Pitkään hautunut mielessä että perustaisin tän my fleet ketjun omista rc- turailuista ja tosiasiassa olisin tän jo voinut aloittaa vuonna 2010. Paljon olis voinut kirjoitella erilaisista kopuista, huonoista, tosihuonoista, paremmista ja jopa pirskatin hyvistäkin. Mutta kai tän voi aloittaa näin vanhoillakin päivillä?
Oikeestaan ajatus tätä kohtaan lähti kun oon taas hieman tilaillu uutta lelua ja mietin että olis kiva joskus katsoa että mitä tuli rakennettua, nytkin on jo sellainen fiilis että muistankohan edes kaikkia kopuja mitä mulla on ollut?
Voisin myös kirjoitella jatkossa jotain juttuja lennätyksistä, uusista kopuista, moottorin kääminnöistä ja nitromoottoreiden remonteista/virityksistä, kun niidenkin ruuvaajat on nykyään aika vähissä ja sitten vaikka kaikkien CP-kopteristien hyljeksimistä multi/ fpv- racereista, niihinkin oon nykyään pikkusen sotkeentunut ja joskus saatan jopa kiinteesiipistäkin hieman salaa kokeilla
Mutta katsotaan kuinka tää tästä lähtee liikkeelle
Eka jutun tänne My fleettiin teen uusimmasta SAB:in pikkukopterista, eli Goblin 420 .
Tän kopterin hommasin tuon vanhan ja väsyneen Gaui X3:sen tilalle, siihen kun on lentoja tullut jo aika hurja määrä ja kaipaan jo hieman vaihtelua pikkukopuihin.
Mutta tälläisellä setupilla tämä kopteri menee kasaan:
SAB Goblin 420 yellow/black
ESC: Hobbywing 100A v3
Nuppiservot BK DS3001HV
Peräservo MKS HV 9780
Moottori Xnova 3215-930kv Tareq
Gyrona Vbar Neo Vlink
Lapoina sabin omat TB 420:set
Akut Optipower ultra 2700 50C
Kasaus lähtee liikkeelle tuttuun tapaan sivulevyjen reunojen hiomisella ja liittämisellä pohjan valettuun muovirunkoon, sekä ländäreiden kiinnittämisellä. Aika helppo ja yksinkertainen ratkaisu tehty tähän mielestäni ja ei tarvii kuin muutaman ruuvin niin ollaan jo aika pitkällä.
Sitten tulee kasaukseen ylärunko. Pää-akseli ja tukilaakeripukki paikoilleen kolmella ruuvilla. Yhden shimmilevyn jouduin laittamaan pää-akselin olaketta vasten jotta sain välyksen kohdilleen. Ja sit vielä noi muoviset servon kiinnityspalikat. Tähän on myös saatavana alumiiniset versiot näistä jos haluaa lisää painoo kopteriin
Levyn alapuolelle tulee pääratasta ja perähihnan vetopulleyta, sekä noi perähihnan ohjain rullat.
Sit vuorossa nupin kasausta. Nuppi on esikasattu niin, että kaikki ruuvit ovat löysällä ja näyttäs olevan vielä aika rasvaisia, eli putsaus alkoholilla ja lukitetta sopiva määrä oikeisiin paikkoihin ja varmistus että osat meni oikeassa järjestyksessä. On ihan hienon näköistä CNC- pornoo
Swashista kuvaa:
Nuppi ja Swash paikoilleen runkoon:
Sit servot paikoilleen. On muuten aika hurjat speksit mikroservoissa 7,4v ja 5,8kg / 0,06s
Toivotaan et pitää paikkansa, koska aikaisemmin tämän kokoisia lapoja pyörittävissä kopuissa on jo miniservot. Mutta en ehkä kuitenkaan ole hirmu huolissani, jos vaikka katselee noita Kyle Stacyn videoita, missä se pääsetelee meneen tällä vekottimella ja ei näytä jäävän kiinni pienistä servoista 3D lennot.
Vai kangistuuko Suomen pakkasessa?
Moottoria mietin hetken ja kävi mielessä että tilaan moottorikitin suoraan Scorpparilta ja käämin siitä sopivan ”pikkumonsterin” mutta tais nyt laiskuus voittaa ja otin valmiin Xnovan hyllystä.
Senverran kuitenkin kiinnostaa aina nää tsekata, että miten hyvin on käämijä hommansa tehny ja yllätys oli oikeestaan hyvin positiivinen, käämintä on tehty melko siististi, vaikka langat olisi voinu saada hieman tiukemminkin staattorijalan ympärille ja ehkä paksumman langankin olis saanu mahtumaan, mutta tää on varmaan tätä mun pikkuhifistelyä. Eli pirun siisti tehdaskäämitys.
Samalla pyöritin mottia tossa mun koepenkissä ja kv luku tällä noparilla aika kohdillaan. Se mikä oli myös positiivinen yllätys, niin moottorin tasapainotus on tosiaankin kohdillaan. Monesti nää värrää jonkinverran, mutta ei tää Toivotaan että voima riittää kans.
Noparin osalta valinta päätyi Hobbywingsin 100A malliin ja se on ainakin varmaa että on owerkill nopari! Tälläsellä kopulla ei saa 100A jatkuvaa virtaa edes Tareq
Vaihtoehtona olis ollu 80A mikä olis parempi ratkaisu, mutta myöskin pikkasen kalliimpi, joten tän 100A mallin sitten laitoin kun sopii hyvin runkolevyjen väliin. Eli säästin selvää rahaa!
Kopu on nyt kasattu ja odottelee ensilentoa. Toivottavasti huomenna tai sitten pikkujouluissa
Lisää raporttia tulossa…