Minä luulen että tuo on hyvä idea. Joskus kun näkee videoita missä on kuvattu sekä kopteria että tikkuja, niin eihän siitä tule mitään jos yrittää molempia seurata yhtäaikaa. Tuossa se onnistuu kun tikkujen liikkeet voi tunnustella samaan aikaan kun liikkeen näkee näytöltä. Saa suoran tuntuman siitä miten tikkuja kuuluu liikutella ja liikkeiden tarkka ajoitus välittyy myös katsojalle.
Luulen että tuolla onnistuu myös liikkeiden treenaaminen lihasmuistiin. En nyt tähän mitään lähdettä osaa antaa mihnkään, mutta minulla on se käsitys että lihasmuistia voi opetella myös "toiseen suuntaan", eli juurikin noin että liike tulee ulkoapäin ja aivot oppii siitä sitten toistamaan halutun liikkeen. Toimiihan se treenaaminen pelkällä mielikuvaharjoittelullak in, niin miksi ei myös ulkoisten stimulanttien avulla? Jos ei muuten, niin on sillä varmasti huomattavan paljon helpompi havainnollistaa miten eri liikkeet tarkalleen tehdään.
Se mihin tuo varmastikaan ei auta, on se miten hieman epäonnistunutta liikettä korjataan kesken liikkeen niin että lopputulos menee kuitenkin oikein. Eli jos seuraa puhtaasti suoritettua liikettä monta kertaa ja tunnustelee tikkujen liikettä siinä samalla, uskon että sillä saa hyvän käsityksen siitä mitä siinä liikkeen aikana pitää tehdä että se onnistuu. Mutta jos haluaa onnistua sen tekemään itse oikein ja korjaamaan liikkeen aikana tulleet virheet, ei siihen varmasti edelleenkään ole muuta oikotietä kuin harjoitella itse. Toki alkuunpääsemisessä voi olla iso apu jos saa sen selkeän mielikuvan mitä nyt ylipäätänsä kuuluu tehdä.
Odotan mielenkiinnolla minkälaisia kommentteja ihmiset tästä antaa jos tämä pääsee oikeasti tuotantoon.