Kirjoittaja Aihe: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?  (Luettu 38162 kertaa)

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
on siunaantunut nurkkiin viallisia koptereita jossa peräsintä huljujetaan moottorilla...
millähän ilveellä ton sais toimiin normaalilla vastarilla.....öööö

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #1 : 14 Marraskuu, 2008, 19:40:06 »
mietin tossa että laittais swshpleitin liki kiinteäksi, silleen ettei olis sivuttais kallistusta... siis kopterilla vain eteen taakse ja peräsimellä suunta..hmmmm.
4in1 roskiin, ei toimi muutenkaan, ja normi vastari tilalle, toimiskohan jos laittais pikkunoparin peräsin motille...
höh. kaikenlaista sitä tulee mieleen näin perjantai-iltaisin..

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #2 : 14 Marraskuu, 2008, 19:50:34 »
Miten ajattelit että kopteri pysyy pystösä jos swash on kiinni sivu suunnas? ^^
Sitte ku se lähtee kallistuun niin se on menoa :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #3 : 14 Marraskuu, 2008, 19:53:09 »
jaa a. taitaa kaatua.... mutta toi kopteri mihin aattelin kokasta jotain uuttan on semmonen colcon(hyihitto) kaks roottorinen, siis syntyjään aika vakaa.....

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #4 : 14 Marraskuu, 2008, 19:59:37 »
Jaaaa, ajattelin et sielä on joku eskyn hanibii ^^
Jotenki tuntuu et tuota peräsmosaa on aika paha rueta ohjaa noparil.. hetkinen, jos se on 2 roottorinen niin eihän siin ole perämosaa?
2 päämoottoria vain?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #5 : 14 Marraskuu, 2008, 20:38:15 »
erisuuntaan pyörivät päälavat. lisäksi peräsin moottorilla.....
elikkä alunperin nousee ja laskee ja pyörii jonpaan kumpaan suuntaan....
ei sen kummempaa ohjausta tossa. löytyy pari muutakin näitä ylös alas lentäviä joissa takaroottori on mukana.. ja tekis mieli saada lentämään ne paremmin..

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #6 : 14 Marraskuu, 2008, 21:00:41 »
Ei sillä gyrolla ole väliä muuttaako se peräroottorin lapakulmia vai peräroottorin pyörimisnopeutta.

Ts. vastari on sama molemmissa...

Tai sitten ymmärsin otsikon väärin...
Nada

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #7 : 14 Marraskuu, 2008, 21:19:42 »
ei gyro vaan se että saa peräsin moottorin pyörimään normi vastarilla...vai juodunko muuttamaan peräsimen tavalliseksi servolla ohjattavaksi....

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #8 : 14 Marraskuu, 2008, 21:32:26 »
öööh otetaampa alusta....
mulla on pari kopteria joissa sivuttaisliike hoidetaan peräsimessä olevasta moottorista käsin..
sitten on lama mallinen..siis eri suuntaan pyörivät kahdet lavat keskellä kopteria ja jälleen sivuttais ohjaus peräsin moottorilla..
missään näistä ei ole eteen tai taakse tai mittäänn.. vain ylös ja alas ja hilpeää pyörittelyä..
oukkei. toi on lähtökohta..
 nyt kummittellee mielessä että voisko noista leluista saada enemmän irti.
 gyroja löytyy, servoja löytyy ja jopa swaspleittejä löytyy.....
öööö. tarkoitus ois läimästä normaali vastari kopteriin. ja siinähän ei ole peräroottorille noparia..tokko pelkkä ruddder kanava antaa tarpeeksi virtaa ja muutenkin haudattu aidea varmaan...muita vaihtoehtoja tarttis keksiä...nopari rudder kanavaan????
oisko kellään ideaa kokeiluun...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #9 : 14 Marraskuu, 2008, 21:45:32 »
Siis en ymmärrä miksi haluat peräroottoria, sehän toimii niin että toinen roottori hadastuu niin kopteri kääntyyy, siis lama mallinen.. eikö tuo riitä, sitten kikkailet kallistukset servoilla... jotenki ^^

Tuo tuntuu näin äkkiä ajateltuna helpommalta, tiedä sitten... tehdänkö tässä nyt pyörää uusiksi :D

vessaan ^^ ->

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #10 : 14 Marraskuu, 2008, 21:53:18 »
Ei missään säännöissä lue että tarvitsee hoitaa pääroottorien pyörimisillä. Jos haluat moottorillisen perän saada toimimaan normi vastaanottimella tarvitset gyron+nopeudensäätimen. Kytket gyron piuhat vastaanottimeen ja nopeudensäätimen signaalipiuhan gyroon. nytten kytket noparin akkuliittimet akkuun ja moottorinliittimet moottorille.

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #11 : 14 Marraskuu, 2008, 22:04:37 »
nuin. saatiin ensimmäinen oikea vastaus.
tota täytyy kokeilla.
näillä mun uteluilla on semmonen tarkoitus että saataisiin myös jotain muuta kuin normaaleja ratkaisuja ehkä toimimaan...
ja romutkin käyttöön...
ikääkin kohta 50 ja yhä nyppii ettei pyörää keksitä uudestaan...... paljon on vielä ihmeteltävää...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #12 : 14 Marraskuu, 2008, 23:10:49 »
^^ noh ihan miten vain, kerrohan miten sitte miten rojekti etenee  ;)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #13 : 15 Marraskuu, 2008, 07:06:16 »
No niin, en lukenut tuota toista viestiä... :-\

Eli niinkuin Affen ehdotti.
Nada

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #14 : 15 Marraskuu, 2008, 09:42:46 »
I wouldn't bother.
Most ESCs don't arm, unless the throttle is at 0 % during boot-up.
That means, you'll have to get a "0%" signal out of your gyro after connecting the battery.
Many gyros can't do that, and then the tail rotor doesn't work at all.

Also, the tail rotor may spin while the heli is standing on the table.
2nd question is: Why would I? The cheapest budget T-Rex, CopterX or EP 200 will fly 100 times better because they have belt driven tail. Even HBK (after some serious re-engineering...)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #15 : 15 Marraskuu, 2008, 12:31:04 »
niin,

Nyt ymmärtääkseni halutaankin kokeilla rajoja ja rakentaa jotain mitä kukaan ei ole ennen rakentanut ^^
Niin ei ostella mitään muita :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #16 : 18 Marraskuu, 2008, 02:24:48 »
niin,

Nyt ymmärtääkseni halutaankin kokeilla rajoja ja rakentaa jotain mitä kukaan ei ole ennen rakentanut ^^
Niin ei ostella mitään muita :P

Pöh, toi oli normaali viritys vanhassa Dragonflyssä kun sen "keskusyksikkö" kärähti, ei tossa ole mitään uutta.
Pyörää on turha keksiä uudestaan.....
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #17 : 18 Marraskuu, 2008, 11:13:06 »
No se nyt ei ollut sanan mukaisesti tarkoitettu :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

jpheli

  • Vieras
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #18 : 18 Marraskuu, 2008, 12:05:07 »
ja joo sitten semmonen että noi noparit ei osaa kääntää polarisaatiota moottorilla, ne osaa vain jakaa tehoa 0-100%. Mutta ei 100-0-100% niinkuin tässä tapauksessa tarvittas. Moista hommaa varten tarvitaan ihan toisenlainen elektroniikka. Itse asiasssa tuommoinen on aikas pitkälle servoissa itsessään sisällä. Siellähän on moottori jota pyöritetään kumpaankin suuntaan...

Osaisiko gyro sitten toimittaa tässätapauksessa tuon servoelektroniikan mittaus potikan tehtävää on vaikea sanoa.. hah olipas hianosti sanottu ;)

--jp

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #19 : 18 Marraskuu, 2008, 14:28:15 »
Osaisiko gyro sitten toimittaa tässätapauksessa tuon servoelektroniikan mittaus potikan tehtävää on vaikea sanoa.. hah olipas hianosti sanottu ;)

Hmr... ei? Tai siis pelkästään mittausta se vois suorittaa, mutta jos jollain ESCillä pitäs sitte sitä perän moottoria pyörittää ni vaihtuminen +10 vaihdista -10 vauhtiin olis jännä nähdä oskillosskoopissa sen gyron mietteet...
« Viimeksi muokattu: 18 Marraskuu, 2008, 14:30:03 kirjoittanut kaardian »
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #20 : 18 Marraskuu, 2008, 15:33:08 »
Ei sen peräroottorin tarvi toiseen suuntaan pyöriä, ei sen tarvi kuin korkeintaan pysähtyä, roottorin kiertovoima hoitaa toisen suunnan. Niin ainakin kaikki tehtaan tekemätkin, mitä olen nähnyt, on toiminut.

Ainahan toi peräsinmottiviritys on hidas reagoimaan, ei siitä 3D kelpoista saa millään.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #21 : 18 Marraskuu, 2008, 15:58:29 »
Entäs jos onkin kaks lapanen laaman näkönen ja siihen ängetään se perä moottorisoituna... gyrottamalla ja silleen, servosta värkkää ohjausta ja AVOT! Sit on sekäettä :)
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #22 : 18 Marraskuu, 2008, 16:18:08 »
Entäs jos onkin kaks lapanen laaman näkönen ja siihen ängetään se perä moottorisoituna... gyrottamalla ja silleen, servosta värkkää ohjausta ja AVOT! Sit on sekäettä :)

Siinähän sen pitäisi sitten pyöriä molempiin suuntiin, auton noparilla voisi onnistua, vaan mahtaisko gyro seota....

Menee jo vähän samaan osastoon kun kessupippurin ydinvoimalat Duracelliin. ::)
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #23 : 18 Marraskuu, 2008, 16:27:31 »
Itse haluaisin nähdä moottorisahan ketjulla ja laikalla toteutetun "peräputken"... se alkais oleen jännä! Samalla kun perää pyöritetään ni vois sahata puita.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: kopteri peräsinmotilla. onnistuuko muutos normivastarille?
« Vastaus #24 : 18 Marraskuu, 2008, 16:37:13 »
Itse haluaisin nähdä moottorisahan ketjulla ja laikalla toteutetun "peräputken"... se alkais oleen jännä! Samalla kun perää pyöritetään ni vois sahata puita.


Haha, lentävä raivaus saha :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
4943 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2012, 16:02:16
kirjoittanut sarama
8 Vastauksia
5786 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2014, 21:30:21
kirjoittanut Tuomas P.
0 Vastauksia
2504 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Joulukuu, 2014, 10:13:56
kirjoittanut drift
10 Vastauksia
13713 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Helmikuu, 2015, 19:43:50
kirjoittanut oskuk
12 Vastauksia
1874 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Elokuu, 2023, 18:58:14
kirjoittanut jose52