Kiitos taas vinkeistä!
Pyörittelin moottoria vähän lisää ja nyt pysyi ruuvit kiinni
En nyt heti ole syyttelemässä tuota threadlockia, liekö itse hölmöilin jotain. Tulipahan tarkistettua ja korjattua.
Beasti on tosiaan versiota 4.2, mutta Tohtorin linkin takaa löytyy ohjeet tuohonkin, ja niitä olen koittanut kovin pilkun tarkkaan seurata. Satuilenpa tähän nyt koko säätöprosessini, josko löytyisi se heikko kohta...
Mekaaninen säätö alkaen setupin vaiheesta G, eli servojen trimmeistä:
- Trimmeillä servo armit 90 asteen kulmaan
- Alempia linkkejä säätämällä swashplate suoraan, pikselintarkka viilaus vielä servo trimmeistä
-- Tämä vaihe siten, että swashplate päätyy pystysuunnassa tangon keskelle ja "control armit" vaakatasoon (eli missä lapojen pitäisi olla 0-kulmassa)
- Ylempiä linkkejä säätämällä lavat 0-kulmaan. Tarkistan tämän digitaalimittarilla lavoista molemmissa suunnissa (eteen ja taakse). Mittari nollattu moottorin päällä.
Sitten alkaa se varsinainen beastin säätö:
- Vaiheessa J (swashplate servo throw) säädän eteenpäin osoittavan lavan 6 asteen kulmaan ja pomppaan seuraavaan vaiheeseen. Beast näyttää tässä vaiheessa sinistä valoa, eli on tyytyväinen.
- Vaiheessa K (collective pitch) säädän min/max pitchin +-11 asteeseen (kasausohjeen mukaan, youtube-videossa joku laittoi 13+ astettakin...)
Lopuksi vaihe, jossa setti leviää käsiin, eli L (swashplate servo limit):
- Beast näyttää limitin määrän ledillä (sininen = hyvä, punainen = OK, violetti = huono, ei valoa = kysy kopterit.netistä), limittiä säädetään rudderilla niin, ettei servot bindaisi tikkujen ääriasennoissa. Sinistä ja punaista on turha yrittääkään, ja jo violetin ja pimeän ledin rajamailla servot bindaa aiemmin kuvaamallani tavalla. Eli vasen tikku ylhäällä, oikea ylös niin bindaa ykkösservo, kun servo arm osuu yläpuolella olevaan palikkaan. Etummaiset servot taas bindaavat kun linkit osuvat servojen runkoihin kun vasen tikku on alhaalla ja oikean tikun vie ylös ja vasemmalle tai oikealle.
- Siirsin linkkipallot servo armien ulompaan reikään (aiemmin oli ohjeen mukaan sisemmällä tuon 12.5mm kohdalla) ja sain violetilla limitillä bindaamattoman setupin, mutta punaisen puolella taas tulee samat ongelmat. Mikä lie tämän linkkipallojen paikan vaikutus lento-ominaisuuksiin?
Eipä sitten ole hajuakaan, millaisessa oikeassa lentotilanteessa liikuttaisiin noin äärirajoilla servojen asennon kanssa että tuo bindaaminen tulisi vastaan, mutta epäilyttäähän tämä nyt hieman. Joka tapauksessa näillä säädöillä on nyt sellainen fiilis, että kai tuo lentäisi, ja mieli tekisi lähteä ulos kokeilemaan saman tien..
Ja kopterin tarkka mallihan on siis 470LT eikä LM, kuten jostain ihmeestä ekaan viestiin olin keksinyt.