Kirjoittaja Aihe: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä  (Luettu 12941 kertaa)

Poissa Moro

  • Aloitteleva torppari
  • *
Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« : 26 Marraskuu, 2008, 11:32:58 »
Eli kyselisin millaisilla kaasu ja lapakulma käyrillä olette vakio belttejä lennättäneet,olis meinaan aika itsellä säätää niitä.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 26 Marraskuu, 2008, 17:52:08 kirjoittanut Moro »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät
« Vastaus #1 : 26 Marraskuu, 2008, 13:40:25 »
Milläs radiolla lentelet? Jos tietokoneradiolla niin kuvien tyyliset käyrät kannattaa laittaa alkuun.

Täältä löytyy apua nupin säätöön. Beltille voi ottaa tavoitteeksi vaikka idleen +-11 ja normitilaan -4+10 astetta lapakulmia.


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Moro

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät
« Vastaus #2 : 26 Marraskuu, 2008, 17:51:05 »
Paketin mukana tulleilla eli taitaa olla vain pakko silmämääräsesti asetella. Mutta kun kopteri tuli tänään ja kattoin sen läpitte niin siinä oli se perälapojen kulmaamuttava likki systeemi päin honkia ja perälavat vääriä päin,mutta kun ne olin korjannut ja testailin kopteria ni se alkaa heti kierroksia nostaessa kääntää perää oikealle vahvasti, eli miten sais sen toimiin oikein.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #3 : 26 Marraskuu, 2008, 18:18:12 »
Onhan gyron korjaus-suunta NOR asennossa ?
Jos on niin ruuvarilla vaan gyron päällä olevaa ruuvia säätämään ( oiskohan + päin )
Huom! Muista ottaa akunkaapeli irti kun säädät gyroa  (aikoinaan tuli Beltti kimppuun kun oli sähköt kiinni ja säätelin )

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #4 : 26 Marraskuu, 2008, 18:19:40 »
Eli alkaa pyörimään nopeasti ja hallitsemattomasti? Käännä gyron päältä löytyvä reverse- kytkin toiseen asentoon. Se kääntää gyron toimintasuunnan.

Lisää tietoa gyroista täällä.

Lainaus
Onhan gyron korjaus-suunta NOR asennossa ?
Jos on niin ruuvarilla vaan gyron päällä olevaa ruuvia säätämään ( oiskohan + päin )

Ei sitä potikalla säädetä, vaan nor/rev DIP-kytkimellä. Kierrettävällä potikalla säädetään gainia ja limittiä niissä gyroissa missä ei ole etägainia (radiosta säädettävää gainia) ja pelkästään limittiä muissa gyroissa.


-op-
« Viimeksi muokattu: 26 Marraskuu, 2008, 18:24:23 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Moro

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #5 : 26 Marraskuu, 2008, 18:55:08 »
Joo nor asennossa on, ja virrat ottanut pois aina säätöjen asennuksen ajaksi, pitää kokeilla sen ruuvvin kääntelyä.

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #6 : 26 Marraskuu, 2008, 19:19:18 »
Eikös jos kopukka vaan kääntyy toiseensuuntaan,kanna lisätä gainia niin perä rupee pitämään paremmin  ??!!
Sit jos kopteri pyörii holtittomasti kääntäisin dip kytkimen toiseen asentoon !
Vai olenko ymmärtänyt taasen väärin ?

Poissa Moro

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #7 : 26 Marraskuu, 2008, 20:14:34 »
Ei auttanut gyron ruuvvin säätely, ja olen yrittänyt myös niin että se gyrön kytkin on rev asennossa mutta ei sekään auttanut. Aattelin tossa myös jos kokeilis tota GWS:n 01 NP piezo gyroa, joka oli joskus lennokissa kokeilun omaisesti, onko kellään kokemusta tästä gyrosta.
« Viimeksi muokattu: 26 Marraskuu, 2008, 20:21:30 kirjoittanut Moro »

seppomikael

  • Vieras
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #8 : 26 Marraskuu, 2008, 20:39:19 »
Mekaaninen säätö on kohdillaan?
Servon armi keskellä ja silloin perälavat suorassa on hyvä lähtökohta...

Sitten kun olet saanut noin niin pidät kopteria tukevasti kädessä siten että lapojen lentokulmat ei osu sinuun ja annat sillei varovasti kaasua ja kääntelet perää. Jos se perä vastustaa kääntämistä niin gyron korjaussuunta on oikein... Gainia voi lisätä vähitellen kunnes kopterin perä alkaa vägäämään edestakaisin kun kääntelet sitä. Siitä vähän takaisin.

Ole varovainen ja katso myös ettei pyörivät rattaat kutittele sormia...

Poissa Moro

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #9 : 26 Marraskuu, 2008, 21:16:12 »
Gaini oli jo täysillä eikä vaikuttanut pyörimis liikkeeseen mitenkää, ja perälavat oli lähes suorassa eli noin 2-3 astetta kulmaa.

seppomikael

  • Vieras
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #10 : 26 Marraskuu, 2008, 21:52:01 »
Liikkuuko perälavat kun koneessa ei on virta päällä kun kääntelet perää

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #11 : 26 Marraskuu, 2008, 21:53:17 »
Lueppas vielä tuo gyron säätöohje, siitä voisi olla apua. http://www.kopterit.net/index.php?topic=727.0

Lainaus
Eikös jos kopukka vaan kääntyy toiseensuuntaan,kanna lisätä gainia niin perä rupee pitämään paremmin  ??!!

Jokin muu kuin gaini on väärin jos kopteri pyörii vain toiseen suuntaan itsekseen. Matala gaini aiheuttaa heiluntaa kumpaankin suuntaan.

Mekaanisen säädön parantaminen luultavasti parantaa tilannetta huomattavasti. Katso myös että gyron gain johto on kytketty oikeaan kanavaan vastarissa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Moro

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #12 : 27 Marraskuu, 2008, 12:05:29 »
No tänään aamulla kun koitin taas niin perä oli alkanut pitää jotenkin, ja leijjuttelin 5 akullista kunnes kopteri ajaitui kaltevammalle alustalle ja liukui päin tolppaa, vaikka ehdin heti kun liuku alkoi vetään kaasun pois, ja siinä meni ainakin päälavat ja lepatusakseli.

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #13 : 27 Marraskuu, 2008, 20:35:24 »
Tilaa samalla useampia leputusakseleita ! Uskoisin että niitä vääntyilee jatkossakin  ;D

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #14 : 27 Marraskuu, 2008, 22:10:08 »
Kahdessa beltissä mitä olen nähnyt on ollut se nappi REV asennossa ja kopterit ovat toimineet oikein.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #15 : 28 Marraskuu, 2008, 20:35:48 »
Kahdessa beltissä mitä olen nähnyt on ollut se nappi REV asennossa ja kopterit ovat toimineet oikein.

Ei se kytkin ole välttämättä samassa asennossa vaikka olisikin sama kopteri, riippuu servon pyörimissuunnasta ja siitä kummalle puolelle putkea sen asentaa että mihin asentoon reverse kytkin laitetaan.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #16 : 28 Marraskuu, 2008, 21:08:04 »
Kahdessa beltissä mitä olen nähnyt on ollut se nappi REV asennossa ja kopterit ovat toimineet oikein.

Ei se kytkin ole välttämättä samassa asennossa vaikka olisikin sama kopteri, riippuu servon pyörimissuunnasta ja siitä kummalle puolelle putkea sen asentaa että mihin asentoon reverse kytkin laitetaan.


-op-

Joo, totta tuokin, mutta luulisi ainakin että olisivat kaikki samanlaisia.

Sanokaas muuten kuinka hyvin tuollaisella huoltoalustalla tehdyt säädöt toimivat ilmassa? vai onko mitään eroa?
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #17 : 29 Marraskuu, 2008, 20:22:29 »
Kalliolle sanoisin sen että perän toiminnan pystyy huoltoalustalla tutkimaan tosi tarkasti,edellyttää laakeroitua alustaa !    Ja sitten
Guru Vispilälle:Olen ilmeisesti miettinyt liikaa kun ajattelen näin:  Jos kuvitelmissani asennan peräservon 0 pisteeseen(tarkoitan täydellistä oikeaa paikkaa putkessa ) Liian taakse, Tai eteen ,eikös silloin servon korjaussuunta muutu !?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #18 : 30 Marraskuu, 2008, 19:46:37 »
Guru Vispilälle:Olen ilmeisesti miettinyt liikaa kun ajattelen näin:  Jos kuvitelmissani asennan peräservon 0 pisteeseen(tarkoitan täydellistä oikeaa paikkaa putkessa ) Liian taakse, Tai eteen ,eikös silloin servon korjaussuunta muutu !?

Miksi?? Korjaussuunta tarkoittaa sitä suuntaa johon gyro kääntää servoa havaitessaan liikettä. Esimerkki: NOR tilassa nokan kääntyessä oikealle servo kääntyy vastapäivään ja samassa tilanteessa REV tilassa myötäpäivään.

Joten miten servon paikka puomilla vaikuttaisi servon kääntymissuuntaan..?

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #19 : 30 Marraskuu, 2008, 19:59:58 »
Tuo vipuhan pitää napsauttaa esim. silloin kun vaihtaa servon putken toiselta puolelta toiselle.
siltä osin paikka vaikuttaa, mutta eihän tietenkään silloin kun samalla puolella putkea sitä hiissaa ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #20 : 01 Joulukuu, 2008, 14:46:15 »
Juu niinhän se on ! Tarpeeksi kun miettii käy päätä särkee  ;D
Joskus tulee ajateltua liian monimutkaisesti !
Ihmetyttää vaan sen dip-kytkimen muuttamisen tarve !
Mitäs tästä kuvasta sanotte , ei vaikuta tämäkään kumminpäin asentaa servon peräputkelle ?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #21 : 01 Joulukuu, 2008, 16:36:43 »
Juu niinhän se on ! Tarpeeksi kun miettii käy päätä särkee  ;D
Joskus tulee ajateltua liian monimutkaisesti !
Ihmetyttää vaan sen dip-kytkimen muuttamisen tarve !
Mitäs tästä kuvasta sanotte , ei vaikuta tämäkään kumminpäin asentaa servon peräputkelle ?

No, itsekkin sängyssä maatessani tuota mietin, otappa se servo siihen putken viereen ja kokeile ^^
Menee tässä jo itsekkin sekaisin.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #22 : 01 Joulukuu, 2008, 16:49:45 »
 ;D Juu hyvin käy kumminpäin vaan !
Jos varman selvyyden haluis pitäis kokeilla kopukassa mitä vaikuttaa !
Mut se on taas vähän raajarikko  ;D
« Viimeksi muokattu: 01 Joulukuu, 2008, 16:53:05 kirjoittanut Belt pilot »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #23 : 01 Joulukuu, 2008, 18:53:13 »
Lainaus
Mitäs tästä kuvasta sanotte , ei vaikuta tämäkään kumminpäin asentaa servon peräputkelle ?

No ei tuokaan tietenkään vaikuta, ideana oli se että servon voi asentaa joko oikealle tai vasemmalle puuolelle putkea ja se vaikuttaa siihen mihin suuntaan servon pitää kääntyä että linkki liikkuu tiettyyn suuntaan.. Eri servot myös pyörii eri suuntiin, joten sekin vaikuttaa asiaan.

Lainaus
No, itsekkin sängyssä maatessani tuota mietin, otappa se servo siihen putken viereen ja kokeile. Menee tässä jo itsekkin sekaisin.

Alkaisiko olla kohta tarvetta varata aika psykiatri Järviselle?  ;)

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #24 : 01 Joulukuu, 2008, 19:11:59 »
voi olla :D
Mitähän tuo sanois ku purkautuu koptereista :D
Mutta onhan se totta jos servon nakka toiselta toiselle puolen niin pitää kytkin lipsautaa :p

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
3754 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Elokuu, 2009, 21:44:55
kirjoittanut mibe
249 Vastauksia
238076 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Huhtikuu, 2016, 14:17:15
kirjoittanut flamero
2 Vastauksia
3327 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2013, 09:36:47
kirjoittanut Tohtori R
4 Vastauksia
2818 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2013, 20:15:20
kirjoittanut varis
23 Vastauksia
21876 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Syyskuu, 2016, 20:14:09
kirjoittanut tominiem