Tuli viime kesänä ostettua E-skyn Co-Comanche heräteostoksena ja nyt olis tarkoitus opetella lentämään. Sama vehje on käytössä, kun ei lukiolaisen rahatilanne anna myöten minkään 'kunnon' kopukan ostoon... Mutta asiaan: Li-Po akku on nököttänyt pöydällä koko talven ja en muista, onko latingissa. Pitäisikö tuo ladata kokeilematta vai katsoa ensin, että onko potkua? Miten tota kontrollin opettelua kannattaa aloitella? FMS on koneella, mutta tuossa ei ole tuntumaa simuohjaimellakaan. Riittääkö 2x2m olohuonetta vai pitääkö etsiä jotain isompaa lentelypaikkaa.
Riittää hyvin tuommoseen leijutteluun, iso halli olis tietty kiva
Pihalle en taida yrittääkkään, ennen kun on perusjutut hanskassa, Porissa kun sattuu olemaan pysyvä 1-2m/s tuuli
En suosittele lennättämään pihalla, varsinkaan kovin korkealla jos tulee vähänkin kovempaa. Ja se "vähänkin kovempaa" on aika pieni noilla co-aksiaalisilla. Tuohon nappaa tuuli helposti kiinni ja kuljettaa sitä aika lailla minne sattuu kun ohjausta on kuitenkin kovin vähän. Matalalla parempi niin ehtii laskeutumaan ennenkun kopteri on jossain talon katolla..
-kokemusta on..
Minäki satuin pärähtämään toisen kerran tähän harrastukseen just tuon eSkyn Co-comanchen kautta kun joskus n. puolitoista vuotta sitten ostin tuommosen itelleni, tarjouksessa oli noin satkun radioineen päivineen. Yks akku tais tulla mukana.
Kyllä tuolla pystyy leikkimään olohuoneessa ihan hyvin, ite kun olin jokusen aikaa totutellut kontrolleihin, laskeutuminen tyhjälle pyöreälle olohuoneen pöydälle (n. metrin halkaisija) onnistui jo ihan hyvin.
Lensin tuolla kahta kaveriakin päin vahingossa kun ei oikein vielä sujunut lento
onneksi ei ollut mikään t-rex 450 vielä siinä vaiheessa..
Toista osui lavat jalkaan, toisen kaverin päälle tippui kopteri suoraan ylhäältäpäin kun teho loppui akuista kesken lennon
-no harm done
Toki nuo lavat silmän varmaan puhkasee helposti jos on osuakseen, on omille sormillekkin kerran räpsähtäny kunnolla mutta aika huoletta noilla olkkarissa lentää, tai vaikka huoneesta toiseen ja jos joku menee hajalle niin se on yleensä ensin kopterin lavat eikä irtaimisto
Mullakin on noita eskyn 2S akkuja pari jäljellä kun meni hajalle vastari viime talvena, kyllä niissä vielä jonkinverran potkua on kun testailin.. toinen vähä pehmentyny, kun koitin säädellä sillä Zappia aikoinaan mikä tarvis 3S akun. Meni comanche rikki kun tuli hieman vapaapudotusta, alalavat löi yhteen stabbarin kanssa aikas korkealla.. jos asennat metalli upgrade -kitin mitä eskykin vissiin myy, niin parantaa ohjattavuutta mutta on tuo mahdollisuus sitte olemassa että ylä ja alalavat iskee toisiinsa jos liian ähäkkäästi ohjaat. Tuosta pääsee eroon jos lyhentää stabbaritankoa niin ettei ylety alalapoihin asti.. upgrade stabbareita metallipainoillakin oon nähny noihin myytävän.
Meni vähän Off Topic mutta eipä kait tuo niin haittaa.
Oma mielipide on kyllä pakko sanoa tästä kopterinlennätysasiasta myös..
Itellä kun teki mieli tuolla co-comanchella lennättelyn jälkeen ostaa vuosi sitten keväällä jonkinlainen kunnon kopteri, missä olisi vähintäänkin säätyvä lapakulma. Mietin kaikkea mahdollista mitä sais halvalla, kun budjetti oli aika pieni.
Niinkuin todella moni muukin, meinasin tehdä sen virheen TOISEN KERRAN, (~6v vanha Zap400 - R.I.P.), että olisin ostanut huonon kopterin halvalla, koska ei ollut mitään käytännön kokemusta koptereiden eroista. Ei ihmisiä tuttavapiirissä jotka olisi osanneet neuvoa. En tiennyt mikä on hyvälaatuinen merkki ja mikä ei joten tulin sitten tänne kertomaan ajatuksiani ja kyselemään Belt CP:sta Blade400:sta, Trex 450:sta jne, noihin edellisiin olis budjetti riittänyt jotenkuten 450:een, mutta kun olis vielä pitäny ostaa akkuja vähintään 4-5kpl, mielellään kunnon laturi ja poweri ja rahaa pitäis jäädä varaosiakin varten kun torppiahan tulee ennemmin tai myöhemmin. Mutta maltoin kuitenkin odotella, kiitos siitä kopterit.net -foorumin kokeneemmille jotka neuvoivat.
Nyt tänä kesänä ostin sitte vihdoin Trex 500:en. Kokoluokka on mielestäni tarpeeksi iso, helpompi opetella kun tuntui ainakin simulaattorin perusteella että 450:llä ja 500:lla on tosi iso ero, 450 on todella nopea ja kun näin vanhana alottaa opettelemisen niin 500 tuntui oikealta. Olisin varmaan karannut lapasesta toi 450 aika nopeesti, tai siltä ainakin tuntuu. 500 on myös sen verran isompi että erottuu aika paljon paremmin mitä 450 kun ei näkökään oo mitään tiger woods tasoa, vaikka piilarit onkin silmissä. Akutkaan ei viis-satkuun maksa ihan järjettömiä, vaikka ei ne ihan halpojakaan ole.
Kuitenkin niin että 450 ja 500:lla ei niin hirveästi ole eroa hinnassa eikä varaosissa. Mutta jos verrataan sitte taas 500 -> 600 EP kopteriin, mikä alkaa olla siinä rajoilla että mielestäni että mennään jo polttiksiin. Tai ainakin itse alkaisin ajatella nitrokoneita melkeinpä 600:en kohdalla. Sittenhän hinta taas nousee jo reilusti ja tarvitaan lisää kanavia radioltakin.
Vaikka en puhukkaan muuta kun tämän 500ESP:n perusteella, niin Align:lla tuntuu laatu olevan hyvä. Sen huomasi jo kopteria kasatessa, käytännössä kaikki osat nupissa ja perässä on koneistettua metallia, runko ja evät, lavat ym. hiilikuitua, muutama osa kuten pohjalevy ja jotain muuta pientä sekä perä TT:n takakotelo vahvaa hiilikuitumuovia. Kaikki on laakeroitua ja laatu tosiaan näkyy joka puolella. Pakkauksessa
(ihmettelin että miten tänne oikein voi mahtua noin iso kopteri kun sain paketin), ohjekirjassa, sähköissä, itse kopterin osissa ja tietysti lennossa. Varaosia varmasti tulee saamaan jatkossa suomestakin. Helposti asennettava Alignin oma Flybarless -optio jos myöhemmin haluaa.
Varmasti löytyy muita todella hyviä merkkejä, mutta Trexiä voin kyllä suositella omien kokemusten perusteella.
..ja niinku täällä mullekkin monta kertaa sanottiin, samoin tässä ketjussa aikasemmin monesti..
kunnon simulaattori on ehdoton, maksaa itsensä varmasti takaisin ja nopeuttaa oppimista.