Kirjoittaja Aihe: Vielä kerran varovaisuutta  (Luettu 16064 kertaa)

Belt pilot

  • Vieras
Vielä kerran varovaisuutta
« : 01 Joulukuu, 2008, 17:05:23 »
Onkos kenelläkään sattunut OMIA mokia kopteriharrastuksessa !?
Minulla viimeisin sattui kun Belttiä säätelin keittiönpöydällä ja olin ottanut vahingossa väärän eskyn radion!(Puuttui pari kanavaa)
Tapaus: Kytkin radioon virran ja ihmettelin kun Beltti sääteli ensin servoja jokusen sekunnin ja sen jälkeen kuului vasta se tuttu kolmen piippauksen sarja . Ja sit sen jälkeen Belttihän tuumasi että lentoonhan tässä pitäis päästä ja laittoi nuppiin täydet kiekat !
Vaikka näpä pienet kopterit luetaan leluiksi haluan vaan suuresti varoittaa ennen kuin käy tosi huonosti !  OLKAA TODELLA VAROVAISIA !!
Ikinä ei tiedä mitä voi tapahtua , joko oma moka tai tekninen vika !!!!!!!

Jokusenpojan faija

  • Vieras
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #1 : 01 Joulukuu, 2008, 17:14:42 »
Poika on kaksi kopuaan saanut solmuun sillä, että on vahingossa osunut sormet throtle vipuun ja sit on kopu villiintynyt.

Se "kaasupois" vipstaaki olis hyvä muistaa pitää pois asennossa kun kopu virittelee ja säätelee, sit ku on liian lähellä ja sattuu vahingossa tökkäämään kaasua, niin tulee pipi.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #2 : 01 Joulukuu, 2008, 17:21:49 »
Olishan sitä parikertaa käynyt pikkureksän kanssa hassusti vastaavassa tilanteessa, mutta soft-startti on pelastanut.

20x Enemmän omia mokia kuin jonkin pettämisen takia sattuneita. Itseltään on vaikein suojautua.

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #3 : 01 Joulukuu, 2008, 17:23:43 »
Semmoista vipua ei kaikissa radioissa ole ja hiha voi kääntää vahingossa kaasun täysille !
Muistutan vielä siitäkin että ladatkaa akut vaikka saviruukussa ,mutta ei kopterissa eikä metallikattilassa !!!!!
Kertokaahan mokistanne,niitä varmaan on  ;D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #4 : 01 Joulukuu, 2008, 18:00:19 »
Heh,

Itsellä CP2 viilliintyi, muuten bel pilot.. reilusti käytät huutomerkkejä  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #5 : 01 Joulukuu, 2008, 18:13:13 »
!!!!!!!!!!!!!!!!! No niiin näköjään !!!!!!!!!!!!
Ny loppu !!!!!!!!!!!!

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #6 : 01 Joulukuu, 2008, 18:41:46 »
Sen takia onkin erittäin vakava juttu että kaupat myy tehokkaita sähkökoptereita aloittelijoille. Beltti jos hyppää silmille niin voi tulla pahaa jälkeä, kuvitelkaas 600 sähkis jossa 3kW tehoa. Itellä ei ole koskaan käynyt hot starttia virtoja laittaessa, lähinnä sen takia että pidän aina (yleensä) huolen että kaikki on niinkuin pitääkin. Kerran tosin kävi niin että lennon jälkeen kävin kopterin kentältä ja kannoin takaisin varikolle, juteltiin siinä hetki ja en muistanut ottaa akkua irti. Sitten laitoin radion pois päältä ja lähti roottori pyörimään koska olin säätänyt failsafeen n. 10% tehoa. Tämä sen takia että jos yhteys mahdollisesti tulisi takaisin, kierrokset nousisivat nopeasti. Kaasun mennessä täysin nollaan säädin resettautuu ja soft start menee päälle joten kone tulee tonttiin. Kontronikissa on 17 sekunnin soft start joten kerkesi hyvin laittamaan virrat takaisin radioon ilman vahinkoa. Sen jälkeen säädin fail safen 0% ettei satu tälläisiä, mieluummin tulee kone tonttiin.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #7 : 01 Joulukuu, 2008, 18:46:00 »
 ;D Ja vielä odotamme innolla muidenkin "ammattilaisten mokia"  ;D

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #8 : 01 Joulukuu, 2008, 18:46:56 »
Lennätysreissujen mokia... http://www.kopterit.net/index.php?topic=3144.0
Liirun Laarumissa
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #9 : 01 Joulukuu, 2008, 18:52:14 »
Eikä siinä varmaan kaikki !?

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #10 : 01 Joulukuu, 2008, 18:55:28 »
Olisiko paras varmuustoimenpide että irroittaa joka huollossa/säätämisessä lavat !!??

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #11 : 01 Joulukuu, 2008, 18:56:29 »
Sen takia onkin erittäin vakava juttu että kaupat myy tehokkaita sähkökoptereita aloittelijoille. Beltti jos hyppää silmille niin voi tulla pahaa jälkeä, kuvitelkaas 600 sähkis jossa 3kW tehoa. Itellä ei ole koskaan käynyt hot starttia virtoja laittaessa, lähinnä sen takia että pidän aina (yleensä) huolen että kaikki on niinkuin pitääkin. Kerran tosin kävi niin että lennon jälkeen kävin kopterin kentältä ja kannoin takaisin varikolle, juteltiin siinä hetki ja en muistanut ottaa akkua irti. Sitten laitoin radion pois päältä ja lähti roottori pyörimään koska olin säätänyt failsafeen n. 10% tehoa. Tämä sen takia että jos yhteys mahdollisesti tulisi takaisin, kierrokset nousisivat nopeasti. Kaasun mennessä täysin nollaan säädin resettautuu ja soft start menee päälle joten kone tulee tonttiin. Kontronikissa on 17 sekunnin soft start joten kerkesi hyvin laittamaan virrat takaisin radioon ilman vahinkoa. Sen jälkeen säädin fail safen 0% ettei satu tälläisiä, mieluummin tulee kone tonttiin.


-op-

Niinpä, meinasi itsellekkin käydä noin pikkurexällä.
Olisi loppunut akku lähettimestä niin olisi ollut menoa :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #12 : 01 Joulukuu, 2008, 18:58:04 »
Voihan sitä säätämisessä irrottaa piuhan ettei moottori toimi niin ei vahingossakaan tule lapaa päähän
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #13 : 01 Joulukuu, 2008, 19:11:11 »
Juu, jos Beltissä säädätte jotain niin irroittakaa ne kolme (sin.pun. ja musta)akun yläpuolelta niin voitte rauhassa säädellä kopukkaa.

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #14 : 01 Joulukuu, 2008, 19:16:20 »
Tai laittakaa 12FG:stä condition hold päälle ;)



PS. ei ole sama asia ku throttle hold....
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Anders

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #15 : 01 Joulukuu, 2008, 19:19:56 »
Idle-up-vipu saattaa varsinkin E-skyn mainioissa Mao-mankoissa aiheuttaa ylimääräistä ohjelmaa.

Taannoin kesällä akunvaihtoon tullessa laskin kopterin pellonreunaan ja mankan kopterin viereen. Juuri akun kytkettyäni ja gyron herättyä toimintakuntoon sattui radio kaatumaan epätasaisella maapohjalla. Mankan muksahtaessa nurin idlevipu tietenkin kääntyi päälle.

Tuoreen akun voimin pääroottori ampaisi pyörimään sellaisella voimalla, että hiilikuitulavan pää sivalsi työhousujen vahvistetun polvipaikan läpi ja ihoon muutaman sentin avohaavan, seuraava lapa osuikin jo suoraan polvilumpioon ja katkesi. Irronnut lavanpää lennähti vielä toiseen jalkaan sellaisella vauhdilla, että sääriluun päältä kuoriutui hiukan nahkaa ja muistoksi jäi pitkäaikainen kuhmu.

En todellakaan haluaisi koittaa samaa täydessä vauhdissa pyörivään lapakehään edes 450-kokoluokan kopterissa, jossa on hiilikuitulavat. Koetun perusteella voisi olettaa, että 2000r/m pyörivä hiilikuitulapakehä silpoo vaivattomasti sormet irtipoikki yms.

450 Pro, Flier 450SE, Storm 450 & Mini Titan

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #16 : 01 Joulukuu, 2008, 19:31:41 »
Se on niinkuin sirkkeli  :-X
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #17 : 01 Joulukuu, 2008, 19:33:41 »
jep, äkkiä lähtee sormet omille teilleen jos pukkaa lapoihin.
Tänään leikkasin naapurin pensas aitaa rexällä ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #18 : 01 Joulukuu, 2008, 19:36:43 »
 ;D


Kai vaadit naapurilta palkan pihan laitosta?
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #19 : 01 Joulukuu, 2008, 19:40:12 »
Onkohan näin että kaikille on sattunut Pahoin jossain kopukkavaiheessa !?   KERRO NY ON SULLAKIN !

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #20 : 01 Joulukuu, 2008, 19:44:38 »
No tuo perus että säätelet kopterii, yleensä perää ja sit on ottanu hieman kaasua. Lapa osunu päähän mutta ei ruumiita

EDIT: Beltti pilotti vaikuttaa ADHD immeiseltä :) !!!!! ??!!! :D

EDIT 2

Läppä
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #21 : 01 Joulukuu, 2008, 19:58:42 »
Häli ,perskules !
Koitan vaan lennättää lentokoneita ja helikopuja parhaan taitoni mukaan  ::)

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #22 : 01 Joulukuu, 2008, 20:11:01 »
Sama

Vaihtelevalla menestyksellä  :-[
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #23 : 01 Joulukuu, 2008, 20:18:07 »
Tuo alignin softstartti on kyllä mainio keksintö, monta kertaa olis tullut kipeetä sillä, mutta kun tarpeeksi kauan varoo niin oppii varomaan ettei sitä radioa pöki ja kaatele.. Ainakin väitän itse oppineeni  :)

Oma mokani oli se että ensinnäkin ostin käytetyt akut(pulleita). Ne toimi jotenkin mutta ajoin ne liian tyhjäksi sitten ja piloille menivät. Sen suurempia ei ole sattunut mutta se suututti kyllä, vielä kun ei voinut mitään muuta kun itseä syyttää  ;D

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Vielä kerran varovaisuutta
« Vastaus #24 : 01 Joulukuu, 2008, 20:20:20 »
Minua ärsyttää eniten eskyn tai voi  olla muidenkin kopterimyyjien suomenkielentaitamattomu us !
Kaikki lontoon murteella.Kun ei osaa niin ei!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
26 Vastauksia
17155 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Helmikuu, 2008, 17:10:00
kirjoittanut Vispilä
2 Vastauksia
3428 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Heinäkuu, 2011, 23:49:03
kirjoittanut Castrol
41 Vastauksia
29145 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Helmikuu, 2016, 07:10:37
kirjoittanut vee73
4 Vastauksia
2762 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Marraskuu, 2013, 22:17:44
kirjoittanut Juho
2 Vastauksia
10208 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Kesäkuu, 2015, 14:02:12
kirjoittanut reittila