirillä) on merkittävä vaikutus siihen paljoko valoa oikeasti saadaan ulos. Valon sävyllä on kans merkitystä miten valon kokee. En oikeen tykkää tästä trendistä että about kaikki valot on cool white (6000K+). Noh, tietysti ne on sitä koska se on halvempi se ledi mitä neutral white (4500-5000K) mallisena.

Lämpimästi voin suositella seuraavaa settiä:
http://www.banggood.com/Nitecore-HC30-XM-L2-U2-1000LM-Neutral-White-Headlamp-Flashlight-p-1052920.html?p=F02915554569201404JP
= $55 + posti, YV:llä saat koodit jolla $19 pois hinnasta eli n. 35e posteineen (koodia ei ole lupa julkaista yleisesti, valitan)

Lisäksi toisella tilauksella:
http://www.banggood.com/2PCS-NCR18650B-3400mAh-3_7V-Gold-Plating-Rechargeable-Li-ion-Battery-p-940444.html?p=F02915554569201404JP
http://www.banggood.com/NITECORE-Digicharger-D2-LCD-Display-Universal-Smart-Charger-p-928156.html?p=F02915554569201404JP
= BLF koodilla -8% e83a3b koodilla -12% jos ei parempaa löydä. Kunnon akkuja kunnon suojapiirillä ja kunnon laturi. Aina on toinen akku täynnä odottamassa kunhan entisen saa loppuun.

Olen tuota lamppua käyttänyt ahkerasti tämän syksyn, mm. yösuunnistuksessa. Meinasivat ekalla kertaa naureskella mun lampulle, hymyt hyyty kun pistettiin lamput tulille ja naureskelut vaihtuivat kysymykseen "Mistä noita saa?"  ;D  Eihän tuo oikealle suunnistuslampulle pärjää mutta noita saaki kymmenen sillä hintaa..

PS. Linkit on affi-linkkejä, saan euron tai pari jos joku noita käyttää. Ostohintaan se ei vaikuta pätkääkään.

Edit. BG:llä laturi/akku-promo menossa nii akutha on tietysti kaikki. http://www.banggood.com/search/ncr18650b-protected.html haulla löytää sopivia akkuja (aka Pansun 3400mAh kennolla olevia, suojapiiri on sitte vähä kysymys mutta jospa ne ois muutki jo kehittyneet paremmiksi kuin tuo "gold plating" versio). Nää akutha käy kaikkii vermeisiin jotka syö 18650-akkuja (ts lähes kaikki taskulamput esmes).
« Viimeksi muokattu: 05 Marraskuu, 2016, 14:07:06 kirjoittanut Xen »

Poissa Dutchman

• Seniori torppari
« Vastaus #13 : 05 Marraskuu, 2016, 14:48:29 »
Oli mitatut tehot. Oma lamppu on oikeinkin hyvä pimeässä, ystäväyttären isompi mötikkä tuntui paremmalta.
Ystävätteren lammu oli O-Light H25. Joo, mun lamppu oli hankittu valostoresta. Tarvitsisi pistää lamput rinnakkain, niin näkisi että mikä on mikä.

Poissa taski63

• Seniori torppari
« Vastaus #14 : 05 Marraskuu, 2016, 15:09:43 »
Mulla on tuo sama kuin ranella ja maekilla (tai jokin versio siitä),  7€ kustansi. Luvattu 5000 lumenia on käytännössä 10-15 kertaa liioiteltu, kuten odotinkin. Mutta hintaansa nähden loistava kapine.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa maek

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #15 : 05 Marraskuu, 2016, 17:13:12 »
Mulla on tuo sama kuin ranella ja maekilla (tai jokin versio siitä),  7€ kustansi. Luvattu 5000 lumenia on käytännössä 10-15 kertaa liioiteltu, kuten odotinkin. Mutta hintaansa nähden loistava kapine.

Mun lampussa noin 1000 lumenia voisi olla lähellä totuutta, koska ledi on 10 W. Mukana tulevien akkujenkin varaus oli noin 1/3 luvatusta.
Mutta hintaisekseen hyvä, koska on toiminut moitteetta 2 vuotta.
Trex 500L Dominator, Beam E4 V1 FBL, Trex 250 dfc, Assault 100 Flybarless Dual Brushless
Turnigy SK450 Quad Copter, 250 quadrokopteri, Hubsan x4 HD, Hubsan H501S X4, 7 kiinteäsiipistä
Futaba T10J, Flysky TH9X

Poissa Dutchman

• Seniori torppari
« Vastaus #16 : 06 Marraskuu, 2016, 17:39:44 »
Kävin hakemassa Olight H35 lampun. On pakko myöntää, että nyt on valoa!

Poissa vee73

• Seniori torppari
« Vastaus #17 : 06 Marraskuu, 2016, 21:02:26 »
Pakko myöntää että, vähään oot tyytyväinen :)

Poissa patse

• Pro torppari
« Vastaus #18 : 06 Marraskuu, 2016, 21:31:44 »
Ystävätteren lammu oli O-Light H25. Joo, mun lamppu oli hankittu valostoresta. Tarvitsisi pistää lamput rinnakkain, niin näkisi että mikä on mikä.
Mikäs se sun valostoresta ostamas lamppu oli merkiltään/tyypiltään?
Näitä vehkeitä pitäs opetella lennättään
T-Rex 800e/VBar silverline,Goblin 630 Competition/Vbar Neo,
Protos 500/Mini VBar,Goblin 380 KSE/Vbar Neo,MiniProtos/Mini Vbar,Multiplex Funcub
Futaba 14SG,
-Phoenix

Poissa patse

• Pro torppari
« Vastaus #19 : 06 Marraskuu, 2016, 21:36:32 »
Mitäs lamppua Vee73 sit suosittelee? (tähän hintaluokkaan) ;)
Näitä vehkeitä pitäs opetella lennättään
T-Rex 800e/VBar silverline,Goblin 630 Competition/Vbar Neo,
Protos 500/Mini VBar,Goblin 380 KSE/Vbar Neo,MiniProtos/Mini Vbar,Multiplex Funcub
Futaba 14SG,
-Phoenix

Poissa Dutchman

• Seniori torppari
« Vastaus #20 : 06 Marraskuu, 2016, 22:17:53 »
Miten mä osasinkin odottaa jotain tuollaista...  ::)
Joo, oon tyytyväinen. Oikein tyytyväinen.

Poissa Dutchman

• Seniori torppari
« Vastaus #21 : 06 Marraskuu, 2016, 22:58:17 »
Mikäs se sun valostoresta ostamas lamppu oli merkiltään/tyypiltään?
Itse en sitä ostanut. Lumonite Compas.

Poissa vee73

• Seniori torppari
« Vastaus #22 : 07 Marraskuu, 2016, 07:12:16 »
Miten mä osasinkin odottaa jotain tuollaista...  ::)
Joo, oon tyytyväinen. Oikein tyytyväinen.

Hih :) Jonkun se oli pakko sanoa :D

No ei, ihan hyvä se tuokin.

Poissa Mika Lukumies

• Pro torppari
« Vastaus #23 : 07 Marraskuu, 2016, 19:51:12 »
Mää asensin Tokmannin pilipali työvalot kypärään. Ei tehokkain eikä käytännöllisin, mutta hiton seksikäs. ;D
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Eispii

• Seniori torppari
« Vastaus #24 : 07 Marraskuu, 2016, 20:00:03 »
Mää asensin Tokmannin pilipali työvalot kypärään. Ei tehokkain eikä käytännöllisin, mutta hiton seksikäs. ;D
Tossahan saa käydä salilla et jaksaa kannatella tota ;D,,,mut siistin näkönen
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy