Mortonki,
Toissavuoden pikkujouluissa saatiin Willikin kanssa suuri pieni visio ja tilailtiin latureita jokasormelle. Nämä otsikon pikkupaholaiset oli silloin bangoodilla vielä ennakkotilauksessa ja niitä sai jonkun viikon odotella. Speksithän on suorastaan hemaisevat.
Input Voltage: DC 7-32V
Output Voltage: 0-30V
Charge Current: 0.1-14.0A
Discharge Current: 0.1-3.0A
Max Charge Capacity: 300W
Max Discharge Capacity: 8W
Balancing Current: 1A/cell
Balance Cells: 2-6S
Supported Batt. Type:
LiFe/Lilon/LiPo/LiHv (1-6S)
NiMH/Cd(1-16S)
Pb(1-12S)
Display: 2.4〃320×240 IPS LCD
Operating Temperature: 0-40°C
Storage Temperature: -20-60°C
Dimensions: 80x80x33.5 mm
Weight: 119g
Kaikki tämä 50-60€ hintaan. Itte tilata törähyytin kolme. Ville tais kans laittaa muutaman. Ajatuksena oli tehä ns minisalkku jolla vois ladata sekä seinästä että autosta mutta missä olis kuitenki sen verta paukkua että esim P380 pysyis normi lennätysrytmillä ilmassa. Speksien valossa näin on.
No toissa pikkujouluissa tilasin ja hain äkkiä clasun pikkusalkun ja tilailin powerit jne. Nyt sitte heti tänään sain kytkettyä ja eikun kokeilemaan
Powerina tollanen 1200w serveripoweri josta modattu se 13.6V. Salkku on siis kaikkineen speksien valossa:
- 3 kanavaa
- 900W
- 220€
- Samalla kytkennällä voi käyttää joko autosta (12V) tai seinästä / gaatista (230v)
Ensimmäinen pieni vaikeuttaja. Näissähän ei ole banaaniulostuloja vaan XT60 kiinaliitin. Sinänsä toihan on hyvä idea pistää liitin suoraan laturiin koska välistä jää yksi turha johto pois. Harmi vaan että XT60 on kyllä se maailman kaikkeuden paskin liitin. Tossa mukana tuli noi liittimet ja menin tökkäämään kiinni. Ilman rokiksia ei saanu irti niin tiukka se on. Eli adapterit joutuu sitte kuitenkin tekemään itse kun käytän RC Proplus ja lämppärissä sattuu olemaan EC3 koska liittimen piti olla mahd ohut.
Välikikkareet tehty ja sitte koittamaan.
Eka fiilis käyttiksestä on että tällanenhan se pitää olla. Todella selkeä ja helppo käyttää. Ei tarvitse ohjeita kaivaa. Onkohan sellasia edes tehty? Nopea painallus avaa latausvalikon ja kaikki on selväjärkistä. Pitkällä painalluksella pääsee setuppiin. Todella helppoa. Ainot miinukset käyttiksen käyttöön liittyen onkin sitte mekaanisia. Ensinnäkin toi mulikka on tollanen ihmeellisen muotone pyöreä saippuarasia. Miksei voi olla tasakantinen. Olis paljon helpompi tota rullaa käyttää. Toinen ongelma on toi itse rulla missä ei ole kyllä minkään valtakunnan tuntoa pykälien välillä. Virhepyörityksiä ja painalluksia tulee siitä johtuen kokoaja. Sinänsä ei vakavaa jos vaan kestää käyttöä koska ei tota nyt paljoa tartte käyttää. Käyttis on tehty niin ettei tartte ku painaa kaks kertaa jos lataa samanlaista akkua ku viimeksi. Kätevää.
Menen tässä pikkasen asioiden edelle mutta jo parin erilaisen akun latauksen jälkeen huomasin että kaipaan i-Charger DUO:sta tuttua valikkoa mihin saa esiohjelmoitua akkunsa mitkä on sitte helppo valita ja laittaa lataus tulille. Vaikka sitä iilaturia aina niin haukutaan niin on se kyllä kätevä sitte ku ne muistipaikat saa sinne kerran hakattua.
No itse lataukseen!
Kahteen laitoin 6s1600mAh patterit 6A virralla ja kolmanteen laitoin lämppärin (6s4000mAh) 8A virralla vaikka yleensä käytän 12A. Ajattelin kattoa eka tolla mitä tapahtuu ku laturin maksimi on kuitenki 14A eikä mitään sähkölaitetta oikeen tulis koskaan ajaa hana pohjassa ku ei ne kuitenkaan oo suunniteltu sitä kestämään. Akkuja kytkettäessä jokaisesta laturista napsahti oikeen kunnon kipinä liittimeen kun selkeästi ulostulon konkat latautuivat. Tällastahan ei laatulatureissa tapahdu koska siinä on puolijohteita välissä tätä estämässä. Tämä ei ole hyväksi liittimille koska niihin palaa jälki joka kerta kun kytkee laturiin. Tarpeeksi noita jälkiä niin alkaakin jo vaikuttamaan kontaktin resistanssiin. Ei ehkä ongelma latauksessa mutta todellakin lennossa. No. Alle minuutti päälle laitosta alkokin sitte ihan kauhee pauhu. Aattelin että nyt on kyllä jonkun kiinaan matkalla ollu multi eksyny ikkunasta sisään ja koittaa raivokkaasti katosta läpi. Vaan ei! se olikin noi pienet murkulat joissa luki ruudulla notta sisäinen lämpötila on koholla ja rupesivat laskemaan latausvirtaa suojellakseen itseään. Ensin oire oli vain siinä mikä oli laitettu 8A lataukselle mutta hetken päästä vieruskaveritkin teki saman. Virrat tippu loppujen lopuksi 5A tienoille jokaisessa laturissa ja pauhu oli silti sellanen ettei samassa huoneessa tee mieli olla. Ongelmaa pahentaa se että noi tuulettimet on suunnilleen saman kokosia ku mun viimevuoden torppisaldo mutta toisaalta yhtä epäbalanssissa ku villikin p380 lavat hyvänä päivänä. Ne siis resonoi sellasta rikkinäistä soundia heti uutena eivätkä tule kyllä kestämään kauaa.
Lopputulema:
- Halvalla ei saa kun halpaa kuraa.
- Mekaaninen vaikutelma rullasta johtuen surkea joskin käyttis taas sitte tosi pirteä.
- Ei tätä kannata ainakaan 12v powerin seuraksi laittaa.
- Vaikka ei tällä inputilla mene lähellekään speksiään on koko niin pieni että satunnaisena kenttälaturina ihan ok.
- Kyllähän näillä noita pikkuakkuja just lataa mutta ei tää mikään sivistyny ratkasu ole tosta mylvinnästä johtuen.
Oliskin kiva tietää miten paljon tuuletin pauhaa jos tunkee sisään 24v.