Tuli pitkästä aikaa kasattua kopteri ihan alkutekijöistä valmiiksi saakka
. Edellinen projektini taisi olla Mini Protos keväällä 2010...
Kopteriksi valikoitui Fireball Competition höystettynä Fireball Havok-combon osilla eli mukaan tuli muutama punaiseksi anodisoitu alumiinikilke sekä SAB:n nuppi- ja peräservot. Controlleriksi löytyi vanha Vbar Mini kaapin pohjalta pölyttymästä.
Paketti oli yllättävänkin kiva koota ja on kyllä pakko myöntää, että Fireballin konstruktio on hieno ja innovatiivinen verrattuna muihin saman kokoluokan härpättimiin. Alumiiniset servonpidikkeet ovat hyvä päivitys, sillä varsinkin elevator-servon muovinen vakiopidike tuntuu notkuvan aika lailla.
Ekat lennot on nyt tehty ja yllätyin positiivisesti siitä, miten hienosti näinkin painava kopteri voi lentää. Meno on vakaata ja tuuli ei tunnu juuri missään. Moottorina on siis Competition edition ja pienen hakemisen jälkeen näyttäisi siltä, että 65% flat on juuri sopiva kaasukäyrä omalle lentotyylilleni kun V-barista säätää agilityn ja swashin liikeradat tappiinsa. Kokeilin myös 75-80% tehoja, mutta canopy alkaa resonoida voimakkaasti isommilla kierroksilla ja melutaso nousee ekspotentiaalisesti. 65% tehoilla kierrosluku on kutakuinkin 3800RPM ja kopteri on ilmassa miellyttävän hiljainen. Swashin isoksi säädetyt liikeradat takaavat kuitenkin sen, että flipit ja rollit pyörähtävät riittävän sujuvasti. Matalammat kierrokset vähentävät myös virrankulutusta. 7:12 pituisen lennon jälkeen akkuun latautui 1015mAh eli 1050mAh akulla voi lentää varsin turvallisesti kuuden minuttin lentoja jos ei hirveästi rääkkää vaan vetää liikkeet pehmeästi.
Tämä on minulle ensimmäinen CP-kopteri, jossa swash-gainien täytyy olla matalammat kuin tail gainin. Perä toimii ok 50% gainilla mutta swash gain piti pudottaa 40% tuntumaan. Muuten seurauksena on pituusakselin suuntainen ravistus kun kopterilla lentää inverted.