Kirjoittaja Aihe: Katsokaapa: www.sahkoautot.fi  (Luettu 5022 kertaa)

juhpal

  • Vieras
Katsokaapa: www.sahkoautot.fi
« : 23 Marraskuu, 2008, 12:45:26 »
Moi,

Tuossa otsikossa olisi linkki, jonka kuuluisi jokaisen kopterimiehen ja -naisen katsoa:

www.sahkoautot.fi

Siellä siis kehitellään eCorollaa, joka on Toyota Corolla sähköautoksi vaihdetulla tekniikalla. Tämän konversion saisi esim. huollon yhteydessä. Kun kopterikausi on talven vuoksi vähän hiljennyt, voisi porukka kantaa kopteriosaamisensa hankkeeseen, joka tulee mullistamaan autolla ajon lopullisesti.

Firmani lähti jo hommaan mukaan, ja minuun kannattaa ottaa eCorolla-hankkeen pohjalta YV:llä yhteyttä, jos kiinnostaa osallistua. Tekniikkahan tuollaisessa sähköautossa on hyvin lähellä sähköhelikopterin tekniikkaa. Siksi tällä forumilla varmaan olisi osaavaa porukkaa hankkeeseen!

Tarkoitus ei olisi niinkään tavoitella taloudellista hyötyä, lähinnä edistää sähköautojen esiinmarssia.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Katsokaapa: www.sahkoautot.fi
« Vastaus #1 : 23 Marraskuu, 2008, 13:28:54 »
Nuitahan on jo olemassa?
Tai no siis taisi olla prius tai joku corolla. Oli jotain mitä lie akkuja peräkontti täynnä ja pistoke puskurissa josta sai ladattua kotona.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

juhpal

  • Vieras
Vs: Katsokaapa: www.sahkoautot.fi
« Vastaus #2 : 23 Marraskuu, 2008, 14:26:24 »
Nuitahan on jo olemassa?
Tai no siis taisi olla prius tai joku corolla. Oli jotain mitä lie akkuja peräkontti täynnä ja pistoke puskurissa josta sai ladattua kotona.


Prius on vasta hybridi. Siihen tosin löytyy amerikasta konversiopaketti täyssähköiseksi. Tämä eCorolla on täyssähköauto. Ja n. viiden vuoden päästä sähköautoilu on arkipäivää. Työskentelen yrityksessä, joka on yrittänyt hankkia sähköautoja. Niitä ei saa mistään (ja kyllä, maailman ympäri on yritysten tj:t soiteltu läpi). Siksi tämä konversio.

Katsokaa vielä dokumentti:

"Who Killed The Electric Car"

Lisätietoja:

http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

Siinä voi sitten miettiä, mitä kaikkea öljy-yhtiöt ovat tehneet sähköautojen yleistymisen estämiseksi.

Happymen

  • Vieras
Vs: Katsokaapa: www.sahkoautot.fi
« Vastaus #3 : 23 Marraskuu, 2008, 14:33:49 »
niinku yleensä tällasii kommentoin: tää on sitä nykyaikaa  :D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Katsokaapa: www.sahkoautot.fi
« Vastaus #4 : 23 Marraskuu, 2008, 15:51:56 »
Niin tuota priussin koko sähkö muunnosta tarkoitin,

Kun tuo on hybridistä sähköksi niin onko tiellä nyt tähtäimessä polttomottorista suoraan sähköksi? ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

juhpal

  • Vieras
Vs: Katsokaapa: www.sahkoautot.fi
« Vastaus #5 : 23 Marraskuu, 2008, 17:55:45 »
Niin tuota priussin koko sähkö muunnosta tarkoitin,

Kun tuo on hybridistä sähköksi niin onko tiellä nyt tähtäimessä polttomottorista suoraan sähköksi? ^^

Juurikin näin.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Katsokaapa: www.sahkoautot.fi
« Vastaus #6 : 23 Marraskuu, 2008, 18:03:10 »
On kyllä hieno juttu jos viiden vuoden päästä jo ajellaan sähköautoilla, kehitys se vaan menee eteenpäin  :).

Tosin, yksi asia minua kiinnostaisi tietää. Kumpi loppujen lopuksi saastuttaa enemmän, normaali polttoaineella toimiva kohtuu uusi auto, vai sähköauto, jonka lataukseen käytetään hiilivoimalla tuotettua sähköä? Netistä löytää sähköyhtiöiden listoja missä näkyy kuinka monta kiloa ilmastokaasuja vapautuu yhden kilowatin tuottamisessa. Aika kovia lukuja olivat nekin, joten pelkkä sähköauto ei ole ratkaisu saastumiseen vaan sähköntuotantoa pitäisi alkaa kehittää uusiutuvien energialähteiden suuntaan.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Katsokaapa: www.sahkoautot.fi
« Vastaus #7 : 23 Marraskuu, 2008, 18:12:17 »
mutta jos 100 autoa tuottaa saman verran kuin se tehdas
Mutta jos se tehdas vois liikuttaa vaikka 200 sähköautoa ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Katsokaapa: www.sahkoautot.fi
« Vastaus #8 : 23 Marraskuu, 2008, 18:16:12 »
Kiinnostaisikin tietää kuinka paljon yhteen lataukseen menee energiaa ja onko energiatehokkuus läheskään polttomoottoriauton tasolla.

Edit: Pitääpä tutustua tarkemmin tuohon sähköautot sivustoon, sieltä varmaan löytyy aika paljon infoa asiasta.

Edit2: Sieltähän löytyikin erittäin havainnollinen kuva.



-op-
« Viimeksi muokattu: 23 Marraskuu, 2008, 18:20:18 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Katsokaapa: www.sahkoautot.fi
« Vastaus #9 : 23 Marraskuu, 2008, 18:29:49 »
Mielenkiintonen juttu, mut ei ihan realistinen vielä...

Tehoja ja vääntöä ei varmasti saama samoihin kun nykyään. Itse suunnittelen juuri ostavani pohjosen oloihin soveltuvan farkku nelivedon ja luulempa että väännöt ja tehot loppuu sähköautossa verrattaen siihen..

Sitten tämä 100km akun riittävyys... Eli minun pitäisi Kotopuolessa käydessä ottaa virtaa autoon Tervolassa, sitten Simossa, Iissä ja lopuksi Oulussa.. :D Latausaikaa en tiedä mutta pitkä reissu siitä todennäköisesti tulee... Kun se että ajelen tuon matkan edestakaisin ilman tankkauksia.
Sitten se.. Auto sippaa tienvarteen kun löpö loppuu, no ei muuta kun kävelet tai joku hakee/tuo sinulle bensaa kanisterilla.
Entäs sähköauto? Sun pitää käydä ostamassa sen verran jatkoroikkia että saat lähimpään töpseliin autos kiinni.
Voin vain kuvitella kuin monta semmosta paikkaa esim. täällä pohjosessa on missä asutusta ei lähimaillakaan :D

Vuodatusta oli paljon mutta mielipiteeni tämä :D Anteeksi jo etukäteen :D
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Katsokaapa: www.sahkoautot.fi
« Vastaus #10 : 23 Marraskuu, 2008, 18:37:24 »
Itse uskon että nykyajan sähkömoottorit ovat jo melko toimivia ratkaisuja, tietenkin se että minkälainen virranlähde niille... nuista sähköautoista tahtoo tulla todella painavia nyky akku tekniikoilla?

Ja tosiaan, tuossa vertailussa että kuinka pitkästi pääsee.. niin mikähän nopeus nuissa on, jos autolla ajetaan se 120km/h tuo matka, ja sähköautolla se 80km/h?
Vääntöähän saa lisää vaihteilla, saathan vaikka rexän sähkömotilla auton liikkumaan kun laita välitykset, mutta nopeudesta sitten ei puhuta mitään :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

juhpal

  • Vieras
Vs: Katsokaapa: www.sahkoautot.fi
« Vastaus #11 : 23 Marraskuu, 2008, 22:30:55 »
Mielenkiintonen juttu, mut ei ihan realistinen vielä...

Tehoja ja vääntöä ei varmasti saama samoihin kun nykyään. Itse suunnittelen juuri ostavani pohjosen oloihin soveltuvan farkku nelivedon ja luulempa että väännöt ja tehot loppuu sähköautossa verrattaen siihen..

Sitten tämä 100km akun riittävyys... Eli minun pitäisi Kotopuolessa käydessä ottaa virtaa autoon Tervolassa, sitten Simossa, Iissä ja lopuksi Oulussa.. :D Latausaikaa en tiedä mutta pitkä reissu siitä todennäköisesti tulee... Kun se että ajelen tuon matkan edestakaisin ilman tankkauksia.
Sitten se.. Auto sippaa tienvarteen kun löpö loppuu, no ei muuta kun kävelet tai joku hakee/tuo sinulle bensaa kanisterilla.
Entäs sähköauto? Sun pitää käydä ostamassa sen verran jatkoroikkia että saat lähimpään töpseliin autos kiinni.
Voin vain kuvitella kuin monta semmosta paikkaa esim. täällä pohjosessa on missä asutusta ei lähimaillakaan :D

Vuodatusta oli paljon mutta mielipiteeni tämä :D Anteeksi jo etukäteen :D

Tutustu ihmeessä www.sahkoautot.fi -sivustoon. Mitä enemmän tutustut, sitä enemmän vakuutut. Ei lopu vääntö eikä voima kesken sähkömotista. Sillä saa tasaisen väännön ja tehon koko kierrosalueella, käytännössä voi nauraa polttomoottoriautojen "huipputeholukemille", sillä se on aina se, mikä ilmoitetaan automainoksissa, saavutetaan vain optimikierroksilla. Ks esim. jo vanhentunutta tekniikkaa oleva Elcat litium-akustolla:

http://www.evalbum.com/1007

Esmes: "Acceleration   Front wheels are airborne if set for 1000A from Zilla. 0-60.. TBD"

Ja tämä siis pakulla, vaikka pieni onkin :) Linkistä löytyy myös muut omistajan sähköautot, niitä kannattaa vilkaista. Omistaja on ajanut koko 2000-luvun sähköllä. Sama henkilö on sahkoautot.fi-hankkeen puuhamies.

Tavoite on saada huoltoasemille laturit, jotka lataavat auton kahvitauon aikana. Tämä vaatii sähköverkolta hieman kehitystyötä. Itse työskentelen tämän parissa. Pikalatauspisteisiin pitää saada esim. superkonkat, jotka työntävät sen hurjan virran ulos, joilla LiFePo4-akut ladataan.

Suomeen ollaan perustamassa litium-ioniakkutehdasta ja TKK alkaa kohta tutkia hommaa tosissaan (molemmat proffani sanoivat hommalle "kyllä"). Eka konversioauto pitäisi olla valmis vuoden loppuun mennessä, vähän kiire tulee, mutta eiköhän se siitä. Tämä on vähän niinkuin netti ennen -94. Se tulee, mutta monet eivät vielä vain tiedä.

Sähköautot.fi -sivustolla on myös vastaukset kaikkiin kysymyksiisi, mukaan lukien tuo "jos sähkö loppuu tien päällä". Katso forum.

LiFePo4-akut kestävät oikein koteloituna -40 astetta pakkasta ja yhdellä akkusatsilla päässee 200 000-300 000 km ennen vaihtoa. Toshiban SCIB-akuilla mennään sitten jo lähemmäs 1 000 000 km yhdellä akkusatsilla. Sähköauto kulkee helposti 120 km/h.
« Viimeksi muokattu: 23 Marraskuu, 2008, 22:38:54 kirjoittanut juhpal »