Älähän hyvä mies hikeenny, ihan rauhassa
Lopetetaan sitten
Ei tätä lopettaa pidä, enemmän hiiltä vaan pesään. Saavat uudet harrastajat mahdollisimman paljon tietoa eri radioista etteivät tuhlaa rahojaan.
Jari puhuu asiaa niinkuin yleensä, on se hyvä että joku sanoo sen mitä itte en kehtaa kirjoittaa
.
Mä oon säätänyt kohtuullisen monta kopteria täysin nollasta, joidenkin säätöjä vaan parannellut eri radioilla. Kokemusta ainakin 9C, DX7, 7C, 6EX, 14mz, MX12 ja Teon JR (en nyt muista mallia sori
). Seuraavia en ole koettanut mutta suosittelen; JR X9303, JR 12X, Futaba 12fg
Helpoimmat noista oli 9C ja DX7, niissä ei tartte paljoa raapia päätä että löytyy kaikki tarpeellinen. Uskon että 7C:llä saa ihan yhtä hyvin koneen säätöihin, mutta siinä on pienempi näyttö ja lapakulmat säädetään edellen prosenttiarvoilla.. (muistanko oikein?). Lisäksi valikkojen selaus on mun mielestä aika tuskaista ja radio vaikuttaa muutenkin lelumaiselta. Graafinen lapakulma käyrä on suorastaan uskomaton ominaisuus, näkee suoraan käyrän muodon eikä tartte arvailla mitkä arvot laittaa. 9C:ssä on iso ja selkeä näyttö ja kätevä dial valintakytkin mikä on nopea ja helppo tapa selata valikkoja. Nykyään kannattaa tosin ottaa Futten T10C, päivitetty versio 9C Superista. Isompi näyttö, en tiedä onko lisätty mitään ominaisuuksia. Kaikki JR:T on samalla linjalla Futtejen kanssa, helppo kunhan tottu ja erittäin laadukas radio.
DX7:aa en jaksa tässä enää ylistää, vanhoista vieteistäni saa melko hyvän kuvan mitä siinä on hyvää ja huonoa.
MX12 on aika samanlainen kuin DX7, näytön resoluutio on pienempi ja käyttöliittymä vähän kankeampi. Gainille ei löydy omaa valikkoa, pitää säädellä travel adjustilla.
14mz oli aika ufo ilmestys kun ekan kerran yritin säädellä, on niin eri tyylinen. Kosketusnäytön kanssa tuli harmaita hiuksia, piti painaa kovaa että reagoi ja siitä kosketuskynästä lähti kärki irti parin minuutin välein. Ekana tuli ongelmia lapakulmakäyrän kanssa, en saanut muutettua vaikka mitä nappeja paineli. Lähinnä opettelusta kiinni, eihän sitä mitään parissa minuutissa opi. Pitäisi päästä enemmän käyttämään radioita että voisi arvostella kunnolla.
6EX:ää en käyttäisi kuin puistolennokin kanssa. Täysin ylihinnoiteltu ominaisuuksinsa nähden, pieni näyttö, epäselvä valikko.
Sitten jos vertaa Spektrum ja FASST 2.4 gigasta tekniikkaa, itse pidän Spektrumista. Eipä siitä sen enempää.
Ja tästä on väitelty jo paljon, haulla löytyy paljon infoa.
-op-