Kirjoittaja Aihe: Toimenpiteet ennen lennätystä?  (Luettu 4220 kertaa)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Toimenpiteet ennen lennätystä?
« : 06 Joulukuu, 2008, 13:22:30 »
Tehdään nyt tälle aihe, en löytänyt vanhempaa.
Ja kun tuota palautetta on tullut, niin kertokaa toki.

Mitä teette ja tarkistatte kun saavutte rojujen kans kentälle, vaiheesta 1.  siiehen kun kopteri leijuu
Ja kuinka usein huollatte moottoria.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Toimenpiteet ennen lennätystä?
« Vastaus #1 : 06 Joulukuu, 2008, 14:02:59 »
Mulle ei oo vielä kehittynyt varsinaista rutiinia tehdä täyttä tarkistusta ennen joka ikistä lentoa. Yleensä tarkistan ne kohdat joissa on ennen ollut ongelmia, kuten lavanpitimien kiinnitys, linkkien kunto, hihnan tiukkuus ym. Käytän rakentamiseen yleensä kohtuu paljon aikaa, yritän välttää hosumista ja kiirehtimistä parhaani mukaan ja jos jonkin osan toiminta epäilyttää, teen vaiheen monta kertaa ja tarkistan ohjeesta ja netistä lisätietoa miten sen olisi tarkoitus toimia. Säätämiseen käytän myös paljon aikaa ja yritän tehdä kaiken varmimman päälle, koska tarpeeksi monta kertaa olen nähnyt miten pienestä yksityiskohdasta koko koneen toiminta voi olla kiinni  :-X.

Manuaali ja muut käyttöohjeet kannattaa lukea oman ja muiden turvallisuuden takia. Suomalaiset tuntuu jostain syystä uskovan että kaikki sähkölaitteet on hanskassa heti paketin avauksen jälkeen ja että manuaali on vain tumpeloita varten.
Kopterit on erittäin helpposäätöisiä pelejä mutta nekin säätövaiheet voi tehdä täysin pieleen jos ei tiedä asiasta tarpeeksi. Isommissa peleissä on tarpeeksi tehoa katkaisemaan käsiä joten jonkinlaista varovaisuutta kannattaa opetella alusta asti! Siirtyminen pienestä sähkökoneesta kaks kertaa isompaan polttikseen ei oo missään nimessä yhden illan juttu ilman opettelemista, järkikin sen jo sanoo.  Mitä enemmän noita koneita purkaa ja kasailee sitä nopeammin löytää viat ja paremmin saa säätöihin.

Kentällä pitää vähintään kattoa seuraavat asiat:

- Radiossa oikea mallimuistu käytössä
- Vastariakussa ja lähäriakussa tarpeeksi virtaa
- Osat on päällisinpuolin tarkasteltuna kiinni
- Kaikki liikesuunnat ja kaasarin toimii normaalisti
- Letkut on ehjät

Lentäessä aloittelijan on lähes mahdotonta tietää jos jokin perusasiaa, kuten gyron korjaussuunta, tarkempi säätö on pielessä, koska ei ole ennen lentänyt/nähnytkään samanlaista konetta toiminnassa. (OT sen takia jotkut väittää omaa huonosti toimivaa konettaan parhaaksi koneeksi koko maailmassa koska ei vaan tiedä mihin verrata) Moottorin säätöön kannattaa pyytää joku KOPTERIN MOOTTORIN säädöstä tietävä, vaikka autoilijoista taikka liidokkimiehistä ei ole paljon avuksi jos ei ikinä ole kopteria säätänyt. Moottori leikkaa kiinni tosi nopeasti jos seokset ei ole kunnossa.

Sopivan kannen käyntilämpötilat:

.30 - 110-130C
.50 - 90-120C
.90 - 70-100C

Jos jollakin on tarkempaa tietoa noista lämpötiloista niin täällä voi kertoa. Itseäni en pidä polttomottoreista kovin paljon tietävänä koska niin vähän aikaa vasta niitä olen säädellyt. Moottoria kannattaa kuitenkin ajaa mahd. rikkaalla ja isolla nitromäärällä -> enemmän tehoa, pidempi kestoikä, viileä käynti.

Moottoria huolletaan silloin kun on tarvetta, ja joitakin osia kuten laakereita tietyin väliajoin jos haluaa varmistaa että kaikki pelaa hyvin. Motti kannattaisi purkaa pari kertaa vuodessa ja tarkistaa jokainen osa on kunnossa.

Polttiskopterissa erityistä huomiota kaikkiin polttoainejärjestelmän osiin, ainakin klunkkiletkuihin. Itse vaihdan kaikki letkut n. 3 kertaa vuodessa. Jotkut letkut kestää fuilit ainesosia, jotkut ei.

Linkkeihin myös erityishuomiota, ne kannattaa vaihtaa sillon kun alkaa tulla välystä. Aika pöljä tunne tulee jos kone räjähtää ilmassa 0.1€ maksavan linkin takia  ::).

Ja se moottorin kaasari.. POLTTIKSESSA KAASU LISÄÄNTYY KUN KAASARIA KÄÄNTÄÄ VASTAPÄIVÄÄN JA VÄHENEE MYÖTÄPÄIVÄÄN. En tiedä onko poikkeuksia, mutta ainakissa moottoreissa jotka olen nähnyt on suunta tämä.

Hauska harrastus on tämä joten koneet vaan huolella kasaan ja harjoittelemaan  :)


-op-
« Viimeksi muokattu: 06 Joulukuu, 2008, 14:15:07 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Toimenpiteet ennen lennätystä?
« Vastaus #2 : 06 Joulukuu, 2008, 14:19:13 »
Noh, siinähän ne tulikin aika kattavasti?
Vaikka vähän on sellainen piikittelyn maku  ;D

Onko jotain konsteja olemassa muoviosien ruuvien kiinnityksen parantamiseen, esim jos ruuvillä on nyljytty reikä hölläksi niin kanntaako ostaa koko palikka uusi vai voiko reijän täyttää esim jollain tökötillä ja esim porata sopivan pienen reijän ja taas uudestaan ruuvilla kiinni?
Esim vaikka antirotation racket on toisesta ruuvista vähän höllänä, ei varmaan kivaa jälkeä jos lähtee irti kesken lennon 

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Toimenpiteet ennen lennätystä?
« Vastaus #3 : 06 Joulukuu, 2008, 14:27:03 »
Tuo nyt koski yleisesti kaikkia harrastajia, nuo on vaan sellasia juttuja mitkä pitää oppia jos haluaa turvallisesti harrastaa  :).

Muoviosat on niin halpoja että ei todellakaan kannata alkaa korjailemaan liimalla tai muilla tököteillä. Ilman antirotaatiotukea ei konetta voi ohjata joten se kannattaa olla kunnossa. Kun ruuveja kiertää muoviosiin, ekana vähän matkaa vastapäivään että tippuu oikeille kierteille ja sitten myötäpäivään. tuolla tavalla säästää kierteitä. Ja ei liian kireälle kannata kiristää  :).

Netissä on hyvä video mitä käy kun liimattu antirotaatio tuki irtoaa, en vaan löydä sitä.


-op-
« Viimeksi muokattu: 06 Joulukuu, 2008, 14:33:08 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Toimenpiteet ennen lennätystä?
« Vastaus #4 : 06 Joulukuu, 2008, 14:58:02 »
Juup, olen niitä kiristänyt että kun on ei enää helposti kiristy niin 10 minsa vielä kiinnipäin niin ei mene kierteet, tuossa toinen ruuvi tosiaan ei niin jämäkästi enää ole paikollaan, pitää laittaa tilaukseen.
Vois vilkasta samantien muutki muoviosat, jotka on kriittisiä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Toimenpiteet ennen lennätystä?
« Vastaus #5 : 06 Joulukuu, 2008, 17:14:46 »
Jos jollakin on tarkempaa tietoa noista lämpötiloista niin täällä voi kertoa. Itseäni en pidä polttomottoreista kovin paljon tietävänä koska niin vähän aikaa vasta niitä olen säädellyt. Moottoria kannattaa kuitenkin ajaa mahd. rikkaalla ja isolla nitromäärällä -> enemmän tehoa, pidempi kestoikä, viileä käynti.

Noista absoluuttisista lämpötiloista en tiedä ja edelleenkin parhaaksi koettu keino ainakin omasta mielestä on tunnustella moottorin takakantta sormella. jos sormea kestää pitää takakannessa kiinni liikoja irvistelemättä lämpö on ok eikä motti ole ainakaan liian laihalla. Ja kopterimosan kanssa ollaan yleensä turvallisilla vesillä kun savuaa riittävästi mutta antaa kuitenkin tehoja. Ja sitten ajanmyötä laihalla olevan motin oppii kuulemaan - ei tarvi mittailla.

Motti kannattaisi purkaa pari kertaa vuodessa ja tarkistaa jokainen osa on kunnossa.

Tästä olisin kyllä hiukan eri mieltä. Aloittelijan ei kannata purkaa huvikseen moottoria jos se toimii hyvin sillä purkamisessa ja uudelleenkasaamisessa aloittelijat tekevät helposti virheitä joiden seurauksena moottori joutaa isompaan remonttiin.  Eikä aloittelija kuitenkaan osaa sanoa välttämättä esimerkiksi männänrenkaasta onko se kunnossa vaiko ei ulkonäön perusteella (ei muuten onnistu aina kokeneemmaltakaan). Laakereiden irroittaminen ja väärä asennus niin ikään voi mennä reisille niin että täysin ehjät osat menee hajalle. Ja muutenkin ajomäärät on sen verran vähäisiä suurimmalla osalla että moottorin purkaa-kasaa harjoitus on vähän liioittelua.. sitten suuremmilla ajomäärillä ja kokemuksen karttuessa voi kukanenkin itse miettiä miten paljon purkailee... itse en pura juurikaan ja laakeritkin tuntuu kestävän ihan ok.

Polttiskopterissa erityistä huomiota kaikkiin polttoainejärjestelmän osiin, ainakin klunkkiletkuihin. Itse vaihdan kaikki letkut n. 3 kertaa vuodessa. Jotkut letkut kestää fuilit ainesosia, jotkut ei.

Klunkkiletku on todellakin se murheenkryyni ja sitä kannattaa seurata.. Vuosina jolloin ajoin paljon, klunkkiletkua sai vaihtaa vähän väliä mutta muihin letkuihin ei tarvinnu ikinä koskea.

- Ilkka

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Toimenpiteet ennen lennätystä?
« Vastaus #6 : 06 Joulukuu, 2008, 17:21:02 »
Klunkkiletku on todellakin se murheenkryyni ja sitä kannattaa seurata.. Vuosina jolloin ajoin paljon, klunkkiletkua sai vaihtaa vähän väliä mutta muihin letkuihin ei tarvinnu ikinä koskea.

- Ilkka

OSn kanssa tämä on ongelma, mutta YS kun ei sylje pakoputkesta paineita tankkiin niin ei klunkkiletkukaan kulu/haurastu.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Toimenpiteet ennen lennätystä?
« Vastaus #7 : 06 Joulukuu, 2008, 18:54:05 »
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: Vispilä - tänään kello 12:02:59
Motti kannattaisi purkaa pari kertaa vuodessa ja tarkistaa jokainen osa on kunnossa.


Tästä olisin kyllä hiukan eri mieltä. Aloittelijan ei kannata purkaa huvikseen moottoria jos se toimii hyvin sillä purkamisessa ja uudelleenkasaamisessa aloittelijat tekevät helposti virheitä joiden seurauksena moottori joutaa isompaan remonttiin.  Eikä aloittelija kuitenkaan osaa sanoa välttämättä esimerkiksi männänrenkaasta onko se kunnossa vaiko ei ulkonäön perusteella (ei muuten onnistu aina kokeneemmaltakaan). Laakereiden irroittaminen ja väärä asennus niin ikään voi mennä reisille niin että täysin ehjät osat menee hajalle. Ja muutenkin ajomäärät on sen verran vähäisiä suurimmalla osalla että moottorin purkaa-kasaa harjoitus on vähän liioittelua.. sitten suuremmilla ajomäärillä ja kokemuksen karttuessa voi kukanenkin itse miettiä miten paljon purkailee... itse en pura juurikaan ja laakeritkin tuntuu kestävän ihan ok.

Eikös tässä hommasa auta jos on isompia moottoreita rempannut esim mopon?
Kuitenkin vähän samaa teknikkaa pienemmässä koossa?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
6486 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Heinäkuu, 2009, 12:23:52
kirjoittanut Vispilä
14 Vastauksia
6322 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Marraskuu, 2011, 11:41:47
kirjoittanut Pekka
8 Vastauksia
4890 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2012, 12:07:09
kirjoittanut kaardian
12 Vastauksia
5521 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2012, 21:15:49
kirjoittanut japi
2 Vastauksia
2698 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Tammikuu, 2013, 21:05:37
kirjoittanut jekuusi