Kirjoittaja Aihe: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta  (Luettu 78445 kertaa)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #75 : 22 Joulukuu, 2008, 21:57:53 »
Taitaa olla nyt tähdet oikeassa asennossa  ;)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #76 : 29 Joulukuu, 2008, 10:22:35 »
Tätä säiettä lukiessa tuli elävästi mieleen, kun joskus viitisen vuotta sitten aloittelin harrastusta Piccolon kanssa. Siihen aikaan Ainoa Oikeatm tapa aloittaa kopterin lennätys oli liittyä paikalliseen kerhoon ja hommata joku vähintään kuuskymppinen raptori. Joku pieni ja vieläpä kiinteälapainen sähkökopteri oli aivan poissuljettu ajatus. Tosin sähkövehkeetkin olivat silloin vähän toisenlaisia kuin nykyään eikä mistään lipoista taidettu vielä paljon edes puhua. Silloinkin toki suositeltiin myös simulaattorin käyttöä, mutta se ensimmäinen kopteri oli aina oltava joku iso polttisvehje.

Nykyään harrastuksen aloittaminen tuntuu vähän helpommalta, kun voi napata kaupasta koaksaalikopterin ja pörrätä sillä olohuoneessa niin kauan, että uskaltaa siirtyä astetta isompaan (tai ainakin vikkelämpään) FP- tai CP-vehkeeseen. Sillä voi sitten siirtyä vaikka takapihalle tai lähimmälle niitylle/pellolle tarvitsematta miettiä, mitä naapurit ajattelevat melusta tai pakokaasuista.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #77 : 29 Joulukuu, 2008, 12:33:43 »
>> koaksaalikopterin
or a RC car  ;D

My opinion: And yes, others will probably have differerent opinions.

So far, I have seen little evidence that coaxes actually help in learning helis.
If someone enjoys flying coax, fine. But for learning? Waste of time, waste of money.
Why? Because

- the one big obstacle to overcome is hovering, and a coax hovers by itself.
- The next major challenge is to stay continuously alert for five minutes or so. With a coax, you put the Tx down, get some coffee, and when you come back it's still hanging there where you left it.

You might think it's at least good to learn to fly circles, figure 8s etc.
- First, I have seen few people who actually do this.
- Second, I have tried it myself, and the stick movements feel completely different than in a single-rotor heli.

A 10 € Picoo Z clone is cheap and nice for a couple of hours to learn the reflexes for up and down. But, don't get attached to the right-hand rudder. A heli is not a car  :)
« Viimeksi muokattu: 29 Joulukuu, 2008, 12:37:32 kirjoittanut mnentwig »

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #78 : 29 Joulukuu, 2008, 13:10:23 »
Oppimisen kannalta ajateltuna simulaattori tai melkein mikä tahansa yksiroottorinen onkin varmasti parempi vaihtoehto kuin koaksaalikopteri, mutta jos vain haluaa jotain oikeasti lentävää ja neljällä kanavalla ohjattavaa, tuplaroottori on helpoin tie ilmaan. Senkin kanssa oppii kyllä hahmottamaan, miten kopteri ohjautuu eri asennoissa ja miltä se lentäminen kolmessa ulottuvuudessa oikeasti tuntuu.

Tuo riippuu vähän siitä, mitä kopteriharrastukselta hakee. Itse suhtaudun siihen lähinnä rentouttavana ajanvietteenä. Yritän toki opetella uusia asioita ja saada 4#3B:tä lentämään tasaisempia ympyröitä tai jopa kahdeksikkoja tai leijumaan paremmin paikallaan eri asennoissa. Olen jopa harkinnut vakavasti jotain vähän isompaakin kopukkaa, jolla voisi lennellä ulkona (T-Rex/GAUI/Mini Titan/tms) ja joka antaisi mahdollisuuksia edistää harrastusta aivan eri tavalla kuin pienet kiinteälapaiset kopterit. Silti on välillä mukava rentoutua ajelemalla XRB:llä ympäri kämppää tai vaikka pientä ympyrää työhuoneessa.

Toinen aspekti on harrastuksen tekninen puoli. Itselleni kopterin tekniikan virittely ja ihmettely on melkein puolet koko homman ilosta. Siihenkin tarkoitukseen koaksaalissa riittää aineksia. Tietysti tekniikka on yksinkertaisempaa kuin jossain "oikeassa" kopterissa, mutta sitä voi ainakin viritellä ja testailla ilman pelkoa mistään pahemmista vaaratilanteista.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #79 : 29 Joulukuu, 2008, 15:48:41 »
Sehän siinä onkin, koaksaalikopteri ei ole tosiaankaan paras vehje harjoitella lentoliikkeitä. Mutta ei ole saman hintainen yksiroottorinenkaan, sitä torppaillessa ei opi edes samaa mitä koaksaalivehkeellä. Koaksaali on halvin tapa päästä ilmaan nopeasti ja oppia perus perus perus jutut ilman suurta menoa erää. Kaikkein paras olisi ostaa koaksaali, simulaattori ja kunnon radio, harjoitella niillä ja säästää samalla rahaa kunnon kopteriin, johon saa menemään 600-800€ helposti.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa osmomn

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #80 : 09 Helmikuu, 2009, 12:02:33 »
Eikös jokunen vuosi sitten GWS:n Dragonfly ollut mainio ja hyväksi todettu kopteri ensiostokseksi. Onko tälle vispilälle tullut jokin vastaavanlainen seuraaja? Hyvää tässä oli mielestäni se että ei ollut koaksiaaliroottorilla varustettu eli ei leijunut ihan itekseen mutta kohtuu vakaa kuitenkin ja toiseksi kesti uskomattomasti seinille paiskimista hajoamatta.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #81 : 09 Helmikuu, 2009, 13:27:37 »
Eikös jokunen vuosi sitten GWS:n Dragonfly ollut mainio ja hyväksi todettu kopteri ensiostokseksi. Onko tälle vispilälle tullut jokin vastaavanlainen seuraaja? Hyvää tässä oli mielestäni se että ei ollut koaksiaaliroottorilla varustettu eli ei leijunut ihan itekseen mutta kohtuu vakaa kuitenkin ja toiseksi kesti uskomattomasti seinille paiskimista hajoamatta.

Hirobo SRB Quark, pystyy ajamaan vauhdikasta ympyrääkin. Ja combattia...

http://www.kopterit.net/index.php?topic=3318.0

Lentää tuhannesti paremmin kuin Dragonfly, ja suoraan paketista.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

pyykola

  • Vieras
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #82 : 19 Maaliskuu, 2009, 08:32:06 »
Itselleni on tulossa HK-450. Olen lennokkeja lennättänyt nelisen kuukautta ja koptereista ei ole kokemusta 50 euron lelukopteria lukuunottamatta ollenkaan. HeliSimRC simulaattoria olen ehkä parin kuukauden ajan enemmän tai vähemmän satunnaisesti lentänyt. Onko deans -liittimien napojen järjestyksellä jokin standardi tai yleinen käytäntö? Ei tullut tätä tarkistettua, kun lennokkin nopeudensäätimeen laitoin liittimen. Myöhemmin kun ostin lisää akkuja navat olivat juuri toisinpäin. Radiona minulla on Futaban 6ex. Tuossa ei ole ajastinta, joten minkälainen ajastin kannattaisi kopterihommiin hankkia. Akkuna ajattelin aluksi käyttää valmiiksi löytyvää Loong-Max 20c 1800mah 3s. Epäilys kuitenkin heräsi, että riittääköhän tuossa virran anto kopterille.

Kopteriin suunnittelin hankkivani http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=40_34&products_id=338 servot. Onko noista kokemuksia miten toimivat? HK-450 on nyt vähän ristiriitaisia tietoja, että tuleeko siinä kaikki linkit mukana. Minkälaista varaosapakettia suosittelisitte hankkimaan aluksi? Onko Siikalatvalla tai lähikunnissa kopteriharrastajia? Onko olemassa opasta, josta voisi lukea teoriaa esimerkiksi kopterin kääntämisestä, niin sitä pääsisi paremmin harjoittelemaan simulaattorissa?
« Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu, 2009, 08:42:05 kirjoittanut pyykola »

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #83 : 19 Maaliskuu, 2009, 09:10:29 »
Deans-liittimissä on merkintä + ja - kun tarkkaan katsoo (ks. kuva).

Ajastimeksi käy mikä tahansa munakello joka alkaa huutaa kun aika loppuu - kunhan vain muistaa virittää sen ennen lentoonlähtöä (unohtuu minulta liian usein).

Akku 20C riittää varmaan aluksi ihan hyvin leijutteluun.

10g Verticalin servoista ei ole kokemuksia, mutta 5g vastaavissa on aika isot pykälät.

Kopteriopas kannattaa lukaista ja lukea wikiä.

Poissa nurmipora

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #84 : 19 Maaliskuu, 2009, 09:49:38 »
HK-450 on nyt vähän ristiriitaisia tietoja, että tuleeko siinä kaikki linkit mukana.

Mulla on kaksi HK450 kopteria, ensimmäisessä ei tullut kaikkia linkkejä mukana, jälkimmäisessä tuli. Eli myöhemmissä toimituksissa taitaa olla kaikki linkit suuremmalla todennäköisyydellä.

:)

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #85 : 19 Maaliskuu, 2009, 11:38:09 »
Eikös jokunen vuosi sitten GWS:n Dragonfly ollut mainio ja hyväksi todettu kopteri ensiostokseksi. Onko tälle vispilälle tullut jokin vastaavanlainen seuraaja? Hyvää tässä oli mielestäni se että ei ollut koaksiaaliroottorilla varustettu eli ei leijunut ihan itekseen mutta kohtuu vakaa kuitenkin ja toiseksi kesti uskomattomasti seinille paiskimista hajoamatta.

Hirobo SRB Quark, pystyy ajamaan vauhdikasta ympyrääkin. Ja combattia...

http://www.kopterit.net/index.php?topic=3318.0

Lentää tuhannesti paremmin kuin Dragonfly, ja suoraan paketista.
Tässä pätkä, jossa JariN roiskii Quarkilla ilta-aikaan viime syksynä...


Ja pääsee sillä rauhallisestikin
« Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu, 2009, 11:39:49 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

pyykola

  • Vieras
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #86 : 26 Maaliskuu, 2009, 11:10:48 »
Nyt tuli sitten HK450 kopteri kitti. Pinioni pitäisi vielä hankkia ja ruuvilukitetta. Trex storessa näytti olevan myynnissä vain 14 hampaisia pinioneja. Sopiiko sellainen käytettäväksi 3800KV moottorin kanssa. Lisäksi pitäisi hankkia peräservo. Gyroksi tuli dealextremen myymä G401B. Luin joltakin foorumilta, että ihmiset ovat tuon saaneet toimimaan HXT900 servon kanssa, mutta mahtaakohan olla aloittelijalla miten hankalaa. Mietin tuon kitin ruuvien korvaamista myös, mutta Trex store näytti myyvän vain 500 kopterin ruuvipakettia joka ei varmaan sovi tähän. Minkälaisia mukana tulevat ruuvit ovat?

hbfp

  • Vieras
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #87 : 25 Toukokuu, 2009, 20:11:20 »
Tuo riippuu vähän siitä, mitä kopteriharrastukselta hakee.

Itse suhtaudun siihen lähinnä rentouttavana ajanvietteenä.

Sama tavoite, koneen ääressä sisällä tulee istuttua aivan liikaa. Edes joku hyvä syy pistäytyä vartiksi pihalle että saa akun tyhjennettyä. Joskus vuosia sitten lensin simulla sen verran, että totesin että blah, tylsää ja nyt riittää. Mutta nyt piti hommata joku kesäharrastus joka vie pihalle asti.

Jamake

  • Vieras
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #88 : 28 Kesäkuu, 2009, 17:08:41 »

Sama tavoite, koneen ääressä sisällä tulee istuttua aivan liikaa. Edes joku hyvä syy pistäytyä vartiksi pihalle että saa akun tyhjennettyä. Joskus vuosia sitten lensin simulla sen verran, että totesin että blah, tylsää ja nyt riittää. Mutta nyt piti hommata joku kesäharrastus joka vie pihalle asti.

Samaten ;D

Tämä tuntuisi olevan sopiva topikki niin kysytään vaikka täälä: Nyt kuitenkin kun tuolla Hirobo Quarkilla on tullut opittua jo lentämään aika hyvin "oikein päin" eli perä itseeni päin, rupesi himottamaan joku vielä vähän isompi kopteri, että ei ottaisi tuuleen. Harmittaa vietävästi kun ei hyviä lentopäiviä tule kovin usein, kun pienikin tuulenvire tahtoo kirjaimellisesti riepotella kopteria mielivaltaisesti ja välillä se painaa sen maahan että juuri jaksaa nousta vaikka urku on auki. Muutenkin kopteri on vähän laiskahkon oloinen jos lentää sivutuulessa, pitää antaa täyttä tikkua ja silloinkin tuuli tahtoo viedä. Kun tuulesta tuntuu pieni hengähdys niin silloin saa lennettyä vielä kohtalaisesti ainakin suoraan vastatuuleen, muuten on vähän vaikea harjoitella sivuttain leijuttelua kun tuulenpuuskat pelottaa :-[ Ei ole kuin pari metriä pusikkoon että jos vähän tempaisee niin se on siinä.

Minititania tai trexiä täälä varmaan suositellaan, onko nuo kuinka herkästi tuuleen? Painoa ei ainakaan ole kuin ehkä sata grammaa enemmän kuin Quarkissa, että se ei ainakaan vielä vakuuta. Ja sähkövispilä pitää ehdottomasti olla, ei ole varaa ostella bensaa joka maksaa 60e/gallona. Kuuskanavainen vehje kuitenkin, 3D:tä en tule hetkeen lentämään, mutta se vastaa ripeämmin kaasuun ja on muutenkin kovempi peli!
« Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu, 2009, 17:12:39 kirjoittanut Jamake »

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #89 : 28 Kesäkuu, 2009, 22:51:08 »
Kyllä 450 lentää tuulessa, mutta en sanoisi että on mukavaa. 500 asia on sitten ihan eri. Kuinka paljon trex 500 painaa? N. 2kg??
Protos on 1.6kg ja erittäin vakaa hieman kovemmallakin tuulella.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #90 : 28 Kesäkuu, 2009, 23:50:13 »
Minititania tai trexiä täälä varmaan suositellaan, onko nuo kuinka herkästi tuuleen? Painoa ei ainakaan ole kuin ehkä sata grammaa enemmän kuin Quarkissa, että se ei ainakaan vielä vakuuta.
450 reksi painaa lentokunnossa (akkuineen) siellä 900 gramman luokassa. Eikös tuo Quarkki ole jotain < 300g? Eli eroa on jo melko paljon + tietty suurempi roottorin kehä tekee kopterista vakaamman. 450 kone on yllättävän vakaa vaikka ekana kopterina sekin aikanaan tuntui kevyessäkin tuulessa tosi huteralta. 450 vs 500 voi miettiä sitten rauhassa ja pitkään. 450 tonttaaminen on halvempaa ja akkuja voi ostaa aluksi pilkkahintaan HK:sta. Toimivat hyvin sen mitä alussa (ja vähän myöhemminkin) tarttee.

Jamake

  • Vieras
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #91 : 29 Kesäkuu, 2009, 00:49:27 »
Juu voi olla, mutta käytin tuossa esimerkkinä vaikkapa TT minititan E325:ttä, joka painaa vajaa 300g kun Quark on 170g, ja tuota pienintä minititania on kuitenkin kehuttu vakaaksi. No, ei varmaan kovin vakaa sitten enää tuulessa.. Että paino on tietysti hyvästä, mutta rupeaa sitten osien hinnatkin nousemaan merkittävästi. En tuota kuitenkaan suunnittele kauhean usein torppaavani, kun kerta 3D:tä ei tule kikkailtua ennenkuin normilento sujuu vaikka silmät kiinni :D Vaikea sitä on saada torppaamaan jos ei kikkaile yli taitojensa, ellei sitten tekniikka petä tai lavat ota nokkiinsa jos ei saa ihan suoraan laskeuduttua, varsinkaan tuollaista isoa, oikeasti vakaata kopteria.
« Viimeksi muokattu: 29 Kesäkuu, 2009, 00:52:41 kirjoittanut Jamake »

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #92 : 29 Kesäkuu, 2009, 01:27:37 »
Minititan on saman kokoinen ja painoinen kun T-rex 450. Noin 800g lentokunnossa.

Jamake

  • Vieras
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #93 : 29 Kesäkuu, 2009, 03:13:08 »
Jaha, no ties sitten mistä olin saanut tuon mielikuvan että 300g kun luulin ihan lukeneeni sen tämän foorumin omasta threadista :-[ No, shit happens.

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #94 : 29 Kesäkuu, 2009, 09:51:32 »
Usko pois, niitä torppeja tulee, vaikka miten rauhallisesti opettelisit. Niitä vaan tulee uusia asioita opetellessa.
Mun titani painaa lentokunnossa muistaakseni 750g.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

ile1977

  • Vieras
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #95 : 29 Kesäkuu, 2009, 11:26:29 »
Ja muista, lennä turvallisella paikalla, niin se torppi ei ole kuin rahaa ja vaivaa. Opit taas jotain uutta koneen kunnostus käy kerta kerralta paremmin... ;D Oma 450rexi painaa kanssa sen vajaan kilon ja pienessä tuulessa voi hyvin lentää.

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #96 : 29 Kesäkuu, 2009, 20:49:46 »
Tässä sulle taitaa olla "hyvä" ketju illan ratoksi  :)

http://www.kopterit.net/index.php?topic=4436.0

Itse todennut tuon T-Rex450:n ihan mukavaksi lennettäväksi !

Iski

PS. Viel kun "uskaltais" kokeilla valmista T-Rex600 ESP:tä  ::)

EDIT:Lentää myös kovassa tuulessa  ::) :-X
« Viimeksi muokattu: 29 Kesäkuu, 2009, 20:51:38 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

pilotti_hekon

  • Vieras
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #97 : 02 Heinäkuu, 2009, 19:55:50 »
Lainaan tätä aihetta, listaan kopterit joita olen lukenut palstoilla ja "?" merkin joihin kaipaisin teidän mietteitä.

Hirobo Quark
+ hieno!
? käyttäytyykö/ohjataanko kuin isompaa kopteria? eli tarvitseeko vuoden päästä ostaa uutta =D
? radio-ohjain onko hyvä?

Lama6? MD 520 2,4 Ghz koaksaali kopteri, joka perustuu Lama 6 tekniikkaan. hinta 150€ sopii mulle.
+ edullinen!
? ei taida vastata isoa kopteria käsittelyssä
- ohjain varmaan mistään kotoisin?

Blade 400
tästä en ole lukenut tarpeeksi, mutta kuvan olen saanut että hyvin Trex450 tapainen. Eli venyy pitkälle ja on hintaakin.
+ tuskin vaihtoa edessä vuoteen?
+ ohjain DX6i ilmeisesti ihan loistava
-se hinta hirvittää =\

Harjoittelen tällä hetkellä Heli-x ja käytän x360 ohjainta siihen, kalibroinnista en tiedä, mutta vasen tatti kaasu ja kallistukset. Oikea tatti eteen/taakse

Jos Quarkista tulee hyvät mietteet kallistun siihen, jos se ei ole kuin isoa lentäisi, niin sit mahdollisimman halpa eli toi lama6 alkuun ja sit vuoden päästä joku Trex-450

Juha

Jamake

  • Vieras
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #98 : 02 Heinäkuu, 2009, 20:37:43 »
Harjoittelen tällä hetkellä Heli-x ja käytän x360 ohjainta siihen, kalibroinnista en tiedä, mutta vasen tatti kaasu ja kallistukset. Oikea tatti eteen/taakse
Väärin on nuo kalibroinnit, oikea on kallistumiset ja vasen on kaasu/kääntyminen.

Itselläni on Quark ja vähäisestä lennätyskokemuksestani huolimatta voi sanoa että ainakin minulle kelpaa ihan mainiosti ;D Ohjaimen antenni tuntuu vähän huteralta ja se on todella herkkä taipumaan, mutta muuten todella hyvä kokonaisuus. Itse kopteri ei lennä kovin vakaasti tuulessa, rajoittuu tuo lentäminen itselläni tyyniin päiviin, kun harjoittelu ei oikein onnistu kun kopteria riepottelee joka suuntaan. Tyynellä se on vakaa vehje ja lentää hyvin. Aika kestävä värkki tekniikkansa puolesta, lapoja varten kannattaa ostaa maalarinteippiä ja epoksia ettei tarvi kuluttaa omaisuutta uusiin lapoihin ;) Harmi vain että tuo ei ole 6-kanavainen, jos ei ole ensimmäinen kopteri niin loppuu varmaan ominaisuudet kesken, mutta voihan sitä lennättää muutenkin ja hauskaa on!
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu, 2009, 20:41:07 kirjoittanut Jamake »

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #99 : 24 Heinäkuu, 2009, 11:12:19 »
Kysyisin että kannattaako ostaa Trex 450 vai 500 aloituskopteriksi? Molemmat vaikuttavat ihan hyviltä. Kun hintakin on aikalailla sama.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
35 Vastauksia
17487 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2009, 14:47:59
kirjoittanut Lepatus
41 Vastauksia
27366 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2009, 21:28:17
kirjoittanut mapa
19 Vastauksia
9372 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Heinäkuu, 2010, 15:49:41
kirjoittanut Kopteri-eki
1 Vastauksia
2926 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Maaliskuu, 2017, 22:43:08
kirjoittanut Tohtori R
22 Vastauksia
26080 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2019, 19:47:35
kirjoittanut TeroS