Mulle ei oo vielä kehittynyt varsinaista rutiinia tehdä täyttä tarkistusta ennen joka ikistä lentoa. Yleensä tarkistan ne kohdat joissa on ennen ollut ongelmia, kuten lavanpitimien kiinnitys, linkkien kunto, hihnan tiukkuus ym. Käytän rakentamiseen yleensä kohtuu paljon aikaa, yritän välttää hosumista ja kiirehtimistä parhaani mukaan ja jos jonkin osan toiminta epäilyttää, teen vaiheen monta kertaa ja tarkistan ohjeesta ja netistä lisätietoa miten sen olisi tarkoitus toimia. Säätämiseen käytän myös paljon aikaa ja yritän tehdä kaiken varmimman päälle, koska tarpeeksi monta kertaa olen nähnyt miten pienestä yksityiskohdasta koko koneen toiminta voi olla kiinni
.
Manuaali ja muut käyttöohjeet kannattaa lukea oman ja muiden turvallisuuden takia. Suomalaiset tuntuu jostain syystä uskovan että kaikki sähkölaitteet on hanskassa heti paketin avauksen jälkeen ja että manuaali on vain tumpeloita varten.
Kopterit on erittäin helpposäätöisiä pelejä mutta nekin säätövaiheet voi tehdä täysin pieleen jos ei tiedä asiasta tarpeeksi. Isommissa peleissä on tarpeeksi tehoa katkaisemaan käsiä joten jonkinlaista varovaisuutta kannattaa opetella alusta asti! Siirtyminen pienestä sähkökoneesta kaks kertaa isompaan polttikseen ei oo missään nimessä yhden illan juttu ilman opettelemista, järkikin sen jo sanoo. Mitä enemmän noita koneita purkaa ja kasailee sitä nopeammin löytää viat ja paremmin saa säätöihin.
Kentällä pitää vähintään kattoa seuraavat asiat:
- Radiossa oikea mallimuistu käytössä
- Vastariakussa ja lähäriakussa tarpeeksi virtaa
- Osat on päällisinpuolin tarkasteltuna kiinni
- Kaikki liikesuunnat ja kaasarin toimii normaalisti
- Letkut on ehjät
Lentäessä aloittelijan on lähes mahdotonta tietää jos jokin perusasiaa, kuten gyron korjaussuunta, tarkempi säätö on pielessä, koska ei ole ennen lentänyt/nähnytkään samanlaista konetta toiminnassa. (OT sen takia jotkut väittää omaa huonosti toimivaa konettaan parhaaksi koneeksi koko maailmassa koska ei vaan tiedä mihin verrata) Moottorin säätöön kannattaa pyytää joku KOPTERIN MOOTTORIN säädöstä tietävä, vaikka autoilijoista taikka liidokkimiehistä ei ole paljon avuksi jos ei ikinä ole kopteria säätänyt. Moottori leikkaa kiinni tosi nopeasti jos seokset ei ole kunnossa.
Sopivan kannen käyntilämpötilat:
.30 - 110-130C
.50 - 90-120C
.90 - 70-100C
Jos jollakin on tarkempaa tietoa noista lämpötiloista niin täällä voi kertoa. Itseäni en pidä polttomottoreista kovin paljon tietävänä koska niin vähän aikaa vasta niitä olen säädellyt. Moottoria kannattaa kuitenkin ajaa mahd. rikkaalla ja isolla nitromäärällä -> enemmän tehoa, pidempi kestoikä, viileä käynti.
Moottoria huolletaan silloin kun on tarvetta, ja joitakin osia kuten laakereita tietyin väliajoin jos haluaa varmistaa että kaikki pelaa hyvin. Motti kannattaisi purkaa pari kertaa vuodessa ja tarkistaa jokainen osa on kunnossa.
Polttiskopterissa erityistä huomiota kaikkiin polttoainejärjestelmän osiin, ainakin klunkkiletkuihin. Itse vaihdan kaikki letkut n. 3 kertaa vuodessa. Jotkut letkut kestää fuilit ainesosia, jotkut ei.
Linkkeihin myös erityishuomiota, ne kannattaa vaihtaa sillon kun alkaa tulla välystä. Aika pöljä tunne tulee jos kone räjähtää ilmassa 0.1€ maksavan linkin takia
.
Ja se moottorin kaasari.. POLTTIKSESSA KAASU LISÄÄNTYY KUN KAASARIA KÄÄNTÄÄ VASTAPÄIVÄÄN JA VÄHENEE MYÖTÄPÄIVÄÄN. En tiedä onko poikkeuksia, mutta ainakissa moottoreissa jotka olen nähnyt on suunta tämä.
Hauska harrastus on tämä joten koneet vaan huolella kasaan ja harjoittelemaan
-op-