Mielenkiintonen juttu, mut ei ihan realistinen vielä...
Tehoja ja vääntöä ei varmasti saama samoihin kun nykyään. Itse suunnittelen juuri ostavani pohjosen oloihin soveltuvan farkku nelivedon ja luulempa että väännöt ja tehot loppuu sähköautossa verrattaen siihen..
Sitten tämä 100km akun riittävyys... Eli minun pitäisi Kotopuolessa käydessä ottaa virtaa autoon Tervolassa, sitten Simossa, Iissä ja lopuksi Oulussa.. Latausaikaa en tiedä mutta pitkä reissu siitä todennäköisesti tulee... Kun se että ajelen tuon matkan edestakaisin ilman tankkauksia.
Sitten se.. Auto sippaa tienvarteen kun löpö loppuu, no ei muuta kun kävelet tai joku hakee/tuo sinulle bensaa kanisterilla.
Entäs sähköauto? Sun pitää käydä ostamassa sen verran jatkoroikkia että saat lähimpään töpseliin autos kiinni.
Voin vain kuvitella kuin monta semmosta paikkaa esim. täällä pohjosessa on missä asutusta ei lähimaillakaan
Vuodatusta oli paljon mutta mielipiteeni tämä Anteeksi jo etukäteen
Tutustu ihmeessä
www.sahkoautot.fi -sivustoon. Mitä enemmän tutustut, sitä enemmän vakuutut. Ei lopu vääntö eikä voima kesken sähkömotista. Sillä saa tasaisen väännön ja tehon koko kierrosalueella, käytännössä voi nauraa polttomoottoriautojen "huipputeholukemille", sillä se on aina se, mikä ilmoitetaan automainoksissa, saavutetaan vain optimikierroksilla. Ks esim. jo vanhentunutta tekniikkaa oleva Elcat litium-akustolla:
http://www.evalbum.com/1007Esmes: "Acceleration Front wheels are airborne if set for 1000A from Zilla. 0-60.. TBD"
Ja tämä siis pakulla, vaikka pieni onkin
Linkistä löytyy myös muut omistajan sähköautot, niitä kannattaa vilkaista. Omistaja on ajanut koko 2000-luvun sähköllä. Sama henkilö on sahkoautot.fi-hankkeen puuhamies.
Tavoite on saada huoltoasemille laturit, jotka lataavat auton kahvitauon aikana. Tämä vaatii sähköverkolta hieman kehitystyötä. Itse työskentelen tämän parissa. Pikalatauspisteisiin pitää saada esim. superkonkat, jotka työntävät sen hurjan virran ulos, joilla LiFePo4-akut ladataan.
Suomeen ollaan perustamassa litium-ioniakkutehdasta ja TKK alkaa kohta tutkia hommaa tosissaan (molemmat proffani sanoivat hommalle "kyllä"). Eka konversioauto pitäisi olla valmis vuoden loppuun mennessä, vähän kiire tulee, mutta eiköhän se siitä. Tämä on vähän niinkuin netti ennen -94. Se tulee, mutta monet eivät vielä vain tiedä.
Sähköautot.fi -sivustolla on myös vastaukset kaikkiin kysymyksiisi, mukaan lukien tuo "jos sähkö loppuu tien päällä". Katso forum.
LiFePo4-akut kestävät oikein koteloituna -40 astetta pakkasta ja yhdellä akkusatsilla päässee 200 000-300 000 km ennen vaihtoa. Toshiban SCIB-akuilla mennään sitten jo lähemmäs 1 000 000 km yhdellä akkusatsilla. Sähköauto kulkee helposti 120 km/h.