Tämän päivän lennot meni jotakuinkin
->
->
->
->
->
Ensimmäiset pari lentoa oli taas hieman hakemista, mutta viidettä kohti mennessä tuli jo kaarreltua ja kieputeltua vähän vauhdikkaamminkin. Meni kaikenkaikkiaan niin kivasti, että akkujen loputtua kesken piti äkkiä kiiruhtaa kotiin laittamaan akut latinkiin toista kierrosta varten. Ehdinkin juuri ennen auringonlaskua takaisin pellolle, ja sain vielä 2½ akkua lennettyä.
Ja taas se puolikas akku...
Kuten TimoK aiemmin sanoi, ei sen aina tartte omista sormista lähteä. Päivän 8. akun puolivälissä kopteri vaan päätti että tämä riittää, ja sammutti moottorin. Onneksi on tullut tehtyä muutama autorotaatioharjoitus simulla, niin ei tarvinnut jäädä ihmeemmin miettimään että mitäs nyt. Korkeutta ei ollut paljoa, ja vauhtia ei käytännössä lainkaan, niin kopteri leijaili aikalailla omassa rauhassaan alas. Laskeutumispaikkaakaan siinä ei ehtinyt tai tajunnut alkaa valikoimaan, vaan suoraan pahimmin epätasaiseksi tallattuun hankeen se valui kaatuen lopulta kyljelleen, joten lavat otti tietysti aika ronskisti hankeen kiinni. Eikä se laskukaan nyt ihan pehmein mahdollinen ollut. Holdin törkkäsin kuitenkin päälle ehkä pari sekuntia moottorin sammumisen jälkeen, kun ei moottori itsestään tuossa ajassa uudestaan käynnistynyt. Liekö olisi käynnistynyt ennen vai jälkeen kun lavat oli hangessa...
Noh. Päällisin puolin mitään ei hajonnut. Lavat oli hieman kääntyneet pitimissä, mutta tuntuvat edelleen ehjiltä. Syyllinen vaikuttaisi olevan rpm-sensorin signaalipiuha, joka oli nippusiteistä huolimatta päässyt akun työntämänä raapaisemaan pinioniin. Piuha on edelleen "ehjä", mutta kuoriutunut just sen verran, että johdin lienee päässyt kontaktiin moottorin kanssa. Noparissa ei mitään usbijuttuja ole, ja microbeastissakaan ei tunnu olevan minkään valtakunnan logeja, niin vaikea analysoida tarkemmin. Mankan telemetrialoginkin olin fiksusti laittanut logittamaan sekunnin välein ja ainoastaan kun holdi on pois päältä, niin viimeisin merkintä sielläkään ei näytä mitään poikkeavaa. Täytyy toivoa, että oli tosta piuhasta kiinni, eikä jokin mystisempi ongelma. Vaikea nyt sitten sanoa, että sammuiko tuossa vain moottori, vai oliko koko microbeast pimeänä... ts. hieno autorotaationi olikin ehkä vain kuvitelmaa, ja kopteri tuli tuurilla alas oikeinpäin
Kuvaakaan ei tullut otettua
Sitten vielä muutama muu huomio, mihin kaipaisin kommentteja:
- Perä reagoi sopivan napakan tuntuisesti tikun liikkeisiin, mutta nopeasti pitchia lisätessä heilauttaa muutaman asteen, ts. ei ihan pysy mukana. Liian vähän gainia vai normaalia käytöstä?
- Välillä paikallaan hoveroidessa tai hitaasti eteenpäin lentäessä kopteri ikäänkuin nyökkäilee eteen-taakse kevyesti. Vähän siis kuin oikeaa tikkua heiluttaisi ylös-alas. Tuulen piikkiin en osaisi tuota tänään laittaa, joten mistähän voisi johtua ja mitä tälle on tehtävissä?
- Torque tube ja sen rattaat on lähtökohtaisesti kierot. Olen kokeillut yhteensä kolmella eri tikulla ja kolmella setillä rattaita (tuli torpin jälkeen tilattua yhdet ylimääräiset), ja kaikissa sama ominaisuus: TT pyörii silminnähden epäkeskosti. Paikallaanhan tuo pysyy, eikä lentäessä tunnu varsinaisesti vaikuttavan mihinkään, mutta aiheuttaa tärinää, ja roottoria käsin pyörittäessä kuulee ja tuntee selvästi, miten tube/rattaat "ottaa kiinni" tietyssä pisteessä (pitää rahinaa + vastus pyörittäessä). En ole tästä ollut kovin huolissani, ja muualta lukemani keskustelun pohjalta tämä tuntuu olevan Allun ominaisuus, mutta osaisiko joku tähän sanoa jotain? Onko kokemusta TT Aligneista, tai esiintyykö vastaavaa muissa koptereissa, ja onko paha juttu?