Kirjoittaja Aihe: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä  (Luettu 12924 kertaa)

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #25 : 01 Joulukuu, 2008, 19:18:07 »
No niin se taitaa olla Vispilä .Oikeessa oot . Tota äskeistä viestiä en nyt kommentoi(ei tainnut poika tietää mistä puhui) !
Mutta tulevaisuudessa Vispilä yritän kysyä vielä vaikeempia ;D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #26 : 01 Joulukuu, 2008, 19:30:44 »
hmm,

Jos servo on perästä katsottuna putken vasemmalla puolella linkki on kiinni servokiekon oikealla puolella servoa komennetaan ja keikko pyörähtää vastapäivään ja vetää linkkiä. Nyt servo nakataan putken oikealle puolelle, linkki servopyörän vasemmalla puolella. Sama komento ja pyöhtää vastapäivään työntäen linkkiä.
 Tämän kirjotettuani taisin ymmärtää että tässä tapauksessa laitetaan radiosta rudd kanava reverselle. Pahoittelen, menen nurkkaan häpeämään. Kertokaa ku saa tulla pois :/

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #27 : 01 Joulukuu, 2008, 19:34:20 »
Jos servo on perästä katsottuna putken vasemmalla puolella linkki on kiinni servokiekon oikealla puolella servoa komennetaan ja keikko pyörähtää vastapäivään ja vetää linkkiä. Nyt servo nakataan putken oikealle puolelle, linkki servopyörän vasemmalla puolella. Sama komento ja pyöhtää vastapäivään työntäen linkkiä.
 Tämän kirjotettuani taisin ymmärtää että tässä tapauksessa laitetaan radiosta rudd kanava reverselle. Pahoittelen, menen nurkkaan häpeämään. Kertokaa ku saa tulla pois :/

Radiosta rudder kanava reverselle JA gyron korjaussuunnan vaihto. Ei se radion reverse vaikuta siihen pyöriikö kone hallitsemattomasti ilmassa vai ei, gyron oma reverse vaikuttaa.

Vieläkö oli jotain tästä asiasta?  :)


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #28 : 01 Joulukuu, 2008, 19:44:54 »
No jos sen verran kehtais kysyä,että milläs se gyrö mittaa sen kääntymisen !? ;D   GPSlläkö ?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #29 : 01 Joulukuu, 2008, 19:56:28 »
ei ainakaan sil, kai siel joku hyllyvä lyllyvä sensori on ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #30 : 01 Joulukuu, 2008, 19:59:58 »
Lainaus
No jos sen verran kehtais kysyä,että milläs se gyrö mittaa sen kääntymisen!?

Jaa no nyt tuli sellanen kysymys etten teknistä vastausta siihen osaa antaa  ;D. Sähköinen sensorihan siinä gyrossa on, en tiedä millanen ja miten toimii, mutta pääasia että mittaa kääntymistä ja toimii kunnolla.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #31 : 01 Joulukuu, 2008, 20:03:07 »
Sainpan Vispilällältikin kysyttyä kymysyksen johon ei tullut suoraa vastausta !
 :P ;D :D ;) :) :o

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #32 : 01 Joulukuu, 2008, 20:34:47 »
Käsittääkseni gyro perustuu piezo-sähköön. Periaate ainakin autoissa nokka-akselin, kampiakselin ja virranjakajan hall-tunnistimissa on se että jännite joka elementin läpi kulkee muuttuu sen taipuessa. Niin ja olen niin ymmärtänyt että hall-anturit perustuu juurikin samaan piezo-systeemiin, tämä siis tyhjentävä vastaukseni  ;D

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #33 : 03 Joulukuu, 2008, 23:59:36 »
Käsittääkseni gyro perustuu piezo-sähköön. Periaate ainakin autoissa nokka-akselin, kampiakselin ja virranjakajan hall-tunnistimissa on se että jännite joka elementin läpi kulkee muuttuu sen taipuessa. Niin ja olen niin ymmärtänyt että hall-anturit perustuu juurikin samaan piezo-systeemiin, tämä siis tyhjentävä vastaukseni  ;D

Ööö, siis MINKÄ taipuessa????

Hall- anturit ja pyörimisnopeusanturit ovat nekin kaksi täysin eri asiaa, piezo ja gyro ei liity niihin kumpaankaan juuri mitenkään...

Vanhat gyrot toimi hyrräperiaatteella, eli niissä oli sisällä sähkömoottorin pyörittämä hyrrä, johon liitetty anturi "aisti" liikkeen.

Nykyiset tosiaan toimii jonkinlaisella piezoelementillä joka "aistii" liikkeen ilman liikkuvia osia, en ole koskaan sen sielunelämään syvällisemmin perehtynyt, mulle riittää että tuntuu toimivan, ainakin jos kuoressa lukee "Futaba" tai "Logictech"....

Mutta vieläkin mä haluan tietää mikä niissä antureissa taipuu....

edit: typo korjattu.
« Viimeksi muokattu: 04 Joulukuu, 2008, 13:21:33 kirjoittanut JariN »
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Beltin lapakulma- ja kaasu käyrät,ja muita säätöjä
« Vastaus #34 : 04 Joulukuu, 2008, 00:25:27 »
Tommonen sattui silmään kun aihe kiinnostaa...
http://en.wikipedia.org/wiki/MEMS_gyroscope
 ja
http://en.wikipedia.org/wiki/Microelectromechanical_systems

Vähän menee hankalaksi normijärjelle, mutta kunhan perä pitää olen onnellinen ;)
Jos perä ei pidä, voi kyseessä olla huono gyro tai incontinentia alvi
« Viimeksi muokattu: 04 Joulukuu, 2008, 00:34:51 kirjoittanut keke »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
3752 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Elokuu, 2009, 21:44:55
kirjoittanut mibe
249 Vastauksia
237953 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Huhtikuu, 2016, 14:17:15
kirjoittanut flamero
2 Vastauksia
3325 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2013, 09:36:47
kirjoittanut Tohtori R
4 Vastauksia
2817 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2013, 20:15:20
kirjoittanut varis
23 Vastauksia
21867 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Syyskuu, 2016, 20:14:09
kirjoittanut tominiem