Kilpailusarjan kehittämiseksi ja vakiinnuttamiseksi olisi hyvä löytää yhteinen sävel ja ajatusmalli kilpailutoimintaan. Sääntöjen yksiselitteisyys ja tulkinnanvaraisuuden olemattumuus ovat avainasemassa siinä, että ihmiset haluavat satsata kalustoon ja kilpailla. Mielestäni kilpailutoiminnan jatkuvuuden kannalta on huono asia, mikäli sääntöjä ja luokkajakoa muutetaan usein, tai että säännöt ovat liian monimutkaiset. Ymmärrän toki sen, että kilpailumuoto on uusi ja parasta toteutustapaa etsitään vielä. F3C/F3N-lajeissa on päädytty siihen, että samoilla säännöillä toimitaan aina kaksi vuotta kerrallaan, jonka jälkeen muutosehdotusten kautta äänestetään muutoksista.
Luokkajaon osalta olisi mielestäni tärkeää valita yksi rajausmetodi. Eli joko pysytään kopterin koon mukaisissa luokissa, tai sitten aletaan jakamaan koptereita tehon mukaan. Koska kyse on kilpailemisesta, halu voittaa on olemassa, joka ajaa kopterin kehittämiseen tähän tarkoitukseen. On myös muistettava, että paras ja nopein kopteri ei aina voita, koska lennättäjällä on myös merkitystä. Luokkajako vaikeutuu juuri tässä, kun pohditaan lavan mittaa ja sen suhdetta kopterin kennomäärään. 570-lavat&12s tai 570-lavat&6s, nämähän on ihan eri tahdissa liikkuvia. Miten nämä sitten erotellaan vai halutaanko edes erotella?
Mikäli luokkajaolla erotellaan erikseen "kuninkuusluokka" ja sitten alemmat, osallistujamäärät siellä kuninkuusluokassa voivat vähentyä. Silloin on mahdollisuus siihen, että nopeimman luokan voittaja ei välttämättä ole koko kilpailun nopein, mikä taas syö uskottavuutta. Ne, ketkä haluavat lajiin panostaa ja ovat siinä todella hyviä, ansaitsevat menestystä tekemisellään.
Ehdottaisinkin seuraavaa. Muodostetaan oma pieni lajiryhmä, joka koostuu lajin kisaajista. Sitten tämä lajiryhmä pohtii porukalla tulevaisuuden toteutusta, muodostaa rakenteen jota sitten kommentoidaan vaikka foorumilla.
Ehdotan kuitenkin myös luokkajakoa.
1. Yleinen sarja. Tähän lasketaan kaikkien lennättäjien tulokset ja laitetaan porukka järjestykseen
2. Unlimited. Ei mitään kalustorajoituksia
3. Stock. Tässä rajaisin tylysti max 50.4V jännitteen, eli 12S.
Perustelut:
Yleisen sarjan tarkoituksena on toimia luokkajakoa rikkovana tekijänä, joka saattaa helpottaa lähteä kisaamaan ylempään luokkaan alemman luokan kopterilla. Unlimited-luokassa sitten ovat ne, joiden kopterit ovat oikeasti speediin tarkoitettuja. Stock-luokan lennättäjien ei sitten tarvi tehdä mitään kalustomuutoksia tai vastaavaa, ja saavat siellä kisata. Toki pienet kopterit tai polttikset ovat siellä vähän jäljessä, mutta hei, nämähän on speed-kisoja eikä mitään hippo-hiihtoja joissa joka jätkä saa voittaa. Ehkä se ajaisi lajista kiinnostuneita lähtemään kehittämään kalustoa tiettyyn suuntaan ja siten laji elävöittyy lisää (ja kauppiaat tykkää). Se korkein kärki kuitenkin näyttää homman suunnan vasta mukaan tulleelle. Yleisen sarjan olemassaolo voisi taas lisätä mielenkiintoa itse lajin harjoitteluun, mikä tuntuu olevan aika unohdettu osa. Harjoittelulla voi omien käsitysteni mukaan tuoda todella paljon lisää vauhtia siihen hommaan.
Lopulta olisi mahtavaa nähdä suomalainen lennättäjä tuolla ulkomailla kisoissa. Oli se kisa tai luokka tai kopteri mikä tahansa.