Kirjoittaja Aihe: Lapojen valmistus  (Luettu 26429 kertaa)

Belt pilot

  • Vieras
Lapojen valmistus
« : 01 Joulukuu, 2008, 16:22:29 »
Onkos kukaan kokeillut lapojen valmistamista kotiolosuhteissa ?
Aikomukseni kokeilla noiden Beltin lapojen valmistusta,kun tehdastekoisista irtoaa pinnoitus itsestään !
Eli aikomukseni on sirkkelillä ajaa soiroja jotka muistuttavat alkuperäisiä paksuudeltaan.
Piirrän muodon alkuperäisen mukaan ja hion  ja valmistan samanlaisen ehkäpä koivusta .
Irroitan vanhasta lavasta tuen ja kiinnitän sen valmistuneeseen lapaan ja eikus maali päälle ja taivaalle !!

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #1 : 01 Joulukuu, 2008, 16:39:56 »
Kova homma saada symmetriset :S
Mietin että onnistuiskohan jostain lasikuidusta tekeminen paremmin, johonkin muottiin väsää?  :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #2 : 01 Joulukuu, 2008, 16:45:12 »
Miksei tulis symmetriset kun ajan sirkkelissä vaikka parinmetrin aihioita samalla asetuksella !
Ja muodon teen vaikka pareittain,puristimilla toisiinsa kiinni ja eikus hiomaan !

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #3 : 01 Joulukuu, 2008, 16:58:57 »
Muutama juttu: Ensinnäkin kuinka saat sen muodon tehtyä niin että jos vaikka edestä katotaan niin ei oo semmonen pelkkä ''lättänä''? Ja sitten lapa tehään yleensä useammasta puulajista.
Luulenpa että siihen täytyy joku muovipinnoite laittaa, ainakin pienentää vastusta. Lasikuitulapojen tekeminen on varmaan jo suhteellisen vaikeaa, mutta jos jaksaa tehdä muotin kunnolla niin varmaan äärimmäisen ''kannattavaa''. Mihin hintaan nykyään saa lasikuitu lapoja??? No paljonko tarvikkeet maksaa??
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #4 : 01 Joulukuu, 2008, 17:14:15 »
Otin tosta Beltin lavoista ton pinnoitteen pois ja ne lavat on ainakin tehty samasta puusta !(puusyyt näkyvät selvästi)
En ole vielä kulmaa mitannut mutta jos/kun mittaan säädän sirkkelin samaan kulmaan niin eikös siinä tule lapa-aihiota metrikaupalla !?
Hiilikuitulavat ovat sitten erikseen ,siitä matskusta en tiedä mitään !
Mutta luulisin että ei kiinanpoika hirveen tarkalla toleranssilla tee noita puulapoja !?!Vois tulla jopa parempia kotikonstein !
« Viimeksi muokattu: 01 Joulukuu, 2008, 17:18:18 kirjoittanut Belt pilot »

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #5 : 01 Joulukuu, 2008, 17:26:18 »
Nohuhhuh... ei tänäpäivänä ainakaan säästääkseen kannata suunnitellakkaan lapojen tekemistä.... Ehkä jotain omia testejä tehdäkseen, mutta helpommalla vaivalla pääsee ku ostaa valmiit ja vieläpä kuituiset nii lapaurakin pysyy kelistä huolimatta!!!
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #6 : 01 Joulukuu, 2008, 17:34:35 »
Tuolta kohtuu hintaan pikkukoptereiden lapoja... Kaikki hinnat sisältää toimituskulut!!


http://www.dealextreme.com/products.dx/category.801~page.1


Tai tuolta

http://www.rc711.com/shop/product_info.php?currency=EUR&cPath=109&products_id=1386&osCsid=fqn1k6jng7kpsc1rlk867ocep


hinnat ei sisällä toimituskuluja, mutta eivät konkurssia kuitenkaan aiheuta. Nopeahko toimitus, mulle tuli paketti tuolta n. viikossa...
« Viimeksi muokattu: 01 Joulukuu, 2008, 17:38:46 kirjoittanut Timo Huhtamäki »
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #7 : 01 Joulukuu, 2008, 17:54:05 »
Ja samaa huonoa tavaraa !?
Tarkoitus on valmistaa parempilaatuisia ja kestävempiä lapoja !
Minua v****aa jos lapa vähän hipaisee lumeen niin se on entinen lapa !
Aikoinaan kalastusmarkkinoille tuli hiilikuituvapoja,jotka menivät joskus rikki aivan pienestä vedosta !
Hiilikuitu on todella huono materiaali jos siihen tulee pienikin naarmu sillä se menee siitäkohdin poikki todella helposti!
Siksi kalastuksessakin kunnon vavat ovat seosta ,sillä hiilikuitu on todella arkaa !!
« Viimeksi muokattu: 01 Joulukuu, 2008, 18:04:15 kirjoittanut Belt pilot »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #8 : 01 Joulukuu, 2008, 17:58:53 »
No älä osta niitä saamarin eskyn paskoja puu lapoja, samantien lasikuituset/hiilari lavat niin kestää paremmin...
Huomasin tuon saman omassa eskyssä kun sillä kokeilin lennellä... Siksi en lennä enää sillä ^^

Ja tosiaan, kannattaa suosiolla luovuttaa nuiden puulapojen kanssa, osata parin kuitulapoja niin kestää saman kuin 100 paria niitä puisia... säästää rahaa.

Mutta jos tosissaan haluaa värkätä niin tuo hiomis osuus varmaan sen epäsymmetrisyyden niihin tekee.
Ja nykyään tuota kuitua on helppo värkätä itse, Itse en ole tehnyt.. mutta kyllähän nuista värkätään vaikka mitä...
Eikös nuita saa erintyyppisinä kuituina... hienona ja karkeana, ei tässä venettä tehdä niin paremapaa semmoinen pienikuituinen tms? ^^
Muottia ja sinne survomaan kuitua ja mitä lie tökötti liimaa laitetaan  ;D
loppu tuloksesta ei puhuta!

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #9 : 01 Joulukuu, 2008, 18:10:44 »
Tästä se lähtee

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #10 : 01 Joulukuu, 2008, 18:15:10 »
Menkäähän sitte kauas niitten omatekosten lapojenne kanssa, tehkää muutama ylimääränen ja kattokaa millä voimalla katkeevat ns:rasitus koe http://www.sab-compositi.it/default.htm

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #11 : 01 Joulukuu, 2008, 18:25:37 »
Itse en suosittelisi näin tekemään, mutta oikein toteutettuna mielenkiintoinen projekti ja hyvä jos saat halvalla ison kasan lapoja, aloittelijalla noita tosiaan menee. Tosin jos lento-ominaisuudet yhtään kiinnostaa niin hyvät hiilarilavat on ainoa oikea vaihtoehto. Kannattaa simulla harjoitella ahkerasti ja käyttää niitä harjoitusjalaksia ainakin siihen asti että saa leijuteltua varmasti perä itseen päin ja laskeuduttua hallitusti. Sekin säästää varaosa kustannuksissa. Kunhan pitää järjen mukana ja ei vaaranna katsojia niin ihan ok juttu. Tuossa on omat riskinsä tietenkin, voi olla että sattuu huonoa materiaalia ja hajoavat ilmassa. Joten omalla vastuulla mennään, jos lapa lentää otsaan niin voivoi.

Joistain kommenteista saa sellaisen kuvan että hiilarilavat on hajoammattomia, mutta ei ne tosiaankaan ole. Ne vaan ei rispaannu yhtä helposti. Sellainenkin katkeaa iloisesti jos kone tulee vähänkään jyrkemmässä kulmassa maahan.

Kuhan et ala tekemään lapoja mihinkään yhtään Belttiä isompaan laitteeseen! Se ei tule toimimaan ja on vaarallista.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #12 : 01 Joulukuu, 2008, 18:28:50 »
Ege !
Jos teen lavat esim.koivusta niin vannon että ovat parempia kuin eskyn "balsa"lavat
En todellakaan tarkoita että voisin valmistaa parempia lapoja joita teillä ammattilaisilla 500-600 sarjalaisilla on !
On ruvennut vaan harmittamaan kun kaikki hajoaa käsiin !!
Esim. Todella hajoava osa on Beltissä peräputken tuet.Niistä hajoaa aina päätyosat!
Rautakaupassa alumiiniakseli josta voi helposti rakentaa korvikeosat jotka ovat satakertaa vahvemmat maksaa 6€+oma työ  ;D

Poissa Anders

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #13 : 01 Joulukuu, 2008, 18:30:29 »

"Aikomukseni kokeilla noiden Beltin lapojen valmistusta,kun tehdastekoisista irtoaa pinnoitus itsestään"

Jos ongelmana on pelkkä päällysteen herkkä kesiminen irti ja haluaa välttämättä askarrella omatoimisesti, kannattaa lavat päällystää vaikkapa pakkausteipillä alkuperäisten muovipussikelmujen sijaan. Pakkausteippi pysyy huomattavasti paremmin paikallaan ja jossain määrin jopa tukee lavan rakennetta -toisin kuin originaalikelmu.

Varsinaiseen lennättelyyn kannattaa silti harkita hiililapoja.
 

450 Pro, Flier 450SE, Storm 450 & Mini Titan

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #14 : 01 Joulukuu, 2008, 18:36:45 »
Minäkin ainakin kokeilen lapojen valmistusta,kun sitä ei näköjään Suomessa ole vielä tehty !  ;D
Ihan nyt suurella mielenkiinnolla aijon huomenna mitata aidot Beltin lapojen kulmat ja laittaa "työnalle"
Onhan se jonkun aloitettava/uskallettava !!

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #15 : 01 Joulukuu, 2008, 18:44:43 »
Minäkin ainakin kokeilen lapojen valmistusta,kun sitä ei näköjään Suomessa ole vielä tehty !  ;D

On Suomessa valmistettu lapoja jo ties kuinka kauan, tätä harrastaa Mr. Hartikka Liperin Käsämässä  :). Hyvällä ja huonolla tuloksella.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #16 : 01 Joulukuu, 2008, 18:48:17 »
Heh,

Huomaa että koivu lavoista tulee paljon painavammat kuin balsalavoista, noh onnea matkaan  ::)
pleksin taakse lennättämään ettei lapa lävistä  ;)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #17 : 01 Joulukuu, 2008, 19:01:05 »
Nooh... toiset on heti alussa huomannu ettei maksa vaivaa tuhlata hyvää harjoittelu/simu aikaa jonku koivupulikan vuolemiseen joka kuitenki mene omasta edestään... Usko pois....

Osta laadukkaat lasi/hiililavat ja kohtele niitä "arvokkaasti" että kestävät... Toimivat taatusti n. tuhannen kertaa paremmin ku koivupalikat... Sanomattakaan kuinka paljon tässä mittakaavassa lapojen keskinäinen symmetrisyys, lapaprofiili yms. seikat vaikuttavat kopterin muun mekaniikan kestävyyteen ja toimivuuteen...


PS jos kuitenkin aiot urheilla, pidä suojalaseja kokeillessa... tuommonen 15-20g koivupalikka kun tekee ikävää jälkeä kasvoihin osuessaan... Toki lapa voi kestää, mutta kestääkö se lavanpidin ja lavanpitimen pultti noita koivuhalkoja???
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #18 : 01 Joulukuu, 2008, 19:06:09 »
Epäilet? No hyvä ! Ensinnäkin alkuperäis paino on 24g.
Epäilen että koivusta valmistetut ovat noin 28-30 g.
Aikas näyttää ,teen varmasti vastuksesta johtuen !

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #19 : 01 Joulukuu, 2008, 20:11:26 »
Joo tosiaan, paino ei muuten vaikuta, kun justiinsa siinä että kestääk muut osat noin painavia lapoja???
Mutta joo lennä sitä vähän kauempana, ei koskaan tiedä, miten tykkäävät lennosta.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #20 : 01 Joulukuu, 2008, 20:14:39 »
Juu,Mikkelissä lennätän! Ei täällä ole ketään muuta näkynyt,mulla on oma kopterikenttä,jossa voi rauhassa kokeilla protoja !

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #21 : 01 Joulukuu, 2008, 20:57:55 »
Itse en suosittelisi näin tekemään, mutta oikein toteutettuna mielenkiintoinen projekti ja hyvä jos saat halvalla ison kasan lapoja, aloittelijalla noita tosiaan menee. Tosin jos lento-ominaisuudet yhtään kiinnostaa niin hyvät hiilarilavat on ainoa oikea vaihtoehto. Kannattaa simulla harjoitella ahkerasti ja käyttää niitä harjoitusjalaksia ainakin siihen asti että saa leijuteltua varmasti perä itseen päin ja laskeuduttua hallitusti. Sekin säästää varaosa kustannuksissa. Kunhan pitää järjen mukana ja ei vaaranna katsojia niin ihan ok juttu. Tuossa on omat riskinsä tietenkin, voi olla että sattuu huonoa materiaalia ja hajoavat ilmassa. Joten omalla vastuulla mennään, jos lapa lentää otsaan niin voivoi.

Joistain kommenteista saa sellaisen kuvan että hiilarilavat on hajoammattomia, mutta ei ne tosiaankaan ole. Ne vaan ei rispaannu yhtä helposti. Sellainenkin katkeaa iloisesti jos kone tulee vähänkään jyrkemmässä kulmassa maahan.

Kuhan et ala tekemään lapoja mihinkään yhtään Belttiä isompaan laitteeseen! Se ei tule toimimaan ja on vaarallista.


-op-
En tarkottanu että kopteriin kiinni vaan vääntelee käsissä ja koittaa sillein mitä kestää. ja isompia lapoja sitten yrittää rikkoa seisomalla päällä. Mutta vaarallisia ovat jos ei osaa tehdä, ei ole laitteita millä niitä tehdään en suosittele.

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #22 : 01 Joulukuu, 2008, 21:18:44 »
Antakaahan pojan kokkeilla. Sittehän sitä tiedetään miten kävi. Omaan kopuun en moisia lähtis tekeen. En vaikka joku muu ois ne tehny mulle :D

Nuo hiilari/lasikuidut varmasti ajaa asiansa. Rexiin sitten semmoiset kun tulee hankittua ko. kopu
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #23 : 01 Joulukuu, 2008, 23:00:48 »
Kaikkihan saa rikkoa kopterinsa haluamallaan tavalla... Itse odottelen sitä ohoh-eikua tai muuta tekhnikal diffikultyä, enkä vasiten riko laitteita paskoilla lavoilla ;)


But that's just me :P
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Lapojen valmistus
« Vastaus #24 : 02 Joulukuu, 2008, 12:31:19 »
Heh,

Huomaa että koivu lavoista tulee paljon painavammat kuin balsalavoista, noh onnea matkaan  ::)
pleksin taakse lennättämään ettei lapa lävistä  ;)

 Pistä hakuun RunRyderissä "Foo shield", oli joskus samantapaisia juttuja... ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Muotin valmistus

Aloittaja Belt pilot Protopaja

17 Vastauksia
23201 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Helmikuu, 2009, 18:44:47
kirjoittanut Belt pilot
13 Vastauksia
7005 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2012, 18:45:25
kirjoittanut kopterifriikki
1 Vastauksia
10945 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2014, 08:50:30
kirjoittanut jukka
1 Vastauksia
3536 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Helmikuu, 2015, 21:01:39
kirjoittanut Eispii
0 Vastauksia
5868 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2017, 18:07:30
kirjoittanut Konna